• No results found

De  waarden  van  het  (meta-­‐)event

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De  waarden  van  het  (meta-­‐)event"

Copied!
80
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

 

 

 

 

 

 

De  waarden  van  het  (meta-­‐)event  

 Een  onderzoek  naar  de  invloed  van  een  festival  op  de  creatie  van  waarden  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anne  Houwing    

Masterscriptie  Kunsten,  Cultuur  en  Media  

Rijksuniversiteit  Groningen  

Augustus  2012  

 

Studentnummer:  1564943  

Telefoonnummer:  06-­‐41665552  

E-­‐mail:  Anne_Houwing@Hotmail.com  

Richting:  Kunst,  Beleid  &  Management  

Kunstvak:  Theater  

Begeleiding:  Prof.  Dr.  Hans  van  Maanen  en  drs.  Antine  Zijlstra  

 

(2)

Inhoudsopgave  

 

Voorwoord                       p.3                 Inleiding                       p.4                                                    

Deel  1:  Theoretisch  kader    

1.  Van  podium  tot  subsysteem,  het  theatrale  event  ontleed         p.6  

1.1 Theater  bezien  als  event                   p.6  

1.2 Het  theatrale  event  geframed                 p.6  

1.2.1  Maatschappelijk  frame                                                       p.7                                                               1.2.2  Institutioneel  frame                                                                         p.7                                                             1.2.3  Organisatorisch  frame                                                                         p.8                                              

1.2.4  Communicatief  frame                 p.10  

1.3  Het  theatrale  event  gesegmenteerd               p.10  

    1.3.1  Theatrical  Playing                 p.11   1.3.2  Contextual  Theatricality                 p.11   1.3.3  Cultural  Context                   p.11   1.3.4  Playing  Culture                   p.11   1.3.5  Waarden                     p.11   1.4  Een  vergelijking                     p.12                          

2.  De  waarde  van  toneel  op  persoonlijk  niveau             p.14  

2.1  De  esthetische  ervaring                   p.14  

2.2  Waarden  van  kunst                   p.14  

2.3  Publieks-­‐  en  receptieonderzoek                 p.15  

2.3.1  Vormen  van  onderzoek                 p.15  

  2.3.1.1  Publieksonderzoek  met  een  sociologische  oriëntatie         p.16  

  2.3.1.2  Receptieonderzoek  met  een  psychologische  oriëntatie       p.16  

2.3.1.3  Functieonderzoek  met  een  sociologische/psychologische       p.16  

oriëntatie    

2.3.2  Methoden  van  onderzoek               p.16  

 

3.  Van  event,  naar  meta-­‐event:  het  festival               p.18  

3.1  Wat  is  een  festival?                     p.18  

3.2  Invloed  van  het  festival  op  de  context  van  het  theatrale  event         p.18  

3.2.1  De  invloed  op  het  maatschappelijk  frame           p.19  

3.2.2  De  invloed  op  het  institutioneel  frame             p.19  

3.2.2.1  Distributie                 p.19  

  3.2.2.2  Productie                 p.19  

  3.2.2.3  Consumptie                 p.20  

3.2.3  De  invloed  op  het  organisatorisch  frame             p.20  

3.2.3.1  Structuur                 p.20  

  3.2.3.2  Tijd  en  plaats                 p.21  

  3.2.3.3  Sociale  omstandigheden  en  relaties           p.22  

  3.2.3.4  Esthetische  omstandigheden  en  relaties         p.22  

3.2.4  De  invloed  op  het  communicatief  frame             p.22  

3.3  Vijf  hypothesen                     p.22  

 

Deel  2:  Empirisch  publieksonderzoek              

 

4.  De  creatie  van  waarden  binnen  de  context  van  een  festival         p.24  

(3)

