• No results found

, , : ^ ; ; ; r s - ; ; » , a r i ; n S r ï ; w i j s er voor i= m de Toehfah (co...:entaax op de ...n-

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share ", , : ^ ; ; ; r s - ; ; » , a r i ; n S r ï ; w i j s er voor i= m de Toehfah (co...:entaax op de ...n-"

Copied!
10
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

/ Eesfia godsdieastgeschil iii een PaleMbaagsch dorp.

Ia den loop van het jaar 1930 bereikte het kantoor voor InS^ïidsche Zaken te Batavia het verzoek van den Controleur te Gekajoe,een plaatsje aan de Koesi,onge- veer 100 Km. tem Westen van Palei3ba,ng,om ienand te zenden ter bespreking; van een godsdienstgeschil,waardoor on^ewenschte spanningen tusschen de beide partijen waren ontstaan. Als ik raj wel herinner werden toen eenige stiikken ter zake r^ee- geazonden,waardoor het mogelijk was een indruk van de oorzaak van de onderlinge vijandschap der beide partijen te krijgen. Ik heb die stukken bewaard en aan^de hand

ervan is het laijn bedoeling U een denkbeeld te geven van de mas'alahs,de vragen op godsdiemstigg gebied,die de geiaoederen daar zoo in beweging; hadden gebracht.

In het alseraeen eerst deze opmerking,dat dit geschil zich niet bepaalde tot

°3ekajoe,Maar zich overal voordeed, waar de zoogenaaade modernistische opvattingen in den Islan zich deden gelden.Vanaf het jaar 1915 kreeg deze richting invloed en bekendheid op Java,waar zij door een Javaansch en èoor een Arabisch godsdienst- leeraar vTerd onderwezen. Eet verzet van de tradi«tiomeel gelooviscn tesefeïi de imoderniste» nai^ overal in den aanvang een heftigen vorm aan en eerst na jaren

luwde do tegenstand en kwaa er aan de openlijke vijandschap een einde. In de buiten- gewesten deed« de nieuwe leer kaar intrede later dan op Java;de tesenstellinsen haddea^Ltzelfde karakter.«ii« Even«als op Java stond men in de kringen van het

inheemsch bestuur weinig welwillend* tegenover de verkondigers van^de nieuwe leer en zooals menig regent op Java,behoorden onder neer de zelfbestuur» ter Oostkust van Sumatra'tot de verklaarde teijenstanders. Dit laat zich gereedelijk verklaren

door de omstandigheid dat zij op godsdienstig gebied voorgelicht werden door g»d«- diemstige-raadslieden,de panghoeloe's op Java,schriftgeleerden en ambtenaren voor de godsdienstige rechtspraak elders,die allen zonder onderscheid tot de

oude school behoorden.*Niet zonder succes bestreden deze de hun oiwelkome nieuw- lichters door hetfe bestuur té doen gelooven dat die liden politiek gevaarlijlc wa- ren en cor«AUMistische beginselen verkondigden. Het zal U niet verwonderen als ik U zQgm^ dat het jaren duurde voor hot mogelijk bleek dergelijke volkoeen ongegron- de vooroordeelen ireg te nemen.

Laat ik trachten U een denkbeeld te geven van het rerrein vmarop deze geschillen zich bewogen. Er m^il^ er verschillende bij - bij de bespreking van het geschil te Sekajoe ga ik daar nader op ia -die op het ritueel betrkking hebben en juist deze zijn het die de gewone,niet speciaal godsdienstig gevormde measchen in bewe- ging brengen omdl ze telkens weer aanleiding tot wrijving geven. Daarnaast zijn nog twee strijdvragen, waarvan er een de ?fereld der schrift,':eleerdeK 4» fefswegi raakt . liet is^eT vraag .«*-»*.-«le^'evo»g4k«i-d'der geleerden,die na de eerste twee

eeuwen ¥«*«- 4««i i«*« sedert den dood vaj-i MohaBimad leefden,'"om zelfstandig t^t »#- ,i^i^4.3^- ,v^ de kananieke wet uit de bronnen «w«i? te g««n •*.^i«]fe,.*i-»-V--te bepalen

(2)

I

tot het met gezag oi^kleeden der uitsprakei. der schriftgeleerde., uit de 3de eeuw der Hidjrah in omderlimge overeeiastermimg gegeveia. Het x^^Hl dit leerstuJc^ dat de ,.i©uwo school d e . Haam modernistisch te ziJH,heaft gekregeau ïïj leert-uitdrukkelijk dat het de plicht is v a . elk Hieuw geslacht vam wetgeleerden om het kamo^ieke reek van dem Islam,voor80over het de verhouding tussche» me^sckem b e t r e e op d© hoogte v a . ta tijd te houde.,waardoor e e . einde .al ku..e. kome. aa. de achterl.jkhexd der Moslimche volke. i. ontwikkeling. Hierover is te Sekajoe,althans in de op schrift

.estelde strij^dpu.teK >iiet gesprok©...Wel over het laatst© pu.t dat voor d© x^ge-

^ d e m ©ve. belangrijk i . als voor d e . eemvoudigen nam : het oordeel der Hieuw©

school over het be.oeken der graven,iH het bijzoMer der graven van-heiUgem, dxe bij huH leven genadebewijze.. van Allah toonde^, te bezitten. M e t zooals^ haar tegen-

sta>.ders het maar te gaarme deden voorko..en,Hiet het bezoeken der graven, een ¥oor alle Indonesiërs zeer in ©ere gehouden gewoonte ^ «*«4.«y:«,mar het daaraan ver- binden van gebeden aan de afgestorvenen om hun voorsprak bij Allah voor de inwxllx- .in. van hun wensohen ,ja on de vervulli.g^4irdie wenschen... Bij de bepaling van haar standpunt in deze en in velo andere vrag©n,toont d© nieuwe school zich s t r e ^

