tTtt Vew rnlv uDUTTIGEN LEUEN. VÀNDE \rriucuT DEs ÀLcnilÉvnpx CnntsrELIcrtEN GDï,oo}ts. 271
ï:,,,^,ii: rrit't Itetn Lr'uighe oo('
l
lr.sitteu sal, ohristus ,,tsàïd"lill
órrsirr
rlrcpettrtue,'t L'u(,.de^";n'*rl
geoperrbaert lrem verseke.t{r
faerge.ei;'W,i:ï
arso le.uett rlai rot,hei
rve'cler';'iï;iu"''hy
lleij,rnb?à)t ,,,,rr,,i,f:::;,:,i_i':,;'oljul-;,,í
rt""aáít'ïe,:ítulic,**iu."iluo,,, r,-re,)'iíri,rii""'í;,,-"d-*ï' g*i-ij."',t;apárdi'
,r*,,,l**rc *uri-ólirirt^
danin
su[t crrrirtáí,,ï.r,ï, ffi*:_:t_:ïïï í;i oiyLiede,
eeu Jesuu.,,,gn. c"r.
yegericis, s.
uoc beroftoin 4: ïÍ; r*'t
ge-,4ítmv,zijnen
'et
eervige lerren heeft lrr.Lrcíï, so sal.hy
ot.rc t uru Jig"liorueulichauen
ferr .jo'v"r'tr.'r
"-- ri;rJ r,-jrri-,'"p'rrï'J.y n,*t
Jijf enaert-t; ïlïï1,ï,j,ï"ïï,ll:
gtrr gcrrieten,"Joa. O.
".'.. ilil.'"+À.
*n6ui4.)
enrle 10. r,ers 2g.'reu
*'rrerien.rvt -
,re
tregins"lena". ur*áiri'
,ià,,uï*ig"rr
Ieueus, <iio ('{'r) vt'gerici'
zijrr herte gËrroert,st;ke;à;"';;t';;'jr,".ortt,oyai
zijutrrr.rrryri1.is1)tri,,,t, enrló
trri
u*rar,,l.ringlru ,un"..sirrrren, hertes encle gernoete,'rr' 'icr in
rrierv-iclreyta''t
rooei,.'i" *ána"terr.D;,;;r-ry
niet iwiiffele'*rrl, rlie tlal goetla uícrc
itt
lr"l,i, tri,,our,,,r.trrïft,.-rï;"-íniiutrn uolbrengent't rtc,
den dueh le,suchristi. phii.
1.{;, l:'Ë.ï. rl"í.'erc{e 2. pet.
r.ï'iï,i'1ï,1'.,.,,Ï'l'':..;'i,salt geschierl.el.(so ae'óatecliJ,,*
,"*o*ti tlat
wy Godir-
ïlii,,"Íff,,:l:'"..,:.:*,,.9'"'t letten, eewichlic pr.ijse'sullen.
n*-i."-f,Jt il;"ft1r.-::;"^l;
r'tïrÍá,, rN! ír*('r toe rvy.gerrreperr zijrr-euile
irrt
eewigt,t"i",,'gári.tt'.;i;,r'Ëï:
llïqiïl
ll:'",.,,,ïuïl.gËtiI .l.',,,i,t"ïJ'.i.,"ur*n,.rlie ror
ghebr.uyck der r'e'scrren!.r. rr. ír.
rr
rtese rr teu.rr,$eschir,perr_zijn_, eerrichiir* nrudo-u; l;;,; *ii." G"ï*-l;ï
'
v.r.,,rligerr. e',ri.v"rbi.eya*,ïiri*r' rr:;;Ë
.no";".d"",,,"'nïro,5n
rle meu-s.trt'rr evgcnric grre*"r-,upe,i, -;r,r;
ï.;;i;,rïg;ffiï'cï,'.irtno,
verrosset'rrr
(l.rrr'-t.
routirentre'te
-'prii.*r', .i"t'rr]ree'oi,.,
;ï;;.""il,,€ll,
rrà€r.vool..rr.rrr.lir'l<
|io',le'
eyrr,le i'derr"u"*g*,
Ieuerr, Apo.a is. g.
10.) entrolri,'r' rrritc' ,rie'err.ríet
Í{*t,iygr,*nrr.."-È'*ui.'ii."3:ï:;-r"h}
segt: wannett,tlr lletre
troostt:r s,1,,tt,"r,y"iriirt'it"ott, tro,
tt;ueiiyii."tr,,,r, tnaeer hat.etrtN't:rrvnqtl urs Lrrstrt.ouen,'entrc hare Yerilertt, ,,ti",,ï,í'io'1 'des Heercn, Dar-
t n
rn
l*te
t r t u,st, en cle ure*clule aàui i,i' ïíi'àr't"' "arïít,
"ïLír'b lrong. Drvelo Ir.r'rvtrl rlaer evgentli. g..pr;il"rr
ï"*i urn,* ffiirt
"',,"rto.ringe noch.
l'*'s s.
sal dat eersttó ïollen
vorbraclt ,uu.a*, --;nrie "eewige verros- sirrgr', rlaer'zr,'
cre-tritlic*e.;;
"";;;;;il"ir. g#1..1,''lna"
daerom veorl'o.r
'r.t
rre.ten-lust, vreucht, cranc. enilerirturr-ll*irhrick
encre be-sl.rrrL'lir'
*ril
;{ro,,t^gcnrir*ct,.r,à; ;;;I.-cn
werden, tot eeren o'ses grooteu (i',rls, rlie ,,r,Jin círisto ultto*i
ilàán,*,,a. i.ál,,ïr)* r,
ailenzijn.rar.rírrr
li'hiulncrr ,le rlrvalirrghe, ,lie vo,l-1npil*n
artijcule vnn de verriisenisso 'lil'i, r''s .r'wig.rr
vlccschs) lerrerr,i;,t
' r'arerr,rr"*-t*olt,"ï.i.í.*' no"
entle daer orn hier tegen v*oor deseu aríjjcule yan tren-verrraert gehoude* rver_
rl.rr
: s,
st'i jdet .egherreclir".l'a.r-
vr1-moedicheyt, e'de sekerheyt do;gr.l"Íi
varr clen neËige,r 1.u.,,irour'unoi
uun-gfr*i"á*-i.j',Ë;;iiiltil;
rlir.r
irrue ile Rotruniita,a" r""iÀrh"o g"".nu lil"i;;;".áe',
welcke niot*lj.r'tt
vtr,lsch errde goddeloor,Ur..
a"o"áÀ.i*;t.""1ïrnenschen
eeus.ir^rlcliclic ucstc i.-,
i,un
bune*er,-Ju-'d.gil;;;rih;i;'dË
syinGocr,endc irrrl. seker''*r*a.hting;
a.r^.ï*lËi,i"
i.,i"; ;ï,d"d;'uiion
ende hcbben.23. SONDACH.
23. $ox.
I'ra.50.
