• No results found

Speluitleg Bingo Duur: Voorbereidingstijd: Ontwikkeling: Doelgroep: Soort activiteit: Groepsgrootte: 30 minuten 10 minuten Cognitieve ontwikkeling: Kl

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Speluitleg Bingo Duur: Voorbereidingstijd: Ontwikkeling: Doelgroep: Soort activiteit: Groepsgrootte: 30 minuten 10 minuten Cognitieve ontwikkeling: Kl"

Copied!
25
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)

Speluitleg Bingo

Duur: 30 minuten

Voorbereidingstijd: 10 minuten

Ontwikkeling: Cognitieve ontwikkeling: Kleuren en vormen, Sorteren en ordenen

Motorische ontwikkeling: Fijne motoriek

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Omgaan met anderen Taalontwikkeling: Mondelinge taalontwikkeling

Doelgroep: Peuter (2 tot 4 jaar), Kleuter (4 tot 6 jaar)

Soort activiteit: Spel

Groepsgrootte: Groep tot 3 kinderen, Groep tot 10 kinderen, Groep meer dan

10 kinderen

Korte uitleg

Bingo is een leuk spel om te spelen. Je leest binnen deze activiteit wat het nut van bingo spelen is, hoe je bingo speelt en welke varianten je kunt aanbieden.

Voorbereiding

Print de bingokaarten uit de bijlage. Let op: er staan 2 bingokaarten op 1 A4. Deze moeten dus uitgeknipt worden.

Print ook de losse bingoplaatjes. Lamineer evt. de bingoplaatjes en knip er kaartjes van.

Doe vervolgens de kaartjes in een mand, doos of bakje. Het is handig om met twee begeleiders het spel uit te voeren wanneer je met meer kinderen bent.

Ontwikkelingsgebieden stimuleren

Het spel bingo stimuleert verschillende ontwikkelingsgebieden. Hieronder lees je hoe het kind precies aan deze gebieden werkt tijdens het spel. Je stimuleert de mondelinge taalontwikkeling door verschillende woorden tijdens het spel te benoemen. Het kind koppelt deze woorden aan de bingoplaatjes die hij ziet. Tijdens de bingo leert het kind omgaan met winst en verlies momenten (sociaal-emotionele ontwikkeling). Het kind sorteert tij- dens het spel de plaatjes van de bingo. Zo wordt het cognitief geheugen gestimuleerd. Tijdens het aankruisen of strepen van de vakjes gebruikt het kind zijn fijne motoriek.

BINGO!

Geef alle kinderen een bingokaart. Zorg ervoor dat ieder kind een andere kaart krijgt. Er zijn 16 verschillende kaarten, dus er kunnen maximaal 16 kinderen meespelen.

Trek nu steeds een kaartje uit het mandje, benoem wat erop staat en laat het plaatje aan de kinderen zien.

De kinderen moeten nu gaan kijken of dit plaatje ook op hun kaart staat. Zorg hierbij voor wat hulp van een vol- wassene.

Hebben ze het plaatje op hun kaart staan, dan mogen ze met stift/potlood het plaatje afvinken.

Het kind dat als eerste alle plaatjes heeft afgevinkt (volle kaart) roept BINGO en mag evt. een prijsje uitzoeken. Speel daarna nog verder met de rest van de kinderen.

Spelvariatie

• Speel eerst alleen voor de bovenste of onderste rij. Let op: dit kan alleen met de oudste peuters.

• In plaats van de plaatjes te laten zien kun je er ook voor kiezen om een verhaal over de plaatjes te vertellen. Terwijl je het verhaal vertelt laat je de kinderen de voorwerpen afvinken die in het verhaal voorkomen.

• Laat een kind de spelleider helpen. Het kind kan dan vertellen wat hij op het kaartje ziet staan. De rest mag dan het kaartje afvinken op de kaart.

(24)

Speluitleg Memory

Duur: 30 minuten

Voorbereidingstijd: 10 minuten

Ontwikkeling: Cognitieve ontwikkeling: Kleuren en vormen, Sorteren en ordenen

Motorische ontwikkeling: Fijne motoriek

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Omgaan met anderen Taalontwikkeling: Mondelinge taalontwikkeling

Doelgroep: Peuter (2 tot 4 jaar), Kleuter (4 tot 6 jaar)

Soort activiteit: Spel

Groepsgrootte: Individueel, Groep tot 3 kinderen

Voorbereiding

Print twee keer de bijlage, knip de kaartjes uit en lamineer eventueel de kaartjes. Speel het memory spel met twee tot vier kinderen. Schud de kaartjes door elkaar heen en leg ze met het plaatje naar beneden neer. Sluit aan bij de ontwikkeling van het kind. Wanneer je met jonge kinderen dit spel speelt begin je eerst met de variatie

‘plaatjes matchen’. Deze variant kun je vinden onder het kopje: varianten voor het spel memory. Gaat dit goed?