^» onverzoenlijk orthodox en puriteinsch tegenover alle gebruiken en leerstellingen dil aan de gezellen van den Profeet ©n aan het geslacht,dat na hen kwaM,vre©.d wa r©n n©t is deit laatste punt dat meer dan elk der andere tot de verwijderxng tus-

sch.n de beide partijen te Sekajoe had bijdgedragen. Wanneer men weet dat de opvattm .en in de gebeente over den invloed van reeds gestorven heilige mannen deze reactx b-^ de volgelingen der nieuwe school ten gevolge had,dat deze.hun kamponggenooten kif ir. s noeHden,OHdat zij Allah deelgenooten in Zijn raacht toekenden ©n zich daar-

door aan v©elgodendom (sjirk) schuldig maakten,dan behoef ik daar niet veel aan toe t© vo©gen. Het gevolg was dat de kaoen moeda weigerde den Vrijdagschen dxenst i,. een en dezelfde moskee met die ongeloovigen te doen en ©en ©igen bedehuis voor die wekelijksche godsdienstoefening wilden oprichten. Dit nu is in een ©n dezelfde ka^mpong niet mogelijk,tenzij aa*n verschillende meestal niet vervulbare eischen vol-

daan wordt. De kaoeM toea ©rk©nt in/^ers©lijke gevallen nooit dat aan ^^ - - ^ ^ ^ ^ voorwaarden voldaan is en besehouwt^^JS . ^ * , , 1 i # ^ tweeden Vrijdagschen dxen t als

onwetti.. Dit ^ heeft-het gevolg dat hun eigen dienst-^onwettig wordt als d>© an- dere di««9t toch wordt gehouden. Hiermede zijjj alle voorwaarden om tot een onge- w L s o h t handgemeen te koMen van de .et ©Ika.r tw^istend© ^ - P ^ ^ - ^ ^ - ^ ^ ^ ^ r * * ^

vervuld, ü zult .ij wel ten goede houden dat ik den .oskeestr.0^ vereer laat rusten, r om voor de voor deze nededeeling gesteld© tijd v©rstr©k«n is een ..^«.tstelend.

^ a l B © e r i n g in de gemoederen t© kunnen vaststellen,als gevolgv van de gehouden be-

sprekxng. ^ /

In het nu volgende zal ik de voornaamst© der 11 in een aan laij gezonden verslag

^A»©^M4e strijdvragen opnoemen; de volgorde ©r van voor de vergemakkelijking van het

(3)

c

3)

y

l» V ,-»^ 'c^.- r' '

O

/ •

/ijn

overzicht eeM.i|;5zi)as veraadord. ^ -

Deze 11 strijdvragen m ziju door 2 woordvoerders va^ de oude school (Kaoe*..

Toea) goeroe hadji Mo'stafa en goeroe hadji Moefti gezomde^ aaii hadji Basri va. de Kaoe^r Moeda. Deze heeft omder elke stelling va. de tegenpartij zij. Meeting geformuleerd e>i i^ diem vorm werd het stuk mj toegezomdem. Over de v*^*l«*«*«

vB.«a«, laatste twee vragen : de beteeke^is en de toelaatbaarheid van de bagrip- pe. t^assoel e. istigliathah,het toe.aderin, zoeken tot Allah e. het vrage. O M Zy.

gu^st e» kulp,Haar wat de orthodoxe leer hieronder verstaat e. .aar wat .en daar in werkelijkheid van «aakt richtte liadji Basri een i^ het Arabisch gestelde vraag tot den 3jeich,den rector van de Azhar t. Cairo,met let verzoek de wetgeleerden aan de Azhar verbonden,in het bijzonder die van de Sjafi'itische school,op te dra>

gen in een antwoord vast te «444e* leggen wat de traditioneele orthodoxe leer hier over zegt,in den vorr. van een^fetwa,een o^ de Wet gegronde uitspraak. Over

te Sekaioe ....2\.„l,.-v Mnn-w ik ajumstonds nog een en é« ke* in December 1928 hierover^ontv^en .***f>¥**^Tiioop ik aansxonas

ander te kunnen meedeelen.

Van de 11 strijdpunten,hunne for^uleering en het daarop gegeven antwoord,geef xic ' hier het navolgende,in hoofdzaken aan den oorspronkelijken tekst aansluitende,

weer : +• i K T Bid'ah U^ts-^-nieuws-in ^^^ godsdienst - «.t^eel-of in k^t godsdienstig leven

4n^^het.-*lge«een. - is volgens ons te onderscheiden in 5 cathegorieen : verplicht, aanbevelenswaardig,verboden,afkeurenswaardig en toelaatbaar;lid«ah beteekent

agaraa baroe. ^ t i n

K M. , Als het waar . . ^ l ^ dat bid'ah agam baroe beteekend^ aga^a ^a*^. dan kan da\ niet°lef onrirlcheiden worden en als bid'ah een goede beteekenis heeft en xn de genoeMde°2||^|^i^ilri^S Islam wordt toegevoegd, dan is de fee* zin daarvan, dat é de aezant Gods,de gezellen en de vier Ma..'s (de vier chaliefen) nog te weinig (aan godsdienst) hadden of nalatig zijn geweest;da^ is onmogelijk want v ^ 4 ^ s Allahi

^ ' ,oord 4 4 H H ^ ^ - « I C ^ - O lieden heb ik Uw ^voorschiften voor ü volledig geMaakt,heb ik U mjne weldaden ten volle bewezen en heb ik den I S I H voor U als godsdienst .^.^...^.k^aijk , ^ * k t . liet door do I.M. steeds verdedigde standpunt is dat alles.

iJ^onderheid op godsdienstig gebied dat 4en * niet tot de praktijk van het vro.e voorgeslacht k behoort bid'ah is,Ï^SS^va. 4« een overlevering ie zegt,dat elke nieuwigheid dwaling is en elke dwaling in de hel komt.^

I.T.

E.M.

