• No results found

DATA SESSIE 1: INTRODUCTIE DEFKA ...8 BIJLAGE 3

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "DATA SESSIE 1: INTRODUCTIE DEFKA ...8 BIJLAGE 3"

Copied!
38
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

BIJLAGEN

1

INHOUDSOPGAVE

INHOUDSOPGAVE ...1

BIJLAGE 1. TOELICHTING THEORIE PER HOOFDSTUK ...2

BIJLAGE 2. DATA SESSIE 1: INTRODUCTIE DEFKA ...8

BIJLAGE 3. DATA SESSIE 2: TOEKOMST ...14

BIJLAGE 4. DATA SESSIE 3: GROEI ...19

BIJLAGE 5. DATA SESSIE 4: ACTIVITEITEN ...25

BIJLAGE 6. DATA SESSIE 5/6: DOELEN ...26

BIJLAGE 7. DATA SESSIE 7: VOORWAARDEN ...31

BIJLAGE 8. DATA SESSIE 8: SYMPOSIUM ...34

BIJLAGE 9. VERGELIJKING DEELNEMERS EN DEFKA ...37

BIJLAGE 10. KERNPUNTEN 2002 VOLGENS HET ONTWERP ...38

(2)

BIJLAGE 1. Toelichting theorie per hoofdstuk Inleiding

Bijlage 1 bevat de toelichting op de theorieën, die in de scriptie voorkomen. Deze toelichting is bestemd voor de personen die geen bedrijfskundig achtergrond hebben. De theorieën worden per hoofdstuk geordend.

Hoofdstuk 2

Structuurkenmerken (Jägers & Jansen, 1995)

Structuurkenmerken zijn bouwstenen waarmee arbeid in de organisatie wordt verdeeld. Jägers & Jansen noemen de volgende structuurkenmerken.

Onder verbijzonderen wordt het samenvoegen van gelijk- soortige taken verstaan (p.66).

Het begrip ‘centralisatie’ betekent dat leiding en controle van de uitvoering in een hand liggen (p.79).

Met hiërarchie worden de verschillende niveaus van leidinggeven en uitvoering zichtbaar gemaakt (p.85).

Onder macht wordt een opzettelijke beïnvloeding van de ene partij op de andere bedoeld (p.98).

Door middel van formalisatie worden voorschriften en regels gemaakt om te zorgen voor zekerheid en coördinatie (p.107).

Standaardisatie vergemakkelijkt de coördinatie doordat orga- nisatieonderdelen zelfstandig taken kunnen uitvoeren (p.112)

Hoofdstuk 4

Categorieën doelen (Leeflang, 1981, Band I) Visie

Een visie geeft de fundamentele reden aan waarom de organisatie nu en in de toekomst moet bestaan (Leeflang, Band I, p. 53, Collins & Porras, 1998). Deze visie verwijst bijvoorbeeld naar de sterke punten van de organisatie. Voor de toekomst kan de organisatie aangeven hoe zij de sterkten wil gebruiken.

Een visie wordt voor de hele organisatie geformuleerd. Vanwege het grote bereik is zij algemeen van aard. Daarnaast kan zij in de bedrijfscultuur worden opgenomen (Collins & Porras, H6).

Bedrijfsculturen bevatten uiterlijke en impliciete elementen (Schein, p.17). De impliciete attributen zijn echter moeilijk waar te nemen. Hierdoor kan het ook moeilijk zijn om het effect van een visie te evalueren en te sturen.

Beleidsregels

Een visie wordt voor een lange termijn geformuleerd.

Beleidsregels zijn formele richtlijnen die deze visie op de lange termijn mogelijk maken (Leeflang, Band I, p. 55). Hierbij worden de sterke punten bijvoorbeeld omgezet in diensten of merknamen, waarmee de onderneming haar visie kan realiseren.

(3)

BIJLAGEN

3

Objectives en goals

Om de beleidsregels te realiseren kunnen op korte termijn kwalitatieve (objectives) en kwantitatieve (goals) doelen worden geformuleerd (Leeflang, Deel 1, p. 57). Resultaten op de korte termijn kunnen de motivatie stimuleren.

Objectives beschrijven een gewenste situatie. Een organisatie kan streven naar continuïteit of prestige. Omzet of winst kan een basis voor een goal zijn. In financieel opzicht zijn ratio’s interessant. Ratio’s maken vergelijkingen met concurrenten of met prestaties uit voorgaande perioden mogelijk.

Performance objectives (Slack et al., 1998)

Bijdragen aan voordelen in operationsmanagement vinden via de performance objectives plaats. Deze kunnen een positieve bijdrage aan de concurrentiepositie leveren.

Kwaliteit: Do things right; zaken die de uitvoerende afdeling juist moet doen (p.52)

Snelheid: do things fast; heeft betrekking op de levertijd van een product (p.54)

Betrouwbaarheid: do things on time; betekent dat activiteiten op het juiste moment moeten plaatsvinden om de klant hun beloofde product of dienst te leveren (p.57)

Flexibiliteit: change what you do; is de mogelijkheid om verandering in de operations aan te brengen (p.59).

Kosten: do thing cheaply; (p.64)

Er zijn verschillende typen van flexibiliteit (p.59)

Product/service flexibiliteit is het vermogen om nieuwe producten en diensten te introduceren.

Mixflexibiliteit is het vermogen om een breed assortiment van diensten en producten aan te bieden.

Volumeflexibiliteit is het vermogen om het volume van de aanbod te veranderen

Levertijdflexibiliteit is het vermogen om de tijd van levering aan te passen.

Criteria van effectiviteit in een organisatie (Jägers en Jansen, p. 163)

Onder effectief wordt de mate waarin de organisatie haar

gestelde doelen bereikt of de mate waarin zij in staat is zich te handhaven verstaan (Jägers & Jansen, p. 164). De

effectiviteit kan, volgens Jägers en Jansen, aan de hand van vier criteria gemeten worden.

Flexibiliteit omvat de mate waarin een organisatie zich aanpast en slagvaardig reageert op zijn omgeving (p.168).

Efficiency heeft betrekking op het gebruik van middelen. De efficiëntie neemt toe naarmate de gebruiker met de gegeven kosten grotere baten of gegeven baten met lagere kosten kan realiseren (p.192).

Satisfactie heeft betrekking op de wijze waarop de behoeften van organisatiegenoten worden bevredigd (p.200).

