Rebel en dame : biografie van Top Naeff
Vaartjes, G.M.C.
Citation
Vaartjes, G. M. C. (2010, June 8). Rebel en dame : biografie van Top Naeff. Querido, Amsterdam. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/15669
Version: Not Applicable (or Unknown)
License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden
Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/15669
Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).
Stellingen
1
Typeringen van Top Naeff als ‘schrijfster van meisjesboeken’ of als auteur van
‘damesromans’ doen haar niet alleen tekort, maar zijn ook misleidend.
2
Een geannoteerde uitgave van (een selectie van) de toneelkritieken en -essays van Top Naeff kan een verloren toneelwereld tot leven wekken en daarmee een wezenlijke bijdrage leveren aan de Nederlandse theatergeschiedenis.
3
In haar meisjesboeken toont Top Naeff zich een voorloper van zowel Annie M.G.
Schmidt, Godfried Bomans als Henriëtte van Eyk.
4
Wie lemmata en bijdragen over Top Naeff in standaardwerken leest, is geneigd te concluderen dat op dit gebied veel ijverig overschrijfwerk wordt verricht.
5
Het vrij algemene dédain voor zogenaamde vertellers in Nederland is doorgaans niet gebaseerd op kennis van hun werken.
6
Recensenten vertonen soms de neiging de kwaliteit van de te bespreken biografie ondergeschikt te maken aan de kwaliteit van het leven van de gebiografeerde.
7
Voor het peilen van de maatschappelijke rol van schrijvers in vroeger tijden is
bestudering van populaire familiebladen niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk.
8
Het is een vreemd fenomeen dat van de algemeen als ´groot´ erkende schrijvers iedere geschreven snipper van belang wordt geacht, terwijl meesterwerken van auteurs van het zogenaamde tweede plan niet als zodanig gewaardeerd en erkend worden.
9
Het verschil in taakbelasting tussen docenten in het voortgezet onderwijs is onmiskenbaar groot, maar is tevens een van de grootste taboes voor schoolleiders.
10
In de permanente discussies over problematieken in het onderwijs is veel aandacht voor de rol van de docent, diens opleiding, werkdruk, regelgeving en honorering. De
calculerende, weinig geconcentreerde en zwak gemotiveerde leerling is daarbij opvallend afwezig.
11
Het contemporaine cabaret levert scherpe, originele en controversiële teksten en
‘performances’ op, maar laat in tegenstelling tot het ‘oude’ cabaret geen sporen na in het collectieve geheugen in de vorm van algemeen gekende liedjes of vaak geciteerde conférenciersuitspraken.
12
Literatuur doet iets, maar moet niets.