• No results found

'Het middenveld in Congo voedt mijn werk'

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "'Het middenveld in Congo voedt mijn werk'"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

4 januari 2012

klapstoel 9

– Waarom doet u dit werk?

Congo is mijn passie. Mijn moeder is Con- golese, mijn vader van Belgisch-Congolese afkomst. In 1984 werd ik in Kinshasa ge- boren, maar op mijn vijfde verhuisden we naar België. Sinds mijn studies in Leuven volg ik Congo op de voet. Ik maakte mijn thesis over het land en liep stage bij Eurac, het netwerk van ngo’s actief in Afrika. Na afloop werd ik medewerkster van een fede- raal parlementslid. Dat gaf me de gelegen- heid me nog meer te verdiepen in Centraal- Afrika, maar zij werd in 2010 niet opnieuw verkozen.

Toen hoorde ik van de baan bij Broederlijk Delen en Pax Christi Vlaanderen. Eerstge- noemde organisatie was me niet onbekend, want ik was al meegegaan op inleefreis naar Senegal. Tijdens mijn studies werd het me duidelijk dat het mijn droom was te werken voor Congo. De ontwikkelings-ngo Broederlijk Delen en de vredesbeweging Pax Christi ondersteunen er partnerorga- nisaties en doen aan beleidsbeïnvloeding in België. Er is geen vrede zonder ontwik- keling, geen ontwikkeling zonder vrede.

Deze baan is dus echt wat ik al altijd heb willen doen.

– Wat doet Congo u?

Congo is een deel van mezelf. Het is zoals een Antwerpenaar vragen wat de stad voor hem of haar betekent. België is mijn thuis, maar ik voel me ook in mijn nopjes in Congo. Er was al mijn Congolese verleden, de familie, de mensen die ik er ken. Nu is Congo ook mijn werkterrein.

– Vele Belgen die Congo bezoeken, zijn geschokt  door de staat waarin het land verkeert. U ook?

Op mijn twintigste, na vijftien jaar dus, keerde ik voor het eerst terug naar Kinsha- sa. En ja, wat ik zag, greep me soms naar de keel. Nog altijd trouwens. De wegen, de straatkinderen. Je moet echter ook oog hebben voor het positieve, zelfs in Oost- Congo. Er schuilt een rijkdom in de manier waarop Congolezen omgaan met hun situ- atie. Die daadkracht, dat is iets wat wij mis- sen. Kijk naar de gewone Congolezen en je zult hoop ontdekken. Als zij geloven in de toekomst van hun land, waarom zouden wij dat dan ook niet doen?

– U bent net terug van een missie in Oost-Con- go. Het verhaal van de verkiezingen is nog niet  achter  de  rug.  De  oppositie  erkent  de  uitslag  van de stembusgang niet.

Op dit eigenste moment lijkt Congo be- land in een politieke impasse. Nationale en internationale waarnemers wijzen op onregelmatigheden en fraude bij de ver- kiezingen. We mogen niet de fout begaan te denken dat Congo een rechtsstaat is met een onafhankelijke kiescommissie, Hoog- gerechtshof en dergelijke. In Butembo zag ik zelf wat er fout liep. Ik sprak met ge- motiveerde kiezers die ondanks de lange wachtrijen, de regen en het gebrekkige transport overtuigd waren van het belang hun stem uit te brengen. „Het is een ma- nier om de verkozen leiders uit 2006, die slecht werk leverden, te straffen”, vertelde een jongeman me. Velen hadden er een lan- ge reis voor over, maar ter plaatse bleken vele namen niet op de kiezerslijst te staan.

Dat leidde tot frustraties.

– Ook  onder  Congolezen  hier.  De  Belgische  Congolezen  waren  plotseling  wel  heel  zicht- baar. In Elsene kwamen ze op straat als protest  tegen de verkiezingsuitslag. Een stel amokma- kers ging de vernielingstoer op.