(4)

Externe behoeftevoorziening is de mate waarin in de eisen en behoeften van belanghebbende partijen in de omgeving van de organisatie wordt voorzien (p.206).

Promotionele Mix (Leeflang, 1981, Band II)

De promotionele mix wordt gebruikt om afnemers in de doelgroepen te informeren over, te overtuigen van en te herinneren aan de organisatie en haar aanbod (p.388). Binnen deze mix kan er een onderscheid worden gemaakt naar communicatiemix en actiemix.

Het doel van de communicatiemix is om een of meerdere kenmerken van de organisatie te communiceren aan personen in verschillende belangengroepen. De instrumenten van de communicatiemix, zoals reclame of huisstijl, hebben betrekking op de hele organisatie.

De instrumenten van de actiemix worden gehanteerd om tijdelijk extra verkopen te realiseren.

Hoofdstuk 5

Porter: waardeketen (Porter, 1985)

Porter geeft in zijn waardeketenmodel aan dat het handig is om primaire en ondersteunende activiteiten te onderscheiden.

De stelling van Porter is dat de specifieke invulling van deze activiteiten door bedrijven tot concurrentievoordelen kan leiden (Porter, p.36). Met behulp van deze invulling zorgt de organisatie voor een optimale verhouding tussen de kosten en bijdragen, waardoor zij een marge overhoudt. In het model wordt er onderscheid gemaakt in primaire en ondersteunende activiteiten. Primaire activiteiten zijn activiteiten, betrokken in de fysieke creatie van het product (Porter, p.38). Er zijn vier soorten primaire activiteiten:

Inbound logistics zijn activiteiten, nodig om grondstoffen, halffabrikaten of producten voor wederverkoop te ontvangen of op te slaan.

Operations zijn activiteiten, nodig om grondstoffen of halffabrikaten te transformeren of te assembleren tot een eindproduct.

Outbound logistics zijn activiteiten, nodig om een eindproduct op te slaan, te verzamelen of te distribueren.

IN- BOUND LOGIS- TICS

OPERA- TIONS

OUT- BOUND LOGIS- TICS

MARKE- TING

&

SALES FIRM INFRASTRUCTURE

PROCUREMENT

TECHNOLOGY DEVELOPMENT HUMAN RESOURCE MANAGEMENT

SER- VICE S

U P P O R T

A C T I V I T I E S

PRIMARY ACTIVITIES

M A R G I

N

M A R G I

N

(5)

BIJLAGEN

5

Marketing & sales zijn activiteiten, nodig om de koper aan te sporen om het product aan te schaffen.

Service zijn activiteiten, nodig om de waarde van het product te behouden of te verbeteren.

De ondersteunende activiteiten zorgen ervoor dat de primaire activiteiten goed kunnen verlopen:

Onder procurement vallen activiteiten die nodig zijn om inkopen in alle organisatieonderdelen mogelijk te maken (Porter, 41).

Onder technology development vallen activiteiten die het product en het proces verbeteren.

Onder Human Resource Management vallen activiteiten, nodig om personeel in de hele organisatie te werven, te trainen, te ontwikkelen en te compenseren.

Onder Firm-infrastructure vallen activiteiten, nodig om de gehele organisatie te ondersteunen (Porter, 43).

Mintzberg: management en technostructuur (Mintzberg, 1979)

Door het boek van Mintzberg te raadplegen heb ik gezocht naar een invulling van de ondersteunende activiteit ‘Firm- infrastructure’ van Porter. Ik heb aan deze invulling een behoefte, omdat Porter met deze activiteit een groot aantal taken bedoelt. Ik heb gekozen voor Mintzberg, omdat zijn theorieën ook in het ontwerp terugkomen.

De taken die Porter bedoelt, kunnen worden onderscheiden naar managementtaken en taken van de technostructuur (Fig. 5-3).

De term ‘managementtaken’ verwijst naar de taken van de strategic apex (Mintzberg, 1979, p.24). Deze taken zijn nodig om de missie van de organisatie op een effectieve manier te realiseren. Hierbij is de strategic apex verantwoordelijk voor de hele organisatie.

De technostructuur ontwerpt de taken van andere afdelingen.

Hierdoor kan het personeel de taken efficiënter of effectiever uitvoeren, evalueren en sturen (Mintzberg, 1979, p.29).

Hoofdstuk 8

Niveaus besturing (De Leeuw, 1997)

Interne routinebesturing (IR) zijn maatregelen om de

dagelijkse bezigheden te continueren. De organisatie van een expositie of lezing zijn in DeFKa voorbeelden van interne routinebesturing.

Organisatie-infrastructuur

Managementtaken Taken technostructuur

-supervisie -extern contact -ontwikkelen strategie

Kader voor werk van mensen in de organisatie vormen.

Door bijvoorbeeld regels en

standaardisatie.

(6)

Interne Adaptieve besturing (IA) zijn maatregelen om de lezingen of tentoonstelling effectiever of efficiënter uit te voeren. De medewerkers kunnen bijvoorbeeld de korte termijn- doelstellingen of voorwaarden aanpassen. De verdeling van taken en projecten kan bijvoorbeeld op een andere manier plaatsvinden. Richtlijnen voor routineactiviteiten kunnen bijvoorbeeld een deel van het onderling overleg vervangen (Mintzberg, 1979).

Wanneer de medewerkers besluiten om hun koers te wijzigen besturen zij op strategisch niveau (IG). De functie

‘ontmoetingsplek’ veranderen in een laboratoriumfunctie is hiervan een voorbeeld.

Op deze niveaus kunnen de medewerkers ook invloed op hun omgeving uitoefenen. Op routine niveau reageren de medewerkers eerder op hun omgeving door de stichting aan te passen aan de ontwikkelingen in de omgeving (ER). Op structuurniveau ( EA) of doelstellingenniveau proberen de medewerkers steeds meer de omgeving te beïnvloeden en naar hun hand te zetten.

Krachtenveld omgeving (Jägers en Jansen, 1997)

Onder externe omgeving worden alle factoren, krachten en ontwikkelingen verstaan die zich buiten de organisatie als eenheid afspelen. Jägers en Jansen gaan uit van de volgende opbouw van de externe omgeving:

De indirecte of algemene omgeving wordt gevormd door economische, technologische, juridische, politieke en sociale krachten.

De directe of specifieke omgeving omvat ondernemingen, instituties en belangengroepen. Relaties in deze omgeving verlopen meestal rechtstreeks via markten.

