• No results found

De logica van het argument voor Schepping en tegen Evolutie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De logica van het argument voor Schepping en tegen Evolutie"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

De logica van het argument voor Schepping en tegen Evolutie

Door dr. Robert Kofahl (1924-2009),

https://www.featoday.org/the-logic-of-the-argument-for-creation-and-against-evolution/, 31-10-2019. Uit Foundation magazine, deel 1, 2018

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling en voetnoten door M.V.

Gelovigen in evolutie die spotten met iedereen die in de schepping gelooft, beweren meestal dat er geen wetenschappelijke theorie is over de schepping. Ze hebben gelijk! De schepping is een door God geopen- baarde waarheid. Een aanvullende bewering van evolutionisten is dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor creatie. Hier hebben ze het mis. Creationisten hebben, wanneer ze worden geconfronteerd met de frontale aanval op de schepping, vaak geen correct antwoord gegeven omdat ze de relatie tussen weten- schap en schepping niet goed begrijpen. Daarom proberen ze soms van creatie een wetenschappelijke the- orie te maken.

De meeste creationisten begrijpen dat de aanduiding van intelligent, doelgericht ontwerp in de natuur, bewijs is voor goddelijk ontwerp. Soms hebben ze echter de logica voor het argument van ontwerp in de natuur niet goed begrepen. Het doel van dit essay is om die logica te verklaren.

De schepping is per definitie een goddelijk wonder. Een wonder vereist dat God de natuurwetten overstijgt die Hij heeft ingesteld. Daarom kan de schepping niet worden beschreven of uitgelegd in wetenschappe- lijke termen, noch kan ze worden gereproduceerd door wetenschappers in het laboratorium. Bijgevolg kan er geen wetenschappelijke theorie of materialistisch scheppingsmechanisme zijn. Omgekeerd beweren evolutionistische theoretici dat ze theorieën ontwikkelen die de evolutie van complexe levende organis- men verklaren en spontane materialistische mechanismen ontdekken die het werk doen. Daarom ligt de bewijslast bij de evolutionisten. Ze moeten theorieën bedenken en testen die de oorsprong van complexe biologische systemen met succes verklaren en mechanismen ontdekken die aantoonbaar in staat zijn deze te produceren.

Zijn zulke succesvolle evolutionaire theorieën en aantoonbare mechanismen ontdekt? Het antwoord op deze cruciale vraag is “nee”. In de eerste plaats biedt het fossielenbestand geen opeenvolgende tussenlig- gende fossielen om een proces van geleidelijke evolutie te documenteren dat een soort plant of dier trans- formeert in een andere soort met nieuwe complexe ontwerpkenmerken. En noch de klassieke genetica, noch de moleculaire biologie hebben testbare verklarende theorieën of feitelijke naturalistische materialis- tische mechanismen voor de productie van evolutionaire nieuwigheden aan het licht gebracht. Met andere woorden, de evolutie moet de oorsprong van iets echt nieuws nog verklaren. Maar dit is wat de evolutio- naire theorie moet doen om uit te leggen hoe microben zich in 3 miljard jaar hebben ontwikkeld tot uni- versiteitsprofessoren. Evolutionaire theorie moet uitleggen hoe een uiterst verbazingwekkende reeks com- plexe nieuwe ontwerpkenmerken achter elkaar verschenen om die domme kleine kiem te transformeren in een intelligente professor (wie gelooft in evolutie?). Deze verklaring moet nog worden gepubliceerd.

Daarom slaagt de evolutietheorie er helemaal niet in om te doen wat ze zou moeten doen: de oorsprong van alles in de levende wereld zuiver verklaren in termen van materialistische oorzaak en gevolg.

Logischerwijs zijn er slechts twee verklaringen over de oorsprongen: (1) spontaan materialistisch proces (d.w.z. evolutie) en (2) intelligent, doelgericht ontwerp (d.w.z. schepping). Zolang evolutionaire weten- schap het proces niet ontdekt, blijft goddelijke bijzondere creatie een wetenschappelijk haalbare optie voor wetenschappers, leraren en studenten, want het is het enige alternatief. Elk onverklaarbaar complex biolo- gisch ontwerp (onthoud dat er nog geen is verklaard) staat als wetenschappelijk bewijs tegen evolutie en vóór creatie. Er zijn slechts twee logische alternatieven: evolutie en creatie. Het leven en de soorten heb- ben ofwel een naturalistische bron, ofwel hebben ze een bovennatuurlijke bron. Als theïstische evolutie in de discussie wordt geïnjecteerd, kan deze logisch worden verworpen. Theïstische evolutie “theïstisch” te noemen, moet hebben dat God op bovennatuurlijke wijze het evolutieproces gebruikt om Zijn doelen te

(2)

2

bereiken. Maar evolutionaire theoretici houden vol dat hun theorie volledig naturalistisch is, met inbegrip van tijd, toeval en verschillende materialistische effecten en processen. De door seculiere wetenschappers geaccepteerde evolutie en theïstische evolutie zijn dus elkaar uitsluitende concepten. Eén is doelloos, on- geleid; maar de ander wordt op de een of andere manier geleid om de doelen van de Schepper te berei- ken. Daarom kan het geloof in theïstische evolutie niet logisch worden gebruikt om te pleiten voor de ac- ceptatie van moderne evolutietheorie. Met het uitsluiten van theïstische evolutie blijven dan nog twee al- ternatieve verklaringen over: spontane materialistische evolutie en goddelijke bijzondere creatie. Zolang de ene – evolutie – doorgaat zonder succes op de cruciale punten, blijft de andere – schepping – een we- tenschappelijk acceptabele optie.