23. SONDACTI.
Trroge' 59. 60,
(t7.lrrlrout
: Ilel
ltesluyttler
articrllcn des Chrislelicken gh.eloafs, uunerht uer-lwelt, entli
Oerecctpítuleerl uuertt tte so'ntnticrlicke urucht ttu'n ulle1.
articulen byiien:
Namelic, dut,uuy rhol, hel, galoowe aller articulen,in
christo"t'echtueercliclt,zíjn
uooí God, oule- erfgenamen .des eeuui-t.
gut, leuens.Iíaer
deuurile" dcse Leerint
Pattsdotn, seeris
uerduy-"stcrl,
eld.e aelgettochlett- gauueesl, So l)Dcrl Cle gant,sche-gelegentheyt,
entle rnaniere'
der
rechárccrdichntukinge, rlie al,leeru tloor t'Eleloou,e:1.
geschict, claerlick ttutgelegl:Dun
o\t.
dat .oock niemanl,, hem en 'uerg&petals
oft
uuy 'doo|de uueerlicheyt tles_ gelools qereclttueer-
tlicht- uuierflen, uuort noch utttl nuerd,er tterclaert, Uqcteroln gese.gl entl,e gelcert uuert, tlat uuy ullee,n door t'geLooue rechtueerdich ziin.
59.
Vrage.Maer wat batet u 1v, dat ghy dit al
gelooft ?Atttwoorcl,e.
Dat ick in Christo voor Godt rechtveerclich llen, eude een
r.erÍgenaern des eewigen leuens.
l'et'cl.oringe.
fnOT nocfi toe
hebbenwy
verclaert de artljckelen cles Christe]icken IJol chri'te.-I -g.f""l-,-
d*
u.n*n nadln
anderen ordentlïc, entle elcken besontlere, $:ïi.j":.,:ï:j,,p itït
cle geloouighe, de selue Artijckelen (daer in is. veruattet a-lles, i{i!:i!ï}Ï'wat tot
de "salichóytte
gheloouen,"van nordeis) altijt
als het Velt- Ïll'ïï."i};- teecken haers Capiieyns CÉristi, by'hen draghen Áoude'n: Ende als ileh}l*"ïi
lose der Christenen eícle gheloouigónin
hareï mont hebben, ende voe- ieliï:;-"-ren.
Om claer mede de eón den ánderen te kenuen, te vermanen, te sterc- r.runs 3a'ken
endesich af te
scheyden Yan alle anderen, die des Christelicken geloouens vyanden, ofte emmers vanclen seluen vremt zijn.Ïynilelick
oP iÍat tle seluó artijckelen, hen souden mogerlzijn'
als een Richtsnoer, ofte '-foetsteen, daer áen gerichtet, ende tlaer mede ghetoetst werde, alles wat hente
gheloouen voórgebracht ende aengesptoken soude rno_ghen werden:Soo het-hier mede nie[ ouer een en quame' endle de proef niet houden rnocht,
al
waert dat maer eenen artijcule des geloofs verscheyden ware,rlat sy tselue
vry
als valsch vcrleggen,niet
aennemen' nraer Yerwerpensouclen.
In rtien nv
ele gheloouighe heu hier inne neerstich oeÍfenen,so en sullen sy
niet
alleen seker staen, tegenalle
aenvechtinge, tlitl hettinile leere, oft-
in
haer ghenrtret voor souile moghen colnenr maer sullott orx: rvel getroost encle gestercket, ghenietenilc
heerlicke vrur:httttt, ctttlt nubtic.trll- VINoB uno"nr DEs ÁLGEMEyNEN 0unrsrri,icxnN GELoors, 2?8
sy, rechtueerilich
te
zijn voor Gotlin
Christo: Ten anileren,ilat
die also se. ,e,.gherechtueerrlicht zijn-, volghens
der
erft'enisse des eewigen leuens g"-"^ ffi-
wls zlJn,
1.
Rechtueerdich syn, aoor God,in
Chrísto, datis
so veel gheseght, als y,"-r.h-9!rlat Godt, om Chrisbï zijns Soons offerhandó, ende gerechticËeyt ,ïil,'ooo, àïl')iï;'v,
rechtueerclich
hout,
ende rekent de gene,die
van haers selÍ's wercken, cnde gerechticheyt rvegeu, voor zijn strenge gericht geensins mogen be- staen, maer den eewigen vloer-'k, entle vermaledijdinge souden moeten onderworpenzijn, Dat hy
die (seggeic) mits dat sy
Jesum Christum, ende syne gerechticheyt ruet gelooue omhelsen, ende aennemen, niet aenen sïet, noch en rekent sulcke,
als sy
van haer self's weghen zijn, na-rnelic als veruloecte sondaers, die d.en eewigen cloot, ende strafie verilient hebben. maer als onschuldige ende rechtueerdighe, om zijnes Soons Christi wille.
Enile wel merckelic staet inde antwoort, uoor God: op dat
wy
souilen voor ood:waernemeu, dat ons niet een slechte gerechticheydt mach troosten noch
helpen, om voor God
te
bestaen, maerdat
een gantsch volconene ghe- techticheydt daer toe yan noodeis.
Want voor de menschen soude wel yemant lichtelic, als rechtueerdich passeren: Nadienalle
menschen selfs sonclaers zijn, enilein
haer oorileel dwalen connen, enile bed.rogeu wor.den: Besondere naclien sy alleen sien, ende hooren, wat hen wtwendich
voor
comt, eniletherte
cles menschen niet cloor-sien, noch door-tasten connen: Oocniet
en verstaen watal tot
volcomen gerechticheyt gehoort.Maer voor
Godt rechtueerdichte
zíjn, heeftwat
andersin,
encle ilaer toe wordtal
veel meer verheyscht, als de me- schen na haren dommen, eude vercloruen sirinen souden achten, nadien hy
de rechtueerdicheydt selueis,
ende voor hem niet en can als rechtueerdich bestaen, dan wat gantsch, ende geheel na den regel syner gerechticheyt gerichtis:
gelyc Job ilaerom getuycht: Siet, onder syne Knechten. en ls geeryr sond,er ge- hrcck, ende in, syne Bod,en, uinthy
sothellt,: Job.4. 18.
Tselue spreècthy van de
Engelen: maer indien die (als sy na de richtsnoer der ge- rechticheyt Goils souden ondersocht wortleu) niet souden connen bestaen:verrle
ist
dan daer van, dat eenich mensche clese proeue syner gerechtic- heyb, soude moÉïen passeren,gelijc
de selue Jobini
volgende veers te kennen geeft, seggende:lioe
ueel,te
lneer sullen die ua,nd,en Wonnen gegeten wordent, diein
den Leemen huysm woonen, endedie
op aerden tpfontleert zijn?
Maer clesen troosi hebbeu de geloouigewt
ghenaden,de
welckehen
vast .ende onbeswijckelickin
leuen endein
steruen, byblljft,
datse God rechtueerdicht, ende voor rechbueerdich hout, enile daerom moghen sy spreken met Paulo, Rom.
8. 33:
Wie sal de wl.ueraorenc Gods beschuldigen? God ist tlie rechtueerd,ich maecl.Dan om vast
te
gaen,wort
daerby
geset, in 0liristo: uamelic Ohristus ril cjhrrrto rle -eengeboren Sone Gods,is
van clenVailer
(diede
Werelt solief
ge-had[ heeft) gesonden, ende voor ons allen
iu
derr i[91rt ouergegeuen, opdat alle cle gene, die
in
hem gheloouen,rriet
eu souderr ver;loicn gucn,I
Ml,jr rrutticheilen, tlie bou_en-bÍ
elcken artljcule aengewesenz[jn.