Strategieontwikkelingsmodel voor kleine bedrijven (Zwart &

Postma, 1998)

Dit model biedt de ondernemer de mogelijkheid om strategisch denken als een leercyclus op te vatten, waarin aandacht wordt besteed aan duurzame concurrentievoordelen. Een duurzaam concurrentievoordeel (DCV) is het ontwikkelen van een unieke product/marktcombinatie.

Met betrekking tot de omgeving hebben kritieke succesfactoren (KSF) invloed op de DCV. Deze hebben betrekking op:

de vraag: klantenbehoefte, heterogeniteit, prijselasticiteit, stabiliteit, vraag naar systemen

de invloed van de bedrijfstak en marktstructuur op concurrentiesituatie en marktstructuur.

Technologie en dynamiek

Door middel van een SWOT-analyse kan de ondernemer een interne analyse uitvoeren om zijn sterkten en zwakten te bepalen. Een externe analyse is relevant om de kansen en bedreigingen in de omgeving in kaart te brengen. Hiervoor kan de ondernemer zijn

‘resource’-profiel vergelijken met de KSF van de segmenten waarin hij actief is.

(7)

BIJLAGEN

7

Balanceringsproblematiek (Rogier, 1998)

De drie relevante begrippen die uit Rogier zijn overgenomen zijn:

De speelruimte is het aantal handelingsopties, dat binnen een bestuurd systeem mogelijk is (p.16).

De keuzevrijheid bevat de keuzes die binnen een speelruimte te maken zijn.

De handelingsopties worden beïnvloed door de speelruimte.

Er zijn verschillende handelingen mogelijk (p.41):

Verstandig is een consistente set van handelingen.

Onverstandig is een inconsistente set van handelingen.

Zinvol zijn handelingsopties waarmee de medewerkers direct hun doelstellingen bereiken. Zinvolle handelingen dienen zowel economisch als technologisch haalbaar te zijn.

Niet zinvolle handelingen zijn niet effectief, omdat deze geen effect hebben op het bereiken van de doelstellingen.

Onzinnige handelingsopties hebben een negatief effect op de realisatie van de doelstelling.

(8)

BIJLAGE 2. Data Sessie 1: Introductie DeFKa

Interview 4 september

Hoe kwamen jullie op het idee om DeFKa op te richten?

In Amsterdam gaf Gert een tijdschrift met een oplage van 50 uit.

Gert is daarna naar Meppel verhuisd. Daar kon hij niets beleven en was er geen uitwisseling mogelijk. Hij vond het belangrijk om in het openbaar te kunnen converseren over kunst. Niet alleen kunst maken, maar ook erover praten of nadenken.

Kernwoorden zijn: openbaar, ontwikkeling hedendaagse kunst, omgaan met kunst, interactie, discussie over kunst en cultuur.

Een organisatie met deze kernbegrippen bestond nog niet in Assen. Toen heeft hij gelobbyd voor een pand. DeFKa werkte van 1994 tot 1998 samen met het Drents initiatief het Gewest.

Waarom hebben jullie voor de naam DeFKa gekozen?

De ‘F’ staat voor Filosofie waarmee de stichting reflectie op kunst wil realiseren. Het woord ‘Departement’ is een ironische verwijzing naar het Departement van de overheid. Op deze manier wordt het belang van kunst en filosofie benadrukt. Een afkorting klinkt zakelijk en stevig.

Wat verstaan jullie onder de termen poëtisch en essayistisch?

Essayistisch omvat de kritische kant in kunst. Poëtisch gaat over iets dat je hebt aangeraakt, maar niet kent. Een gevoelsmatige benadering van kunst en nog niet benoembaar. Een voorbeeld is het vierde element van Arjen Mulder.

Wat is audio- en sferische kunst?

Dit is een stroming die de laatste paar jaren opkomt. Hierbij is de sfeer belangrijker dan het object.

Wat verstaan jullie onder bespiegeling?

Bespiegeling is gelijk aan reflectie.

Wat is jullie doel met DeFKa?

DeFKa moet zorgen voor een plek als podium waar mensen actief of reflectief omgaan met kunst en cultuur. In DeFKa moet iets gebeuren en verlevendigen. DeFKa is een katalysator. Daarnaast willen wij samenwerken met instellingen die hetzelfde willen om de distributie te vergroten. Samenwerken is ook nodig om nieuwe dingen te laten ontstaan.

Wat is jullie doel met de exposities?

Iets van de hedendaagse kunst tonen. Niet traditioneel figuratief, maar experimenteel werk van individuele of groepen kunstenaars.

Wat is jullie doel met de projecten?

Hedendaagse kunst tonen, maar ook: zelfonderzoek, samenwerking tussen instellingen, kunstenaars en andere professionals en verdieping. Resultaten worden voorwaarden voor vernieuwing.

(9)

BIJLAGEN

9

Wat is jullie doel met de manifestaties?

Met manifestaties willen wij groots uitpakken, veel publiek trekken en aan de weg timmeren. Hierdoor willen we meer publiek aantrekken.

Wat is jullie doel met de literaire matinees?

Wij willen hedendaagse kunst tonen met nadruk op poëzie. In de matinee ontstaat een bepaalde sfeer. Het is een social event. Er ontstaat een netwerk en gezelligheid.

Wat is jullie doel met de filosofielezingen?

Filosofie zorgt voor verdieping in het teken van kunst en literatuur. Het sociale aspect is minder van belang.

Wat is jullie doel met de ateliers?

De werkplaatsen zijn voor projecten en tentoonstellingen. In de individuele ateliers kan er synergie tussen verschillende disciplines ontstaan. Dit betekent dat de kunstenaars niet alleen individueel bezig zijn, maar naar elkaar kunnen doorverwijzen voor een specialisme. Synergie wordt gestimuleerd door samenwerking als voorwaarde voor de huur van de ateliers te stellen. Wij willen zorgen voor een stimulerende omgeving.

(10)

Individuele interviews met Wolters, Krijgsman en Wijlage.