Soennah is het uitspreken van de nijjah v6^r de takbïratd'l-ihrao^.£Het gaat jen voor de eerste hier over het overlu^l^v^rSl? voornemen de sembahjang te

takbir de eerste maal Allahoe Akbar wordt gezegd.^

•. Aanvlardt W * als soennah,OHdat het op zichzelf goed is,niet omdat de Pro- feet dit zou hebben gedaan. Evenwel onder dit voorbehouddat het geen last ver- oorzaak.>ét aan anderen die hun voornemen willen foruuleeren. Het stil voor zich- zelf

(4)

/ 4 )

. „ I f u l t = p r , k e n van d. « i i j a l , i= volg««» =o».,aJ.ga» a f k , u « « » - voor « « d e r . » a a » b . v e l . = - a a . d i g , » a a r h e t h o o r b a a r u l t = p r , k e „ e r va» 1 , a f t . u r i « s . a a r . r . a l s w a r . h e t v e r b o * e » : S i e t b y *e wet voorge»=hreve» v o l . e » s d . a l s e ^ e e . e opvat x»«

200 ook d . h . r h a l l . s e r v ^ n ' - ï u U e r « i » t * « . I H e r i » . « « ^= v o o r , a « a r en d e - gene» d l . a c h t e r he» . t a a t e» d e . e , . , d i e a l l e e ' » de , a l a t d o e t . g e U i k . E » aaB . e . » va» hen a l l e n wordt door 4e wet v o o r j e . o h r . v e » dat Mj de n l j j a h o v . r l u a d u i t -

s p r . e k t . H O o h dat hij d i t bij h , r h . l i » s « o e t d o e n . d a a r o v e r «ü» de M o . U « | h e t een»,

^(bUjkbaar ^y „ r t i e d e n d i t . e l f s . [ o o t h e t o v e r l u i d r e c l t e o r e n van * « K o r a a » ^ o o r ':il:il'° ienand a l l e e n , w a n « e r dat s t o o r n i s o p l e v e r t voor , e . , ander wordt , ^ f * ^ - r e

wet g e r e g e l d , , o l i * de p r o f e e t t e n a a n d i e n van . « n e , e . . l l e n j , . « i 4 , £ i d e , t e r wyi .ij ae sal-at d e i o n . n ^ e l i * : o » . n » c h e n , e l k uwer « ^ f a j n e n H e e r ^ , - a a r •

l a a t de een ' * a i e t ii*»A«a? l u i d e r W*d4»%<Hft *« ée«4*-da» de mtler Tw^) ] ^ ^ r « c i x e e -

ren. i ^ i i i ^ . ^ ^ ^ .; ^J.-^-., _ ^ - J M ^ ^ t^'.H f' '^^''W- j

n e t i= duidelijk dat d e . e oogen.chiónlljk z e e r onbelangrijke a a n g e l e g e n h e i d een v r u c h t b a a r onderwerp „ e r d voor o n e e n i . h e i d i n de . e . e e n t e . "^^ " ' f ' J " ^ " ^ ; ^ ^ vaak f e l l e r dan de l e e r ^ . e e t e r s en de o v e r t u i g i n g d a t .h o e h a r d e r hoe b e t e r ^ . o l d , v*oor h e t u i t e p r e k e n van d , n i j j a h , ) « « ^ r n , » » n , k c n Moeilijk a n d e r , dan een

^ steem des a a a s t o o t s wordea.

1 !->« "'•ii 7p"reii dat de t a l q ï n na h e t y K T . Over h e t voor.e£sings£ebedjvo«^de_4oo^de_^

, , : ^ ; ; ; r s - ; ; » , a r i ; n S r ï ; w i j s er voor i= m de Toehfah (co...:entaax op de ...n-

h-adi van Ibn ü a c l j a r ) . Aanbevelenswaardig i s de t a l i i » ( u i t g e s p r o k e n ) door «en l e m n d d i e « e e r d e r j a r i ^ en i „ h e t b e . i t van . i ^ , v e r s t a n d e l i j k e vernogens .= er...

De t a l . I n h e e f t geen nut voor de dooden. r^anneor h e t l i e d e n .ijn d t e v e e l , e . o n d i s , d hebben,dan ^ ' i i S d e n voor hun v o r . i . f f e n l s en h i e r v o o r dat . . j de

v r a - e n van Hoenkar en Bakir . u i l e n kunnen beantwoorden. ^_ . . , , . i e ^ . b o e D a T e d : ( d j a n a U . 69 : saro". l a h o e ^ - t a t h b l t falnnahoe a l - a n a , o e s a l

Hierbij s l u i t . i c h aan de v r a a g of de dooden I n hunne gravan a l dan n i e t kun-

„en h o e r e n . K o r t h e i d s h a l v e . u i l e n wij d i t punt v e r d e r onbehandeld l a t e n . Over h e t o p s t a a n t i j d e n s _ h e t _ _ r _ e o l e t _ v a ^ t _ . e b o o r t o v e r ! ^ a

r T T r T - ~ ^ « r f . l d koiaea vam den P r o f e e t wordt bezongen.

wanneer h e t t e r w e r e i a Koues va-m PMiHah de d o c h t e r Dit i s ^oelkh blijkems eem o v e r l e v e r i n g d i e v e r g e l d t . a t r a t i m a h , a e

v a . den Prof e e t , o p s t ^ d waaneer de P r o f e e t bi^Henkwa. on h e . tegeM^^t ^ e ^ g ^ n ; . y v a t t e h e . d a . b ^ de h a . d, e . . . . M « t ^ «^«^ - * ^ - l - ^ ^ « ^ ^ " ^ ^ ^^^^^ '

""lulddarniTi- on l i e t hom i n h a a r * » « r z i t t e n .

^ T o p s t a a n gedurende h e t r e o l e t van de l e v e n s g e s c h i e d e n i s van den P r o f e e t w l r d n i e t i n praktijk g e b r a c h t door i e t i j d s n o e t e n . » » ^ . , . - * * < ^ e e t en de v i e r

Imaam' s . De v e r n e l d e o v e r l e v e r i n g h e e f t b e t r e k k i n g op den tijd toon hij nog m leven,was;soeiinah i s d i t dus n i e t .

, , ^ | ^ l È ^ t e strijd over de t o e l a a t b a a r h e i d van de m a o e l i d v i e r i n g I s i n H.M.

K.T.

