• No results found

eeuwse schilderkunst van Midden-Europa

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "eeuwse schilderkunst van Midden-Europa"

Copied!
30
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

eeuwse schilderkunst van Midden-Europa

Krul, R.K.

Citation

Krul, R. K. (2006, June 20). Beelden van historisch leven : historisch genre in de negentiende-eeuwse schilderkunst van Midden-Europa. Retrieved from

https://hdl.handle.net/1887/4462

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/4462

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

171. Powrót lisowczyków (Terugkeer van de 'lisowczyki', 1868), Henryk Pillati, schilderij.

(3)

172. Szwedzi w Polsce (De Zweden in Polen, 1866), Henryk Pillati, schilderij.

(4)

173. Dama w ubiorze z XVI w. konno, ofiarowująca jałmużnę (Dame te paard in het costuum van de 16de eeuw geeft een aalmoes, Henryk Pillati,

aquarel.

(5)

174. Konwój ranny (Konvooi van gewonden, 1868), Henryk Pillati, schilderij.

(6)

175. Podrózni (Reizigers, voor 1872), houtgravure naar schilderij door Henryk Pillati.

(7)

176. Jarmark w Habelschwerde (Jaarmarkt in Habelschwerde, 1866), Juliusz Kossak, aquarel.

(8)

177. Wyjazd na polowanie z sokołem (Uitrit ter valkenjacht, 1868), Juliusz Kossak, aquarel.

(9)

178. Der Abschied. Scene aus dem griechischen Freiheitskampfe (Afscheid. Scène uit de Griekse Vrijheidsstrijd, 1847), Leopold Loeffler, schilderij.

(10)

179. Die Erzählung (1851), Leopold Loeffler, schilderij.

(11)

180. Powrót rycerza z wyprawy wiedeńskiej 1683 (Terugkeer van een ridder na de Weense Veldtocht 1683), lithografie naar schilderij (1857) door Leopold Loeffler.

(12)

181. Powrót rodziny szlacheckiej po napadzie Tatarów (Terugkeer van een adelsfamilie na een overval door Tartaren, 1858), Leopold Loeffler, schilderij.

(13)

182. Śmierć Barbary Radziwiłłówny (Dood van Barbara Radziwiłł, 1860), Józef Simmler, schilderij.

(14)

183. Powrót z Jassyru (Terugkeer uit Turkse gevangenschap, 1863), Leopold Loeffler, schilderij.

(15)

184. Rodzina szlachecka w niewoli kozackiej (Adelsfamilie in gevangenschap bij de kozakken, ca. 1872), Wilhelm Leopolski, schilderij.

(16)

185. Maryasz (mariage of zesenzestigen, kaartspel), Artur Grottger, aquarel.

(17)

186. Szkoła szlachcica polskiego (School van een Poolse edelman, 1858):

Pierwsze ćwiczenia (Eerste oefeningen), Artur Grottger, aquarel.

(18)

187. Szkoła szlachcica polskiego (School van een Poolse edelman, 1858):

Wyprawa (Krijgsexpeditie), Artur Grottger, aquarel.

(19)

188. Wspólne kajdany (Gedeelde boeien, 1864/65), Artur Grottger, tekening.

(20)

189. Cyclus Warszawa I: Jedna z tysiąca ofiar (Eén van duizend slachtoffers, 1861), Artur Grottger, lithografie.

(21)

190. Die Heimkehr des Kreuzritters, Johann Till, schilderij.

(22)

191. Wręczenie srebnego kura Bractwu Kurkowemu (Schenking van een zilveren haan in 1565 aan het schuttersgilde van Krakau, 1873), Władysław Łuszczkiewicz,

schilderij.

(23)

192. Żal wieśniaków po śmierci Kazimierza Wielkiego (De rouw van boeren bij het graf van Kazimierz de Grote, 1862),

Antoni Kozakiewicz, schilderij.

(24)

194. Luzak pancerny na tle bitwy (Een gepantserde 'luzak' met een veldslag op de achtergrond, 1880), Juliusz Kossak, aquarel.

(25)

195. Jan III poluje na czaple w Wilanowie (Jan III [Sobieski] jaagt op reigers in Wilanów, 1879), Juliusz Kossak, aquarel.

(26)

196. Corda fidelium (1878), houtgravure naar schilderij door Bolesław Łaszczyński.

(27)

197. Tajna wiadomość (Geheime boodschap, 1880), houtgravure naar schilderij door Bolesław Łaszczyński.

(28)

198. Pokuta szlachcica (Geseling van een adellijke, 1878), Bolesław Łaszczyński, schilderij.

(29)

199. Żacy krakowscy kwestujący (Krakause bedelscholieren, 1877), houtgravure naar schilderij door Julian Maszyński.

(30)

200. Przyjęcie do konviktu (Aankomst in het klooster-internaat, 1879), Julian Maszyński, schilderij.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Er waren schilderijen en tekeningen te zien van militaire schermutselingen, ruitergroepen, een veeweide met slapende herder, een zeestorm (stellig met schip in nood) voor

En de beschouwer ervoer zijnerzijds eenzelfde vrijheid om die stemmingen op te nemen, en zich in de figuren in te leven, daarbij alleen geleid door de beeldopvatting - de

Het idyllische genre bleef gedurende de hele negentiende eeuw als variant van het genretafereel een vast bestanddeel van de schilderkunst. Eigentijdse en historische

In 1873 met Brožik naar München waar hij enige tijd bij de Hongaarse historieschilder Wagner (zie dl.. Bij de meeste van die latere rococoschilders - zoals Carl

Gérômes tafereel was eigenlijk een creatie in de kantlijn: hij had figuurstudie voor een historiestuk, waarmee hij naar de Prix de Rome had willen meedingen,

Humboldts idee dat juist bij historische genretaferelen de kennis van de beschouwer niet zou botsen met de keuzes van de schilder, en deze laatste in

Thieme-Becker, Allgemeines Lexikon der bildenen Künstler von der Antike bis zur Gegenwart , 37 dln., Ulrich Thieme, Felix Becker (ed.), Leipzig 1907-1950. TPSP Towarzystwo

Pięknych w Warszawie w latach 1860-1914, Breslau/Warschau/Krakau 1969 (Źródła do dziejów sztuki polskiej, XIV). Wiercińska, Janina, Maria Liczbińska, Bibliografia polska