Enile gelijc tt'M'
lrct lustichis te
bedenckón, endete
áenschou#un,*'u.,
t"oe elck ponïtk'ótttlcs
gheloofs dienet, ende clatter rriette
vergeefs inne ghestelt- is:
alsrrr:onrt
hier de
Oatechismevoort,
endetrect alle
de nutticheden, endovruchteu
aller
artijculen iles geloofs,tot
een voornemelicke vrucht claerserllle
in
veruattet ziin, ende daerse alle meile ()rler een comen: Opdatr',v rlaerin
souden betrachten, wat een heerlic ding, enile hoe nooáich hot sy, rechtte
geloouen na den voorschrift, enile regel rlerH.
Schrifturentiloch van
clese voornemelicke ende ghemeene vrucht des geloouens snlgohandelt werilen
in
de drye vraghen, dietot
desen Sonilach,of
afrleo.liuge gevoecht zijn.
l!?
!r..
Maerte
vergeefsen stelt
de Catechismein
dese eerste Vrage niot, ,ïl'l,if'n'rlat woordekení,lt Wat
batetu
n1)1 rlat ghydit
at getooft?G;lljc
dod rl ltr d.niiuïfi'
woordekenaI, hier
voor inile antwoort op de 22. Vrage'mede aengho.lg.-li
roert was:
Want claer enis niet
een artlj-ckel tles ghelóofs, welcke "nigt ËiliL't- nret rrerbiedinge aenghenomen, gelooft, ende behoudón moet werden vuln
eonrill yeghelióken, d-ie een Chr:i-sten wesen, ende gehoud.en wil zijn. Ouor.rrrits
so
yemant eenén artijckelin
twijfi'el treckt,oft
verwerpt, dat rliorlner mecle
het
gantsche gelooue omkeert, entle vernieticht: Sy zijn r,rrbequamelick aen den anrleren ghehecht, ende so genauwe aen clen anrlo.
ron hanghencle, entle verbonden, ilatse uièb ontbonilen, noch van malcon.
ïi.'h"','xn,-a1min#ïï?ff ï1,HT:,ï,,1'nïui[ï";,l^"J"ï#":ïi;u;'}:,ffi m',
il,nt xt1 Nen &nder Leere, leeren eru souden,
op
fabul,en, ende oneyndelial?gulae,htrekeningen geen acht fubben souden, etc. seggende:
Dat
somtnillttu.lguluaclt 'ruarenl end,e geweken tot ydel sprekinge, ende vermaent daoronl
rlrrt lry
tghelooue behoudcn soude, end,e een goed,e Conscientie, de wel,o}o notnmige ueruorpend,eint
gelooue sehi,pbrekinge hadd,en geleden. De seluc vr,rnraninghe moet ons ooc beuolen zijn, endeter
hertengaen:
endeoI rlnt wy
niet en comenin
afdwalinghe, soo staet ons toe, datwy
Ood.rnlichlic, ende met eerbieilinge spreken, entle geuoelen van alle, ende ocn .yrler artiickel des geloofs.
nlrrrnr.- I)welc doeud.e, eude
ilaer by
blijuende, sonder wanckelen, sullen w.l lli*l'Ë$ gcrrieten rle wtnementle vrucht, "eniló prbfijt des Christelicken geloouenJ,rr Ohrldr. '.i .
rrrn
sr-
rltlt oïls nrerrn
den Catechisme aengewesen wort, namelic, datwy
doOf"lóJl"dli,l,r.-,r
voor
Goil rechtueerdich w'.rden, ende erfgenamen des eewigenh.
lltï"lun
rlun*.
Endewat
rnocht doch meer ilienen,tót
onsen troost, er:rie bo.ifll',iitl;r uestinghe der hope onser salicheyt, dan dat
wy door
tgelooue verrok€lt iilïli,iïllzijn, waer
voor ons God hout?te
weten voor rechtueerdichin
Chrhtoq'rr'
endeilat hy
daeromhet
strenge gericht (dwelckwy
verilient haddÉn)tcgen ons niet vellel, maer genaclelic nalaten
wil. Waer
door enal6 0pwnt fonilament mochten
wy
betertot alle
Godsalicheyt verwecket wof;tlen, dan dat
wy
versekertzijn der
erfienisse cles eeurvigen letrenr il€ot ()hristum'!ír..rtrrr.
I-licr hebbenwy
dan ontl.erscheydentlic'tebetrachten, e-erstelic wath:t
lÍr
,ii
r$lí .,tflj :4;
til
,ii:ti:
W
tiïil i|ïl7't Vlnnn vB,u(rHT l)Es
^LGEMEyNEN
r,
,r,í,
nlool'dat
eewige leuen hebbenJoa.
B. 16. Ro.g. 82. Die
dan aentt tttt'
(lhristurn gelooien, (ihristi, cnde also rechtueerdiclrdie *or,lcn
gerekent, op datuoo
God becleet,r
met.loor"lrËn;ï;hffiï,;
cle qerechtichevtrvrrrtlen: ende
dii isi dat
parrruJgetuycht,'Ro. g."l: iu ,n is nu
clnn,lratn uertJortttenisse
drn
qenert,die"in
"Cnriitolesu ziirt.
,,rnr.nr,rvr.
hct
eude.des llnde onclerschevt,wt
dese w_oorden, d'welck daer rechtueerdichis
tnsschenin a.
chr:;sto", g.L"iu"hticheyti*
welte d;
verstaen\,v;,.
geloofs. \Yant de catechisme leerencle.'clat áe-gelo'ouiá;
.."hi:
rucelilich
zijn
19qr Gorlt.ir,chris.ro, -dr-,et
vt
tegenstelringË'o,erck?,,, ilat,*,rrict
rechtuee'dichc'
zijn iloorie
wet. D".elc'k ,roà,ti.fi-;*t. ;lL,;,;;;
rlrn
hanclel cler reclrtueerdichmakinge betert.
u."rtr.rii
want hoewel tlitg,r'^
versch.Jd.l_- gerechtichedeu'ón ziin, .noch met denu",1.À,t.ii-
rlourlr,
ilie
cle -wet
beloeÍï, ende tlieiy in
christo"!r.r;glr*, ";rii.
trr,rrs verschilt
het seer
veeliu
de manilre, orn i,ot ,r*'.uïó
gerechtic-lruyt,
endetot de
anclerte
cornen, encle also"h À.;;.h;ig" ï;j;;;,
tc
be-eruen.ï.,il,",;l-*
,
q,}}rt, de-llerechticheyt, triedn
wet lrc|scht, bestaetin
de vorbrensinqg'rr,rrl w.ri
(l('r
w et:
.ujnd.els
cene ouer een cominghe met der wet Gods, die beuíndËn rnoct ziinby
sulcken, die door deweï
rechtueordichg"nou*t wort,
ofts.rrlr
n)ogen,worden,
e'de
(vorghende de beloftea8.-w"q h.l
l;oun xrutle meytrente
beeruen. Want aó IMet heeftilit
wtàruckelicke beilinu.rl*e's.
het leuen beloert: nelc ntensclrc de selue (dati.,..'Àïrï'"lJ#;irij
lr', m. í, gorr, ende rechten, seytlt de
lleere)
tloet,rlie
sal'daer iioo, í,l"uer,. erilJu rl'Apostel Paulus tleselue*plaetse aentrect, Gal.
