• No results found

Jezus herkennen 4 - Wonder

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Jezus herkennen 4 - Wonder"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Jezus herkennen 4 - Wonder

Van ons leven verloopt misschien 1/10 bewust, rationeel en gepland. De andere 9/10 is onbewust, gehuld in een wolk van niet-weten, irrationeel en onvoorspelbaar.

Wonderverhalen in het Evangelie tarten onze rationele kant. Jezus kan toch nooit echt over water gelopen hebben. Net die verhalen zijn voor ons belangrijk. Ze brengen ons in contact met die andere 9/10 van ons leven. Ze kunnen ons genezen van een gevoelsarme, ontzielde kijk op onszelf en de wereld. Open je hart terwijl je luistert naar het Evangelie volgens Johannes hoofdstuk 6 en merk op wat jou raakt.

Evangelie volgens Johannes 6, 15-21

Jezus begreep dat ze Hem wilden dwingen mee te gaan, om Hem dan tot koning uit te roepen.

Daarom trok Hij zich terug op de berg, alleen.

Bij het vallen van de avond daalden zijn leerlingen af naar het meer; ze stapten in een boot en zetten koers naar de overkant, naar Kafarnaüm. Het was al donker geworden, en Jezus was nog niet naar hen toe gekomen.

Er stak een hevige wind op en het meer werd onstuimig.

Toen ze vijfentwintig of dertig stadie geroeid hadden, zagen ze plotseling Jezus over het water lopen; Hij was dicht bij de boot en ze werden bang.

Maar Hij zei: ‘Ik ben het, wees niet bang.’

Ze wilden Hem aan boord nemen, en meteen kwam de boot aan land op de plaats waar ze naartoe wilden.

(2)

NBV21 © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap 2021

Meditatie

1. Wat heeft jou geraakt in dit verhaal? Neem even de tijd om daarnaar te luisteren.

2. De overtocht over het meer, in het donker, zonder Jezus, met alleen een wankel bootje als houvast, kan je ook verstaan als een leven zonder contact met je diepste grond, zonder inzicht in wat je onbewust bezielt, zonder intieme relatie met jezelf en met God. Alleen het uiterlijke biedt nog wat wankel houvast. Innerlijk is het één grote duistere, onzekere massa. Het is een toestand van zelfvervreemding. Herken je daar iets van in je eigen ervaring?

3. Halverwege het meer steekt een hevige wind op. Het water wordt onstuimig. In de helft van hun leven verliezen mensen vaak vaste grond onder de voeten. Je voelt je ergens tussenin: de toekomst biedt geen uitzicht en het verleden biedt geen houvast. Zo’n midlifecrisis kan zich ook op andere leeftijden voordoen. Het zijn periodes waarin uiterlijke zekerheden verbrokkelen en het innerlijke leven zich roert. Heb jij al eens ervaren dat je innerlijke om aandacht vraagt?

4. Op dat moment verschijnt Jezus. In de onbewuste 9/10 van je leven is niet alleen duisternis, maar komt een onverwacht licht naar je toe. Een nieuwe mogelijkheid dient zich aan: die van een intieme relatie met je diepste zelf en met God. Hoe verschijnt dat intieme in jouw leven?

5. Kijk nu eens naar de reactie van de leerlingen. Ze worden bang. De wankele zekerheid van hun bootje, uiterlijke zekerheden, daar kunnen ze zich aan

vastklampen. De confrontatie met hun innerlijke licht, met God die hen in de diepte bewoont, wekt hun vrees. Zo vervreemd zijn ze van zichzelf. Kan je de reactie van de leerlingen begrijpen?

6. Dan zegt Jezus: ‘Ik ben het, wees niet bang.’ Het belangrijkste moment in het verhaaltje. Het is geen morele les. Jezus zegt niet dat we maar flink moeten zijn en op wilskracht onze angst moeten onderdrukken. Nee, het is een openbaring. Als we zien dat onze diepste intimiteit ons niet wil verzwelgen, maar God zelf is, dan verdwijnt alle angst. Wat doet het met jou dat je niet moet rekenen op uiterlijke zekerheden of op je wilskracht, maar alleen op de aanwezigheid van God in de intimiteit van je hart?

7. Het einde van het verhaaltje klinkt wat vreemd. De leerlingen willen Jezus aan boord nemen, maar er wordt niet gezegd of dat ook gebeurt. Doet Jezus nu wat de leerlingen willen of niet? Laat Hij zich inlijven in de uiterlijke zekerheden van de leerlingen? De vraag herinnert aan het begin van het verhaal. Daar willen de mensen Jezus dwingen in hun eigen politieke plannen. Maar Jezus trekt zich terug. Heb jij al

(3)

eens ervaren dat God niet doet wat jij wil? Hoe ervaar je het dat God een eigen wil heeft en zich niet laat inlijven?

8. Meteen daarna komt de boot aan land. Nieuwe wegen openen zich in het uiterlijke leven. Blijkbaar hoeven we God niet in onze macht te krijgen. Het is voldoende dat we intiem leren zijn met onze diepte en met God, dan kunnen we ook goed leven naar het uiterlijke. Geloof je dat?

9. Sta nog even stil bij het wonder in dit verhaaltje. Waarin schuilt voor jou het wonderlijke?

10. Je bent aan het einde van de audiomeditatie gekomen. Ga gerust nog een tijdje door met mediteren als je dat wil. Wanneer je klaar bent om te stoppen, rond dan je meditatietijd rustig af, bijvoorbeeld met een gebed.

© Sim D'Hertefelt -www.kerknet.be

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In Chapter 1, a gap was observed between the curriculum for integrated GLLC literary education aimed at self- and other-reflection as intended and implemented. Literary education

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Hoofdstuk 2 richt zich op onderzoek naar lezen en leesdidactiek en beantwoordt het eerste deel van deelvraag 1, deelvraag 1a: welke ontwerpcriteria komen voort uit onderzoek

Trek een selfie van jezelf als je boos, bang, verdrietig of bezorgd bent en kleef ze op de volgende

Daarom werkt Work First ook niet zo goed voor laagop- geleiden – onder wie de meeste laaggeletterdheid voorkomt: zij kunnen hun arbeidsmarktpositie pas significant verbeteren als

Ik voelde me door de psy- choloog van mijn schuldgevoel daarover bevrijd maar verder werd er noch door mijn huisarts, noch door mijn man actie ondernomen.. Er veranderde

Het Programma naar een Rijke Waddenzee organiseerde op 23 en 24 januari 2020 in Het Brouwdok in Harlingen Haven een WadLab over een toekomstbestendige oogst van voedsel in en om

Inbreng farmaceutische kennis gewenst De gedachte dat farmacie een medisch specialisme dient te zijn, verdient mijns inziens meer aandacht.. “De