• No results found

Waarom zou (je) Beatrijs nog lezen?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Waarom zou (je) Beatrijs nog lezen?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Lierop-de Brauwer, H. van (2007). “Een weloverwogen keuze voor adolescentenlitera- tuur. Over de doorgaande leeslijn, doelstellingen in het literatuuronderwijs en de adolescentenroman daarin”. In: H. Goosen (red.). Forum of arena: opvattingen over literatuuronderwijs. Een stand van zaken in 2007. Von-cahier. Online raadpleegbaar op http://taalunieversum.org/inhoud/von-cahier-1/een-weloverwogen-keuze-voor- adolescentenliteratuur.

Meintema, R. (2011). Kennismaking met jongerenliteratuur. Rotterdam: Passionate Bulkboek.

Wit, M. de (2006). “De kracht van de leeskring”. In: Levende Talen Magazine, jg. 93, nr. 4, p. 5-7.

With, J. de. (2005). Overgangsliteratuur voor bovenbouwers? Een onderzoek naar het functioneren van de literaire adolescentenroman. Amsterdam: Stichting Lezen.

Witte, T. (2008). Het oog van de meester: De literaire ontwikkeling van havo- en vwo- leerlingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Delft: Eburon.

Ronde 1

Frederik De Ridder

College Paters Jozefieten, Melle

Contact: deridderfrederik@hotmail.com

Waarom zou (je) Beatrijs nog lezen?

Beatrijs is een van de klassieke Middelnederlandse werken en maakte jaren deel uit van het literatuurprogramma in vele secundaire scholen. Maar geen enkel leerplan ver- plicht het bestuderen van dit stuk en dus laat men het steeds vaker links liggen. De vrome kosteres heeft het dan ook moeilijk om op te boksen tegen haar meer heldhaf- tige (Karel ende Elegast) en sluwe (Reinaert de Vos) tijdgenoten.

En toch zou het jammer zijn om Beatrijs niet meer te lezen. Aan de hand van vier frag- menten uit het middeleeuwse origineel, proberen we de waarde van dit werk aan te tonen. Hierbij leggen we de link met de hedendaagse beeldcultuur en vergelijken we de lotgevallen van de kloosterzuster met enkele hedendaagse vergelijkbare verhalen en gebeurtenissen.

Eerst plaatsen we het Middelnederlandse werk in zijn tijd. We situeren het werk binnen de feodale theocentrische middeleeuwse maatschappij en vragen ons af wie het doelpu- bliek was van het gedicht. Ook de dichter en de taal krijgen in deze fase meer aandacht.

6. Literatuur

187

6

Conferentie 27_Opmaak 1 18/11/13 09:48 Pagina 187

(2)

Daarna staat het mysterie van het geloof centraal. Beatrijs liet zich op jonge leeftijd opsluiten in een klooster, hoewel ze daarvoor al een warme liefde koesterde voor “ene jongelinc”. In een klasgesprek hebben we het over ‘de roeping’ die sommige gelovigen ervaren. De recente ophef rond de 15-jarige Vlaming Giel die een boeddhistisch mon- nik wil worden, dient als vertrekpunt.

In een tweede fragment bespreken we hoe Beatrijs, overmand door de wereldse minne, het klooster ontvlucht en met haar vriend zeven gelukkige jaren doorbrengt. Hierbij gaan we dieper in op het concept ‘minne’ en verplaatsen we ons in haar situatie.

Vervolgens vergelijken we dit deel uit het verhaal met het verhaal van Jeanne Deckers ofte Soeur Sourire. Aan de hand van enkele filmfragmenten leggen we de gelijkenissen en verschillen met Beatrijs bloot. Opnieuw volgt er een reflectie/gesprek over het leven als slotzuster/-broeder en het gegeven ‘celibaat’.

Het derde fragment focust op de verschillende rollen die Beatrijs in het verhaal ver- vult. Ze is zowel kosteres, minnares, prostitué als moeder. Een ongewone combinatie, al volgen enkele popsterren haar voorbeeld. Aan de hand van een wetenschappelijke tekst bestuderen we de dubbelzinnige relatie van onder andere zangeressen Lady Gaga en Madonna met geloof en seksualiteit. Beide dames spelen in hun shows en clips met religieuze symbolen en verkleden zich maar al te graag als sexy priesteres.

Het laatste fragment focust op het einde van het werk, waarin de abt Beatrijs vertelt dat hij het mirakel als ‘exempel’ zal doorvertellen. In dit fragment komen we tot de kern van de Mariaverering. We bespreken de rol van Maria als voorspreekster van God en kijken terug naar ons eigen ‘katholieke’ verleden. Aan de hand van twee filmpjes bespreken we hoe godsvruchtig de Vlaming enkele decennia geleden was en hoe de secularisering daar een einde aan maakte.

Ronde 2

Magda Mommaerts (a) & Jan T’Sas (b) (a) Artesis Plantijn Hogeschool, Antwerpen (b)Universiteit Antwerpen

Contact: magdalena.mommaerts@artesis.be jan.tsas@ua.ac.be

Meer leesplezier met e-tools?

Het gebeurt al te vaak: amper hebben kinderen de lagere school verlaten of ze verlie- zen hun interesse in lezen. Boeken lezen dan. Kinderen gaan beduidend minder naar

ZEVENENTWINTIGSTE CONFERENTIE ONDERWIJS NEDERLANDS

188

Conferentie 27_Opmaak 1 18/11/13 09:48 Pagina 188

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

wanneer de stem die mij riep zich deed horen tot mijn heil, laat zij dan middelerwijl niet zwijgen, maar komen weer een tweede en een derde keer, dat 'k zonder vrees en valse waan

dieve, Ende aent cruce wort gherecket, Ende Ghi Lazaruse verwecket, Daer hi lach inden grave doet, 220 Soe moetti kinnen minen noet?. Ende mine mesdaet

903 Hun moeder, die ze achterliet 904 en nog gekweld werd door verdriet 905 omdat haar kinderen voortaan 906 alleen door 't leven moesten gaan, 907 was heel gelukkig toen ze wist

925 Sdaghes als hire comen was, Lach die sonderse ende las Inden coer haer ghebet In groter twivelingen met... Ze ging naast hen zitten en zei: ‘Ik zal met deze twee kinderen naar

Ich mahne dich, Gott den Guten, Bei deinem köstlichen Blute, Das aus deiner Seite lief, Wenn die Stimme, die mich rief, Hier ist gekommen zu meinem Nutzen, Dass sie es nicht

Ik kan het niet langer uithouden, ik kan niet meer zonder hem, ik heb het zoo geprobeerd; maar het was alsof God zelf wilde, dat hij me terug zou halen; ik heb gevast en gebeden;

Maar in het teruggevonden handschrift komt geen leven van Elisabeth, eerste abdis van Nazareth voor, wel een leven van Beatrijs zelf, die eerste abdis van Nazareth wordt genoemd, wat

Den mensche te becorne ende niet en cesseert Dach ende nacht, spade ende vroe,.. Hi doeter sine