(5)

5) - . . Pjgypte gestredea. In 1915 heoft Sajjid Rasjid Rida,fie oprichter van al-Maaar,

: ^ ^ , ' i:et bekende maandblad van de Modermistische partij in. Egypte hier oen verhande- '^•''' liag over geschrevem. [Zeer in het kort kont de inhoud er van hierop meer dat de

aaavaHkelijk iH de 6de eeuw II. oader de regeerii^g van vorsten der Turkomaaeii in zwans gekomem groots opgezette vieringen van den geboorte-en sterfdg van den Pro- feet, in later eeuwen op even wereldsche,zij het minder kostbare en praalvolle wijze navolging vond in Egypte. Hoewel algemeen wordt toegegeven dat de tijdreaooten van

den Profeet,Hoch het geslacht na hem,noch de vier chaliefen dezesvviering gekend hebbea ,achten de schriftgeleerden het vieren van den maoelid uit een stichtelijk oogpunt aanvelenswaardig en het wereldsch vcrii(iaak,voor zoover het aiet van * ver- boden of afkeurenswaardigem aard is,daarbij toelaatbaar. B<- modernistische school beperkt l-^et reciet tot fe«* lieef»«* »©©d een zeer eenvoudig historisch ƒelaas,met weglating van allerlei bijzondere lofprJjzingen^otrakkiMf^ ,4%«^>^^*ée ^ de lichame- lijke schoonheden van den profeet en wijst er steeds op dat het niet anders kaa of

de wijze van viering geeft V^<HP d« onontwikkelden den indruk dat k dit een van de instellingen van den godsdienst en van de wettelijk voorgeschreven godsdienstoefe- aingen is^ u-ti^m^.^ K^ A/^-iU,t>«-.#:i-ai*ï©»w**^i*ia«^ •• • - • J-

Ten aanzien vam het opstaan der toehoorders vermeldt Sajjid Rasjid dat de bekea- de recht-geleerde ibn Hadjar ke* «g«*«a*i dit eerbetoon aan den Profeet tijdens het Eiaoelid reciet een bid'ah noemt ea er op wijst dat ^-et volk hierin geen vervfflijt treft wel de ingewijden. De niet geschoolden kunnen niet anders dan denken d4at het opstaan soeanah volgens soMiigen hunner zelfs verplicht is. Over andere aiet op goede overlevering berustende nieuwigheden sprekende,besluit de schrijver zijn be- toog liet aanhaling van hetzelfde koraanvers,waarïaede zijn geestverwant van Sekajoe zijn tegenstander weerlegde, name lijk met Koraan 5 vers 5. ,. '< ' VJ \ p jj.. J *

Het vervullen van door een overledene verzuiiade ver|i^lichtingen op godsdienstig ied.

I / T / Isqat seHbahjang dan poeasa dan lain lain daripada kadoeaaja bagi aajjit pada madzhab'nanafi laaka itoe soennah dan terkadang wadjij^ dan haroes raemgikoet Ilanafï dengan sjatatnja. Isqat heeft hier deia zin van in hindering brengen van. Tevens

k«* volgen van is dit oen voorbeeld van het -*«d«*^«ad-in de V/et geoorloofd verklaarde van een andere rechtsschool voor een bepaald geval.

K.M. verwerpt dit door te zeggen dat het bovenstaande de bedoeling heeft de tekort- +++ (woordelijk staat er : la jaliqoe at-tagkazzoel bidjaiaalihi)

(6)

/ L...

kOMingen goed t e .mken van i e . . a . d i i e . . e s t o r v e . i « , b i > . A ^ 1.*^ i n gebreke tó^

^ de v a s t g e s t e l d e senbahjangs t o doen of do vastem t e houden. Eem 1 5 t a l a e n - s^he^. wordt daarvoor b i j e e n g e b r a c h t . Vervolgens g e e f t «en b e u r t e l i n g s aan e l k v a . h e . f . 1 0 0 0 . - M«* de v o l g e r e woorden s p r e k o . d e : i k overhandig U d i t g e l d o» de tekortkomingen v a . d i e e . d i e goed t e « a k e . e . de b e g i f t i g d e antwoordt

"•\^ -1^ nn>. rt,« •,,^ ^a^-ïia t e r u r t e geve» aan deagene d i e ze hen t e r daarop aik aeera »e aan,OM ze aaarna. i-cxufc i-u t,

hand s t e l d e . A l d u s d o e t V ? - t ^ ! Ê h u n . e r , t o t d a t ^ a l l e . d i e s a . . e . waren , e n a d h e e f t . N a a r h e t geloof va^ de mensohe. d i e zoo doen i s hot waar dat de t e k o r t k o - mingen van den doodo d a . ^ ^ ' J o ^ e d g e h a a k t . ïïier.a krijgen de H e . s c h e . d i e dxt op

z i o h hebben .emomen e l k f . 1 0 . - . De gang vam zake^ bij h e t op deze wijze doen v e r - v a l l e n van s c h u l d i g gebleven s e . b a h j a ^ g s , z^o dat de tekortkoni^^g ( d o s a ) van een

amder wordt goedge»iaakt,daarvan zeg i k dat d i t t e n e e i i e m ^ l e 3tiet m g . ' t Wordt n i e t door den g o d s d i e n s t g e ë i s c h t , ' s i s >iiet v e r p l i c h t en ' t i s z e l f s geem

soennak. Geen van de 4 i ^ ' s s p r e e k t e r over of b e v e e l t z o o i e t s t e doen.

^ ^ de vraa^; of iemamT d i e im de p e r i o d e t u s s c h e n de k o n s t van twee p r o f e - t e n weder t o t den a f g o d e m d i ^ ^ o v e r g a a t im h e t paradijs kan koi.«Men U j ^ a aengo>«clf'ia da*i nenlembah i a akan bejs^hala^ ^-^

K T Wij zegden z e l f s dat hij i n h e t paradijs k o n t . Als bewijs Koraan 17 : 16 , de

h e m e l r e i s " v a n den p r o f e e t : wij hebben e e r s t g e s t r a f t t o e n wij een p r o f e e t hadden

K M ^ wanneer dergelijke l i e d e n geloofd hebben . a a r weer a f v a l l i , gemorden zijn,wor- ' " * . . . a l s n o e s j r i k g e s t r a f t . ^.^ faa* due Hun behoud hangt dus af van de v r a a , of

.ij i n vr4oe.^er *i-j«wb iwvw*.ew tijden l e v e n d e , t r o u w zijn gebleven ^ aan de hun h e - k e l d e l e e r van Abraham' of van J e z u s ; zijn zij dat n i e t , dam zijn zij v e r l o r e n .

