• No results found

Toch was dit onweer voor mij helemaal niet het sterkste moment van de laatste avond

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Toch was dit onweer voor mij helemaal niet het sterkste moment van de laatste avond"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Antwerpen, oktober 2011

“Stilte na de storm”

Broeders en zusters,

“Het Spaanse graan heeft de orkaan doorstaan.” Met deze taaloefening uit My Fair Lady moesten we op school onze Vlaamse uitspraak van de lange ‘a’ scherp stel- len. Het zinnetje kwam bij me op tijdens de laatste nacht van de Wereldjongerendagen in Madrid. Net toen paus Benedictus XVI zijn homilie wilde aanvatten, brak een on- weer los met fikse windstoten en regenbuien. Anderhalf miljoen jongeren doken weg onder paraplu’s en geïmproviseerde regenjassen. Na tien minuten was de frisse bui over. Nog eens tien minuten later waren we weer droog gewaaid. Terug thuis, sprak iedereen me aan over de fameuze regenbui die ze op televisie gezien hadden. Alsof we een orkaan doorstaan hadden. Toch was dit onweer voor mij helemaal niet het sterkste moment van de laatste avond. De sterkste ervaring kwam voor mij een half uur later.

Na een korte inleiding werd het Sacrament van de Eucharistie in processie naar voren gebracht en in een monstrans bij het altaar geplaatst. Allen werden uitgenodigd om persoonlijk en in stilte te bidden. Na de drukte van de storm, werd heel het vlieg- veld stil. Je kunt het je amper voorstellen: een eindeloze vlakte jongeren die in stilte naar het Sacrament kijken en bidden. Een stilte die te snijden was, een kwartier lang.

De festivalsfeer en het kampgevoel maakten plaats voor de kern van heel het gebeu- ren: een stille verbondenheid in geloof, gebed en vriendschap. De paus ging bijna als één van de aanwezigen op in die grote menigte van biddende jongeren. Dit kwartier stilte was voor mij het sterkste moment van de Wereldjongerendagen. Het was letter- lijk stilte na de storm. Ik weet niet hoe de aanwezige jongeren dit ervaren hebben of waaraan zij toen gedacht hebben. Dat moet je hun zelf maar vragen.

Bijna twee weken was ik met jongeren van het bisdom Antwerpen onderweg.

Eerst een week met de jongerengroep van ons bisdom in de buurt van Barcelona; daar- na een week met alle Vlaamse jongeren in Madrid. Het deed me goed met hen te kun- nen spreken over hun ervaringen met het Evangelie, Jezus, de kerkgemeenschap, over hun leven als jongere en als gelovige vandaag. De manier waarop zij hierover met el- kaar in gesprek gingen, was voor mij een verrassing. Soms moet je weg zijn van thuis om de vrijheid terug te vinden waarover het Evangelie spreekt. De vrijheid om je diep- ste aanvoelen te verwoorden en te beluisteren, samen met anderen.

(2)

Het is één van de vragen of zorgen die mij het meest bezighouden: waar kunnen jongeren vandaag samenkomen rond het Evangelie? Waar vinden zij de vrije ruimte die daartoe uitnodigt en daarvoor nodig is? Zeker: de relatie tussen de Kerk en de jon- geren is belast met pijnpunten. Het Evangelie is bovendien geen gemakkelijke bood- schap. Toch is het mijn diepste overtuiging dat Jezus en het Evangelie een kracht in zich dragen waardoor jongeren dichter bij zichzelf en bij anderen kunnen komen. Het Evangelie kan het verschil uitmaken in hun leven en in het onze.

Wat verwachten jongeren van de kerkgemeenschap, van een parochie, van een godsdienstleerkracht, van een priester of een bisschop? Hoe kunnen wij dichter komen bij wat werkelijk in hen leeft, maar thuis of op school zo moeizaam ter sprake komt?

Graag wil ik allen danken die op een of andere manier met jongeren op weg gaan in jongerenpastoraal, jeugdbeweging of school. Ik hoop dat jongeren het woord kunnen nemen in de diocesane gespreksronde die dit najaar in heel ons bisdom wordt gehou- den. Misschien ligt bij hen wel graan, Vlaams graan, dat de orkaan heeft doorstaan en morgen weer vrucht kan dragen.

Bisschop van Antwerpen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

1 Abraham Hellenbroek, Voorbeeld der godlyke waarheeden voor eenvoudigen, Rotterdam 1706, hoofdstuk XII, vraag en antwoord 5-7 en 12-15.. scheid is dan een scholastieke afwijking

Om iedereen een Bijbel te geven in zijn eigen taal is veel nodig - Vertalers.. - Mensen die willen verhuizen om jaren(!) in een ander land te gaan wonen om de taal te leren,

Wanneer een man een vrouw genomen heeft en met haar getrouwd is, en het gebeurt dat zij geen genade meer vindt in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden

15 (HAItUELANn, A.) Grammatik der najackschen prache, 205 Seiten (nDd der Spruch der Balian gcbmucbt beim Todtenfestc, mit deutschcr intcrlincar-Uebcrs. F.,

Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt.” Hoe kan een mens

maar dit is niet geheel juist, omdat deze titel behoort aan ene bijzondere orde van leraren, die helpers van de apostelen zijn geweest (Efeziërs 4:11):Hij heeft gegeven sommigen

Een belofte des levens, gedaan op grond van het vervullen van een plicht, dat wil dus zeggen: uit hoofde of op voorwaarde van iemands daden, is een verbond der werken

Want allerwege, waarvan vlees en haar voorrechten, beloften, drijven en willen, kracht en geschiktheid, wandelen en dienen afstand gedaan is, waar men