• No results found

Poe: Stories and PoemsNiet voor ‘the faint of heart’

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Poe: Stories and PoemsNiet voor ‘the faint of heart’"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

34

Levende Talen Magazine 2017|7

35

Levende Talen Magazine 2017|7

‘Once upon a midnight dreary…’ Deze onheilspellende woorden vormen de opening van het gedicht ‘The Raven’ van Edgar Allen Poe – misschien wel een van de beroemdste gedichten ooit geschre- ven. Het kon dan ook niet anders dan dat Gareth Hinds deze op heeft genomen in zijn graphic-noveladaptatie van enkele van Poe’s gotische horrorverhalen en ge- dichten.

Wie is er bang voor strips?

Wie bang is dat de adaptatie van klas- sieke teksten naar stripverhalen altijd een versimpeling betekent van het ori- gineel, moet nodig Understanding Comics:

The Invisible Art van Scott McCloud lezen.

McCloud onderzoekt – uiteraard in strip- vorm – strips als kunstvorm. Hij duikt in de geschiedenis en geeft uitleg over de

basiselementen. Ook geeft hij ons deze brede definitie van stripverhalen: illu- straties en andere beelden die naast el- kaar zijn geplaatst in een weloverwogen volgorde. Hierdoor kan McCloud bij- voorbeeld het Tapijt van Bayeux – een 70 meter lang borduurwerk waarop de slag bij Hasting van 1066 staat afgebeeld – en Egyptische schilderingen onder de term scharen. McCloud argumenteert verder dat lezers snel bij strips betrokken zijn, omdat het door de versimpelde weergave van gezichten van karakters makkelijker voor ons wordt om onze eigen identiteit op het personage te projecteren. Dit om- dat we door die versimpeling minder snel aan een realistisch, specifiek persoon moeten denken, en ons daardoor dus makkelijker met de stripfiguur kunnen identificeren. Daarnaast moet ons brein

flink werken: we moeten immers invullen wat er gebeurt in de ruimte die zit tus- sen het ene en het volgende plaatje. Het lezen van stripverhalen is een behoorlijk complexe bezigheid!

Poe in stripvorm

Poe’s macabere verhalen blijken zich bij- zonder goed te lenen voor een graphic novel. Bij ‘The Masque of the Red Death’, een verhaal over een koning die een be- smettelijke ziekte probeert te ontvluch- ten door zich terug te trekken op zijn kasteel, waan je je op een waanzinnig en exorbitant feest met gruwelijke afloop.

Het gevoel van waanzin bekruipt je door het uitbundig kleurenpalet, en door een veelvuldig gebruik van acties en hande- lingen in zijn beelden, waardoor er een gevoel van beweging ontstaat. In het

Poe: Stories and Poems

Niet voor ‘the faint of heart’

Gareth Hinds. (2017). Poe:

Stories and poems. Somerville:

Candlewick Press. Isbn 978 07 636 9509 5, € 11,99, 105 blz.

ENGELS

jeugd- en jongerenliteratuur

gedicht ‘Annabel Lee’ over een verloren liefde, gaat het tempo omlaag door de dromerige beelden die vloeiend in elkaar over lopen, waardoor een mooi geheel ontstaat en het beeld buiten tijd en ruim- te komt te staan. Hinds heeft er verder (logischerwijs) voor gekozen om de tekst van de verhalen in te korten; de gedich- ten worden wel in hun geheel weergege- ven. Het oorspronkelijke taalgebruik van Poe is behouden gebleven – voldoende uitdaging dus voor leerlingen om de En- gelse woordenschat uit te breiden.

Tips van Gareth

Leuk is dat Hinds tips geeft hoe we de verhalen en gedichten kunnen benade- ren. Bij de gedichten adviseert hij bij- voorbeeld om ze hardop voor te lezen:

het ritme en gebruik van onomatopeeën

(klanknabootsing) maken ze hiervoor extreem geschikt. Verder is het een aan- rader om je in te beelden dat de ik-per- soon in de verhalen iemand anders is dan Hinds heeft getekend. Dit omdat Poe in zijn verhalen bijna geen aanwijzingen geeft over de identiteit van die persoon, waardoor het iedereen zou kunnen zijn.

Dit gaat toch enigszins verloren bij de

adaptatie naar graphic novel, waar Hinds de ik-persoon in beeld moet brengen – en zo toch enkele hints geeft over de mo- gelijke identiteit van de verteller.

Mijn conclusie: Poe: Stories and Poems is een absolute aanrader – maar niet geschikt voor tere zieltjes. ■ Eva Overman

Gareth Hinds. Foto: Scott LaPierre

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Blader snel verder voor onze nieuwe collectie tuinsets, stoelen, tafels, parasols, etc.. Tuinsets vanaf 500 euro supersnel en

Bij Kraamzorgburo Zwanger & Zo doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat je tijdens de kraamtijd met één kraamverzorgende te maken krijgt.. Mocht er toch een

Het mooie van ontwerpend leren is dat voor een zelfde probleem, zoals zwerfafval op het schoolplein, heel verschillende oplossingen zijn bedacht en uitgevoerd?. Van het

Ondanks de waarschuwing van Jean-Claude Juncker, de voor- zitter van de Europese Commissie, dat Orban zijn pleidooi pro dood- straf moet stopzetten, moeten we ook in Europa

Volgens Vereniging Eigen Huis is het dan ook niet meer dan logisch dat bewoners hierbij betrokken worden.. Vereniging Eigen Huis doet een beroep op u als raadslid om de RES-plannen

Werken aan de bodem, van de ontginning en het in cultuur brengen tot het telen van gewassen, is aandacht besteden aan zes processen: waterhuishouding, structuur,

(1996) vonden dat sterke lezers een impliciete tekst beter begrijpen dan een expliciete tekst, zijn er ook onderzoeken waaruit blijkt dat connectieven geen effect hebben op

Ook eerder onderzoek, bijvoorbeeld van de Inspectie van het Onderwijs (2008), liet zien dat veel van deze leerlingen zo’n beperkte leesvaar- digheid hebben dat ze bijvoorbeeld niet