Wolters Krijgsman Wijlage

opleiding pedagogische academie kunstacademie Rotterdam Kunstgeschiedenis UVA docentenopl. Beeldende vormgeving filosofie universiteit Amsterdam 2 jaar bijvak sociale filosofie

1 jaar cursus video visuele antropologie

beroep Beeldend kunstenaar beeldend kunstenaar beeldend kunstenaar (autodidact)

boekhandelaar kunsthistoricus

schrijver

reden vrijwilliger bijdrage maatschappij via, via oprichter

boeiend bij start winkel geïnterviewd door Gert voor

radio assen, gevraagd voor voordrachten

interesses

hobby creatief bezig schrijven wandelen

sch., te. , 3d schilderen

muziek spelen, luisteren lezen

lezen

vindt leuk om te omgaan met mensen alles wat ik doe zelf met handen bezig zijn

doen dingen ondernemen ontwerpen posters, flyers, bundels met mensen praten over maatschappij

actief bezig zijn krant lezen

intuïtief leven lekker eten

uit eten gaan

(11)

BIJLAGEN

11

kennis Wolters Krijgsman Wijlage

weet veel over intuïtief ontwikkelen niet specifiek kunst/ cultuur geschiedenis ontwikkelen persoon van alles wat West Europa, China, (Zu)Amerika

19e eeuw surrealisme

Spanje kunst en cultuur

hedendaagse kunst 1970, 1980

hedendaagse denken/ filosofen

wil meer kennis kunst/ cultuur alles poëzie, filosofie: W-EU., Arabie, Zu-Am.

over interactie mensen bijhouden ontwikkelingen actuele hedendaagse kunst globaal

vaardigheden

goed in communicatief zijn schilderen herkennen kwaliteit/ talent

organiseren technische zaken organiseren

motiveren organiseren synthetisch denken

problemen oplossen sociale vaardigheden

slecht in keuzes maken sporten eenzelvig

spits analytisch denken

ruimtelijk inzicht

grafisch

informatietechnologie

karakter Wolters Krijgsman Wijlage

goed zich inleven integriteit aardig

geduldig sociaal doorzettingsvermogen

humor

doorzettingsvermogen

slecht niet voldoende grenzen trekken ongeduldig niet streng genoeg

zichzelf uitputten eigenwijs niet flexibel genoeg

eigenwijs

(12)

functie DeFKa

taken promotie organiseren Lima beleid maken

organisatie Galili project schrijven stukken voor publicaties coördinatie activiteiten subsidieaanvragen schrijven organiseren tentoonstellingen

interview dichters mede organiseren activiteiten

presenteren

Pr. persberichten Lima, posters, flyers

gewenste contacten onderhouden niet publiciteit beleid maken taken projecten organiseren meewerken aan literaire projecten

nut DeFKa sociaal ontmoetingsplek leuk, interessant podium hedendaagse kunst

kunstzaken organiseren kennis met kunstenaars en schrijvers ontmoeten geïnteresseerden op artistiek/

inspiratie door kunstenaars kennismaking culturele leven assen sociaal vlak

wat wil je -kunstenaar en bezoeker kan voortbestaan DeFKa podium hedendaagse kunst bereiken? bij DeFKa zichzelf zijn hoogwaardige kunst presenteren ontmoetingsplek

-bezoekers nieuwsgierig maken

over DeFKa kwalitatieve ruimtes voor presentatie -DeFKa als plek om elkaar te

ontmoeten en inspireren meer publieksbereik

dagen actief 2/ 3 dagen 2/3 dagen

(13)
(14)

BIJLAGE 3. Data Sessie 2: Toekomst

Voor deze sessie hebben de deelnemers een tekening gemaakt. De vraag was: Wat is de positie van DeFKa in de toekomst?

Tekening Wijlage

(15)

BIJLAGEN

15

Tekening Krijgsman

(16)

Tekening Wolters

(17)

BIJLAGEN

17

Tekening Chung

(18)

Toelichting tekeningen Wijlage

De toekomst is voor Wijlage nu. Voor hem zijn de grenzen op de tekening niet nodig. Daarom heeft hij de grens tussen Nederland en andere landen weggestreept. In de kunst ziet hij twee verschillende stromingen, de belevenis versus ssst kunst. Met de belevenis bedoelt hij kunst gerelateerd aan spektakel, waarbij amusement voorop staat. Met ssst bedoelt hij kunst die meer met het experiment bezig is en niet altijd aan de oppervlakte verschijnt.

Verder ziet hij het werven van media naar het Noorden als een trend. De bezoeker heeft geen rol in de kunstwereld, omdat deze naar de mening van Gert geen notie heeft van wat er in de kunst omgaat. De filosofie heeft voor hem een onduidelijk functie, vandaar het bootje op de zee.

DeFKa moet prominent aanwezig zijn in Drenthe en hierbij kunnen experiment, media, muziek en amusement een plaats in het departement krijgen. Om dit grote departement te verwezenlijken heeft DeFKa veel geld nodig.

De titel van het plaatje is h2o. Hiermee vindt hij praten over de toekomst lucht en wil hij liever nadenken over hoe hij nu dingen kan bereiken.

Krijgsman

De toekomst is voor Krijgsman 15 jaar. Als trend ziet hij twee stromingen namelijk figuratieve kunst en tijdelijke kunst. In galerie kan de figuratieve kunst hangen en in DeFKA ziet hij een podium voor de tijdelijke kunst. Onder figuratieve kunst verstaat hij genres zoals op traditionele manier geschilderde landschappen, portretten etcetera.

Hij ziet een Documenta in samenwerking met Groningen dat elke drie jaar plaatsvindt als een mijlpaal voor de kunst in het Noorden. Naar zijn mening gebeurt er niet zoveel in het Noorden van Nederland. De pijlen naar verschillende richtingen zijn de relaties die DeFKa kan opbouwen.

Wolters

Wolters leeft liever per dag, maar zij heeft wel een idee over de rol van DeFKa in de kunstwereld. De kunstenaar is een pionier in de menselijke ontwikkeling. Hij is ook onderzoeker en

communiceert. DeFKa is voorwaardenscheppend, zodat de kunstenaar zijn werk kan doen.

Chung

DeFKa is over tien jaar de kern van een infrastructuur van netwerken in de kunstensector. Op deze manier kan zij haar projecten met verschillende instellingen in heel Nederland ontwikkelen en presenteren. Als functie stimuleert zij communicatie in en over de kunst.

