• No results found

Davide Meindersma, kunstenares

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Davide Meindersma, kunstenares"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

8 juni 2016

klapstoel 9

– U  woont  in  een  gemeenschap  van  vijf   broeders. Hoe kwam u hier terecht?

Jarenlang was ik kloosterlinge in een be- nedictijnse abdij. In februari 2015 verliet ik die gemeenschap. Sindsdien ben ik op zoek naar een andere invulling van mijn religieuze roeping. Wat dat precies moet worden, was me niet meteen duidelijk en ik had nood aan bezinning. Dankzij een vriendin, die ook kunstenares is, kwam ik hier terecht. De broeders verbinden hun spiritualiteit met kunst. Ze bieden kun- stenaars de mogelijkheid om een tijdje in een aanpalend gebouw te wonen. Ik ver- blijf hier intussen al langer dan gebruike- lijk is en woon bovendien in het huis van de communiteit.

– U bent afkomstig uit Groningen, hoog in het  noorden. Bent u van huis uit katholiek?

Ik groeide op in een protestants gezin en ik was daarin ook behoorlijk gelukkig.

Later ging ik studeren aan de kunstacade- mie in Kampen, bolwerk van het protes- tantisme in Nederland. Op zoek naar een Kerk kwam ik, ondanks het grote aanbod aan protestantse gemeenschappen, onver- wacht uit bij de katholieke Kerk.

– Was het de kunst die u bij de katholieke Kerk  bracht? 

Ik ontdekte de katholieke traditie en die van de beeldende kunst inderdaad samen.

Dat proces verliep geleidelijk. Voor een protestant ligt alle klemtoon immers op het Woord van God. Aan de kunstacade- mie ontdekte ik dat ook beeldende kunst God kan openbaren. Er bleken kunste- naars te bestaan die erin slaagden met een beeld meer van God te tonen dan ik tot dan toe voor mogelijk hield. Ik wilde we- ten waar zij hun inspiratie vandaan haal- den. Die bron bleek de katholieke Kerk.

– Voerde die samenhang van kunst en spiri- tualiteit u ook naar de abdij?

Tijdens de filosofielessen aan de kunst- academie kreeg ik te horen over de woes- tijnvaders en de kloostergeschiedenis, in beide gevallen over mensen die hun hele leven aan God toewijden. Dat stemde overeen met mijn eigen verlangen om

me volkomen aan een hoger doel te ge- ven. Ik wilde geen conventioneel bestaan leiden. Het was door mijn mentor dat ik uiteindelijk de abdij ontdekte. Na mijn studies trad ik in.

– U vond daar echter uiteindelijk niet wat u  zocht?

Voor mij komt mijn relatie met God op de allereerste plaats. Kunst is echter mijn manier om die relatie uit te drukken. Ik

verlang dan ook erg naar een religieuze gemeenschap die kunst een volwaardige plaats toekent en haar verbindt met het leven van de Kerk. In de abdijgemeen- schap was dat niet echt mogelijk. De gemiddelde leeftijd was er te hoog en noopte nu eenmaal tot andere keuzes.

– Welke weg bewandelde u als kunstenares?

Allereerst ben ik tekenaar. Ook in mijn schilderijen uit zich dat. Toen ik het klooster verliet, had ik weinig midde- len, maar dat bleek net een bron van cre- ativiteit. Ik ging me meer toeleggen op grafiek en ontwikkelde een eigen stijl.

De bekende Nederlandse kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman is een van mijn grote voorbeelden. Hij was druk- ker, maar ging zijn gereedschappen op oneigenlijke manier gebruiken om tot kunst te komen. Die combinatie van kunst en technisch vakmanschap fasci- neert me.

– De regel van Benedictus benadrukt ‘ora’ en 

‘labora’,  gebed  en  werk.  Bij  welk  van  beide  hoort kunst thuis?

Voor mij draait kunst veeleer om het spe- len. Dat is ook goed, want je hebt soms best wel wat vrije speelruimte nodig om je te verdiepen in een bepaald onder- werp. Tegelijk heeft kunst iets van een ambacht. Elke materie legt regels op.

Een kunstenaar moet in dialoog treden met zijn of haar materiaal. Het uiteinde- lijke resultaat is telkens weer verrassend, vooral voor mij.

– Wat wilt u bereiken met uw kunstwerken?

Ik maak geen kunst om aandacht te trek- ken, al besef ik wel dat anderen ook iets aan mijn werk kunnen hebben. Kunst is allereerst een manier om uit te drukken wat er in me leeft. Het gelaat van Chris- tus is een thema dat me uitermate boeit.

Telkens weer ga ik op zoek naar wat zijn gelaat nu zo bijzonder maakt. Wat is er nou het wezenlijke kenmerk van? Ik vond nog steeds geen antwoord op die vraag. Het spel gaat dus voort. En zo is het goed.

Davide MeinDersMa

Kunstenares

Op 14 juni wordt in Oostakker Zeven keer jezelf overstijgen voorgesteld. Auteur Erik Galle sprak met zeven getuigen over een geestelijk werk van barmhartigheid. Grafische illustraties van elk werk lopen als een rode draad door het

magazine. Ze zijn het werk van de Nederlandse kunstenares Davide Meindersma.

‘Ora of labora? Voor mij draait kunst veeleer om het spelen’

Christof Bouweraerts

Na wat omweg bereiken we het landgoed Steenwijk in Vught, net beneden ’s-Hertogenbosch.

Davide Meindersma (38) verblijft er momenteel in Eleousa, een communiteit van de broeders van Onze-Lieve-Vrouw Moeder van Barmhartigheid van Tilburg.

„Ik weet niet of ik echt iets te vertellen heb,” schreef ze in haar e-mail, „maar u mag het gerust proberen.” Al gauw blijkt echter dat we te doen hebben met een bevlogen vrouw.

Davide Meindersma: „Elke materie legt me eigen regels op. Ik moet in dialoog gaan met mijn materiaal.” © Vincent Nabbe

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

„ik ontdekte de katholieke

traditie en die van de

beeldende kunst samen”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

‘hoe je een opdracht kunt formuleren in duidelijke taal,’ maar ook op de manier waarop deze leerlingen structuur nodig hebben, ‘ze moeten de dingen structureel, in stappen

Kortrijk wil ,met de kandidatuur culturele hoofdstad van Europa, de realisatie van een kunst- en tentoonstellingssite in de Groeningeabdij en de verdere uitbouw van het museum

Mocht het kunstwerk afwijken van wat werd verwacht op basis van het definitief ontwerp, zal de opdracht- gever - in overleg met de adviseur beeldende kunst - aanwijzingen geven

In de meerjarenbegroting is per jaar aangegeven wat de kosten voor jaarlijks regulier onderhoud zijn en ook wat er aan periodiek onderhoud nodig is. Natuurlijk kan er per jaar

De samenleving, met name de culturele organisaties, het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen meer verantwoordelijkheid nemen voor deelname en het aanbod van kunst en

VINCENT was zich dit alles wel bewust; reeds in zijn Hollandschen tijd schrijft hij: „ik wil dingen maken, die sommige menschen treffen, ik wil dat men van mijn

De academie verbindt er zich toe om, bij iedere activiteit waarbij op de één of andere manier gebruik wordt gemaakt van werken van leerlingen, de naam van de leerling te vermelden

De reden van deze brochure is dat de Rijksgebouwendienst er grote waarde aan hecht dat de kunstwerken die ingevolge de uitvoering van de Percentageregeling Beeldende Kunst bij