• No results found

eeuwse schilderkunst van Midden-Europa

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "eeuwse schilderkunst van Midden-Europa"

Copied!
34
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

eeuwse schilderkunst van Midden-Europa

Krul, R.K.

Citation

Krul, R. K. (2006, June 20). Beelden van historisch leven : historisch genre in de negentiende-eeuwse schilderkunst van Midden-Europa. Retrieved from

https://hdl.handle.net/1887/4462

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/4462

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

288. Griechische Landschaft (1811), Gottlob Steinkopf, schilderij.

(3)

289. Faunenfamilie (ca. 1803/1806), Gottlieb Schick, schilderij.

(4)

290. The first step (ca. 1780/85), Marguerite Gérard, schilderij.

(5)

291. Cléobule donnant à sa fille des leçons de sagesse (1801), contourreproductie door C. Normand naar

schilderij door Louis Bouchet.

(6)

292. Jupiter und Mercur in der Hütte des Philemon und der Baucis, ets door Johann S.

Otto naar schilderij (1829) door Adolf Siebert.

(7)

293. Twee nymphen decoreren de buste van Pan, porselein (laat 18de eeuw), gebaseerd op prent door W.W. Ryland naar Angelica Kauffmann.

(8)

294. Jeunes grecs faisant battre des coqs (Hanengevecht, 1846), Jean Léon Gerôme, schilderij.

(9)

295. Ma soeur n'y est pas (1853), Jean-Louis Hamon, schilderij.

(10)

296. Orgia rzymska (Uczta ze epoki cesarstwa - Romeinse orgie of Banket uit de keizertijd, 1871), Henryk Siemiradzki, schilderij.

(11)

297. Liebesgott, reproductie naar schilderij door Carl Zewy.

(12)

298. Eine Vestalin gibt einem gefangenen Gallier zu trinken (ca. 1865), Anton Romako, schilderij.

(13)

299. Der Dromos in Sparta, houtgravure naar tekening door Josef Hoffmann.

(14)

300. Tiberius auf Capri, houtgravure naar tekening door Ludwig Hans Fischer.

(15)

301. Eine römische Bäckerei, houtgravure naar tekening door Woldemar Friedrich.

(16)

302. Griechische Mädchenspiele, houtgravure naar tekening (1878) door Eugen Klimsch.

(17)

303. Ein Morgen im Peristyl der griechischen Frauenwohnung, houtgravure naar tekening door Eugen Klimsch.

(18)

304. Marionettenspieler in Pompeji, houtgravure naar schilderij (1869) door Ernst Stückelberg.

(19)

305. Festspiele zu Olympia, houtgravure naar tekening? door Otto Knille.

(20)

306. Kleopatras Nilfahrt (1875), Hans Makart, schilderij.

(21)

307. Jagd auf der Nil (1876), Hans Makart, schilderij.

(22)

308. Lebewohl (1880), Adolf Hirschl-Hirémy, schilderij.

(23)

309. Einzug der Goten in Rom (1882), Adolf Hirschl-Hirémy, schilderij.

(24)

310. Die Pest in Rom (1884), Adolf Hirschl-Hirémy, schilderij.

(25)

311. In der Löwengrube (1858), Roland Risse, schilderij.

(26)

312. Christliche Märtyrer (1870), Albert Baur, schilderij.

(27)

313. Hochzeitszug im alten Rom (1891), Adolf Hirschl-Hirémy, schilderij.

(28)

314. Antike Friedhofszene (Frau mit Kindern eine Grabstele schmückend), Adolf Hirschl-Hirémy, schilderij.

(29)

315. Grafmonument Casella, Camposanto, Genua, door beeldhouwer Giuseppe Benetti.

(30)

316. Ein Musiker spielt einer Mutter und ihren zwei Kindern auf der Lyra vor (1885), Simon Glücklich, schilderij.

(31)

317. Ontwerp voor wandschildering in 'Königsbau' der 'Residenz' in München (ca.

1834), Carl Rottmann, aquarel.

(32)

318. Ontwerp voor wandschildering in 'Königsbau' der 'Residenz' in München (ca.

1834), Carl Rottmann, aquarel.

(33)

319. Der Maler Zeuxis führt sein Kentaurenbild vor (1845/49), Georg Hiltensperger, aquarel.

(34)

320. De laatste dag van Pompeji (1830-33), Karl Brüllow, schilderij.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Er waren schilderijen en tekeningen te zien van militaire schermutselingen, ruitergroepen, een veeweide met slapende herder, een zeestorm (stellig met schip in nood) voor

En de beschouwer ervoer zijnerzijds eenzelfde vrijheid om die stemmingen op te nemen, en zich in de figuren in te leven, daarbij alleen geleid door de beeldopvatting - de

Het idyllische genre bleef gedurende de hele negentiende eeuw als variant van het genretafereel een vast bestanddeel van de schilderkunst. Eigentijdse en historische

In 1873 met Brožik naar München waar hij enige tijd bij de Hongaarse historieschilder Wagner (zie dl.. Bij de meeste van die latere rococoschilders - zoals Carl

Gérômes tafereel was eigenlijk een creatie in de kantlijn: hij had figuurstudie voor een historiestuk, waarmee hij naar de Prix de Rome had willen meedingen,

Humboldts idee dat juist bij historische genretaferelen de kennis van de beschouwer niet zou botsen met de keuzes van de schilder, en deze laatste in

Thieme-Becker, Allgemeines Lexikon der bildenen Künstler von der Antike bis zur Gegenwart , 37 dln., Ulrich Thieme, Felix Becker (ed.), Leipzig 1907-1950. TPSP Towarzystwo

Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Breslau/Warschau/Krakau 1969 (Źródła do dziejów sztuki polskiej, XIV). Wiercińska, Janina, Maria Liczbińska, Bibliografia polska