(19)

BIJLAGEN

19

BIJLAGE 4. Data sessie 3: Groei Ideeën over DeFKa

Dromen/ wensen

kunstaanbod Chung

plek conversatie over kunst plek introductie hedendaagse kunst plek overdracht kijkwijzen op kunst

interdisciplinaire projecten in NL organiseren faciliteitencentrum

organisatorisch

kunstaanbod Krijgsman

spraakmakende tentoonstellingen

meer bedrijvigheid

versterking cultureel klimaat regio versterking interdisciplinaire kunst kunst- of literaire café

organisatorisch

structuur sterkere organisatie promotie betere publiciteit

meer publiek

financieel financiële onafhankelijkheid

pand adequate behuizing

kunstaanbod Wijlage

expositie theater muziek

beeldend onderzoek

literair café

werkplaatsen organisatorisch

structuur zelf adviesfunctie personeelsbeheer

professionele directie promotie

financieel

pand pand voor een reeks activiteiten van DeFKa: MICA

kunstaanbod Wolters

kunstprogramma RTV Drenthe

kunstprogramma radio/ tv andere regio's DeFCafé: interactie tussen diverse kunstenaars organisatorisch

(20)

Ideeën, die je wilt uitvoeren kunstaanbod Chung

lezingen 2 wekelijks

borrel wekelijks

wekelijks tijdelijke kunstprojecten organisatorisch

structuur

promotie heldere info overdracht passanten huisstijl promotie/ pand

mooie ontvangstruimte

kunstaanbod Krijgsman

organisatorisch

structuur overleg met instanties literair meer samenwerking

samenwerking met behoud identiteit samenstellen:Lima, exposities, lezingen promotie

kunstaanbod Wijlage

DefCafé als sociëteit DeFKa archives mediatheek

Defkalab opdrachten onderzoek kunst en cultuur organisatorisch

structuur promotie

kunstaanbod Wolters

laagdrempelige activiteiten

aandacht moderne muziek/ theaterproducties

contact scholen

samenwerking provincie Drenthe organisatorisch

structuur gezamenlijke agenda vaststellen

gestructureerde taakverdeling

promotie onderzoek promotie in lokale school-, bedrijfskranten

(21)
(22)

Ideeën, die nu worden uitgevoerd

kunstaanbod Chung () = verantwoordelijke persoon expo Gadawe (Wijlage)

expo Gerry Eulink/ Polranny pirates (Wijlage) expo FMI (Wijlage)

project Galili dance (Wolters) literaire matinee (Krijgsman) publicatie Asser oogappels (Wijlage) publicatie H. van der Bolt

project Erik van Loon organisatorisch

kunstaanbod Krijgsman

samenwerking Galilidance

samenwerking FMI

samenwerking Godawe

samenwerking diverse schrijvers organisatorisch

structuur

financieel overleg subsidie huisvesting

kunstaanbod Wijlage

projecten en presentatie:

FMI Galili Gadawe organisatorisch

structuur taakverdeling organisatie:

beleid (Wijlage/ Krijgsman)

directie (Wijlage/Krijgsman/Wolters)

promotie (Wolters/Krijgsman)

Lima (Krijgsman)

advies (Menses, Alles) financieel

kunstaanbod Wolters

literaire matinee+ lezingen (Krijgsman)

overleg andere disciplines (Wijlage/ Krijgsman/ Wolters) uitwisseling andere kunstcentra (Wijlage/ Krijgsman) organisatorisch

structuur expositieagenda (Wijlage)

promotie (Wolters)

financieel

(23)

BIJLAGEN

23

De richting, waarin DeFKa dient te groeien

In welke richting moet DeFKa zich verbeteren of veranderen?

Doel: Willen jullie…….. Chu. Krij. Wij. Wol.

meer nieuwe initiatieven in de hedendaagse kunst stimuleren? 2 2 3 4 meer nieuwe initiatieven bij jonge kunstenaars stimuleren? 7 meer onderzoek op de grens van kunst, wetenschap en maatschappij initiëren? 1 1 1 3

meer presentaties van hedendaagse kunst? 6

meer presentaties van jonge kunstenaars? 5

meer interdisciplinaire projecten binnen de kunst? 3 3 2 1 meer interdisciplinaire presentaties binnen de kunst? 2

Product : Willen jullie….

nieuwe activiteiten organiseren? 1 1 3 1

meer tentoonstellingen in een jaar organiseren?

meer literaire matinees in een jaar organiseren?

meer filosofielezingen in een jaar organiseren? 4 1 3 meer manifestaties in een jaar organiseren?

meer projecten in een jaar organiseren? 2

meer publicaties in een jaar maken? 3 2 2 2

meer ateliers beheren? 4

meer kunstwerken verzamelen?

Structuur : Willen jullie….

samen beslissingen nemen of is een iemand ervoor verantwoordelijk? x 1 taken en verantwoordelijkheden specificeren? x 3

taken en verantwoordelijkheden verdelen? x 1 2

taken en verantwoordelijkheden op schrift hebben? x

schriftelijke planningen maken? x x 2

budgetten op schrift maken? x x 3

Medewerkers

Willen jullie meer vrijwilligers? x x 3

Moeten de vrijwilligers specifieke taken vervullen? 4

Zijn de vrijwilligers overal inzetbaar? x x 3

Willen jullie meer vaste medewerkers? x x 1 1

Moeten de vaste medewerkers specifieke taken vervullen? x x 2 2 Zijn de vaste medewerkers overal inzetbaar? x x

Promotie

Willen jullie bekend zijn in de gemeente? 1 4 2 2

Willen jullie bekend zijn in de provincie? 2 3 1

Willen jullie landelijk bekend zijn? 3 2 3 3

Willen jullie internationaal bekend zijn? 1 1 4

Willen jullie meer bezoekers uit de gemeente? 1 x 2 2 Willen jullie meer bezoekers uit de provincie? 2 x 1 Willen jullie meer bezoekers uit het land? x 1 3

Willen jullie meer bezoekers uit Europa? 1 4

Willen jullie meer kunstenaars als bezoeker? 1 1 2 3 Willen jullie meer kunstliefhebbers als bezoekers? 3 2 1 2 Willen jullie meer inwoners als bezoekers? 2 3 1

Financiën

(24)

Willen jullie meer subsidies? 4 2 2 1

Willen jullie meer omzet? 1 1 3 4

Willen jullie meer sponsoring? 3 3 1 2

Willen jullie meer advertenties? 2 3

Vestiging

Willen jullie meer verschillende ruimtes? 3

Willen jullie grotere ruimtes? 2 2 2 1

Willen jullie een groter pand? 3 1 1

Willen jullie een mooier pand? 4

Willen jullie op een plek werken? x 2

Willen jullie op meerdere plekken activiteiten tonen? 1 3

(25)

