• No results found

Vannacht hebben we het kind Jezus neergelegd in de kribbe, bij Jozef en Maria

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Vannacht hebben we het kind Jezus neergelegd in de kribbe, bij Jozef en Maria"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

HOMILIE MGR. JOHAN BONNY, BISSCHOP VAN ANTWERPEN Onze-Lieve-Vrouwekathedraal Antwerpen

Pontificale Hoogmis van Kerstmis, maandag 25 december 2017, 10 uur Jes. 52, 7-10

Hebr. 1, 1-6 Joh. 1, 1-18

Broeders en zusters,

De adventskrans heeft plaats gemaakt voor de kerststal. Vannacht hebben we het kind Jezus neergelegd in de kribbe, bij Jozef en Maria. We hebben juist het Gloria gezongen:

'Eer aan God in den hoge, en vrede op aarde aan de mensen die Hij liefheeft'. Met deze woorden vulden de engelen de stilte van de kerstnacht. Ik mag u allen een zalig en gelukkig kerst- feest wensen! Waarvoor zijn we hier? Om Gods lof te zingen en om elkaar vrede te wen- sen, de vrede van Kerstmis, de vrede van de Heer.

Vannacht hebben we het kerstverhaal uit het Evangelie van Lucas gehoord. Vanmorgen komt het Evangelie uit de proloog van Johannes. Het is geen vertelling, maar een medita- tie. Johannes vertelt niet over Kerstmis, maar denkt erover na. Het verhaal van Kerstmis hebben we al vaak beluisterd. We kennen het bijna van buiten. Maar wat is de diepere be- tekenis van het kerstverhaal? Die vraag houdt ons bezig. Midden de proloog van Johannes staat deze indrukwekkende zin: 'Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond'. Het Woord van God is 'vlees' geworden! Het is een bijzonder sterke uitdrukking. Hoe kan zo iets verhevens als het Woord een vleselijk lichaam aannemen? Wat kan het Woord erbij winnen om nog 'vlees' te worden? Is dat geen aftocht voor het Woord of een degradatie?

Toch zijn er aanknopingspunten. Als twee ouders zoveel van elkaar houden dat uit hun liefde een kindje wordt geboren, kun je ook zeggen dat hun liefde de gestalte van een nieuwe mens aanneemt. Hun liefde krijgt letterlijk nieuwe handen en nieuwe voeten, het krijgt een nieuw lichaam in hun kindje. Hun liefde woont niet langer in onderlinge gevoe- lens en verlangens alleen, ze woont voortaan ook in een nieuwe mens 'van vlees en bloed', in hun nieuwe kindje. Zo iets gebeurt op Kerstmis: Gods Woord woont niet langer in Gods hart en in Gods taal alleen, het woont voortaan ook in een nieuwe mens 'van vlees en bloed', in het nieuwe kind van Bethlehem.

Wat is het drama van onze wereld, eeuw na eeuw? Dat de meeste van onze woorden nooit vlees en bloed worden, nooit een lichaam krijgen. Integendeel, je zou bijna het om- gekeerde kunnen zeggen: dat zovele lichamen steeds weer in woorden verdwijnen. Het is bijna de rode draad van onze geschiedenis: dat lichamen weer verdampen tot woorden.

(2)

Kan ik dat concreet maken? Ja. Hoeveel internationale instellingen organiseren geen pe- perdure congressen zonder dat het oorlogsgeweld vermindert? Hoeveel overheden subsi- diëren geen academische rapporten over sociale vraagstukken, terwijl de tegenstelling tussen arm en rijk blijft groeien, ook bij ons? Hoeveel kranten, tijdschriften, persberichten en internetsites vullen niet dagelijks het nieuws, zonder dat iemand in beweging komt?

Hoeveel akkoorden worden niet gesloten in de politiek, hoeveel beloften worden niet ge- maakt, die nooit de proef op de som zullen doorstaan? Veel woorden zijn als luchtkaste- len: ze scheppen fantastische vooruitzichten, maar raken de werkelijkheid niet. Ze blijven hangen in de lucht. Wie betaalt daarvoor de prijs? Wie anders dan zovele mensen van vlees en bloed. Gewone mensen die wachten op daden. Terecht vrezen zij dat ook hun leven en hun hoop zullen verdwijnen in de woordenkramerij van deze wereld.

Goede vrienden, vandaag kijken we naar de kerststal en zeggen we met de evangelist Jo- hannes: hier gebeurt iets anders! Hier keert God de logica van de wereld om. Hier ver- dampt geen mens van vlees en bloed tot woorden, maar verenigt het Woord zich met een mens. In de kribbe ligt geen boek, geen redevoering, geen krantenartikel, geen partijpro- gramma, geen interview, zelfs geen catechismus, maar een kind, een kleine mens van vlees en bloed. Bij de kribbe stopt de woordenkramerij van deze wereld. Hier begint de mens- wording van het Woord, de proef op de som, de overgang van 'verbale afstand' naar 'lijfe- lijke nabijheid'. Waarom waren de herders op Kerstmis zo blij? Waarom verlangen eenvoudige mensen van alle tijden zo naar Kerstmis? Omdat ze al veel te lang doorheb- ben hoe lege woorden klinken, ook over God, en omdat ze eindelijk iets nieuws willen zien, iets echts, in een mens van vlees en bloed. Het kind van Kerstmis zegt niets en moet zelfs niets zeggen. Het moet er vooral zijn, tastbaar en voelbaar, in een warm lichaam, met echte ogen en oren, met echte handen en voeten.

Goede vrienden, 'Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond'. Daarover gaat het kerstfeest. Kunnen we daarmee iets aanvangen? Ongetwijfeld. Is het alleen aan onze woorden te horen dat wij christen zijn, of is het ook te voelen aan onze lijfelijke aanwe- zigheid? Dat God zelfs de rauwe echtheid van ons bestaan van zijn Woord kan vervullen:

dat is de Blijde Boodschap van vandaag.

Graag wens ik u een zalig en een gelukkig kerstfeest.

Amen.

+ Johan Bonny

Bisschop van Antwerpen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Want geloven in de toekomst wil eigenlijk zeggen: - Dat je door actief geloof en vanuit een intieme relatie met Jezus Christus deze beloften naar je toe kan halen,

32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven, 33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning

Wanneer ik naar uw hemel kijk, het kunstwerk van uw vingers, wat voel ik mij dan klein. Wanneer de gouden maan daar prijkt, overal

Voorganger : Onze hulp is de Naam van de Heer Gemeente : die hemel en aarde gemaakt heeft.. Voorganger : De Heer is mijn licht en behoud, Gemeente : wie zou

Mattheüs 13:40 Zoals dan het onkruid verzameld en met vuur verbrand wordt, zo zal het ook zijn bij de voleinding van deze wereld: 41 de Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden,

Voor Jezus was de zeer diepgaande geestelijke aard van zijn Koninkrijk niet in strijd met zijn visie van het Koninkrijk als een heerschappij, die op een zekere tijd en op een

Hebt u al opgemerkt dat alles wat gezegd wordt over het beeld van God, gegrond is op de schepping van Adam die naar die gelijkenis is gemaakt (Jak. De apostel wijst erop dat

Op de vraag naar de zin van het leven kan ik niet altijd een zeker antwoord formuleren, maar ze is voor mij wel heel belangrijk, niet enkel in mijn privéleven,