à.
tà.io",
ten seluen.yrde, ,nL te
bewijsen: Dewijlede wet
alleen op conditie, ende metlrurli'g va' votli
ge,troorsa.emheythet
leuen beloe'fti-Lnduh";; t.i;;
u'rulorcr rcnen
:Fqelicken, tlie níeí
en btiift in alle
het iene,ilat inZe*
Ír, !r. !rr. IJou: d,escs wets geschreuen is, cnn tla! "re tloen.
p"ae aí' g".n
-unr.hóerr
w'rt
geuonden, die vorcornene gehoorsaemheyt tegencreow"ll.*ilrl, l)ot d*ero'r
geerr mensche door áewet. tot á" ghï".hticheyt,
die"d;w*t
l*ryschet, nochtot
het leuen comer en.can, maerdatse't;"È;"d;
lll,
wet) -alle . oncler den vloeciiggen. Dit is
np"oÈáá,wt
de'*oËrilerr l'rr,uliGalat.B.(t0.^14.)
ars rrie"ïvelouerleyt;il;;;
Àrs oocwt
donljricÍ' tot
den Rom. .3. 20. ende ind.e ganiscLe srhrift,- \ryaer var breeilor is.geleert int.eerste cleel deses catechiËme,vrr;,1:"'g.9.
ende 10. Dnn.lrrc
gerechiicheyt derwet,
rvort ooc *ól_gheïo.*t
gerechtich"yt dorrvurcken: Maer niemant en can hem. d.er- selu"en ,uuoràn] dan die, "*ianr
lr,rrrerr so suyuel,
iqn,.
ende heylichis,
dat- hy-derh"t"Àh ny du^
tt
ronn(lrxlts voor rechtueerdich soude- behooren gheácht te- *àraËo,
oft
ivieni wrr'cken so-oprechtich, e'de volcomen goei ziin, datse voor Godts streneàgt'rirlrt .s'uden nlggen.lasseren, ende gËnoech"doe".
o""- ;yI;;;il'á;ï;
ott
is ttietuant'die dit
soude connen-wtrichien,of fr"ti
a.Ë b"r.iem.ri tt'rr.js
geerlcn_ïre'sche,r'ogelick surcke uor.omun.
fáiroor.r.*heyt
toÍ rkr !!1;f, irrrlc schult verst'ickt,tt:
bewfisen, eu,le dáerom ende des u.*íguoziin
wyioot, '*ciiutai;;"l"r"'iiji alre, i-""""Ë.r
ons aenqsoili"3ï
andotl
CgnrsrsLttrrrN cnr,oops. 275
anclrre middel (als de gherechticheyt der Wet) crijgen, ende gewinnen, e3 s-.
om Goel
te
behaghen, eïde met hemin
versoeninge-teco*en.-
trn'50'Enile c{aerorn wort gesegf, dat rvy reclttueertl,ielt,
zfn in
Christo, s1fls no. ro. r.niet irr, ofte u,tt
tle
Wet, Datis
de rechtueerdicheyt rvt den gelooue, sosePaulus
noent: die
ooc anders de Enaugelisclte gerechticheyt geuoemt no. ro. o.u'ort:
om dafse ons inden Euangelio wort geleert, ende aengelvesen, na- melicwaer wy
sullen rrogen vinden, tgenewy by
ons seluenniet
en hebben, eude alswy ilat
geuonilen hebben, hoewy
tles genieten sullen, cnde ileelachtich connen rvorclen.Entle
Jrestaet dese gherechticheyt tlesgt'loofs
ilaerin: ilat wy
rveteu, enile versekert z[jn,ilat
Christus Jesusvoor ons, hem seluen
tot
een welrieckende offer synen Vader r-rpgeoffertlrecft, ende zijn bloet verstort
tot
ouser versoeninge, zljnde synen Yader gchoorsacm,tot
itrclen .tloot,ja tot in
den doot des cru.yces, sonder rlathy oyt
yemanilt onrecht getlaen heeft.of
eenige bedriegeriein
synen mourle geweest is:
trlnde also volbracht hebbencle ile gantsche Wet, ende nae de selue volcomelick rechtueeldich,is hy
ons geschonckentoi
ge- rechticheyt (gelijck breetler hier na) etrde worclen wy also cloor syne toe- gerekende glierechticheyb, voor Gocl rechtueerdich in Christo, ende comentot de
gerechticheyt,ilie
de Wet heyscht, endetof
Let leuen, dwelck deWet
beloeft, niet(gelijc
gesegtis)
tloor de volbrenghinge der Wet,die by ons niet en is,
maer door tghelooue, door dwelckwy
Christi, rncle syner volcomener gherechticheyt deelachtich worclen:
Enile daerornChristus lry clen Propheten, Hier. 93.
5.
encle 33. 16. etc. encle by Paulo,1 Cor. 1.. vers 30.
2
Cor.lt.
21,
Rom.3. 22.
ende 8.3. etc. onserecht-ur:erclicheyt genoeurt wort.
2. Wat
onsnv
batet, datwy
door den ghelooue voor Godiin
Christo*-:::fl,
rechtueerdichz!jn,
entle watprofijt
iloor áe toegerekenrle gerechticlt"yi Ï!i+i*:t, Christitot
ons áomt, leert cle'Caióchisne, _alsh!
tlaer toe'set,tlat
wylih:ii:f;rlcror tgelooue zljn erfgetou??ten des eeaigut letrcns, errde de salicheyt vs1- à;,ï'iËiie*
,,rijgunï
au". ouï
,l'Á"pu.tel ghetuycht,"Ro.4.
1ó. Ilieromis
de "a'ue,,,r'"uuo''dií
91eloowe,op dat
lr,eLni
der genadesy'
Oit dat de belofte uast sy:l)e
selue brengb oock voort getuygenissen wt den Propheten Abacuc. 2.4.rlrr,er
hy
seyt, Rom.1. 17:
De gerechtige sa,lut dm
gelooue leuen. Ort rlaer medete
bewijsen, dat beytle de gerechticheytvoor
Goil, ende het L:uen den gek-roue toegeschreuen worden, Siet Joan.3. 36:
encle onfal- licke dergeliicke plaetsen.6O. l'ntge.
Hoe zljt gh.y rechtueerdich voor
God ? Anttooot"d'e,Alleen door een oprecht
geloouein Jesum Christum: &ls(l'
1.rlnt al ist dat my mijil 0onscientie beclaecht, clal ic legen
rrl rlrr gebodenGoils swaerlick gesondicht,
elndeder
-oelttel' gltettt goltottrlctt20
?o
I lhr,
r, d0,
Varor nncntunnnDrouuÀfiiNcÉ
gehouclen hebbe,
ende noch
stedestot allc
boosheyb geneyohtllen: nochtans Godt, sonder eenighe mijne veldiensten, wt louter
ghenatle,my de
volcornene ghenoechdoeninge, gerechtic.heyt,
endeheylicbevdt Chiisti
schenckeb, endetoerekent,
euerrals
haddeic noyt
sondegehadt, noch
gedaen,ja als
hadde icktl de gehoorsaernheyt volbracht, die Uhristus voor my
heeftvolbracht, so verre ic sulcke lveldaet rnet geloouiger
herten ll,enneme.1vy
van
onser naturen wegen steken)te
nreer bedencken souilen:
Des- 2s s,,.háluen oock hertelic verlaígen
n, ,i"
versoeninghe, die otrs geloeft is, v-u'' a0' ende aengeboilenwort: ilat wy
merlete
hooger soutlen weerderen, enilete betei
verstaen cle genade Godts,die ons wt
sulcken deerlicken stant heeft geweertlicht tetrecken.