4.2  Methode  en  dataverzameling                 p.24  

  4.2.1  Toneel  binnen  de  context  van  een  festival           p.24  

    4.2.1.1  Noorderzon  Performing  Arts  Festival           p.24  

      Geschiedenis                 p.25  

      Plaats  van  de  organisatie  in  het  (Groningse)  veld       p.25  

      Noorderzon  Performing  Arts  Festival  ‘11         p.26  

    4.2.1.2  Aanbod  van  professioneel  toneel  binnen  de  context  van       p.28  

Noorderzon  Performing  Arts  Festival    

  4.2.2  Selectie  en  representativiteit               p.28  

  4.2.3  Meetinstrument                   p.29  

  4.2.4  Publieksbenadering  en  dataverzameling             p.30  

  4.2.5  Dataverwerking                   p.30  

4.2.6  Respons                     p.31  

4.3  Resultaten                       p.31  

4.3.1  Intensieve  versus  niet-­‐intensieve  festivalbezoekers         p.31  

    4.3.1.1  Intrinsieke  waarden,  alle  producties  tezamen         p.31  

    4.3.1.2  Intrinsieke  waarden,  per  productie           p.36  

    4.3.1.3  Extrinsieke  waarden               p.38  

4.4  Voorlopige  conclusie                   p.39  

 

5.  De  creatie  van  waarden  binnen  de  reguliere  en  de  festivalcontext,  een  vergelijking    p.40  

5.1  Methode  en  dataverzameling                 p.40  

5.1.1  Professioneel  toneel  voor  een  algemeen  publiek             p.40  

    5.1.1.1  Aanbod  van  professioneel  toneel  in  Groningen  sept  ’10  t/m  sept  ’11   p.40  

  5.1.2  Selectie  en  representativiteit               p.41  

  5.1.3  Meetinstrument                   p.42  

  5.1.4  Respons                     p.43  

5.2  Resultaten                       p.44  

  5.2.1  Intensieve  versus  niet-­‐intensieve  festivalbezoekers         p.44  

    5.2.1.1  Intrinsieke  waarden,  alle  producties  tezamen         p.44  

    5.2.1.2  Intrinsieke  waarden,  per  productie           p.48  

    5.2.1.3  Extrinsieke  waarden               p.52   5.3  Voorlopige  conclusie                     p.53     Conclusie                       p.54     Bibliografie                       p.58    

Bijlage  I  :  Categorieën                   p.60  

Bijlage  II:  Model  voor  de  theatrale  ervaring             p.62  

Bijlage  III:  Enquête                     p.63  

Bijlage  IV:  Tabellen  resultaten  publieksonderzoek             p.72  

(4)

Voorwoord  

 

Bij  het  zoeken  naar  een  scriptieonderwerp  had  ik  twee  uitgangspunten.  Enerzijds  wilde  ik  me   verdiepen  in  een  onderwerp  dat  me  buitengewoon  interesseerde  en  anderzijds  wilde  ik  iets   empirisch  toetsen.  Deze  twee  uitgangspunten  kwamen  samen  in  een  onderzoek  naar  de  invloed   van  een  festival  op  de  creatie  van  waarden.  

Nu  het  resultaat  daar  is  kan  ik  stellen  dat  mijn  scriptieonderwerp  me,  niet  in  de  laatste  plaats   door  mijn  werk  bij  Festival  CEMENT,  tot  op  de  dag  van  vandaag  blijft  boeien.    

Alhoewel  het  werken  met  de  data  een  grote  uitdaging  bleek,  beschouw  ik  dit  achteraf  als  de   meeste  interessante  en  leerzame  fase  van  mijn  scriptie.  Het  ‘spelen’  met  de  data  gaf  me  meer   inzicht  in  (de  invloed  van  een  festival  op)  de  creatie  van  waarden  dan  ik  me  voorafgaand  aan  dit   onderzoek  had  kunnen  voorstelen.    

 

Tot  slot  wil  ik  Hans  van  Maanen  en  Antine  Zijlstra  danken  voor  de  fijne  en  motiverende  wijze   waarop  zij  mij  gedurende  het  schrijven  van  mijn  scriptie  begeleidden.  Het  enquêteteam  wil  ik   danken  voor  de  fijne  samenwerking;  Noorderzon  Performing  Arts  Festival  voor  de  mogelijkheid   die  zij  mij  boden  om  bij  een  groot  aantal  voorstellingen  onderzoek  te  doen;  en  mijn  ouders  voor   hun  onvoorwaardelijke  steun.  