BIJLAGEN

25

BIJLAGE 5. Data sessie 4: Activiteiten

prim./sup. soort activiteit

primair mark/sales Asser agenda uitgeven en verspreiden

primair mark/sales mogelijkheden publicatie in schoolkranten/ bedrijfskranten primair mark/sales mogelijkheden wederzijdse verwijzing in publicaties

primair mark/sales reportage Galili Dance in kunstprogramma RTV Drenthe primair mark/sales jonge musici op openingen/ Lima DeFKa

primair operations DeFKasociëteit oprichten primair operations DeFKamediatheek

primair operations DeFKa theater primair operations DeFKa onderzoek

primair operations samenwerken met Vanderveen primair operations Defcafé

primair operations mica: bedrijfsverzamelgebouw support org.infra vergadering diverse partijen

support org.infra gezicht laten zien in vergadering gemeenteraad support org.infra evaluatie/ documentatie samenwerking

(26)

BIJLAGE 6. Data sessie 5/6: Doelen Definitie begrippen

Strategie

Wol. de manier waarop je werkt, iets wilt bereiken Krij. de route om te bereiken wat je als ‘haalbaar’ ziet

Wij. slim gestructureerd plan om iets te bereiken (korte termijn) Chu. methoden om je visie of doel te verwezenlijken

Strategisch

Wol. volgens een bewust plan

Krij. dat wat je moet om zo effectief mogelijk je doel te bereiken Wij. zie boven + alert improvisatievermogen binnen kader plan Chu. activiteiten op een lange termijn en

in een breed perspectief evalueren en uitvoeren

Beleid

Wol. handelen vanuit een visie

Krij. zorgen voor faciliteiten en voorwaarden

Wij. theorie, globaal, ambitieus volgens doelstellingen (lange termijn) Chu. een plan voor wat je de komende periodes gaat doen

Kwaliteit

Wol. voldoen aan eisen die je stelt

Krij. gradatie, waardering van (intersubjectief?)

Wij. meervoud, omschrijving van object, project, product Chu. boodschap met overtuiging overgebracht

Internationaal

Wol. over de grenzen, Europa

Krij. betrekkingen buiten het ‘eigen land’

Wij. a. Nederland + b. overige landen, c. Europa, globaal Chu. buiten eigen land

Samenwerken

Wol. op gelijkwaardige basis met elkaar aan iets werken Krij. gezamenlijk projecten of ideeën uitvoeren

of gebruik maken elkaars faciliteiten kennis en dergelijke Wij. als activiteiten worden georganiseerd door meer dan een partij Chu. met partners een activiteit uitvoeren met een gezamenlijk doel

Infrastructuur

Wol. de patronen, zoals die binnen een organisatie zijn opgebouwd Krij. het geheel van gelijkgezinde organisaties instituten

met onderlinge wisselwerking

Wij. samenhangend geheel van onderlinge verbanden Chu.

(27)

BIJLAGEN

27

Delegeren

Wol. doorverwijzen, door iemand anders laten uitvoeren Krij. afschuiven om zaken efficiënt te laten verlopen

Wij. bepaalde taken door anderen dan jezelf laten uitvoeren Chu. taken, die ik niet leuk vind of niet goed kan

door iemand anders laten doen (uitbesteden)

Bedrijvigheid

Wol. gevuld met activiteiten Krij. beweging

Wij. activiteiten vinden op hetzelfde moment dezelfde plek plaats Chu. regelmatig activiteiten uitvoeren voor een publiek

Sterke organisatie

Wol. organisatie die opereert vanuit eigen kracht

Krij. goed ingebed, gewaardeerd en voor lange termijn bestaansrecht Wij. goed op elkaar ingespeeld met een gezamenlijke doel

met eigen mening en initiatief

Chu. Een groep mensen die samen aan een reeks overeengekomen doelen werkt, waarbij het voor iedereen helder is wat zijn bijdrage in de groep is en welke middelen hij tot zijn beschikking heeft.

Zichtbaarheid Wol. Herkenbaar

Krij. algemeen, breed bekend

Wij. openbaar + herkenning door derden

Chu. jouw boodschap helder overbrengen aan mensen buiten de organisatie

Non profit

Wol. zonder (zelf) eraan te verdienen Krij. zonder winstoogmerk

Wij. profijt/ winst = niet einddoel, wel middel

Chu. winst organisatie niet uitgekeerd aan eigenaren, maar weer in organisatie gestoken

Doelgroep

Wol. de mensen of instanties die je wilt bereiken Krij. personen/ instellingen waarop je je richt

en waarvan je verwacht dat ze interesse hebben of krijgen in datgene wat je doet.

Wij. bepaalde groep mensen met gelijke kenmerken die te benaderen zijn vanwege mogelijke interesse

Chu. Individuen of groepen die jij voor jouw activiteiten wilt aantrekken

(28)

Definities doelen

Wol. Krij Wij. Literatuur

definitie omschrijving definiëren

situatie waar je Toekomst wenselijke situatie envisioned future (C&P)

naar toe wilt Bereiken

Waardevol basis ambities/ visie

functie oriëntatiepunt leidraad richtlijn (Bryson, J&J, Leeflang)

verduidelijking weg naar doel consensus (Bryson)

groeien stimulans (C&P)

beweging formuleren plan/ traject

meten progressie maatstaf (J&J, Leeflang)

korte korte termijn gefaseerd, tijdtraject korte termijn toetsen termijn haalbaar afweging kosten in verhouding tot middelen met wie/wat doelstelling bereiken nevendoelstellingen

wie/ wat baat of schade

overeenkomst beleid

lange ideaal identiteit bestaansreden (Bryson, J&J,

termijn/ strategisch onderbouwd C&P, Leeflang)

strategisch visie op langere termijn vision statement (Bryson)

globaal officieel, organisatie (Leeflang, J&J)

proces zonder duidelijk is dat niet constant (De Leeuw, J&J, Bryson)

je daar terecht komt

is te wijzigen

vraagt om proces en om activiteit

(29)