Het negatieve karakter van de logica dat we hebben geschetst, is door evolutionisten geciteerd in hun zaak tegen schepping. “Al uw bewijs voor de schepping is gewoon bewijs dat wordt geciteerd tegen evolutie”, zeggen ze; “Het is slechts een ‘God van de hiaten’ argument”. Dit is waar en het moet per definitie zo zijn, zoals we hierboven hebben aangetoond. Niettemin zit de logica luchtdicht – totdat ze een evolutietheorie bedenken die echt werkt.

Maar ons argument hoeft in werkelijkheid niet uitsluitend negatief te zijn. Het totaal van menselijke erva- ringen en observaties gedurende duizenden jaren is zo geweest dat complexe ontwerpen altijd voortkomen uit intelligente, doelgerichte geesten. Nooit hebben mensen waargenomen dat een complex ontwerp voortkomt uit een niet-intelligente bron. In het geval van een organisme dat voortkomt uit een bevruchte eicel, geloven evolutionisten dat de ontwerpinformatie voor het organisme allemaal aanwezig is in de DNA-moleculen van de cel, genen genoemd. Maar waar kwam die ontwerpinformatie vandaan? Waarom zouden we, bij gebrek aan waarnemingsbewijs, veronderstellen dat de ontwerpinformatie in een ei geen intelligente geest als bron had? Waarom inderdaad? Is de beslissing om dit te doen niet grotendeels geba- seerd op iemands overtuigingen? Ja, het is de keuze om in God de Schepper te geloven of om God uit te sluiten van iemands kijk op de wereld. In het licht van de hierboven aangehaalde universele ervaring van het menselijk ras, beweren wij echter dat het rationeler is om in een geschapen in plaats van een geëvolu- eerde wereld te geloven. En er bestaat geen twijfel over dat geloof in een doelbewust ontworpen en ge- schapen wereld een gelukkiger, emotioneel meer bevredigend geloof is om aan te hangen.

Men zou een andere tactiek moeten aangeven tegen de logica die we hebben uitgelegd. Deze zou moeten ontkennen dat evolutie en creatie de enige twee alternatieven zijn. Er kunnen meer dan twee alternatieven zijn. Onze reactie hierop is: “Zijn die er? Vertel ons alsjeblieft wat ze kunnen zijn”. Aangezien we niet alles weten, is er misschien een derde mogelijkheid. Maar totdat die verschijnt, blijft onze logica onom- streden.

De goddelijke bijzondere schepping is nog steeds een wetenschappelijk geldige verklaring voor de oor- sprong van het leven en van alle soorten levende wezens die op aarde bestaan of in het verleden hebben bestaan. Dit is een geloof, maar het is een rationeel geloof. En het is, geloven wij, het betere geloof om in dit moderne tijdperk van wetenschap en technologie vast te behouden, inderdaad, in elk tijdperk. We zou- den het met vertrouwen en vreugde moeten verkondigen (Psalm 100:1-5).

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm Rubriek “Schepping vs. Evolutie”: http://www.verhoevenmarc.be/schepping.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De evolutietheorie is een theorie, een door mensen geformuleerde visie op de werkelijkheid, maar het is niet 'maar een theorie', iets waar geen goede argumenten voor zijn aange-

die een vrij zelfstandige taak heeft, niet te veel bedreigd wordt door en ingeschakeld wil worden als algemeen assistent van de bestuurders, zijn werk min of

biologie vwo 2017-II afbeelding 3 kwal gewervelden gewervelden gewervelden (staafjes) borstelworm sint-jakobsschelp sint-jakobsschelp degenkrab insecten gewervelden

Voor de gelijksoortige verhoging van de relatieve fitness die in al deze cellijnen heeft plaatsgevonden, worden twee verklaringen gegeven: 1 In deze cellijnen hebben

Bacteriën van generatie 33.000 en generaties daarvoor (32.500, 32.000 enzovoort) ontdooien en inzetten in een medium met alleen citroenzuur. Gekeken wordt of de bacteriën er

Uit het antwoord moet blijken dat niet in elke cellijn dezelfde mutaties (die leiden tot een grotere relatieve fitness of een kortere gewenningsperiode) hebben plaatsgevonden /

Een m'er gelooft namelijk dat zich langs wetenschappelijke weg ontwerp laat aantonen in de natuur - niet meer en niet minder; ID laat zich dus met diverse andere theorieën com-

zowel binnen als buiten het instituut, met weinig of geen toegangsvoorwaarden •Het is maw Open Access (OA); digitaal, online, gratis en vrij van de meeste... Open