-^.-> / w e e p u n t e n d i e b e t r a k k i . t g hebbem oj;. h e t u i t s p r e k e n van d e . i ^ i j j a h voor de s a l a a t ^ v e r de tw.^tfe M e r b e h ^ l e l d e s t r i j d v r j ^ ^ g i - . e n j e v r a a , o f . d e aoo- d e ^ H ^ l ^ a n n i e t >r6^en i n h e t ^ f z a l ik k o r t ^ i é h a l v e vooa-bijgaan.

Twee g e s c h i l p u n t e n blijven t;;i- b ü a a n d e l i n , o v e r . De t e g e n s t e l l i n g neent h i e r .c^^erper vornen aan on een i e t s u i t v o e r i g e r b e s : ^ k i n g i s daaron noodig,ook OH-

•^**Iat u i t Cairo ^door b e i d e partijen ontvanegem u i t s p r a k e n d i t wel waard zijn.

n e t g e s c M l gaat h i e r over twee b e g r i p p e n d i e n i n ^ o f n e e r s a r . e n v a l l e n , a l - t h a n s i n de door de een en de ander g e b r u i k t e f o r . u l e e i n g e n ^ o o r ^ e l k a a r worden

« e b r u i k t . Ik b e d o e l h i e r , t a w a a s o c l en i s t i g h S t h a h . Het woord t w . a s o e l * ^ . t

^ , , „ ^ , , , . ^ , , , , ^ , , ^ ^ ^ ^ 1 ^ ^ a n den s t a n w a s a l a i n d ^ n j i n wasaia i l a | a d a . * . «*M '•'•' de b e t e e k e n i s h e e f t van t a . a r r a b a i l a i h i l « é . 4 ^ ' i H * , .nabijheid ^ van, ^ ^ ^ _

.. « / , e t woord w a s l l a l A v o ^ r o . n . i n Karaan 5: 5 . , w a - t t a . B ë . l i a h a w a ' b t a . h o e xlaxhx t l - w a s i l a h : v r e e s t A l l a h en t r a c h t nader t o t Hm t e konen. In * * t comnentaar ' van al-BaidhawI wordt fe4*-^o.var g ^ ^ g d moelijk dat waarmede n.en t o t Hen n a d e r t ,

w- '^^"

(7)

7)

f

en i^ Zijne nabijheid kont door 4a het betrachten v . sehoorzaaMlteiden het .ala- toa vaH daden van o^gehoor.aanheid. In het verha>.d,waari^ dit woord-4»«r m l.et onderhavige geschil gebruikt wor.U is daaraan tevens de se^-hte verbonden dat nen door dit mader konen tot Allah iets hoopt te bereiken,nar^eli^ de ver- vullingv van ean wensch of het ontkomen aan een gevaar e.d. Voor ^et bereiken van dat doel vraagt n e . A hulp wat in het Arabisch wordt weergegeven ..et xsti-

.h-athah dat dezelfde beteeke.is heeft als isti'anah. Zooals m e . nader tracht te kov.;. tot Allah door ^oede werken,.00 vraagt nen Hon om hulp. De afstand tussch

•e. gewonen sterveling en God is .66 ,root dat nen zich gaarne tot l.^n wendt

' - •' •.- die loor hun heilis laven Zijn gunst hebben verworven; zich tot ken wendt O M hun- .-e beni^^delin, voor de bede wa«r het on gaat,nog tijdens hun leven,Maar ook na hunnen dood. Het is duidelijl. dat het geloof in de wcrkdadigheid in de tusschen- konst der heiligen . . noest leiden tot eon vereerin, en tot het toekeken van bovennatuurlijke .«avon die in strijd ..oesten konen .et een zuiver Monotheistische

opvattin, van Allah's wezen. Het volksgeloof en zijn tradities zijn sterker ge- bleken dan de orthodoxe leer. Ondanks de uitdrukkelijke uitspraken die de Eao- raan bevat tegen de wondermacht van den Profeet e^ tegn zijn wetenschap van het onkenbare die aan God alleen is voorbohouden,werdem in de 3de eeuw van de Ilidjrah reeds wonderen aan den Profeet toegeschreven en - - l ^ l . ^ l l l ^ X l . i t heiligenvereering y.^.^ opgekomen in den orthodowxen Islam. Zoo ** aam -e vrien-

den Gods,die door hun heili,; leven als wall U - ^ ^ ) als patroon en bescloa-er- _van den gewonen sterveli»|.^ „ei^«vi «l««*«/de walï of êc nawla de besefeeria- / in het Mër^^rirrr^^s-ttemstige leven gelden,«««aifl^ae w a x i ^ o x ^ ^ ^ ,.,,.,,.,,,., wereldlijke j^^^^^^Pf |°°\rijgelatene is,''A» Hacht>''i*^**^«^*eA*4**>e voorspraak te-ziin van hen

^7"^ die zich in het gebed tot ken wenden.] De grens ^tusschen een dergelijke vereering ' t en het stellen van amdere goden naas^ Allah is niet aan te geven en het is tegen

deze verschillende vormen van vereering en aanbidding van heiligen en het be- zoeken van hunne gravem om daar vervulling van wenschen te verkrijgen,dat de mo-

• • ": dcrnistische school zich keert,in navolging van hetgeen schriftgeleerden in de 14de eeuw reeds hadden verkondigd en wat in het begin der 19de eeuw door de Wahhabieten ,:.et het zwaard in de hand over een groot deel van Arabië was ver- breid.

i ^ Om nu tot Sekajoe teru^ te keeren en de van beide zijden gegeven for.nxleerinnen

•.•-•^') T Tawassoel - ik zal het woord kortheidshalve verder onvertaald laten - door

rv.J.. j-aïv^Dou ,o^t„ •!- wiov nnze neeni]?f^, toelaatbaar,naar

tusschenkovist van de profeten en wall's is, naar onze meei^i..,,x ^^_ ,^

. . ^^ct is tot soennah ...emakt en voor a on g^oot 4..1 geeft'het de wijze^waarop gebe- u r * . ^ " den wordt. ^ . Toelichting vindt r.en hierover in overleveringen. Be drie hier ge-