BIJLAGEN

29

Subdoelen

zichtbaarheid

cultureel geïnteresseerd publiek in Assen bekend maken met DeFKa onderzoek naar lokale doelgroepen en naar manieren om ze te bereiken pers uitnodigen op nieuwjaarsborrel

lokaal/regionaal interdisciplinaire projecten uitvoeren met behoud eigen identiteit van DeFKa kun je nog wat leren, kunstzinnig integreren

bedrijvigheid

omgeving creëren(locatie), waar mensen elkaar ontmoeten en van gedachten wisselen een aantrekkelijke ontmoetingsplaats creëren voor verschillende disciplines diverse kunstenaars uitnodigen om samen onderzoek te doen

ontwikkelen van onderzoeksprojecten met filosofen/ wetenschappers/ kunstenaars ontsluiten van mediatheek in combinatie met regelmatige bijeenkomsten: lezing/ debat

sterke organisatie

ieders kwaliteiten benutten, laten doen waarin hij floreert.

mensen aantrekken voor de nog ontbrekende kwaliteiten

betrekken van talentvolle mensen met verantwoordelijkheidsgevoel

bij het ondersteunen en uitbouwen van podiumfunctie (in de zin van samenwerken) samenwerken en jezelf binnen zo een verband onmisbaar maken

consistente personele bezetting gehuisvest in een comfortabel pand met faciliteiten

(30)

Samenvoegen subdoelen (Sessie 5) en Activiteiten (Sessie 4)

zichtbaarheid sessie 1

Asser agenda productie/ verspreiding

mogelijkheden publicatie in schoolkranten/ bedrijfspublicaties mogelijkheden wederzijdse verwijzing in publicaties

reportage Galili dance in kunstprogramma RTV Drenthe jonge musici op openingen/ Lima DeFKa

sessie 2

cultureel geïnteresseerd publiek in Assen bekend maken met DeFKa onderzoek naar lokale doelgroepen en naar manieren om ze te bereiken

ontsluiten van mediatheek in combinatie met regelmatige bijeenkomsten: lezing/ debat pers uitnodigen op nieuwjaarsborrel

lokaal/ regionaal samen met andere disciplines projecten uitvoeren met behoud eigen identiteit van DeFKa kun je nog wat leren, kunstzinnig integreren

bedrijvigheid sessie 1

DeFKasociëteit oprichten DeFKamediatheek

DeFKa theater DeFKa onderzoek

samenwerken Vanderveen Defcafé

mica: bedrijfsverzamelgebouw sessie 2

omgeving creëren(locatie) waar mensen elkaar ontmoeten en van gedachten wisselen een aantrekkelijke ontmoetingsplaats creëren voor verschillende disciplines diverse kunstenaars uitnodigen om samen aan onderzoek te doen

ontwikkelen van onderzoeksprojecten met filosofen/ wetenschappers/ kunstenaars

sterke organisatie sessie 1

vergadering diverse partijen

gezicht laten zien in vergadering gemeenteraad evaluatie/ documentatie samenwerking

sessie 2

ieders kwaliteiten benutten, laten doen waarin hij floreert.

mensen aantrekken voor de nog ontbrekende kwaliteiten

betrekken van talentvolle mensen met verantwoordelijkheidsgevoel

bij het ondersteunen en uitbouwen van podiumfunctie (in de zin van samenwerken) samenwerken en jezelf binnen zo’n verband onmisbaar maken

consistente personele bezetting, gehuisvest in een comfortabel pand met faciliteiten

(31)

BIJLAGEN

31

BIJLAGE 7. Data sessie 7: Voorwaarden

Sessie 7 bestond uit een gesprek, waarin de medewerkers van DeF- Ka voorkeuren ten aanzien van kwaliteit, doelgroep en zichtbaar- heid aangaven. Hiervan heb ik per onderwerp aantekeningen ge- maakt.

Onderwerp 1: Kwaliteit Wijlage

Kwaliteit versus kwantiteit. Kwantiteit is kwaliteit.

Krijgsman

Kwaliteit en kwantiteit met betrekking tot kunst of ook kruidenierszaak?

Wolters

Kwaliteit heeft een breedte en een diepte.

Wijlage

Kwaliteit is gerelateerd aan uniciteit, meerwaarde, zeldzaam of schaars. Gebruik van het woord. Definiëren kwaliteit.

Krijgsman

Massaproductie kan ook kwaliteit hebben, bijvoorbeeld telefoon uit fabriek is betrouwbaarder dan zelf gemaakte mobiel.

Wijlage

Kwaliteit kunst is als de kunstenaar overtuigend en indringend zijn visie en thema brengt.

Krijgsman

Ambachtelijkheid betekent dat het gemaakt is zoals bedoeld.

Visie overbrengen in ambachtelijkheid.

Wolters Vaardigheden Wijlage

Beeldkracht is dat alle onderdelen tot een beeld leiden.

Krijgsman

Architectuur heeft ook andere criteria zoals functionaliteit.

Wijlage

Als professioneel perspectief ook kunsthistorische context betrekken. Presentatie in de omgeving is ook belangrijk

Chung

Kwaliteit gaat dus om kunstwerk, presentatie en visie van de kunstenaar.

(32)

Wijlage

Prioriteiten wisselen per situatie, maar kunstwerk altijd nummer een. Orde kunstenaar en presentatie in overleg.

Krijgsman

Verschilt ook per discipline, bijvoorbeeld literaire matinee.

Presentatie kan door dichter of iemand anders.

Wijlage

In architectuur is presentatie belangrijk, want men kan niet zomaar iets veranderen. Groter volume werk leidt tot een groter belang van presentatie.

Krijgsman

Kan ook presentatie aan anderen overlaten.

Wijlage

Referenties kunstenaars spelen in twijfel ook een rol. Soms kan een presentatie mislukken, want je bent nooit 100% zeker en dat maakt alles weer spannend.

Krijgsman

Authenticiteit of oorspronkelijkheid is een apart criterium.

Hiermee wordt een eigen werkwijze en opvatting bedoeld.

Wolters

Ja, alleen diegene kan het maken.

Krijgsman

Bij kwaliteit in de zin van klanttevredenheid staat artistieke verruiming en ervaring voorop en daarna vermaak of aangename ervaring.

Wolters

Ook uitdaging is van belang. Klant is zo’n vreemd woord.

Krijgsman

Kwaliteit aansluiten bij maatschappij is lastig, omdat overheid elke vier jaar een nieuw beleid voert.

Onderwerp 2: Doelgroep Chung

Ik wil de mogelijke doelgroepen als een model voorleggen.

Wijlage/ Krijgsman

Het model mist geïnteresseerden in muziek, theater en architectuur.

