• No results found

Emilio Platti, dominicaan en islamkenner

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Emilio Platti, dominicaan en islamkenner"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

18 mei 2016

klapstoel 7

– Hoe kwam u eigenlijk in Caïro terecht?

Door een samenloop van omstandighe- den. In de jaren 1960 werd ons bestaan als dominicaan een stuk vrijer. Daardoor kon ik vanaf 1969 via de Universitaire Parochie als vrijwilliger aan de slag in de Foyer des Jeunes in Molenbeek, bij Marok- kaanse jongeren die pas in ons land waren toegekomen. Als zoon van een Italiaanse immigrant sprak me dat sterk aan. Tege- lijk suggereerde een prof in Leuven dat ik me in ons dominicaanse instituut in Caïro zou toeleggen op de islam. Dat was in 1953 opgericht als een katholieke instelling in het hart van de islam, oorspronkelijk om de Arabische grondlaag van de middel- eeuwse theologie te onderzoeken. In 1972 mocht ik er voor het eerst een half jaar ver- blijven en dat bleef ik sindsdien doen, ook toen ik nog lesgaf aan de KU Leuven. Nu ben ik er de oudste.

– Een foto die u in 2011 zelf nam van islami- tische  extremisten  die  op  het  Tahrirplein  in  Caïro betogen tegen meer democratie siert de  cover van uw jongste boek. Hoe kijkt u naar  het geweld dat daarop volgde?

Toen ik in 1972 aankwam in Egypte, droe- gen in Caïro de meisjes broeken en mi- nirokjes. Tegenwoordig dendert er een tsunami van extremisme door de islam- wereld, waarbij almaar vaker grof geweld wordt gebruikt. Ik las het niet enkel in de boeken die ik voor ons instituut sprok- kelde op Arabische boekenbeurzen, ik zag het met eigen ogen. En vergis je niet, het radicalisme van Al-Qaida of Islamitische Staat heeft diepe intellectuele wortels.

Die blootleggen, beschouw ik als mijn missie. Bedoeling van alle extremisten is een nieuwe ‘gouden tijd’ voor de islam inluiden door zich te verzetten tegen de westerse moderniteit. De islamisten pro-

pageren een eenvoudige identiteit en een welomschreven religieuze praktijk. Wie niet meedoet, wordt buitengesloten. Is- lamisten deinzen er niet voor terug kafirs, ongelovigen, uit te moorden, soms op bar- baarse wijze. Ik schrik niet van de misda- den van IS. Die zijn de uiterste consequen- tie van de exclusieve aanspraken van het

islamisme, dat ik al sinds 1990 bestudeer in Korancommentaren. Het Westen werd te laat wakker en onze politici blijven koppig lokaal denken. Molenbeek ‘opkui- sen’? We zouden meer gebaat zijn bij een meer omvattende visie en dito aanpak.

– Wat doe je intussen met jongeren die zich in  onze steden strikt islamitisch kleden en aldus  een radicale islam lijken te propageren?

Ze hun weg laten zoeken. Dat Salah Ab-

desalam en Mohamed Abrini zich op het laatste nippertje bedachten en zich dan toch niet opbliezen, bewijst volgens mij de oppervlakkigheid van hun religieuze motieven. In Caïro zowel als hier ken ik jonge vrouwen die zich van kop tot teen in het zwart kleden, maar die in hun hart niets moeten hebben van de strikte islam.

Ze sluieren zich om door de mannen met rust te worden gelaten. Op de duur zullen volgens mij heel wat islamitische jonge- ren atheïst worden en religie in het alge- meen afzweren.

– Toch  lijkt  voor  velen  onder  ons  de  islam  te  bloeien  en  het  christendom  te  tanen.  Klopt  dat beeld dan niet?