Eyntelick,op
dat wyby
ons, oftewt
ons seluen geen vercliensten droomen, noch smeclen souden, maer ver- staen, clatin
den hantlel iler rechtueerilichnrakinge des gheloofs rvel entlete
rechtalle
onse vtrrdiensten buyten gesloten worden.De
ghetuyghe-nisse''' van onsen deerlicken stanb hier wetler
in te
voerenis
onnoodicb, tlewijle tseluenv
veelmaelsis
geschiet, enilewt
het navolgende ilaer af genoech blijcken sal, behaluen der Cr.rnscientie eygen getuygenisse bouenaengeroert.
rLiê"
anderentot
beter verstant der Leer der rechtueerdichmakinge*:iri"*
lgeschieilenile cloor tgelooue alleen, als hierna) so en moet niet_voot' byàï3i11"""- g-eg'aeu rvortlen de góne, ilie ons rvt onrechtueer.lighe, rechtueerdich tnaect:
waít
hoe wel dese trvee Yragen, tot eenen eynde dierten: wat enile wie ons rechtueerdich rnaect, nochtans so zijnt onderscheyilene Vragen' ende ntoe'ten
elc besonder aengemerct wor,ilen, onr tle orileninghe enile gantsch_enhandel der rechtueerdichmakinge des gheloofs grondelick
te
vatten. De beschrijuinge ilan bouen aengeroerb, als mede cle antwoort iles Catechisme verclaeit:áat
God selue, de geue is, die ons rechtueerilich maect, erde .,", u,.*
spreect: na syne grondloose barmherticheyt, sonder eenige on-se.vertliensf. pis. err.
Fiier
is
vastièheyt, als Goil (tegen welcken w7 ghesondicht hebben, ilie iles alleen machl heeft, entle' die synen geneychtlcn wille tonsrvaert heeft verclaerà) ons val'l sondlen los, endevry
spreeckt, ende tlie vergeeft. lVie can dan schult heyschen? Wie can
clan tlaer teghen spreken,of
onsven syne gonste beroouen
?
Gewisselic niemant.Ende cl'oorslec,
die hem
daertoe
oorspronckelic beweecht, is. syue ;',ufi"T"'Jliefile
ende barmherticheyt(als blijckt wt
nagolgenile getnygenissen,;;di;d;:-encle antlere tlicwils
hier
beuorens aeltgewesen)' So moeten tlan hier we- der alle wercken ende veriliensten buyten gesloten worden, otu de vas- ticheyt des geloofs ongeschendet, ende ombeweechlic te behonilett. Daeront*pruutt PauÏrs, 2 TiÏn. l.
1].Dat
Gorl' ons heelt sulich gemaect: Endeheelt ons beroeput,,
mel
ecn hL:ylige beroepinge:
Niet n& ons.e werckett, ',n.aerna
zijn. I)oornt,nen, entle genad,e, die on; gegeu,ut,is ht'
Ch'rislo,uoor d,e tijdrn
tter
Wenll. EndeTit. 3.
4. Maer na
d,al de goetlerliercnt-lrcyt Godi onses sal,ichrnakers, end'e de liefde tol_ den' _mensc-hen, geop-en-
haírt
is: Heefthy
ons salich gemaecl:ni4t'wt de
rechtu,eerd,ige u;eraken',tli.c
wy
ghedÀ,m'hndden, maeina
syrte barrnhertieh,eyt, doo-'r het batlt tl'crwederjhcboorte endc. uerniewwinghe des _heyligen. Geesls, den utek:lsen' lty rijckeíi.c ouer ons heelt utgegcte.n, door lesum, chrislu,nx 1nsen salicltma-
ker.
Entle Johannes,in
àlin Euangelio, Cap.3. 16.
ende inclen eersíenBrief
Cap.4. 10.
Hier-ín ts
dà liefcl'e, miet d,atwy
Gotl'lief
ghehad'thebben, mae.r
dat hy
ons heeft lief-g-elwd't, entl,e.synen Slntc^11e1ott'tlcn lot een, uersoeninge uooi onse soÁden 'lVederomrneParrlns
lt'r. 3. 23.
lVant, sabES dELOOidS. aná
4t I
Verol,ctri,nge,
helfjck inde voorgaende Yrage aengewesen
is,
rvat het sy, voor Gorltin
Christo rechtueerdichte
zlin:
So moet nqin
dese verclaert wor- rlcu, hoeoÍt in
wat mauiere,tlat wy
voor Goclt, rechtueertlich ziin, trrwoten, hoet toecomt, claer wy by ons seluen onrechtueerilich, ende gantsclr ouweerdich zijn
:
Dat wy nochtans vooi rechtueerclich gehouden worden PlJnde
so sal hier
de gantsche gelegentheyt der rechtueerdichmakiirgo olrentlic gehandelt, ende claerlic voorgedragen worden, om dieswille doerxo veel aengelegen
is:
ende des moet te meerder neersticheyt aengheleyt wosell, om vandit
stuc iler Leere goede onderrichtingete
doenI
dervijk:dc
Satan tselueals
een besoncler hooftstuc onser Religiealtijt
heelb;5ourbeyt
te
verduysteren, ende omte
keeren, om de meníshen ván hore ttrttrrn.lnlicheyt af te le;'den. Maer tot
beter verstanilt, sal hier voor eergt voorgestelt rvortlen de beschrijuinge van de rechtueerdicfumakinghe, endrlde puncbkerrs, rlie intle selue aen
te
mercken zijn:
Daer na sal de vruolti dt'scr Leer verclaelt werden.:.,.!'I'llll:.
l.
Dc rechtueerdichmakinghe,is
onse (die wy valt naetueren onreclrt.I dtt tadlil.
',..'qr.iË',1- rtcurtlich ziin) versoeninge mel God, bestaencle
in
twee deelen: Te wetorrxra. rrrrkr volconrene vergeuinge aller sonclen, die wy vercrljgen cloor de allor volcotutrnste ghenoechcloeninge Christi, enile incle gerechbicheyt entle hoy.
licheyt Ohristi, die
ons mecle ghedeelt ende geschoncken wordlen, dourrlu
lorrter barmherticheyt Gods, sonder eenighe onse verdiensten, enrlrrI
vrlll ons alleen door een oprecht gelooue aengenomen worden.1t!ii1,,1" Voor eerst wort
iir
deser beschiijuinge aengheroert, hoedanich wy vÍrnïïl,lif"
il( asoG rrntureu, ende van onsen wegenzijn:
lÍamelic" onrechiueerdich, endósorr.- i.
i,ii.;;;. rlrrers, tlie tegen alle de geboden God,s swaerlic hebben gesond,icltt, ende ilu, lrl,wn' geen gehouclen, ende noch stedes quad,e gheneychtheyl
in
ons beuiu.rletr.
