• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Lezingen door de week | Maandag 26 maart (Aankondiging van de Heer • Maria Boodschap) Jesaja 7, 10-14 – Brief aan de He- breeën 10, 4-10 – Lucas 1, 26-38 • Dinsdag 27 maart: Numeri 21, 4-9 en Johannes 8, 21-30 • Woensdag 28 maart: Daniël 3, 14-20.91- 92.95 en Johannes 8, 31-42 • Donderdag 29 maart: Genesis 17, 3-9 en Johannes 8, 51-59 • Vrijdag 30 maart: Jeremia 20, 10-13 en Jo-

hannes 10, 31-42 • Zaterdag 31 maart: Ezechiël 37, 21-28 en Johan- nes 11, 45-56 • Zondag 1 april (Palmzondag • Passie van de Heer) Bij de palmliturgie: Marcus 11, 1-10 of Johanes 12, 12-16 • Bij de eu- charistie: Jesaja 50, 4-7 – Brief aan de Filippenzen 2, 6-11 – Marcus 14, 1 – 15, 47.

eucharistie op radio | 25 maart, 10 uur, VRT Radio 1: van- uit de Sint-Servatiusparochie/norbertijnenabdij in Grimbergen.

eucharistie op tv | 25 maart, 10 uur, VRT één: vanuit de Vlier- beekse parochie Onze-Lieve-Vrouw. Het verenigd parochiekoor Adagio onder leiding van Rudi Thomassen verzorgt de zang. Or- ganisten zijn Niel Van Meeuwen en Paul Van Hooff.

commentaar bij de zondagslezingen

— Jean Bastiaens —

Hoor Israël!

WE STAAN MET DE LEziNGEN van vandaag op de drempel naar de laatste etappe in Jezus’ leven. Het is nog maar enkele dagen vóór het joodse Pesach- feest. Jezus bereidt zich voor op wat komen gaat. Juist op dat cruciale mo- ment willen ook niet-joden („Grieken”) Jezus spreken, maar hun insluiting zal geschieden als het laatste teken zich heeft voltrokken. Wanneer Jezus aan het kruis hangt, dan zal Hij allen tot zich trekken.

We zijn in de evangelielezing uit Johannes getuige van wat bij de synoptici Je- zus’ Getsemanemoment is: Jezus weet dat zijn uur gekomen is en het gebed zal Hem helpen om dit moment onder ogen te zien zonder te vluchten. We dienen ons in te stellen op de eigen taalwereld van de evangelist Johannes en diens symbolisch uni- versum. De opgang naar het joodse paasfeest en het lijden en sterven van Jezus staan in het teken van diens verheerlijking. Wat wordt daarmee bedoeld? in het Griekse woord voor verheerlijking zit de term doxa, en dat is de aanduiding van gods heer- lijkheid, van zijn aanwezigheid onder de mensen. Niemand heeft ooit god gezien, maar zijn heerlijkheid reisde met het woestijnvolk mee in de wolk en in de vuurko- lom. zijn heerlijkheid rustte ook op de tent van de samenkomst, zodat Mozes’ ge- zicht helemaal straalde wanneer hij de tent verliet. Welnu, in de tekenen die Jezus gesteld heeft, maakt Hij gods heerlijkheid zichtbaar. in het gelaat van Jezus, die op het punt staat de dood in de ogen te kijken, komt god aan het licht. Want alleen als de graankorrel in de aarde valt en sterft, brengt hij veel vrucht voort. Het onuitleg- bare geheim van Jezus’ leven, wordt hier in eenvoudige termen onder woorden ge- bracht. Jezus navolgen, wil zeggen dat je met vallen en opstaan leert wat het bete- kent om te dienen.

De Getsemanepassage van Johannes begint met de woorden: „Nu is mijn ziel ont- roerd.” Dat is nogal een zwakke vertaling voor wat er in het Grieks staat. Beter is de vertaling: „Nu is mijn ziel in verwarring” of „Nu is mijn ziel diep verontrust.” Op het beslissende moment voelt Jezus de angst om zich over te geven aan wat komen gaat, om zijn bestaan uit handen te geven. Het gebed geeft Hem de woorden om ver- trouwen te vinden: „Heel mijn leven moest hierop uit lopen”, of met de woorden van Johannes: „Daarom juist ben ik tot dit uur gekomen.” En juist wanneer Jezus de be- proeving overwonnen heeft, klinkt er een stem uit de hemel. Die maakt duidelijk dat we hier getuige zijn van een uitzonderlijk moment. En de stem laat verstaan dat in alle tekenen die Jezus tot dan toe verricht heeft – vanaf het eerste teken op de brui- loft in Kana – god aan het licht is gekomen. En ook in het laatste teken zal dit zo zijn.

„En ik zal Hem wederom verheerlijken” wil dan ook zeggen: ook en juist in het te- ken van het kruis zal god aan het licht komen.

Dit is geloofstaal. En in die taal heeft Johannes wat onzegbaar lijkt en wat wel- haast absurd klinkt, toch een uitdrukking gegeven: het kruis waaraan Jezus zal han- gen, is geen failliet, geen bewijs van mislukking of ondergang, het is een teken waar- in gods kracht zichtbaar wordt. En al wie opkijkt naar dit kruis om te worden gered, zal worden gered.

in de Getsemane-ervaring van Jezus gaat het om een worsteling met een existen- tiële bedreiging. Dood, geweld en agressie doen ons beven en sidderen. Dat is een ernstige realiteit, die niet zomaar weggewuifd kan worden. in de brief aan de He- breeën wordt dit treffend onder woorden gebracht: „in de school van het lijden heeft hij gehoorzaamheid geleerd.” Gehoorzaamheid heeft hier niets te maken met een slaafse houding van onderwerping en alles met gehoor geven, dat wil zeggen: met mijn leven afstemmen op wat god van me vraagt, op hoe Hij in mij werkzaam wil zijn. Het is niet voor niets dat de geloofsbelijdenis van israël begint met de oproep om gehoor te geven: „Hoor israël!” (Deuteronomium 6, 4)

in de eerste lezing uit het boek Jeremia klinkt deze noodzaak om te leren luis- teren, om gehoor te geven, eveneens op de achtergrond mee. Want het verbond met god wordt gesloten wanneer het volk beaamt wat het gehoord heeft. Er wordt een nieuw verbond beloofd. De heer kennen en beminnen zal dan een zaak van het hart zijn. Vanuit dit hart zullen we ook de Mensenzoon leren kennen en beminnen.