Wijlage

Doelgroep is fysiek en overige. Het buitenland is alleen interessant als bezoeker op website. Landelijk is logistiek moeilijk, wel overtuigender als er naamsbekendheid is.

(33)

BIJLAGEN

33

Krijgsman

Voor lezing of literatuur hoef je niet perse kunst te kijken.

Wijlage

DeFKa richt zich op noordelijke drie provincies tot Zwolle of hanzeregio en de randstad. Vanuit de randstad hebben vooral kunstenaars of gelieerde instellingen interesse. Bezoekers komen spontaan, op uitnodiging of hebben een stukje in de krant gelezen.

Krijgsman

Kunstenaars komen eerder voor de contacten. Ze kijken wel kunst op openingen of manifestaties. Bezoekers komen voor een interessante schrijver, presentatie, bekende persoonlijkheid of instantie. Bezoekers zijn ook vaak bekenden van kunstenaars.

Wijlage

Hoe kan de doelgroep op eenvoudige, simpele en sympathieke wijze worden overgehaald om naar DeFKa te komen.

Wolters

De bezoeker moet interesse hebben in kunst en nieuwsgierig zijn.

Wijlage

Actieve participatie door bezoekers heeft lage prioriteit, wel open communicatie gewenst. Expertise ook niet noodzakelijk

Krijgsman/ Wolters

Bezoeker moet gezellig zijn en van kunst houden.

Wijlage

Wel gemêleerd publiek, niet alleen een beperkte maatschappelijke visie.

Onderwerp 3: Zichtbaarheid Wanneer is DeFKa zichtbaar?

Wijlage

Als DeFKa in de belangrijke informatiebladen van Assen staat als een van de drie kunstinstellingen met CBK Drenthe en Drents museum en op de site van Assen. Wel direct geplaatst en niet via een omweg.

Krijgsman

Het effect is belangrijk. Hoe bereik je het publiek?

Wijlage

Kernwoorden zijn beeldende kunst, hedendaags, literatuur, misschien poëzie of gedichten. Overtuiging misschien door een slogan en een scherpe definiëring.

Krijgsman

Slogan moet wel begrijpelijk zijn voor publiek, media en subsi- diegever. Of voor elk een andere slogan. Eigentijdse ontwikkelingen in de kunst als omschrijving?

(34)

BIJLAGE 8. Data sessie 8: Symposium Data symposium

doelen

interne organisatie

organisatorische financiën

zaken huisvesting

promotie

doelstellingen

strategie

programmering

samenwerking

beleid

nieuwe café

initiatieven werken tijdens verblijf

artlab

koers ondernemerschap

organisatie vernieuwende kunst

volwassen worden

continuïteit afhankelijk van een persoon

toekomst

bestaansrecht

voorwaarden structureel

minder afhankelijk

externe oriëntatie

aandachtsgroepen politiek

provincie

gemeente

subsidiegever

beeldend kunstenaar

andere organisaties

andere initiatieven

media

cultuurgemeenschap van Assen geografische Assen

aandachtspunten Drenthe

buiten Drenthe

andere locaties

maatschappelijke zo breed mogelijk aandachtspunt

standpunten rol of functie van kunst in de maatschappij pas houden met de samenleving

positie in Drentse cultuur

voorwaarden minder afhankelijk van subsidie en politiek niet om DeFKa heen kunnen

doelgroep kennen

kunsttheorie kennen

Vormen

Verdieping intern vergaderen

toetsen aan eigen uitgangspunten en criteria

brainstormgroep

uitwisseling onderzoek collegae

publieksparticipatie

een café

symposium

raadplegen van brede poule deskundigen

(35)

BIJLAGEN

35

kwaliteit kunstwerk

intern Neerslag visie van de kunstenaar passend bij filosofie en beleid DeFKa gedragen door presentatie

kiezen voor kunst die zijn kwaliteit nog moet bewijzen toevoeging aan de ontwikkeling van de kunst

individualiteit

eigenheid

esthetica

extern leiden tot een vorm van ontmoeting met de beschouwer maatschappelijke relevantie

expliciet naar buiten brengen

ideeën en opvattingen verbeelden en overbrengen

volgens het discours

presentatie

intern samenhang kwaliteit kunstwerk en visie kunstenaar professioneel uitzien en overkomen

intimiteit

verzorgd materiaalgebruik gebruik van tekstbordjes extern toegankelijkheid

genot kijker

plaats in de omgeving

aan een zo groot mogelijk publiek weten te tonen Visie

intern vernieuwend

experimenteel

gebaseerd op historie

wisselwerking tussen herkenbaar en niet herkenbaar

verhaal

missie

eigen invulling

extern communicatie mogelijk

Kunstenaar moet kunnen uiten wat hij doet en bijdraagt overbrengen kwaliteit

communicatie documentatie

intermediair

theses

lezingen aan het einde van de expositie activiteiten exposities

lezingen

publicaties

voorwaarden stichting niet gebruiken als open atelier

kunstenaar met visie een toegankelijk podium bieden formuleren criteria voor het expositiebeleid formuleren criteria voor het literair beleid

esthetisch zowel elite als populaire publiek aanspreken

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Laat het kind zien dat je gelooft in de groeimogelijkheden van talenten en intelligentie en laat het kind zijn eigen groei ervaren: ‘Jammer dat je je tafeltoets niet hebt

2014 college maakt begroting 2015 raad stelt begroting 2015 vast 2015 college maakt

bereiding van een bezoek aan een culturele instelling of een live evenement zoals een concert. Zo is het bijvoorbeeld voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels, zoals mensen met

- dove en slechthorende mensen - mensen met een fysieke beperking - mensen met extra nood aan duidelijk­.. heid

In samenwerking met het Muziek Uitleen- en Informatiecentrum Gelderland (MUI), het nieuwe landelijke sectorinstituut Kunstfactor en de muziekscholen van Bergh, Doetinchem en

Een vorm voor het verkrijgen van een dergelijke subsidie is deelname aan de Culturele Markt Heerde, deelname aan samenwerking via het Platform Kunst en Cultuur en deelname aan

Hier zijn mensen die die naam serieus nemen en met elkaar proberen een plek van toevlucht te zijn, een stoet van mensen van waar uit een andere stem klinkt.. Die stem is niet stil te

Met dit advies leveren we een (creatieve) bijdrage aan de vorming van het Haagse cultuurbeleid, dat uitwaaiert over de regio, het land en daarbuiten. Het zijn ideeën, inzichten