(5)

Inleiding  

 

Introductie  en  aanleiding  van  het  onderzoek  

Deze  scriptie  kan  geplaatst  worden  binnen  de  context  van  het  STEP(Project  on  European  Theater   Systems).  Sinds  2005  wordt  in  het  kader  van  dit  project  in  verschillende  Europese  landen  

onderzoek  gedaan  naar  het  maatschappelijk  functioneren  van  theater.  In  de  huidige  fase  van  het   STEP-­‐onderzoek  wordt  in  een  aantal  Europese  steden  het  aanbod  van  podiumkunsten  (het  aantal   en  type  producties  en  voorstellingen),  het  publiek  (demografische  kenmerken)  en  de  creatie  van  

waarden  door  het  publiek  (het  genereren  van  intrinsieke,  semi-­‐intrinsieke  en  extrinsieke  

waarden  op  kwalitatief  en  kwantitatief  niveau)  in  kaart  gebracht.  Het  doel  van  deze  

dataverzameling  is  om  de  invloed  van  variabelen  zoals  discipline,  publieksgroep  of  culturele   context  op  de  creatie  van  waarden  in  kaart  te  brengen;  met  als  uiteindelijke  drijfveer  een  stap   verder  te  komen  in  het  onderzoek  naar  het  maatschappelijk  functioneren  van  theater.  

 

Met  deze  scriptie  is  getracht,  een  bijdrage  te  leveren  aan  het  onderzoek  naar  de  invloed  van   verschillende  variabelen  op  de  creatie  van  waarden.  Geleid  door  persoonlijke  belangstelling,  de   steeds  groter  wordende  populariteit  van  festivals  en  het  gebrek  aan  empirisch  onderzoek  naar   de  invloed  van  festivals  op  de  creatie  van  waarden  is  in  deze  scriptie,  op  basis  van  data  die  in  het   kader  van  STEP  in  theaterseizoen  2010-­‐2011  in  Groningen  is  verzameld,  onderzoek  gedaan  naar   de  invloed  van  een  festival  op  de  creatie  van  waarden  op  persoonlijk  niveau.  

 

Probleemstelling  

Festivals  zijn  hot,  in  2010  kende  Nederland  840  festivals,  wat  een  vervijfvoudiging  is  in  

vergelijking  met  40  jaar  geleden.  Niet  alleen  in  Nederland  explodeerde  het  aantal  festivals,  ook  in   de  rest  van  Europa  is  deze  tendens  gaande  (Boekman  Stichting  2010,  2).1  Ook  het  aantal  

instellingen  en  onderzoeksbureaus,  dat  op  enigerlei  wijze  informatie  verzamelt  over  festivals,  is   de  afgelopen  jaren  enorm  gegroeid.  De  kwaliteit  van  festivalonderzoek  wordt  echter  door   verschillende  auteurs  bekritiseerd.  Zo  blijkt  uit  een  literatuuronderzoek  uit  2005,  dat  onderzoek   naar  festivals  in  Nederland  wordt  gekenmerkt  door  het  eenzijdige  karakter  ervan;  er  is  

voornamelijk  oog  voor  (extrinsieke)effecten  als  cultuurparticipatie,  sociale  cohesie,  economische  

impact  en  citymarketing.  Volgens  deze  onderzoekers  kenmerkt  festivalonderzoek  zich  tevens  

door  een  gebrek  aan  bruikbare  denkmodellen  voor  gedegen  onderzoek  (Grauw  e.a.  2005,  76  ).   Ook  Monica  Sassatelli  bekritiseert  in  Gevangen  tussen  McFestivalisatie  en  vernieuwing  de  

kwaliteit  van  festivalonderzoek.  Tevens  stelt  ze  dat  onderzoek  naar  festivals  in  toenemende  mate   ‘grijze  literatuur’  betreft.  Over  de  aard  van  het  onderzoekt  schrijft  de  Sassatelli:  

 

“Veel  onderzoek  bewijst  niet  zozeer  de  positieve  rol  die  festivals  spelen,  maar  bestaat  in  feite  uit   commentaren  rond  een  reeks  veelgebruikte  tegenstellingen.  Zo  stelt  het  de  globalisering  tegenover   het  creëren  van  ruimtes  voor  creativiteit;  gerichtheid  op  toerisme  tegenover  authenticiteit.”  