De islam verkeert in een diepere crisis dan het christendom, waarbij gematigde moslims zich voortdurend moeten weren tegen extremisten. Wat er nu in Syrië en Irak gebeurt, kun je vergelijken met het nazisme: een extreme ideologie ontspoort en dat leidt tot oorlog. Het christendom vandaag is het resultaat van een revolutie tegen de Wet. Het worstelde zich los uit een ‘shariadenken’ waarin God bovenal

Wetgever is. Daardoor hebben christe- nen vandaag het niet moeilijk met op de rede gebaseerde wetten, maar betalen ze evenzeer een prijs met de secularisatie. Bij christenen vandaag dreigt God uit beeld te verdwijnen, terwijl Hij voor moslims regeert en de Wet stelt.

– U  bekijkt  de  islam  vanuit  het  geloof  zelf. 

Wat doet dat met u als christen?

De voorbije maanden tolkte ik bij de vluchtelingen in het Maximiliaanpark in Brussel. Ik ontmoette een man uit Aleppo die me zijn verhaal deed. Dat herinnerde me eraan dat je mensen nooit mag redu- ceren tot ‘moslim’, ‘Syriër’, ‘vluchteling’.

Je moet steeds het totale plaatje blijven zien. Ik geloof in een God die alles om- spant. Jodendom, christendom en islam zijn alle drie Bijbels geworteld. Ze hebben veel gemeenschappelijk, maar ze zijn ook verschillend. Op spiritueel vlak, vanuit het godsvertrouwen, is dialoog heus wel mogelijk.

Emilio Platti

Dominicaan en islamkenner

Na de aanslagen in Zaventem en Brussel ontdekten de grote media in Frankrijk dat een van de beste kenners van de grond van het islamitische radicalisme een Vlaamse dominicaan uit Ronse is, die bovendien de islam leerde kennen in Molenbeek. Van de hand van Emilio Platti verscheen onlangs het toegankelijke Islamisme. Modern islamitisch radicalisme (Averbode).

‘Molenbeek ‘opkuisen’? Maak liever een omvattende analyse’

Erik DE SmEt

In Platti’s werkkamer, acht hoog in het dominicanenklooster in Leuven, prijkt een grote kaart van het Midden-Oosten. Dat is dan ook zowat zijn tweede thuis, aangezien hij de voorbije jaren zes maanden per jaar woonde en werkte in de Egyptische hoofd- stad Caïro, om er de intellectuele gronden van de islam te bestude- ren. „Net zoals in de Kerk anno 1960 wordt in de islam de nood aangevoeld van een aggiornamento, een ‘bij de tijd brengen’.”

Emilio Platti: „Wat de islam betreft, blijven onze politici koppig lokaal denken.” © Mine Dalemans

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

„De islam verkeert in een

diepere crisis dan het

christendom”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Natuurlijk zijn de doelstellingen van de Stichting Volk en Verdediging niet tegen een politieke partij ge- richt, maar wel tegen een ondermij- nende mentaliteit in

Thuis was ik de oudste zoon en mijn ou- ders brachten grote offers door me te laten studeren en naar Europa te laten vertrekken.. Tegenwoordig is Zuid-Korea een

„Plotseling ontdekte ik dat er in het katholieke Wes- ten ook zoiets als monastiek leven en spiritualiteit bestaat.” Vandaag is hij nog altijd dominicaan in Nijmegen en

Bedrijfsartsen, AH’ers, A&O’ers, VK’ers moeten elkaar veel meer op (kunnen) zoeken t.b.v. signalering & structurele aanpak). De rol en positie van

Dit Guptarapport dat door Madon- sela aan haar opvolgster Busisiwe Mkhwebane werd overgemaakt kon lange tijd niet openbaar worden gemaakt door het verzet van Zuma en twee van

Wij hebben dit verzoek omdat wij goed willen zijn voor het milieu.. Thuis hebben wij allemaal een plastic

veel van de groepsgesprekken bleek ook dat relatief weinig raadsleden zich met deze vragen bezighouden, of oog hebben voor de veranderende urgentie van de opgave waar de regio

Dans son rapport de 2009, le KCE plaidait également pour une définition suffisamment large du patient pallia- tif: “les patients devraient être reconnus comme patients