Unde om alle ontschuldinge gantschte
ontnemen, ende ge€rr &urrlcrc getuygen
te
d.erren beroepen, solvort
een yegelic gewesen op ziill (!y,{cn Conscientie, welcker getuvgenisse soveel,
als duysent getuygon,gcklrt, encle
nltijt
tegenwoordichis,
ende dwelc (of het schoon somtijbr rrcho<lnte
rusten) de rnensc,he niet ontloopen erl can, maer hemwel
lo.ttortrlich aentasten, encle ouertuygen soude, als
hyt
minste meenen soudêrintlierr hy tselrte
indenlvint
rvildeslaen: Enile dit
worb so duytlic wt.glrlt'tttrt,'op tlat Jvy ons seiuen kennentle, den tleerlicken stanilt-(daer lrr wy
V,rnln nncutunpnotogltrt xiNcË nns
Grr,oors
279 rlrtt Gotlt rins rechtueertlicht, rnaerin
Christo,ilien hy
uoorges,elt heeft t:i. s",.lot, uersoeninge,
tloor
het geloouein
synen. ítoetletTá
beu'ijíing,tynó,!*'!'
ryrccltlicheyl, donr de urgewinge der uoofledcn son(Ien. Rom.
3.
21"r.Drvelc niet verstaen en moet worilen, als
of
rr,lleende
voorleden son-"o"';ïSl'ï'Xït-
rkn, die voor den Doop eens yegelicken gegaen, oft geschiet war.en (gelijck iï.1";i;11
le
.Nou,atiani,rvt
clese plaetse misverstant troclien, tot voorstant der tlwa- l;:,á'"TïX"liuge
hier voor bestraft,pa.
24Í).) met het bloet Christi versoent, ende ee'prckc"'rlaer iloor vergeuer souden
zijn:
want de Schrifture getuycht: I)at letu Christi zijns Soons bloet ons reynicht uan ulle onsc snden,1Joa. 1.7.
cxlle uun, ttlle ongerechticheyt, vers
9.
encle2.
(1.2.)
Maer also, dat oocde
son<lenclel
genen!tlie in
clen ouclen Testarnent voor cle toecomstOhristi
geweestzijn,
cloor tl'bloet0bristi
versoent, ende vergeuen zijn.Wa,nt claer
en
rvas,tot
clen cloodt Christi toe, gheen ilaetlicke voltloe- rriuge geschiet voor cle sonclen: nraer cle Vailers waren hopende, en wach- tenrle, op tle versoeuinge eucle voltloeninge die geschieilen soucle, aen cle rvelckesy
geloouende, vercregen verg'euinghe harer srinden: gelijc hentot
dieu e.ynrle lvaren ingestelt cle offerhanden cler Stieren encle lJocken rvelcker Bloet dc sontlen, niet en conrJe tuech nenrenl Heb. 10. vers .1. omtloor de
H.
oefreningeuilier
Ceremonien, ende anderer Sacramenten ghe- sterct, behonden, encle versègeltte
worclenint
geloof tles beloefilen, encle toecomenden Ohristi, die door zljn offerhancle harer sonden rvech nemen, verdelgen encle versoenen soncle. Encle dat is rvel dienencle tot clen handel,die wy voor
hebben:Dat
namelick,niet
cloor rle lvercken, noch iloor 0erenrouieu,ofie
eenige offerhanden, daetlic de sonclen versttent, endervech genonlen
zijn,
maer dat cle voorleclen sondeil, voor cle toecompst Ohristi geschiet, door ile versoeningein'den
bloetleChristi vergeuen zijn, cncledat
Gocl syne gherechticbeyt claerin
bewesenheeft.
Enile so enu'orden door ile voorleilen sonden
niet
veystaen ile sonilen, die voor een;'eghelicx Doop gegaen ziin,
in
tegensetiinge vancle ghene, die daer nageschieden souden mogen: uraer tloor de voorleden sonclen worden ver- staeu die sonilen, rlie onder d'oude Testament geschiet zijn, om
te
ver- claren, tlab clieniet
vergelren en ziin, dan ten aensien der offerhande()hristi, die
zljn bloet vergieten soudle, ende daer meile rvech uemen tlei-('ndcn
der werelt. Ende so
coluenin
tegeusettinge vnnde voorleileu sonden, cle sonilenilie
na de offerhande Christi geschieden souíieu: want ,le selue Christus nedeis
cle versoener cler sonden cles volx, des nieurven 'l'esttr,ntents,tlie
doorzljn
bloet hebben vergeuinge harQr sonilen: claercrr is maer
een0hristus. en
geen aucler Miildelaer meer: daer en is l{{rer} aniler Midtlelaerter
eenilertijt,
alster
ancler: Iesu,s Chrislus is tlisteren end,e heden rle selue, en,dein
eetoicheyt, Heb. 13. 8. Daerom segt l)etrnsAct
10.43.
Desen (Jesu van Nazareth) geuen alle de Prophelen, tletuygenisse, tlat so rtsiein
hem qel,oouen. sal, ucrgeuinge tler sond,en, tloor stflen nanle ontlangen sal. EndeAct.
1:1. 38.:preect Paulus: ,Sop sU rr,Liulen
dan
conl,elty
ïnonnen Brttetl,ers,dat
rt, uet'geuinghe tl,er soul,ut t,enxntd,íchtuert
(l,oor Christum (Iesu,ut rlen Salichmaker); end,e Lwn a,ll,nt,,&nr
H::* 'ë,1:lorin,ilt'
;,,!;:i:iu':,1:,',
iii,l,rí{#o::;::;:i,!f;, ::ï:i,i;;; ii;,:ïX::ï!::;ir:,
door
dtt
uersoenitttlein christí
ksu. gesrtt;ii.''si-ï""".r.
Deu.Ír.
Ez.euh.Jd.
22.
Eph.2. íi t
I . Rour. Il. d."et,,. O."ll_fií"'r{tn,
ende ,le s*_nade Gocls tonswaert, is'
rret
eerste.rruElí*urJ.u;;':i, *l:iËirïï",''aïi,
:""ï"uï-. barnrherticheyt
G'ds
(sonrrer 'oo*u '*r,iilr.i.",
'ns
toevroey-yillt;"- , I9"r
,ist{.en,.l,p
dat rrienrirnderr vrenrt en geue, hoe trat hei toesaet.ilffËl'.::r,- dat Godi, tlie aller o'ghe.echtir.rreytlt. uy,r,ii-
i3,"ri, ii.'r,t.,ri.';;;r'ff;i"ii
Hïli'""},ïi_
vry
spreken so,de, enderechtuórilig.í,
".À.ï
"á"..ïÈt_"..d'g.;ï;
i'l*r",,'J;j," G<,dloose*: .Besoutrere ,rewijle
s*ir;i;;"''g;rïyïi,t "ï,,'
..r,,u,, spre.cr<cr.r
il"iil';Í.- ua1r. | 7
. I.i:
Dat so u;ic ile'tt Gulrottsett reïr,t í1,rr,,cr, -,,nttetrett, rec/ttttt.r_
.rr.€nr. d[gen .'nde (tlie volc.tttette herrr tler oo'saccl<
2J.
rechtueerdic)rmaki 7. Deu.s,nrlaer'-..1i",,'atu'e'
opoÍfeíel,r:o.s
rcrdoettLl, ghemelt rrrei crettoecltdocuinge orrses2i.