EERSTE LEZING

Jeremia 31, 31-34

Er komt een tijd – godsspraak van de Heer – dat ik met israël een nieuw verbond sluit. Geen verbond zoals ik met hun voorvaderen gesloten heb, toen ik hen bij de hand heb genomen om hen uit Egypte te leiden. Want dat verbond hebben zij verbroken, of- schoon ik hun meester was – godsspraak van de Heer.

Dit is het nieuwe verbond dat ik in de toekomst met israël sluit: ik leg mijn wet in hun binnenste, ik grif ze in hun hart. ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn.

Dan hoeft niemand een ander nog voor te houden:

Leer de Heer kennen. Want iedereen, groot en klein, kent Mij dan – godsspraak van de Heer. Dan vergeef ik hun misstappen, ik denk niet meer aan hun zon- den.

TWEEDE LEZING

Brief aan de hebreeen 5, 7-9

Broeders en zusters,

in de dagen van het sterfelijk leven heeft Christus on- der luid geroep en geween gebeden en smekingen opgedragen aan God die Hem uit de dood kon red- den. Om zijn vroomheid is Hij verhoord: hoewel Hij Gods zoon was, heeft Hij in de school van het lijden gehoorzaamheid geleerd; en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen die Hem gehoorzamen, oor- zaak geworden van eeuwig heil.

EVANGELIE

Johannes 12, 20-33

Onder degenen die bij gelegenheid van het feest op- trokken ter aanbidding, waren ook enige Grieken.

Dezen nu klampten Filippus van Betsaïda in Galilea aan en vroegen hem: „Heer, wij zouden Jezus graag spreken.”

Filippus ging het aan Andreas vertellen en ten slot- te brachten Andreas en Filippus de boodschap aan Je- zus over.

Jezus echter antwoordde hun: „Het uur is gekomen, dat de Mensenzoon verheerlijkt wordt. Voorwaar, voorwaar, ik zeg u: ‘Als de graankorrel niet in de aar- de valt, blijft hij alleen; maar als hij sterft, brengt hij veel vrucht voort. Wie zijn leven bemint, verliest het;

maar wie zijn leven in deze wereld haat, zal het ten eeuwigen leven bewaren. Wil iemand Mij dienen, dan moet hij Mij volgen; waar ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn. Als iemand Mij dient, zal de Vader hem eren. Nu is mijn ziel ontroerd. Wat moet ik zeggen?

Vader, red Mij uit dit uur? Maar daarom juist ben ik tot dit uur gekomen. Vader, verheerlijk uw Naam’.”

Toen kwam er een stem vanuit de hemel: „ik heb Hem verheerlijkt en zal Hem wederom verheerlij- ken.” Het volk dat erbij stond te luisteren, zei dat het gedonderd had. Anderen zeiden: „Een engel heeft tot Hem gesproken.” Maar Jezus sprak: „Niet om Mij was die stem, maar om u. Nu heeft er een oordeel over de wereld plaats, nu zal de vorst dezer wereld worden buitengeworpen; en wanneer ik van de aarde zal zijn omhooggeheven, zal ik allen tot Mij trekken.”

Hiermee duidde Hij aan welke dood Hij zou ster- ven.

Schriftlezingen © Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

25 Maa rt 2012 – Vi j f d e Zo n dag In De Ve e rt i g dag e n t i j d

D lezingen & Commentaar

29 februari 2012

kerk & leven

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

(onder andere) te kennen gegeven dat de Consumentenautoriteit van plan is om het naar aanleiding van het Voornemen te nemen besluit tot het opleggen van een last onder

(onder andere) te kennen gegeven dat de Consumentenautoriteit van plan is om het naar aanleiding van het Voornemen te nemen besluit tot het opleggen van een last onder

Er werd aangetoond dat de Argusvlin- der in het warmere microklimaat van de Kempen meer zou moeten investeren in een derde generatie, terwijl in de koe- lere Polders nakomelingen

De verkiezingsleuzen, debatten en mooie praatjes geven me niet het vertrouwen dat de heren (en enkele dames) politici gaan doen wat ze beloven. Ik vind het allemaal een

De wereld op zichzelf, los van onze interpretaties (de Dinge an sich) kunnen we niet kennen. De structuren van de werkelijkheid, zoals wij die waarnemen, zijn volgens Kant niet in

Deze ontwikkelingen die de sociale samenhang in de samenleving hebben doen afnemen, gecombineerd met de komst van immigranten, met hun eigen achtergronden, hebben de

Steeds ging het zijn eigen weg, soms heel hoog Steeds ging het zijn eigen weg, soms heel hoog Steeds ging het zijn eigen weg, soms heel hoog Steeds ging het zijn eigen weg, soms

Niet eens omdat we er niet over durven spreken, maar omdat er altijd mensen in de omgeving zijn die het daar niet mee eens zijn, vanuit hun levenshouding of wat dan ook, en dat