• No results found

Midden-Europa : spook of realiteit?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Midden-Europa : spook of realiteit?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Column

dr. K.J. Hahn

Midden-Europa:

spook of realiteit?

Sinds enkele jaren wordt achter en naast de discussie over de allesbeheersende Oost-West-problematiek in steeds toene-mende mate over Midden-Europa ge-sproken - een term die na het neerlaten van het IJzeren Gord1jn niet meer gebruikt werd. Toen sprak men aileen nog maar van West-Europa en Oost-Europa. Van-daag wordt over Midden-Europa in Ame-rika, Frankrijk, Duitsland, ltalie, in Belg1e en Nederland, natuurlijk in Oostenrijk, maar ook in de kringen van de dissidenten in de Oost-, pardon Middeneuropese ian-den zoals Polen, Tsjechoslowakije, Hon-garije en Joegoslavie gedebatteerd. Hoe is dit te verklaren?

Prof. H. Brugmans schreef in 'De Stan-daard' van Brussel een artikel onder de ti-tel 'Midden-Europa - een droom?' De Amerikaan Timothy Garton Ash vroeg zich in een lange beschouwing in de 'New York Times Review' af of Midden-Europa nog bestaat? Het essay werd in drie zaterdag-edities in de 'Volkskrant' afgelo-pen jaar oktober onder de titel 'Bestaat Midden-Europa' gepubliceerd en lokte meteen een discussie in de Nederlandse pers uit. Mr. Heldring gaf aan zijn artikel de titel: 'Midden-Europa: een onschuldige droom?', waarop de Tsjechische publi-ciste, die in ons land leeft, Jana Blahova, van haar kant nog de vraag er aan

toe-Chr~sten Democrat1sche Verkenn1ngen 3/87

voegde, of Midden-Europa een nachtmer-rie was.

Maar ook de dissidenten in de commu-nistische Ianden van deze zone nemen in sterke mate aan deze discussie deel. Mi-lan Kundera, de bekende romanschrijver, betreurt het dat Midden-Europa door de instelling van de marxistisch-leninistische regimes leeggezogen werd en zijn sub-stantie verloor. De vice-burgemeester van Wenen, dr. Busak organiseerde vier jaar geleden een internationaal congres over 'Midden-Europa' dat volgens de organi-satoren niets te maken had met Habsburg-nostalgie of met politieke pro-jecten. Het was slechts een bezinning op de cultureel-historische banden die deze Ianden aan beide kanten van de ideologi-sche ideologi-scheidslijn nog steeds verbinden. Niemand minder dan Milovan Djilas ge-looft hieraan ook nog sterk. In ltalie be-klemtoont dit sinds jaren de german 1st aan de universiteit van Tries!, Claudio Magris in vele artikelen. Dit culmineerde in een werkelijk origineel initiatief: hij trok met een paar vrienden naar de bron van de Don au in net Zwarte Woud en volgde de loop van de Donau, gedeeltelijk op een vlot drij-vend, tot aan de monding in de Zwarte Zee. Hij beschreef de reis met uitvoerige schetsen van de geschiedenis, de cultuur en de realiteit van aile Ianden aan de

(2)

nau, van de befaamde 'Donauraum' dus, in een boek onder de titel 'Danubio' (Do-nau), dat verleden jaar oktober verscheen en meteen twee oplagen beleefde. Politiek

Er is dus iets aan de hand met Midden-Europa. Maar wat? Dit is uitermate moeiliJk te beantwoorden. Allereerst zit er een grate moeilijkheid in de vraag waar Midden-Europa begint en waar het op-houdt: hoort Duitsland erbij? Misschien Oost-Duitsland, misschien Beieren, zeker niet het Rijnland - hoewel sommigen in het Westen beweren, dat West-Europa bij Emmerich begint. In het algemeen z1jn de slavische volkeren van Midden-Europa van mening dat Du1tsland er niet bij hoort, Oostenrijk beslist wei. Dus komt men tot de conclusie dat Midden-Europa tussen Duitsland/West-Europa en het Russische Rijk ligt. De tweede vraag is: de slavische wereld, de Oostenrijkse invloed daarop, Hongarije, Roemenie, ze zijn wei onder-ling door historische banden en culturele verwantschap, niet in het minst door het christendom, verbonden en daarmede ook met Europa. Maar er zijn ook niet ge-ringe tegenstellingen, ja conflicten, die voor een deel ook van ouds bestaan: en vandaag weer virulent worden, bijvoor-beeld tussen Hongaren en Roemenen, Kroaten en Serviers, Polen en Tsjechen, Hongaren en Slowaken, Tsjechen en Duit-sers, Polen en Duitsers. Zeker, veel is in beweging gekomen, maar dit soort span-ningen karakteriseert ook vandaag nog deze gehele ruimte van Midden-Europa.

