• No results found

Over en oud

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Over en oud"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

D

e terminaal zieke Lou verstikt zijn vrouw Nora met een hoofdkussen. Uit mededogen, omdat zij zich geen leven zonder hem kan voorstellen. Het was een beklijvende scène in de recente Woestijnvis-

reeks De Ronde. Maar zulke drama’s gebeuren dezer dagen niet alleen op tv. Een paar maanden geleden nog nam een koppel van vlees en bloed uit Vlaams-Brabant een soortgelijke beslis- sing. Hij leed aan kanker; zij had allerlei ouderdomskwalen en kon de gedachte niet verdragen dat ze achter zijn kist zou moe- ten lopen. Dus stapten ze samen uit het leven door middel van euthanasie.

Het idee dat twee oude mensen na een leven lang met elkaar samen willen ster- ven, lijkt ontzettend romantisch. Maar dat is het meestal niet. Want er is meer aan de hand dan eeuwige liefde: in de hoogste leeftijdscategorie neemt het aantal zelf- moorden toe en steeds meer bejaarden beweren dat ze klaar zijn met leven. Nu de grote vergrijzingsgolf voor de deur staat en mensen steeds ouder worden, zal dat fenomeen alleen maar toenemen. Wellicht zullen de komende jaren meer en meer oude Belgen hun arts vragen om hen te hel- pen sterven: alzheimerpatiënten die bang zijn dat ze niet meer om euthanasie zullen

kunnen vragen zodra ze helemaal dement zijn, echtgenoten en echtgenotes die niet zonder elkaar kunnen, maar ook hoog - bejaarden die eenvoudigweg genoeg hebben van het leven.

Tot nu toe werden er vooral grote ethische discussies gevoerd over het lot van dementerende ouderen. ‘Als ik mijn vrouw niet meer herken, wil ik eutha- nasie’, zei filosoof Etienne Vermeersch daar jaren geleden al over. Dat kan hij wel wil- len, maar wettelijk is het niet mogelijk. In een wilsverklaring kun je alleen vastleggen dat je euthanasie wilt als je niet meer bij bewust- zijn bent en als die toestand onomkeerbaar is. In geval van coma dus. Zo’n wilsverkla- ring geldt niet als je dement wordt, want dan ben je meestal wel nog bij bewustzijn. Wel kun je op papier zetten dat je in een bepaalde fase van dementie geen behandeling meer wilt, of geen voeding en vocht meer toege- diend wilt krijgen. ‘Heel wrang’, zegt huis- arts en docent Medische Ethiek en Stervens - begeleiding Marc Cosyns (UGent). ‘Zeker als je weet dat we ook vóór de wet al pro- beerden om mensen met dementie te helpen zodat ze niet op een erge manier, zoals door uitdroging, hoefden te sterven. Dat deden we dan in overleg met de familie en het verzor- gend team en op basis van wat we wisten van de patiënt zelf.’

Ook vandaag zijn sommige dokters vol- gens Cosyns bereid om demente patiënten uit

2618 MEI 2011 WWW.KNACK.BE

België In het oog van de dood (3/3)

Over en oud Ze willen niet meer. Omdat ze dementeren, zich niet meer kunnen behelpen of simpelweg klaar zijn met hun leven.

Steeds meer oudere Vlamingen zeggen onomwonden dat ze willen sterven, en veel dokters hebben geen idee wat ze daarmee aan moeten.

DOOR ANN PEUTEMAN

‘Welke arts zal een mens die niet

manifest

ongelukkig of terminaal ziek is en geen pijn lijdt een

dodelijk

spuitje willen geven?’

(2)

WWW.KNACK.BE18 MEI 2011 27 DE RONDE Lou en Nora wilden samen gaan.

VRT

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

logie. Het begrip ruimte en ruimteafbakening wordt bij voorkeur gehan- teerd vanuit de technologische disciplines. Dat is ook wel begrijpelijk omdat het feit er

Het bevorderen van het eigen-wo- ning-bezit krijgt van deze regering de nodige aandacht. Dwar zijn wij bijzon- der verheugd over. Het eigen-wo- ning-bezit is in

Maai bij reflectie gaat het opnieuw met om het msliu- zakelijk om discussie over süaftoemeiingsvraagslukken ment, maar om de orgamsatie van beleid Mimstei en het mogelijk te maken

“Ook voor bedrijven en vereni- gingen lassen we een voor- verkoop in van 29 oktober tot 11 november.. Zij kunnen zich aan- melden

→ Laat alle deelnemers ter afronding benoemen hoe ze het gesprek ervaren hebben.. → Haal op wat er goed ging en

Galileo’s beroemde gevecht met de kerk was niet tegen de Bijbel gericht, maar tegen kerkleiders die volgden wat de meeste wetenschappers van hun tijd ophielden als

Mok onderscheidt in theoretische zin vier vormen van arbeid, die in de praktijk overigens veel minder scherp zijn te onderscheiden: formeel betaalde arbeid (bijvoorbeeld arbeid

Voor ongeveer 10% van de non participanten (degenen met de laagste zoekosten, laagste waarde van thuiswerk en hoogste productivi- teit) vinden we dat het wenselijk is dat ze