• No results found

Gender, transgender en geestelijke verzorging

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Gender, transgender en geestelijke verzorging"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

Gender, transgender en geestelijke verzorging

Körver, Jacques

Published in:

Tijdschrift Geestelijke Verzorging

Publication date:

2018

Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record

Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

Körver, J. (2018). Gender, transgender en geestelijke verzorging. Tijdschrift Geestelijke Verzorging, 21(92), 3.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

3

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 21 | nr 92

Gender, transgender en geestelijke

verzorging

H

et leren kennen van je genderidentiteit is misschien wel het meest ingewikkelde leerproces dat een mens in het leven moet doorlopen, althans wanneer biologie en psychologie niet op elkaar aansluiten. Het kan dan ook niet anders dan dat geestelijk verzorgers in aanraking komen met vragen en problemen op dit vlak. Identiteit is gegrond in het lichaam. Als het lichamelijk besef van het zelf niet vanzelfsprekend is, als er niet de ervaring is dat dit lichaam van mij is of bij mij hoort, geen coherent gevoel van ‘dit ben ik’ die een eigen perspectief op de werkelijkheid heeft, geen bewustzijn dat vanzelfsprekend in verbinding staat tot anderen en tot de omgeving – dan kan het niet anders of zingeving en levensbeschouwing zijn in het spel, en dus geestelijke verzorging. Een mens leert met het lichaam. Hoe ingewikkeld dit kan zijn, spreekt bijvoorbeeld uit het lied ‘For today I am a boy’ van Antony and the Johnsons op hun CD I Am a Bird Now (2005): One day I’ll grow up, I’ll be a beautiful woman / One day I’ll grow up, I’ll be a beautiful girl // But for today I am a child, for today I am a boy.

Voor een deel staat dit nummer in het teken van geestelijke verzorging en (trans)gender. In het Amsterdam UMC (locatie VUmc) bestaat al jaren een kliniek voor transgender personen. De geestelijk verzorgers aldaar hebben zich in de thematiek gespecialiseerd, en doen onderzoek naar de mogelijkheden van geestelijke ver-zorging voor transgender personen (de bijdragen van Michel Beckman en van Maudy van Klaveren). Het thema komt ook aan de orde in het interview met Wilko Mulder, die zich als humanistisch raadsman bij de krijgsmacht o.a. voor deze doelgroep inzet. Ook in de recensies van de film Una mujer fantástica en van het boek over de geschiedenis van transgender in Nederland klinkt het thema door. Hanneke van der Korst stelt daarna nog het discours over gender binnen de geestelijke verzorging bij justitie aan de orde aan de hand van haar eigen ontwikkeling als theoloog en geestelijk verzorger.

Maar dit nummer biedt meer, veel meer. Er is nog het artikel van Chantal Sluijsmans over haar promotieon-derzoek naar een andere invalshoek van geestelijke verzorging in de zorg. Voor dit onpromotieon-derzoek heeft zij dit jaar de VGVZ Award voor Wetenschappelijk Onderzoek ontvangen. De beeldtentoonstelling laat portretten van longstay tbs’ers door Henk Hage zien. Kees de Groot bespreekt drie rapporten over de ontwikkeling van religie/ levensbeschouwing in West-Europa en Nederland in het bijzonder, vooral vanuit het perspectief van geestelijke verzorging. Madeleine Timmermann doet verslag van een lopend onderzoek naar het belang van rituelen in de eerstelijns palliatieve zorg. Verspreid door het nummer treft u drie columns aan, een bijdrage over het belang van imperfectionisme in De Etalage, een gedicht met bijbehorend beeld (beide van Luuk den Hartog). En nog enkele boeiende boekrecensies.

De overheid wil de geestelijke verzorging in de eerstelijns (palliatieve) zorg structureel financieel ondersteunen (een onderwerp dat in het volgende nummer aan bod komt). Het TGV helpt mee de rijkdom van geestelijke verzorging voor het voetlicht te brengen.

Sjaak Körver, hoofdredacteur; tgvhoofdredacteur@vgvz.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In het interview van dit nummer benadrukken Fred Lafeber en Chantal Scheele, beiden ambtenaar bij VWS en belast met de uitvoering van de besluiten over de geestelijke verzorging in

Wanneer een geestelijk verzorger deze ontwikkeling niet heeft of wenst, kan bij spiritueel ontwaken volgens de definitie van deze scriptie het beste worden doorverwezen naar

De hoofdvraag in deze scriptie is of de kenmerken van de rol van de professional ‘als vriend’ zoals Baart deze in de presentietheorie heeft beschreven ook in de

Uit de vergelijking tussen MBT en (de methoden van) geestelijke verzorging komt naar voren dat de geestelijk verzorger gebruik lijkt te maken van verschillende aspecten van

Daarnaast komt het kenmerk van de situatie van voor/tijdens de burn-out, dat men het gevoel heeft te moeten voldoen aan sociale rollen en verwachtingen, overeen met de eigenschap van

Hierbij heb ik de vraag gesteld of deze vorm van zorg past binnen de methodiek van de presentie zoals die wordt toegepast door de geestelijke verzorging en of de gecombineerde

Ik heb hier betoogd dat (de vrijwillige inzet voor) justitiepastoraat niet alleen kerkelijk is omdat het uitgaat van de kerken, maar ook omdat het inhoudelijk zo dicht staat bij

KERNVRAAG wordt uitgegeven onder verantwoordelijkheid van de hoofden van dienst van de protestantse en rooms-katholieke geestelijke verzorging bij de krijgsmacht en gerealiseerd door