(Sassatelli  2009,  16)    

Volgens  Sassatelli  heeft  de  bestudering  van  festivals  en  hun  cultuurpolitiek,  analytische  

concepten  nodig  waarmee  de  complexe  aard  van  festivals  kan  worden  verklaard.  Sassatelli  pleit   voor  onderzoek  naar  aspecten  als  organisatie  én  belevenis,  om  vroeger  aangenomen  correlaties   (met  betrekking  tot  de  impact  van  festivals,  publiekskenmerken,  publieksmotivaties  en  de  rol   binnen  de  kunstwereld)  ter  discussie  te  stellen  (Sassatelli  2009,  16-­‐20).    

(6)

waarden  van  professioneel  toneel  in  Groningen  in  de  periode  september  2010  –  september   2011.2  De  onderzoeksvraag  in  deze  scriptie  luidt  dan  ook:  

 

Creëert  ‘professioneel  toneel’  binnen  de  context  van  het  Noorderzon  Performing  Arts  

Festival  meer/andere  waarden  bij  toeschouwers,  dan  ‘professioneel  toneel’  in  Groningen  dat   niet  is  georganiseerd  binnen  de  context  van  een  festival?  

 

Methode  

Aangezien,  zoals  uit  hoofdstuk  drie  blijkt,  in  de  theorie  wordt  verondersteld  dat  een  festival  de   creatie  van  waarden  indirect  beïnvloedt  via  de  context,  is  de  context  van  het  event  in  hoofdstuk   één  onderzocht.  Twee  systematische  weergaven  van  de  context,  die  van  Sauter  en  van  Van   Maanen,  zijn  besproken  en  met  elkaar  vergeleken.  Op  gronden  die  uiteengezet  zijn  in  hoofdstuk   één,  is  het  model  van  Van  Maanen  verkozen  boven  dat  van  Sauter  en  is  de  context  in  deze  scriptie   gestructureerd  naar  de  frames  van  Van  Maanen.    

In  hoofdstuk  twee  is  het  event  zelf  bestudeerd.  Allereerst  is  de  esthetische  ervaring  onderzocht,   waarna  is  ingezoomd  op  de  creatie  van  waarden,  waarbij  onderscheid  is  gemaakt  tussen  

intrinsieke  en  extrinsieke  waarden.  Dit  onderscheid  is  gemaakt  op  basis  van  een  indeling  die  

Quirijn  van  den  Hoogen  heeft  gemaakt  als  onderdeel  van  een  schema  waarmee  de  auteur  het   functioneren  van  de  podiumkunsten  in  middelgrote  provincie  steden  inzichtelijk  maakt.   Aangezien  de  invloed  van  het  festival  op  de  creatie  van  waarden  in  onderhavig  onderzoek  is   bestudeerd  op  basis  van  empirisch  onderzoek,  is  in  hoofdstuk  twee  ook  aandacht  besteed  aan   methoden  en  theorieën  met  betrekking  tot  receptie-­‐  en  publieksonderzoek.  

In  hoofdstuk  drie  staat  het  festival  centraal.  In  het  eerste  deel  van  dit  hoofdstuk  is  het  festival  als   fenomeen  gedefinieerd,  waarna  de  invloed  van  het  festival  op  de  verschillende  frames  is  

onderzocht  aan  de  hand  van  artikelen  van  Schoenmakers,  Sauter  en  Hauptfleisch.  Deze   bevindingen  zijn  vertaald  naar  een  vijftal  hypothesen,  die  in  deel  twee  van  dit  onderzoek  zijn   getoetst.  