^y^-v- noemde .ijn*^iet1.et zekerheid vast te stellen,.,**»*x^i*^^^«t.^«io««4é^^«.etoMs^

• ' • Té^ Tawassoel W^**te«r^ bemddeling van den Profeet. Aan tawassoel op deze mjze ' ' ' behoort nen te gelooven,dus aan het vragen van «^ï^ hulp-'on een gebed te doen

(^sampaikan do'4

lMh«JI 1-' / /

(8)

8)

( s a n p a i k a n d o ' a ) in den tijd dat Mj nog im l e v a . was. 00k dat n e ^ zij., v o o r s p r a a k / b a t e r r v r a a g t ^ o o r de.a«1.0Hende. d a , - bedoeld.1 wordt d e / dag des o o r d e e l s ) - - ^ a t , . , « e m kan vragen ^«looveii. Tawassoel im dezei. zin i s een s e l o o f s p l i c h t wegems A l l a h ' s woord :

v r e e s t God en t r a c h t nader t o t Men t e komem (Koraaa 5 : 3 9 ) . Evoïiwel hulp vragem

^ ^ L.dcinl-1 rrnr-f^-— gebed + voor ons *^ r t r « ^ M e « door tusscheM^komst va^ den gezant Gods of de w a l l ' s m d a t zij g e s t o r v e n zijn, dat mag tem ^ee^e^ male a i e t .[Aangehaald wordt E o r a a i t - i 7 : « ^ ". ' •• ' ^ j<i>>'^\^ ^j J j ^\\ ^ ' ^

Te» s l o t t e v o l g t a l - i s t i g a | J a a h .

E T. mj zegge), dat deze door kssohemkomst vai. de profetem en h e i l i g e m g e o o r l o o f d i s blijkems eon o v e r l e v e r i n g : w«*..a. wam^eer iemaml uwer alleem i s geblavem in de wolstijm l a a t Mj dan roepen o Abdallah A l l a h h e e f t diemaren d i e hem

verhooreia zulleia.

K.M. a l - i s t i g i t h a h dat i s hulp v r a g e n . De hulp vrageii vaa de p r o f e t e n ei. de h e i l i - gem bij gevaar' of i ^ geval vm c h o l e r a of Moeilijkhedem, d i t i s miet g e o o r l o o f d , / m o e s j - j a wij zeggen van l i e d e n d i e dat doen dat zij heide^e>.,afgodendienaren/^ziJH (zij

^i^= kenmem deelgemootem i n de macht van den neer,meiaóekoetoekan Toehap). A l l a h s woord i s : U dienen wij en U vragen wij om h u l p . En ^rfr*.rs : Ifij i s de e e n i g e en

eeuwige God.

Wanneer de bedoeling is hulp t^e vragen bij brandgevaar of redding * ^ * a g « n als^'levaar is oa te verdrinken ^ zij «eg 4M^ aan wien mem hulp vraagè nog in leven zijn,dan mag dat vanzelfsprekend,Maar ook aan «enschen zooals m j mag dat.

/_ die al Haar iemand/.hulp vragen in gevaar.dat m g volstrekt niet,want zij kunnen geey.

overleden invloed meer uitoefenen. ^^^^^^^^ bekas).

of niet

in de buurt ^^^^^ ,^ duidelijk dat de kern van het geschil dat ongewenschte afmetingen had aangenomen in deze laatste twee strijdvragen gelegen was.

De vraag die Hadji Basri van de K.H. richtte tot den rector van de Azhar universiteit te Cairo had ten doel een antwoord uit te lokken dat hea krachtige argumenten tegen zijn tegenstanders zou kunnen verschaffen,argumenten die de ged.

godsdienstleeraren in zijn eigen land niet zouden kunnen *ea,*«4*«.f^«,naar feaj Meende.fDe tekst er van in goed Arabisch geschreven luidt als volgt :

Vele schriftgeleerden onder de Javanen legden rój de vraag voor S.k'^^if^nle (het geoorloofd zijn va^ ) de tawassoel door tusschenkOMst van den profeet

na zijn dood en het vrage>t ( O H een gunst aan Allah) b- de eer van de. P rofeet.

Ik zeide tot hen l^&t^tAoel door den profeet na zijn dood en het vragen by zijn eer tof aanzien) in de wet niet is «PS^^^^'^^^^^'^^JJ^^^jji ''^'' *eeiaa*feaa.6^^

-< M0gel,r ié* van zijn voorspraak in den zin van ^ U ^ . ^ ^ op V l ^ ^ ^ ^ ^ ^ - ^^

/ een be- Allah door/d«» a*«m van ê.en profeet O H iets te verkrijgen of 4*et «fwenden v*»

roei. te ««»r 4«w*ft* door een beroep op iemands eer en aanzien, door daden noch door woor-

^ den Dan volgt een voorbeeld van een dergelijk gebed en hoj zegt verder : doen op V. -.^

de eer en hot aanzien)

(9)

9)

J

loof. of Hi.tV e« wa„.«=r « ...^ *at .00 !««.* ^ - ^ « . ~ : : 7 " " ' ,13 bova») .e» no.^ik " . - ^ ^ ^ „ ^ ^3 Hlarop .»twoor« t»et

la of we») » t is to» « boêoeHKg ^

- • ^«•;^»•ï ««-«abli* 1-wsta.lan (\

. . + ^«rd omtva^ren was ï i i e t , z o o a l s werd gevraage.,van

Het antwoord dat werd oatvaïxi, i ,-vn «+i ^cV.e r e c h t s s c h o o l . ,,^ o..ioK (Het koofd) vam de M a l x k x e t i s c e r

.ieti5che*,maar vam dea baaic • i . v E ^ ^ l f ' f e i ^ t e gaai.. Als algemeeae , « , , . veel t e u i t v o e r i , o . ^ ^ ^ ^ ^ ^ ; ^ : ^ , ^ , , , , , , . . . . a e . s t e l l e r kenschetsing .OU ik willen . e . g e . dat . e t aa ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^^ ^^g