Dat protest is verbonden met het integra- tievraagstuk. In België is er altijd veel aan- dacht voor Marokkanen en Turken, maar ook Congolezen zijn in België talrijk aan- wezig. Hun stem hoor je veel minder in het maatschappelijke debat. Velen hebben de Belgische nationaliteit, maar blijven zich

vaak sterker betrokken voelen op hun land van herkomst. Niet weinigen behoren tot de oppositie. Wat je in Matonge zag gebeu- ren, is volgens mij enerzijds het gevolg van het falen van het integratiebeleid, maar anderzijds ook van het Congobeleid van de Belgische regering. De Belgische Congole- zen menen dat België te weinig doet om te wegen op de democratisering in Congo en het respect voor mensenrechten. We slagen er blijkbaar niet in om een strategische vi- sie voor het beleid in Centraal-Afrika uit te werken, ook al is de helft van de Belgische ontwikkelingshulp bestemd voor de re- gio. Het is trouwens niet te verwonderen dat Belgische Congolezen oproepen om te stemmen op Vlaamse partijen. Ze beschul- digen Franstalige politici ervan Joseph Ka- bila te steunen.

– Is er hoop voor Congo?

De verkiezingen brachten het land in een moeilijke politieke en veiligheidssituatie.

Een machtsdeling tussen Kabila en Tshise- kedi lijkt me onmogelijk. We moeten er wel voor blijven pleiten, zodat verder ge- weld uitblijft. Hoop vind je niet op hoog niveau, maar wel plaatselijk. Ook zonder enige staatsstructuur proberen de gewone burgers te overleven. De partners uit het Congolese middenveld die ik ontmoet, voeden mijn werk. Hun belangen wil ik hier behartigen. Congo zou een welvarend land kunnen zijn. Het probleem is het po- litieke leiderschap. Dat maakt deel uit van een algemeen Afrikaans probleem. Laten we toch ook niet vergeten dat de Afrikaan- se staten nog jong zijn, vaak amper vijftig jaar oud. Bovendien is het omgaan met macht ook cultureel ingevuld. In Congo is de chef de chef. In Centraal-Afrika zien we dat verkiezingen niet altijd leiden tot meer democratie en vaak worden misbruikt om een persoon of een groep aan de macht te houden. In vele dorpen is er echter wel al een vorm van democratie.

Nadia Nsayi

Net terug als getuige van de verkiezingen in Congo

De heibel over de uitslag van de presidents- en parlementsverkiezingen in Congo was ook in ons land te voelen. De band tussen Congo en België is dan ook sterk, zeker als je zelf van Congolese afkomst bent. Nadia Nsayi is net terug uit Butembo in Noord-Kivu, waar ze getuige was van de verkiezingen.

‘Het middenveld  in Congo voedt  mijn werk’

Erik DE SmEt

Weliswaar verkeert Congo niet langer in de greep van de oorlog, maar in meerdere regio’s is gewapend geweld dagelijkse kost. Reden voor Pax Christi Vlaanderen en Broederlijk Delen om een beleidswerker op de regio van de Grote Meren te zetten om er de vrede en de veiligheid op te volgen. De jonge politicologe Nadia Nsayi uit Landen doet het met veel vuur. „De mensen in Oost-Congo willen maar één ding: vrede.”

Nadia Nsayi: „Congo is een deel van mezelf.”  © Frank Bahnmüller

„De gewelddadige rellen in

Matonge zijn het gevolg

van een falend integratie-

zowel als Congobeleid”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Les militaires déserteurs sont les plus proches du général Bosco Ntaganda, ancien chef d’État Major de la milice du CNDP et maintenant intégré à l’armée congolaise comme le n °

Par contre, dans un communiqué du 21 octobre, les FDLR affirment que les soldats de la coalition de l’APR/RDF (l’armée rwandaise) et des FARDC ont encerclé depuis le 17 Octobre

Matadi: zicht op het centrum vanaf het hotel Metropole – vue du centre : zicht op het centrum vanaf het hotel Metropole – vue du centre ville à partir de l’hôtel Métropole.

Dans le secteur du cuivre, la reprise de la production a permis un taux de croissance en volume de 33.7 pour cent en 2005 mais de seulement 4.4 pour cent en 2006 suite à la baisse de

- La présence du logo ou d’une mention publicitaire sur la page «Expositions» du site Internet du CIVA, ainsi que sur le dossier de presse à télécharger. Par ailleurs, un lien

In overleg met ouder(s) en/of verzorger(s), de school van herkomst, de school van aanmelding en de andere school wordt de leerling door het Samenwerkingsverband op een school

Tijdens de vastencampagne van de Vlaamse Kerkgemeenschap breekt Broederlijk Delen een lans voor een cultuur van delen en een ethiek van 'genoeg hebben'.. De veertig dagen voor

Tegenstellingen tussen deze groepen in Rwanda, Burundi, oostelijk Congo en in veel mindere mate ook in Uganda zouden uiteindelijk het hele Grote Merengebied destabiliseren..