In  het  empirisch  deel  van  deze  scriptie  is,  op  basis  van  kwantitatief  publieksonderzoek  dat  in  het   kader  van  STEP  in  theaterseizoen  2010-­‐2011  in  Groningen  werd  verzameld,  via  twee  wegen   onderzocht  of  het  festival  invloed  heeft  op  de  creatie  van  waarden  op  persoonlijk  niveau.  Waar,   zoals  uit  hoofdstuk  drie  blijkt,  in  de  theorie  is  verondersteld  dat  de  invloed  van  een  festival  op  de   creatie  van  waarden  toeneemt  naarmate  de  intensiteit  van  het  bezoek  toeneemt  is  in  hoofdstuk   vier  een  vergelijking  gemaakt  tussen  waarden  die  intensieve  festivalbezoekers  creëren  en   waarden  die  niet-­‐intensieve  festivalbezoekers  creëren.  Aangezien  deze  vergelijking  weinig   (significante)  verschillen  oplevert  is  in  hoofdstuk  vijf  een  tweede  vergelijking  gemaakt.  In  dit   hoofdstuk  is  een  vergelijking  gemaakt  tussen  de  waarden  die  bezoekers  van  voorstellingen   binnen  een  reguliere  context  creëren  en  de  waarden  die  bezoekers  van  voorstellingen  binnen  de   context  van  een  festival  creëren.  

                 

 

 

 

 

                                                                                                               

2  Overigens  heeft  de  afbakening  van  het  bestudeerde  aanbod  niet  alleen  te  maken  met  de  omvang  van  het  onderzoek  maar  ook  met  de  

(7)

1.  Van  podium  tot  subsysteem,  het  theatrale  event  ontleed    

 

Eén  van  de  belangrijkste  premissen  van  deze  scriptie  is  de  eventness  van  theater.  In  paragraaf  1.1   zijn  daarom  de  oorsprong  en  de  belangrijkste  veronderstellingen  van  deze  benadering  

besproken.  Waarna  in  paragraaf  1.2  en  1.3  op  basis  van  modellen  van  Van  Maanen  en  Sauter  de   context  van  het  event  is  bestudeerd.  Tot  slot  is  in  paragraaf  1.4  een  vergelijking  gemaakt  tussen   de  modellen  van  Van  Maanen  en  Sauter.    

 

1.1. Theater  bezien  als  event.  

Willmar  Sauter  stelt  in  Introducing  the  theatrical  event  dat  theater  altijd  en  overal  plaats  vindt  in   de  vorm  van  een  event.    Performances  uit  het  verleden  en  van  de  toekomst  bestaan  volgens  de   auteur  alleen  als  event  bij  de  notie  van  plaats  en  tijd.  Om  meer  inzicht  in  de  werking  van  het  event   te  krijgen  moet  volgens  Sauter  datgene  wat  het  event  vormt,  de  context,  worden  onderzocht.   Sauter  definieert  het  theatrale  event  als  volgt:    

 

‘When  we  speak  about  a  theatrical  event,  we  think  of  someone  doing  something,  ostentatiously   enough  to  be  distinguished  from  everyday  life.  To  mark  an  event  as  theatrical,  the  distinction  from   other  kinds  of  doings  might  be  more  important  than  its  content.  The  distinction  is  twofold:  

1. On  the  one  hand  there  is  someone  who  does  something  in  a  different  way  than  in  regular  life;  on   the  other  hand,  there  is  also  someone  who  sees  acknowledges  this  difference.    

2. Both  the  doer  and  the  observer  have  some  idea  that  the  possibility  of  such  a  distinction  indicates   that  the  doings  during  a  theatrical  event  are  different  from  similar  actions  outside  a  theatrical   event.  Theater  becomes  theatre  by  being  an  event,  in  which  two  partners  engage  in  a  playful   relationship  (Sauter  2004,  11).’    

