• No results found

Spreekt 1 Korinthiërs 7:13-14 over redding van kinderen?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Spreekt 1 Korinthiërs 7:13-14 over redding van kinderen?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Spreekt 1 Korinthiërs 7:13-14 over redding van kinderen?

M.V. (deels). 26-3-2019

1 Korinthiërs 7:13-14: “En als een vrouw een ongelovige man heeft en deze stemt ermee in bij haar te wonen, moet zij hem niet verlaten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig”.

Sommige christenen halen voor de redding van hun kinderen 1 Korinthiërs 7:14 aan, maar deze Schriftplaats zegt helemaal niets over de redding. Wel over heiliging, d.w.z. een reine gemeenschap voor God.

Dat kinderen gered zijn voordat ze een eigen verantwoordelijke beslissing kunnen maken, en zij daar dus ook de leeftijd voor hebben, is naar mijn mening uit de Schrift af te leiden. Hiervoor mo- gen we echter niet die tekst gebruiken die spreekt over het ‘geheiligd’ zijn van kinderen, wat zo dikwijls foutief gebeurt.

Wel goed toe te passen Schriftplaatsen zijn Mattheüs 18:1-5 en Deuteronomium 1:39. Wellicht zijn er nog meer teksten die de kinderen als schuldeloos stellen, althans naar Gods genade, niet naar adamitische maatstaf (ook kinderen hebben de erfzonde in zich). Zie ook dit plaatje op mijn site:

http://www.verhoevenmarc.be/Lk16.GIF. Men hoeft zich geen zorgen te maken - vertrouw de Heer dat Hij oeverloos rechtvaardig is én goed. Geloof is ook in dit opzicht een noodzaak.

Als aanvulling verwijs ik nu naar het boekje van Jaap Fijnvandraat, “Dopen, waarom eigenlijk?”:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/dopen.pdf, uittreksel van blz. 60:

In de tijd van Ezra hadden vele Israëlieten zich vrouwen genomen uit de volken en daarbij kin- deren verwekt. Toen Ezra zich daarover verootmoedigde sprak een zekere Sechanja:

“Wij zijn ontrouw geweest jegens onze God... Laat ons dan nu een verbond sluiten met onze God, dat wij alle vrouwen met de uit haar geboren kinderen zullen wegzenden... Laat er gehan- deld worden volgens de wet” (Ezra 10:2,3).

Naar dit woord werd gehandeld, de vrouwen en de uit haar geboren kinderen werden wegge- zonden.

Toen het evangelie aan de heidenen verkondigd werd, deed zich het geval voor, dat in een hu- welijk soms slechts een van de beide huwelijkspartners tot bekering kwam. Moest een bekeerde man nu zijn vrouw en kinderen verstoten, net als onder de wet? En als het de vrouw gold, moest zij haar man verlaten? Nee... want in tegenstelling tot Israël gold voor deze verhouding dat de ongelovige man geheiligd is door de vrouw.

Het woord “heilig” betekent “afgezonderd”. Het is belangrijke deze grondbetekenis van het woord goed te zien. Onder Israël werden de vaten bij de tabernakel, het altaar, het wasvat, enz., geheiligd, dat wil zeggen van andere zaken afgezonderd tot de dienst van God. Het woord zegt op zichzelf dus niets van een innerlijke geestelijke toestand. Heel duidelijk blijkt dit uit Jeremia 51:28 waar sprake is van volkeren die geheiligd moeten worden tot de strijd tegen Babel.

Slechts als er sprake is van geheiligd zijn in Jezus Christus houdt dit in, dat zij die geheiligd zijn leven uit God hebben omdat apart stellen in Jezus Christus niet zonder bezit van dit leven kan plaatshebben.

De man waarover het in 1 Korinthiërs 7:14 gaat is echter niet geheiligd in Christus Jezus, maar in zijn vrouw. Waarvan is hij dan afgezonderd? Kennelijk van de wereld. God behandelt hem of ziet hem wat zijn plaats op aarde betreft niet zo als andere ongelovigen. Door de huwelijksband met een gelovige neemt deze man een aparte plaats in.

(2)

2

De apostel stut vervolgens zijn betoog met een verwijzing naar de kinderen. Niet alleen naar de kinderen uit zo’n huwelijk, maar naar de kinderen van de Korinthiërs in het algemeen. Hij zegt namelijk niet: “anders waren hun kinderen onrein”, maar “anders waren uw kinderen onrein”.

Als de man, omdat hij niet gelovig was, niet geheiligd was in de vrouw, dan zouden de kinderen van de Korinthiërs zolang ze nog niet tot geloof gekomen waren ook niet geheiligd zijn, maar onrein. Ze zijn dat echter niet, ze zijn “heilig”. De kinderen van de gelovigen nemen zonder meer een aparte plaats in deze wereld in door geboorte uit (een) gelovig(e) ouder(s).

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

We zijn het handwerk van God die zeer waardevol zijn voor Hem. God heeft ons gemaakt om gemeenschap met Hem te hebben. Zoals de Engelen heilig zijn en gemeenschap met Hem hebben zo

“Er wordt veel onderzoek gedaan naar het gedrag van kinderen in het algemeen, maar het religieuze aspect wordt nog steeds niet erg serieus genomen, hoewel er meer

Met de woorden maar kan zelf op zijn beurt niet door de natuurlijke mensen worden doorzien worden, bedoelt Paulus dat geen enkel natuurlijk mens in staat is om een geestelijk mens

Ik geloof niet in projectjes voor zielige kinderen, maar in projecten waar kinderen zichzelf kun- nen zijn.. De liefde van mijn moeder geeft me daar inspiratie voor, dat is voor

Maar hun verhalen suggereren tegelijkertijd dat de oplossing niet direct gevonden kan worden in de maatregelen die de afgelopen jaren sterk in beeld waren en die inzetten op

Er is geen enkele wet in de Islam, die een vrouw straft voor het niet dragen van de sluier. Echter de vrouw wordt sterk aanbevolen om een sluier te dragen, zodat ze haar eer

Het streven om door middel van de gaven van de Heilige Geest de gemeente te dienen, betekent voor degene die in klanktaal spreekt, dat hij of zij zich ook moet uitstrekken naar

Paulus en Apollos hebben niet zelf besloten wat voor functie zij in Korinthe zouden willen bekleden, maar de HERE heeft hen naar Zijn plan gebruikt in de verkondiging van