God dut diei,: a-" l, l het
ngeieu,le ;i(r,rer,Hes ,ï*tl'".."t ulle ziju) 6 i''ii.
bettde tru-r,,rcliià d*
te.reclrtuee'rligerr.salichurakÀr.-ï;r, sJr€r ir,,
.12.) u,ríouá".i4".'Crt.rc",r rl.'t iïirrï ,s;';""',;;;r1,,,r. rr..-à.ht,';;,
u,,or.'un-.,, 'ii*r,,,' c-hrirti,Dut
,1ro,,r.rl r r rsr'e, so'tleu u.t rnidder 5o.s1,.ijui'gegeua,lc ,ns,tle
uret:yrr.
betaelt,r'clcke,sorris
FJxo.tr tleer'ersoe't
heeft, ónde. _is,", ;;r";;,,ï.n
tc,t gereclrtic_lreyb, ende heyliche.yt
hr
rv,,lckËu ,rla,t"f",Ë.'g_._ài;ri.lr_yt G,ds ge-l'r""ï,r.ïf;...hier
zijnrte,sy'* t,arrutr"rii;h;;;;
"rà"!""ï,,.
ouer ons wrge_IïJlt,flli;-
^
A'rlers so..musterr*'y.rlit *liijt
voor ver.sekerb hon,len, datde
toornÍ:l.iiï:;r
G.11ls oucr *l,le sorLdaeri legr, erráeblijfr, ;;d;';; 'gï.no,r*
ror hcn nier:',','rïl:ï:.i1c()rrren car)' tti'_
tilt
toe r,le-toorrr Godq ,io,,r rvecrin!",;,,g"rr"",r;r-";;,,;;_
ïirrll;
i,ï
rr*ghe rler sontlerr gestirt, e'rre gerveer'r, tr:,.t,rn^'È;;"1.y". ghenarre cnllg :i:ïl'.fiï- ba'rrrhe'tichc.ybtot he'
rl.ortlrir,órr_mach.O""f.iï
Ë."i_, te keune^geeff,vrrtu.ntz,Jn: dirr,r
hv
sevt (12P.bg. l.
Sï(,t tl'ísllauctt
t,,,o't'i,,,;;;;;,
Ic
cor:, tlot hyiïl;ïllÏ::'
uy tusscrrentrt
,,,.,:., tttnk:underen, ttict, ntt'I en ltuore: ..1:í,h'n:i Qeh'oort Gocr enale,?,
entle en ctturt,, .Waer .uu.t,won.
uu.t, den ,,nrtc nrenscrren, sondert. uer.ltergen,Ilier
sy,,i unrleucltlett hooreí w1 ourct.t ende?^
ir*t s.chíyilett tritaa! ,y,,',i,,irf
-àu*àrË"trït"àigriit'ril":rg" àá;;;;."r.
t:r,iin,
,li,,t. i,,,,,rr-"G;,ï ur*orden, eenn
1ietlen, datgescrre.yt,;;;
dataenghesicht des
Ileeren verbergt, ende afkeert, áut
a" .nt9;rci;;';i*t"iá.noorat e'
wor-rle'.
Endeten.ca'
a'ders niet gÍeschigdr;;ï; ïoïao"ur*r'rt van
Godsgerechtichcyt ziin, ende
te'
roraEni.t È..iJ"",' a-ï"ïy *.t
de sonden*c'ighe
ghemeynschap soude hebben, unauà"Ërol""-"'rt
cle so'de wechÍ{enomen zijn, suilen de menschen met hem
r.i;;;l.Lï';nde
synre barm.lrertichevt sutrc rierde creerachtich r0r
o's
be rcijst' want christ*s, wercren.D";;;"r ;;!
u"oor'Ë;,,1*'il
,orts gesto,iue,j ,. ,.
is, Dat roen Gotrwy rtocrt sttruraers ?raren' L:nde *n ziir't wy, (uyandenltjnre)
uersoenl {leta)r-tlen tnrt Gol door
cl,cn doot zíins ,Soons, vers 1i).Li
t-jhristois
orise'r'r's{r.'i'ge', riie h.v serue
te
,ruJh"rÉ;ft-grb;h;;' ;à.
rredient: \.vae(Í'r' rlir:rc,
rrr',re rre get'ygeniíse"h;;;,:;;Ë;ilg-\":* te
berviisen,dat
gflll
Vrnoz nrcn,rupnlDrcsuA (rlieg
ons Gsroors. 281
i::'*' 'l;; t1i;'ffi :i!.' yo"
ett cttrtiletin
rre. fi.ret lrosit shereehtueenticht ul'."ilri;,ïilr" '
ëoa "";, -'íu ,!,*
^íí:-:::
ní!"'rLl,:^:cer1, rt e'roïhï;;;ri,í;:rn', . r;i"nii rri*ii,ï""Iï i*ïx"
:ï:fii".f
'",*ïrmJ:ïhti:ffï*ïr"y t,
u,,,r" ny
o,, _rïiiï-ï;:'i:lii',i::ï"ft',ï"yÍ*t,*;"ïi;iï':i"l;i;ïiï;;Jif,Jlhii,ntr*
iii:;'}g;t, vervremt waren)
tot
de;;;;";:
,rfr,;l;,"*;; wertren,
.o _oiru o,r;rtïï,aï,biff,,cï,il,l,#,i6"ïr,sltjl*,
"::::ï
ïil;:",ïï;
nrer),r"d*
,l::r "-;";;i;;"'1,,ï.. ur*urr.l"ï'.ián'ïroudu.
gerueenschan
r^ro'r'
i,ri*,"oilï'ï,ï,t"';,-,1'Jl;ïi,T:.f;]ij.
u-o.,r,,i'*Ëil;,,iui,
de sorrrre, op daï
iiïo'l'"1,,i,1;:'
np''t"u,riuglï"-",1.rïl',ï-l,a;t ,3ËtJï:ïiff; ,ÍÍ-áïjïf;tr
i_
"ií_ï,,,,,:lli,.,ï.ï.,i"'1t.,1,"ï
ï"0__^*,:1,"..n*"r,"p,nài
àod.
waur Chr.isrusïi'.'i'ïï*$.ï.i::--;h";;;'d.;;#í.'f.','';-"':'.ïl:"Ëj'ilï,ïï'-il,';i,q:ïàrï+ï
,,iug*
ïí'riJii"ïï,,Iï;'"ït'"ïj',:
rertliensts, n1ft',lJÈu,"rr geurechtroe-i1ï,',i:i" ticlËyt,
e'ile rr.;'rirrrryiï"'r,ïiË,|""'.tt'*
otrs. toerehent des -"r"--"'g.,lu"h':'r'ilr*r' ueerríichruaki,,gl'ï",,Ïáraïi't'lÏ,-twee
rvcldade'beytlet"t ,"-.f,i-rti- '..r,tu..,.ti.iiÏfli',Ëil ï,ïu,:i-'ïlll", -""
.