«^.+ a*4.e l a a t wedervareïi, zonder aocnx-^a ^ ,„+ 1!^

„„verge=t.Wo mce>.i»so, ^«^^ *"^*° f t o . l a . t t a a r a c M . i a » volgt »og . e . 0 0 . B a « i Ba^.i . e w « a . t . ' ' - ^ ^ l " ƒ „ - . ^ , „ , „ , „ „ , , ^ . y , of tot ™ . , . 0 0 . U a « i Ba=ri . o . . a ^ t , - - " - ; „ „ , , „ „ , , , . „ . , a . . i > of tot « |

T: trr:.::r::^r:r::;v.»... «.o...,.u.^.o.

b e t e r doet i » gevax , ^ ^ - i ^ ^ A /-^--.-v-Ar ^ ^ -eval vaia twijïex zxu.i . « ^ - . - " - -

1. Hot vrag.» aa» een a,der ee» gobea to. bcHo ^^^^ ^_^^ ^^^ ^_^_

, , , , o « » va» . 0 . r x o f . o t « » . i t ^ - " ^ f ; ^ ; ; ° ; ; , , „ , „ „ , . . . t » . e „ , . Voo.bo.iaa„ « . * . . Me.va» ^ - - ; ; - ; - ; ; ; ^ / „ ^ J , , . , , . o . t too. . i t

* ^« volf='ens eem bekend werk eeïi bid ah. üex v vrgea i s voi-ge»»

^^^^-®^- , ,!«.,, mi God bij dea M-aam vam een vaa zijn 2 liet op p l e c h t i g e wijze eem beroep doen op uo j ^uJaader wezen alleem '='• '^°^ °^ ^ ^ . . , , ^ „c>t d i t met uitzoaderiag van e l ^ ^ ^ ^ J J ^ verdergaande

schepselen. De sehryver acht 7 e c h t e r ^ ' a ^ ^ ^ meetim- . e o o r l o L t e . a a . . i e . v a . d e . Profeet Moha_«dVlaat h ^ r

^ / e ï f t : , , , , v o l g e . die . i e t afdoe.de weerlegd - ^ ^ ^ ^ , , i , , , , a

•hiervaa ' •• «„« >,*vne-D doen op G-od door eer BÜ

.^rroo.- 3. H.t o. P^-"^«' - - - / J , : : : , , „ . , .oo.=p.aa. .u= .ovxaa.. ,o..t. AU

b o e l . , i o » s »aa« toarb>0 ï - o a » . . ^^^^^_ ^^^ ^^ ^^ ^^_^^ ^^ ^^ ^^^. , , , „ „ . , , , o

„ o r b o e l d wor.t . a . e v » : ^ ^^^^ ^^^^ , , , „ „ , , o , o „ f o , t , a t .oovoel . s a l s .- b» o h o ^ , ^^_^ ^^^ ^^ ^ „ „ , , ^ , , , k o « a l s m . . . l om « . a r t o t U t a koMan " ^ „ „ ^ , ^ , « , .

n -kïi j . «ar va» .aii Prof eet ,>iimal30it oij "» -i-

of i . b a z a a r ü ^ ^ • " J ^^^ , , , , i „ , a « a . . . r e . . a . i a Profaet aa»

«a h i a r .og acn « « » * « u i t b r e i . i 6 t e p a l l w a n va» .o j j a r i ' a k Tnó^e»

, o , a v a . t a Hebben,.aat ^J^^^^ '^^'^^^^^^.^ , , „ i , „ . o r . a a . . e = f t . . o o a l = u i t . a t ar ^ - " * " " ' ^ ^ ^ * ' ' " " t , " ; , , „ „ a a r . s e . a r t to Me eau,, yl.,^„

.00 l e e s t nen verder . - e * ^ » - * „ . ^ , „^ . , „ , e r b o . van , . » to « . * * • " - t ^^ "f*"*' ' " ' " " , „ , , i , , / „ . , voorkoma. tot hat volk

. a , a s s o , . op . e . a ^ ^ ' ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ Z . . . e . . * . * *.«« - - " « - e . a a . e r a ga.achte>. aan verba». e « t o t . , , ^ . , „ ton h e r l « e r i > . g aan a» andere geiaohtaj. aan varbeni e » , . v u t t ^ a r ta» h e r l n n e r i n j aan

„ « , ^ l . . « t o . De onuitgesproken be.oeUng re b l ^ b a a r dea heidentijd.

(10)

1 0 ) ^

/ ^

onverwacht v o l . t h i e r o p ^ a t h e t b e s t e e . v e i l i g s t e voor h e t . e l o o f is ,lo g e h e t e Sebede» t e . e b r u i k e . , w a a r o v e r geen v e r s c h i l tusscheH de s c h r i f t g e l e e r d e . be«

s t a a t en a l l e s t e verimjde.. waarover t m j f e l en o.tzekerheid b e s t a a t em Z^ d u i - delijk woord t e v o l g e n : U aa^biddem wij en ü vra.,e:. wij om h u l p , e « .00 ook wat de P r o f e e t t o t ibm 'AbbSs . a i d e :^wanneer g:g o.e hulp v r a a g t v r a a g d i e dam aa..

God. - ^ ^ ^ b' . J : . : * ^ ^ ^iV

[ T e n s l o t t e b e h a n d e l t hij h e t g e v a l dat i e m n d u i t de v o l k k l a s s e zegt : o , d i e en d i e , h e l p « j en d e r g e l i j k e . liet o o r d e e l of d i t koofr i s of . i e t h a . « t af van de mate waarin d ^ u a n g e l o o f t i n d i e . g e . . e aan wien Mj k u i p v r o e , . Gelooft hio wat wij d e n k e . , d a t geen s c h e p s e l welk o o k , i n v l o e d h e e f t op U . e e n God d o e t , d a n

i s ^aj geen k a f i r , H a a r wanneer Mj g e k l o o f t d a t de on h u l p gevraagde een a a n d e e l h e e f t i n eenig werk a o d s , d a n i s Mj een k a f i r , d a n i s .ijn s a l a t n i e t .g^dxg^ ^-_

ook n i e t d i e van hen d i e hem v o l g e n , b i j h e t . e vb e d.^ Het i s ^ t vreend a l s w^