Dan kun je uitbreiden naar het spel memory. Memory staat bekend om het verzamelen van paren (twee dezelfde soort kaarten). Leg twee of drie paar kaarten neer wanneer je memory met jonge kinderen speelt. Bouw dit op naarmate het jonge kind het spel begrijpt. Je kunt dan steeds meer paren neerleggen.

Ontwikkelingsgebieden stimuleren

Stimuleer tijdens het spel memory verschillende ontwikkelingsgebieden. Tijdens het spel memory stimuleer je het cognitieve geheugen. Het kind probeert te onthouden welke plaatjes waar liggen. Daarbij sorteert het de goede kaartjes bij elkaar. Tijdens het oppakken van de kaartjes gebruikt het kind zijn fijne motoriek. Speelt het kind het spel samen met iemand anders, dan behoren de spelers rekening met elkaar te houden. Wie is wanneer aan de beurt? (sociaal-emotionele ontwikkeling). Benoem samen wat er op de kaartjes staat. Zo stimuleer je de mondelinge taalontwikkeling.

Uitvoering

Wanneer je aan de beurt bent draai je twee kaarten om. Zijn deze twee kaarten gelijk? Dan pak je ze allebei op.

Je bent dan nog steeds aan de beurt. Zijn ze niet gelijk? Dan draai je de kaarten op dezelfde plek om en is je beurt voorbij. Ga zo door tot alle kaarten op zijn. De speler met de meeste paar kaarten wint.

Spelvariatie

Plaatjes matchen

Het spel ‘plaatjes matchen’ bestaat uit open kaarten en is leuk voor jonge kinderen. Leg de kaarten met de afbeelding open op tafel. De afbeelding van het kaartje is zichtbaar en dezelfde afbeeldingen moeten bij elkaar worden gezocht door het kind. Als dit goed gaat, dan kun je memory spelen waarbij de kaarten gesloten zijn.

De hoeveelheid spelkaarten bij zowel ‘plaatjes matchen’ als bij ‘memory’ is afhankelijk van de ontwikkeling van het kind. Start met twee of drie paren kaarten wanneer je met jonge kinderen dit spel uitvoert.

(25)

Visuele memory

Deel een memoryspel in tweeën, zodat je van elk paar één plaatje op één stapel hebt liggen. Leg de ene stapel (met de plaatjes naar boven) verspreid in een ruimte waar de kinderen het nog niet kunnen zien, bijv. de gang.

Laat nu een kaartje aan een kind zien. Het kind moet het plaatje goed in zich opnemen en vervolgens op de gang hetzelfde plaatje zoeken. Hoe eenvoudiger het plaatje, des te eenvoudiger de opdracht. In de moeilijkheidsgraad kun je dus variëren. Dit is afhankelijk van de leeftijd en de ontwikkeling van het kind. Het kind komt terug en laat het kaartje zien wat hij/zij gepakt heeft. Klopt dit? Vraag dit aan de groep. Vervolgens kun je het volgende kind aanwijzen totdat alle paren gevonden zijn.

Tip: Dit spel kun je zowel individueel als in groepsverband uitvoeren.

Omschrijven

Je legt weer de helft van het memoryspel in een ruimte waar de kinderen het niet kunnen zien, bijv. de gang. Met de plaatjes naar boven. In plaats van dat je het plaatje aan het kind laat zien, omschrijf je het plaatje. Het kind loopt naar de gang toe en zoekt daar het juiste plaatje bij. Vervolgens komt het kind terug en bekijk je samen met de groep of het goed is gegaan.

Tip:Zijn de kinderen wat ouder? Dan kun je er ook voor kiezen dat een ander kind het plaatje alleen of samen met jou gaat omschrijven. Dit zorgt voor wat meer uitdaging.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

a a n w c / i g , maar psychologisch onder/ook bevindt zich thans in een ander tijdperk De gebruikte hypothese lijkt mij geen krachtige basis voor een onder/oek, yclfs als men

Onder kwaliteit verstaat de Energiekamer NMa vier aspecten: transportzekerheid, veiligheid, productkwaliteit en kwaliteit van dienstverlening. Daarbij is transportzekerheid met name

Maar dan wordt de toon ernstiger wanneer de Polen worden getraind voor de invasie en zien we hen de overtocht maken naar Normandië.. Het doel van de Poolse onderneming is

We gaan bij een onderwerp voor een thema uit van de spelmogelijkheid voor kinderen en kiezen daarom voor thema’s die herkenbaar zijn en betekenis hebben.. Daar worden alle overige

Namelijk de bevindingen dat er interactie bestaat tussen aantrekkelijkheid en sportprestaties, dat het voor merkattitude niet uitmaakt of een aantrekkelijke sportendorser goed

Er is gebruik gemaakt van zes condities; een standaard conditie (die tevens dient als controle groep), een conditie waarin in de pre-switch relevante dimensie wordt veranderd, een

Laat de kinderen zelf een inrichting bedenken voor de leefplaatsen van alle

In order to evaluate the results of an outdoor water demand model on a monthly temporal scale it was necessary to develop a proxy outdoor water consumption