.:-i"l"aï'L*,"h,.ijuinghe
der
"oott,
.op áut rvy
verstaeu,art
'l.lÏo-:Ït, rles. íjate-chisnru*"1dln';;;;;:
rler
*elrrt,r tweervel,laà;;ïr;" h*y
tttet antlels dan.,,r" án.ï
bu.toenco,,nen. _ ,oá, ;i; Ë::;ï;ï,*fff;_,J.ï"Hïli:ï;
ilfl-ïil:
'*#,l".uon,.ïl' ,_-{l',:::,,':*,-ql_ï::Ë,-_ïtf"ï,ï*Êj.,,ïJ,,ï:u,:}ï*}:
illiïiir,"
hqdilenuv
now. sot,a,iiii."ii'\:;rit
lï,i",,tllr, hoorsaemheyl
;ïï:1,,1"*r.ffi{fi"n':;:rxx;;ffi E{f ,#t
jil':r;::,,tiet tlce,ft''t;:;:;;!r:;,"',,ï,rr"ïï:rlïT
ge''chturckenï"oïtl
.uau <rerr seruent.'tt soutl'e
!í..,1i1t
,,,it
h,r',,,iiiii'di',',\'I
t'ot'r on.s_alkn ouer ftegruen: IIoeis gcer tí;yt"r ac.,
(leseto.r.ko-tf
seheru'ken?Hor'. s
íà1-ór*r'ï,ï
'1,','nl11gs etriic.beylici,-yt -Ch;JiE'rrnge' errtle scltettckinge-tl-er
g.;;;;.;'-'
;l;:lï, ilï_
"1,_'.
"" i,o.r, iíu
"
ï,;"
ï à"ï;l_i
:,0f;,:"ïï tilli.:ilí .nl
-itÍ:':hfi itïfi-r"ïdJr:ïïiq'i"l;i,;l,,nílï,r:tvïï:
kent_ endc"scie'ct, Ait
."'ïàï.;;;;;u..rtE,,
God,ist
die .,usàii;li."id;:
rvertlen.
Daer onrrle panl*s te .]lï,1tt:p"9ke',
geb'oken ol' verandertilï',1.,1il:;,,ï, * : I
i;.' eïi,1)'i,Jïli::;Ë 6ilïlï:#i,Ë# ï;:i i,
Ë*i"-:"riï#hlyï!,,Ëï=xlii"'"ï';ï:,-ïr;,1í!jiirï1i*::r:;-:ll
,tut
êoi_.r.r,i,i.,,"1.
beschuklinghe, ófte ;_e..;,r;;;Ë;,,,.",,,uu1tu,,!\ranreer
r, i,,,
l;,"ï'
ï,1 i"iillïil',i:ï-Ëi rïfi 'a:;ïtïji ïil;,ïj"lfïï; ilÍï1'i
rlr,er hy_
die
salich bewijset: vlelcke de Heere geen sonde toe en rekenl,zpsoy.llrr. 4,
g, -
/to. ffi.\\Iaerorn clie rutusclteD seel' verrvaent
ziin,
encle dwalen, dieiot
onseuu*ilil*"' tijtleu
(so wel als eertiifs de Joden, ten íijcie des AposielsPauli)
dese i!'it"ï!"àu-"gelechticheyt cles geloouens beuechten, enrle clerren- seggen
:
Dat' toere- ï.ï;",ri*t"'"keninge maer een waen sy,
ilie
niet helpen en can totié
gerecbtiche.yt:"ïïï""i;, rlat riemant
door eens*ï,1"r*
gerechtiàheyt, gher,echt carï werden, Ët.. noouu"Ende
dit
al,,op ciat sy hare gedroomile, ende voor Godnietgeldendege- rechticheyt incle plaetse mochtenstellen. O
vennetene, vercloolde eide raseutle menschen. tliev
also ieghen Goilt,zijn
Woort, ende rvaerheydt r.lerÍï tegenstellen. Verstaet rvel: De Christenen r.oemen henniet
sleèh-telic: op eenige gerechbicheydt eenes armen menschen. maer optle ghe- lechticheyt eens sulchen rnenscheu, clie mede war.achtig God is, enclè de
gerechticheyt selue, die ooc
alie
gerechticheyt volcomelic (tlatter niet aenlrr
ontbreeckt)tct
den rvtersten toe heefï volblacht. Sy roemen hen niet{)p
een vlerucle gerechticheyt, rnaer clie hen door geschenc Goils, ende,lcsu Christi, errile tloor gen_adighe toer.ekeninge (daer
sy
vastelic geloo.tuel)
eygen geworclenis. Wilt
ghv de Christeuerr beroouen vandè ge- lechticheyt, ilie hen God geschoncken heeft ? Meyut ghy een beter, sekerilele rrde volcomencler te vinderr, als tle gherechticheyt Christi
?
Meynt ghy rlotmen yet eygentlicker can hebbc'u, dan tgene also geschoncken zijnde,utet
waren oprechteu geloouetot
sich genomer), ende ontfangen wert !)Mael uwg
ongelooue rveeríu, ilat gy
sulcx niet achtet:lr
eygen waen errde goetduuckenheyt bedtiecht u, clatgy by u
selnen wat beter meynt tr: vinclen. Dan siet wel toe; tlattetu
niet en geschiecle: DweJck Paulus virnden Joilenoft
Isra,eliten getuycht, seggende Ro.10. 3.
Dezaytre dercrlttu,eerdicheydl Gotls lten, onbekent is, ende soecken, hare eqgen rechtwer- ilicheyt op te rich.tenj so en
zijn
sy d,er rechlueerdicheyd,t Góàts nint ontler- uor'pen geweest. Ende daer na Cap. 11.7. Dut
Isra,el, soect, dat enheetll,,y
nietr gecreghen: lllaer dc uercorene hebbcnt ueruegen, ende d,e and,ere:iin
t:erhart geu'ortlen.Al
veel anclers, eurle recht heeft het cl'Apostel voor gehad6, claarhy
van hemseluen getuycht eude hem vertroos[ op dese trregere\eude gerechticheyt, seggende: Phi. 3. 7.
Dat my gewin was, dal, lrcbbe ick ont Christi tuille sehade gecrcht. Ia ooc achte ic alle'd,furyen, schadele
tijn, om de
weertlicheutltder
kennisse Christi lesu, m41ns lleeren, orn toiens r,r:ille ic uLl,e dingen, uoor sehade gerekenl hebbe, ende achtet tlal het dreck sy, op d,atic
Cdristunuinne,
Êntlein
lr,ent beu,ontlcn roertle, nlt niet hebhentlc myn eygen rechtueerdiclte1t, die u'I de Wet,is. Maerdiefuiar t)gelnoue Qhristiis,
namelícde
reeh,tweertlicheyt,die u:t
Gocleint
ge-"oiir';.í"rn
onermerckinge,dat wy
rechtueerdich wercleu,uiet
door. ,,,,rr ih r!r',r.(,.ygerr gerechticheyt, die
by
ons uiette
vinden en is, maer iloor de g*- li&tLb,lilcchticheyb Jesu Christi, clie ons toegerekent, encle daer door ons tyfirn f,',íl|[ i'lïí'
rvert: so moeten
hiel
noch teu derdemael alle onse werckeu, endo vclrlion.lll.ilf
sten buyten gesloten werden, want tgere om niet, ende
wt
genorlorr onr jliÍttlïtl'
geschctttt'lcltt, claer