. e , , e n dat h e t . o o d i , i s h u . d i t t e v e r b i e d e n , * , de wetenschap dat h e t . e n a d e - hernis der h e i l i g e n n i e t ontkend w o r d t , d a t h e t v e r s t a n d e l i j k Moelijk x s , . e l f s ^ ^

^ v o o r d a t ; ! , . i e t t e spreken van de p r o f e t e n w a n t .io ^^'^f - ^ " ^ ^^

A l l a h d i e de p l a a t s e n der h e i l i g e n en vromen n i e t e v e n a r e n . ^ A l l a h w««* . . * ''^^" . . « 4 e ' k e n t zijn i n s t e l l i n g e n en geheimen h e t b e s t e , mj v r a g e n h e . dan Verhevene . dat L j de MosliHs t e n r e c h t e l e i d t i n woord en i n . . . daad,want A l l a h l e i d t wien

• • • • ' ' • - 1 * ?

Ihj w i l n a a r den r e c h t e n weg. | f

^'';}('' n e t was e e . E.lnlckigo o « s t « * l . h . W tat ik . « e i n d e r d a a d » i = t . e m a t t e l * t . 4 S ? ' 7 I : '•': h a . t . = r = « u i t s p r a a l . - » l . t behoefde t e g e b r u i k e n bü ->-e b e s p r e k i - . e . . Bij »on a a » -

• É ^ • . o „ 3 t werd * een a » . e r . . . . v o o r t r e f f e l i » . e s t e l d s t u k t e r hand g e s t e l d . n a a r

* " * * y ^ i ^ . ^ r ^ o e d v a . een . c t o i f t g e l a e r d e u i t M . t t a . liet U n i e t ..eer XH « r , b e . . t en ' i k ',eb er , e e u a a » t e e k . » l n g e n o v e r . De b o o f d . a a k U van h e t d a a r i n v e r v a . ^ e b e -

• , • t o e ' ; was d e z e . d a t n e „ . l o h i n verband « e t de a l t e n e e n e r k e n d , genadebew„.e„

d e r \ , i l i . e n , . n a b . s v r i e n d e n . w e l . o e s t . e e d e n voor hot ondoordaoM u.tMaken / J ' ''• -^ ^•-- • voor k a f i r van hen d i e i n de door A l l a h ^ n hen bewezen « e n . d e «eloovon en hun

' ' - • "•• v o o r , p r a a k v r a g e n , mi waarsehuwe«l woord u i t de o v e r l e v e r i ^ : man k a f f a r a

„ o e . U » a n fahoewa k a f i r . w l e een M o e s l l . t o t o n g e l o o v i . e v e r k l a a r t 4x0 xs een ongeloovlKe „en woord dat .waar t e l t , . a l h i e r b y - i e t ontbroken hebben, n e t . t u k l »» •^•'^ dat i n „ e n i g o p z i c h t d . o p v a t t i n g e n van de Kaoea Moeda r e o h t deed wedervaren,

"^'"^ r " n a a r hun o « e r . o e n l * e h o u d l n j v , x o o r d . e l d e , m i s t e . y n i n v l o e d n x e t , . o o d a t »e de K.T. •./•'=''ï „ V A « / < u n ^ / d é w e r W i n g t o e z e g d e » h i e r i n verandorxuf; t e b r e n -

openlyk l e i d e r s der modernx^tea' .^-un uoaewerj^xiii, <• ^ . t e v e r k l a r e n ^ ^ . ^ ^ ^ ^^,,^^ ^^^ b e l a n g s t e l l e n d e n v e r k l a a r d e n i n de avonduren ae

d a t ZIJ &^*-i. ^+,^«™ nr^kwan dat zli h e t woord k a f i r t e g e n hun dorps-voorgan<^ers, zonder dat iemand d a a r t e g e n opkwari^dat zy

genooten geen . . ^ p . ^ e n o o t e n n i e t n e e r zouden g e b r u i k e n . De andere punten l e v e r d e n geem k a f i r n e e r i^^» P ^ .^^^ .^^^^ vernomen van g h e t

zouden noeaen, mooi lijkheden op en naar i.c l a t e r noorae

i n w i l l i g d e n . ^^^^.^^,,^„ ^ , „ ,^iS^uo^.. voor den T r i j d a g t d i e n s t op t e r i c h t e n . Aan de open- lijke vijandschap was een efde j e k o ^ e n , hoewel van t o e n a d e r i n g i n 4 . lan.,en t y d

^41^ ,/y^atU i.iJ ty^^t^'^^^t

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wanneer je er echt tegenop ziet, er geen tijd voor hebt of geen zin in hebt om ook die dingen nog te moeten doen, denk er dan eens over na of het écht moet vandaag en stel het

Maar sommige vrijwilligers werken ook elders in de zorg en kunnen dan gewoon niet daarnaast in het hospice werken.. Anderen behoren zelf tot een risicogroep of hebben thuis

7 november wordt Niels Slomp alweer 4 jaar en gaat dus naar de basisschool….veel plezier in groep 1 Niels.. Wij beginnen deze week ook aan

Deze week ontvangen jullie de ouderbrief van het thema “De boerderij” waar we maandag 23 september mee gaan beginnen.. Ook starten we dan weer met de

Verder stelt de commissie voor om regelmatig na te gaan of de lectoren in hun concreet werk alle vertalingen maken (en kunnen maken gezien de belasting) van de

Nieuwe opzet creatieve middag laatste deel van het schooljaar - herhaling Op vrijdagmiddag heeft groep 5 t/m 8 van 14.00 tot 15.15 uur elke week creatieve middag.. De kinderen

Kinderen uit groep 4 t/m 8 die lid zijn van de OBA kunnen via de website van Junior Einstein gratis oefenen voor de eindtoets (Cito). Oefenen kan voor de volgende vakken: rekenen,

Een anekdote: zo hebben we ooit een dirigent gehad, die onze en zijn zenuwen wou bedwingen door ons een borrel te laten drinken voor dat we de scène op- gingen terwijl een