 

Dat  voor  meer  inzicht  in  de  werking  van  het  event  de  context  moet  worden  onderzocht  beaamt   ook  Hans  van  Maanen.  Volgens  Van  Maanen  kan  het  event  nooit  los  worden  gezien  van  de   context.  Het  event  bestaat  volgens  de  auteur  niet  zonder  context  (Maanen  2004,  239-­‐242).   Verschillende  auteurs,  zoals  Hauptfleish,  Tulloch,  Sauter  en  Van  Maanen,  hebben  het  theatrale  

event  en  zijn  context  bestudeerd.  Sauter  en  Van  Maanen  onderscheiden  zich  van  de  andere  

auteurs,  doordat  zij  het  event  en  zijn  context  niet  alleen  hebben  beschreven  maar  er  ook  een   systematische  weergave  van  maakten.    In  de  volgende  paragrafen  zijn  de  modellen  van  beide   auteurs  besproken  en  met  elkaar  vergeleken.  

 

1.2  Het  theatrale  event  geframed  

Van  Maanen  onderscheidt  binnen  de  context  van  het  theatrale  event,  zoals  weergegeven  in  figuur   1.1,  een  communicatief,  een  organisatorisch,  een  institutioneel  en  een  maatschappelijk  frame.  In   deze  paragraaf  zijn  alle  door  Van  Maanen  genoemde  frames  beschreven  en  zijn  de  relaties  tussen   (de  elementen  uit)  de  verschillende  frames  weergegeven.  De  volgorde  van  de  bestudering  van  de  

frames  correspondeert  met  de  structuur  van  het  model:  van  buiten  naar  binnen.  

(8)

                                           

 

 

 

   

Figuur  1.1  Het  theatrale  event  en  zijn  context  (Van  Maanen    2004,  274)    

 

1.2.1  Maatschappelijk  frame  

In  dit  frame  bevindt  zich  de  maatschappij  rondom  de  theaterwereld.  Het  gaat  hier  om  de   subsystemen  zoals  die  in  figuur  1.1  zichtbaar  zijn.  De  onderste  groep  subsystemen  bepaalt   volgens  de  auteur  grotendeels  de  thema’s,  de  vormen  en  het  cultureel  gedrag  in  de  

theaterwereld.  Veranderingen  in  deze  groep  subsystemen  zijn  van  invloed  op  de  activering  van   perceptieschemata  van  de  voorstelling  en  het  publiek.  De  bovenste  groep  subsystemen  bepaalt   volgens  Van  Maanen  de  omstandigheden  waarbinnen  zowel  theater  als  institutioneel  systeem,   alsook  een  afzonderlijke  theatraal  event  functioneert  (Maanen  2004,    272-­‐274).  

Volgens  Van  Maanen  komen  de  meeste  veranderingen  in  de  context  van  een  theatraal  event   vanuit  het  maatschappelijk  frame,  maar  veroorzaken  verandering  in  dit  frame  pas  veel  later  voor   mutaties  in  de  binnenste  frames.  Van  Maanen  wijt  dit  aan  het  starre  karakter  van  het  

institutioneel  frame.  De  verhoudingen  binnen  dit  frame  zijn  over  het  algemeen  historisch  bepaald   en  instellingen  en  personen  hebben  belang  bij  het  in  stand  houden  ervan.  (Maanen  2004,    272-­‐ 274).  

 

1.2.2  Institutioneel  frame  

Net  als  het  maatschappelijk  frame  heeft  het  institutioneel  frame  een  redelijk  abstract  karakter.   Van  Maanen  omschrijft  dit  frame  als  het  historische  systeem  van  de  domeinen  productie,   distributie  en  receptie.  De  auteur  geeft  in  dit  frame  de  conventies  binnen  de  domeinen,  de  

                                 Relaties  tussen  partijen            in  de  theaterwereld                     Institutionele  fram                                    

Technologische,  economische,  politieke  en  juridische  wereld  

Sociale  en  esthetische  wereld  ,  onderwijs-­‐  en  mediawereld  

Tijd         Plaats                                                                                                                                                                                        Theatrale                                        EVENT                                Ervaring     Communicatief  frame       Perceptie-­‐systeem   van  de   toeschouwers   toeschouwers     Perceptie-­‐systeem   van  de  voorstelling    

             Organisatorisch  frame    

Institutioneel    frame  

(9)

relaties  tussen  de  domeinen  en  de  invloed  van  externe  factoren  op  de  domeinen  weer.  Figuur  1.2   biedt  een  overzichtelijke  weergave  van  verschillende  activiteiten  en  relaties  tussen  de  drie   domeinen.    