Ons interesseert hier wat dit alles poli-tiek betekent. Het zou te simplistisch zijn te geloven dat men deze bezinning open de behoefte aan 'Midden-Europa" achter het IJzeren Gordijn als hefboom zou kunnen gebruiken, om het Russische blok open te breken. De harde feiten, de macht van Moskou, maken dit tot een illusie. Wei kan het op lange termijn in het belang van

88

Column

deze Ianden, onafhankelijk van hun ver-bondenheid in een ander bondgenoot-schap, van betekenis zijn deze waarden meer tot gelding te brengen. Waarden die ze altijd met het geheel van Europa ver-bonden hebben. Dan zouden ze weer meer 'Midden-Europa' van vroeger en minder 'Oost-Europa' van vandaag zijn.

In een merkwaardige parallelliteit met deze meer cultureel-geestelijke tenden-sen ontwikkelden sommige van de Oosteuropese regeringen de theorie van de 'Kleine Ianden', dat wil zeggen de ge-dachte dat de kleine Ianden in het Oosteu-ropese bondgenootschap een eigen rol kunnen vervullen tussen de twee grote mogendheden om de ontspanning te be-vorderen. Ze voelden zich zelf niet prettig met Russische raketten op hun gebied. Moskou keerde zich, in een lang artikel in de 'Pravda' 1n de zomer van 1985, fel te-gen deze poging van kleinere bondte-geno- bondgeno-ten, een zelfstandige, eigen rol te spelen. Dit werd als 'imperialistische penetratie' gebrandmerkt. Dit is een zeer duidelijke bevestiging dat in dit 'M1ddeneuropees' gebied iets in beweging gekomen is. Het is zeer de moeite waard dit nauwkeurig te volgen en eventueel in de politiek, in de Europese 'Ostpolitik' daarmee rekening te houden. Het zou echter zeer bedenke-lijk zijn als men daarbij de visies van krin-gen van de Westduitse SPD zou volkrin-gen, die bewust op een nauwere samenwer-king tussen de Westelijke Ianden van Midden-Europa en de Oostelijke Ianden van Midden-Europa aansturen, om op deze wijze een soort veiligheidszone, vre-deszone, tussen de twee blokken of bond-genootschappen te construeren.

Hier staan dus twee verschillende poli-tieke interpretaties van het Midden-Euro-pa van vandaag tegenover elkaar. Men moet dus voorzichtig zijn, maar, zoals de theoloog Karl Rahner zei: 'voorzichtigheid is een modus van het handelen. Ze kan het handel en niet vervangen'.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De Integratiekaart Vierde nota maakt onderscheid tussen de ruimtelijke hoofdstructuur, een analyse van de be- staande situatie, en het ruimtelijk ontwik- kelingsperspectief,

Als wij den toestand van land en volk nagaan, dan gevoelen wij het, op zulk een land, op zulk een vulk, dat den God zijner vaderen zoo schandelijk vergeet, door te doen wat kwaad

Voor alle U1 (levensbedreigend) visites door de huisarts van HDT-Oost gedaan, die hebben geleid tot vervoer door AO naar het ziekenhuis in de periode van 1 september 2005 tot en met

Powrót rycerza z wyprawy wiedeńskiej 1683 (Terugkeer van een ridder na de Weense Veldtocht 1683), lithografie naar schilderij (1857) door Leopold Loeffler... Powrót

Przerwany podpis (Onderbroken ondertekening, ook wel 'Onderbroken verloving'), reproductie naar schilderij (1852) door Leopold Loeffler... Krewni ze wsi (Verwanten van het

Otto naar schilderij (1829) door Adolf Siebert... Twee nymphen decoreren de buste van Pan, porselein (laat 18 de eeuw), gebaseerd op prent

Przekupień (Kramer, 1893), houtgravure naar schilderij (voor 1897) door Henryk Siemiradzki... Kunst bringt Gunst, reproductie naar schilderij door

Wanneer men probeert om bij kleine fluctuaties in te grijpen, (door bijvoorbeeld bij een iets te lage waarde te proberen de waarde van het proces te verhogen) dan zal het middel