 

Sponsoren  &  Subsidienten             Critici  &  Media  

Critici  &  Media  

 

 

 

 

 

Advies  organen  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

   Critici  &  Media  

 

 

            Advies  organen  

Subsidienten  &  Sponsoren        

   

Figuur  1.2  Relaties  tussen  elementen  in  het  institutioneel  frame  en  de  verbindingen  met  andere  frames     (Maanen  2004,    271)  

 

Van  Maanen  bestempelt  de  kunstenaars,  de  gezelschappen,  de  podia  en  de  mogelijke  

toeschouwers  als  de  belangrijkste  spelers  in  dit  frame.  Daarnaast  stelt  hij  dat  in  de  meeste  landen   ook  subsidiënten  en  de  media  belangrijke  spelers  zijn.  De  organisatie  van  dit  frame  bepaalt   volgens  Van  Maanen  in  sterke  mate  welke  theatrale  events  mogelijk  zijn  binnen  een  bepaalde   cultuur  (Maanen  2004,  267-­‐272)                                                            

 

1.2.3  Organisatorisch  frame  

Het  organisatorisch  frame  is  het  eerste  frame  rondom  het  communicatief  frame.  Een  optimale   inrichting  van  dit  frame  is  volgens  Van  Maanen  van  groot  belang,  aangezien  het  organisatorisch  

frame  direct  invloed  heeft  op  de  activering  van  de  perceptieschemata  van  de  toeschouwer  en  de  

voorstelling.     Tijd           Plaats                  Theatraal                      EVENT     Communicatief  frame           Organisatorisch  frame     Perceptieschemata   van  de  voorstelling  

Perceptie   schemata  van  de  

toeschouwer   Domein  van  Distributie  

Conventies  m.b.t.  programmering  en   marketing     Podia       Personeel       Belangenorganisaties  

Domein  van  productie  

Conventies  van  repeteren,  casten,   ontwerpen,  repertoirekeuze,  optreden,    

  Personeel         Gezelschappen         Belangenverengingen      

Domein  van  Consumptie  

Conventies  van  selecteren,  zoeken,  bestelling,   bezoeken,  ontvangen     Toeschouwers                                                                                                                      Publiek          

Scholen  en  Belangenverenigingen  voor  publiek  

(10)

Volgens  de  auteur  is  het  podium  de  belangrijkste  speler  in  dit  frame.  De  organisatie  van  tijd,   plaats  en  omstandigheden  beschouwt  Van  Maanen  als  de  belangrijkste  activiteiten  die  bij  kunnen   dragen  aan  een  optimalisering  van  de  esthetische  communicatie  (Ibid.,  260-­‐266).  Waar  de  

organisatie  van  plaats  de  relatie  van  de  gezelschappen  tot  de  podia  betreft,  kan  de  organisatie   van  de  omstandigheden  van  de  ontmoeting  en  tijd  gezien  worden  als  de  organisatie  door  de  podia.    

Tijd  en  Plaats  

De  organisatie  van  het  tijdstip  en  de  duur  van  een  theatraal  event  is  volgens  Van  Maanen  in   sterke  mate  van  invloed  op  de  beslissing  om  deel  te  nemen  aan  een  event  (Maanen  2004,  260-­‐ 263).3    Zo  stelt  Van  Maanen  dat  heel  lange  voorstellingen,  maar  ook  heel  korte  voorstellingen  

bepaalde  publieksgroepen  uitsluiten.  Volgens  de  auteur  zullen  met  name  ongeoefende  kijkers   geen  tijd  willen  besteden  aan,  of  geld  over  hebben  voor  een  lange  voorstelling.  Ook  zullen  zij   volgens  de  auteur  geen  tijd  vrij  maken  voor  een  korte  voorstelling,  wanneer  deze  op  zichzelf   staat.  

Zoals  gezegd  spitst  de  organisatie  van  het  aspect  plaats  zich  met  name  toe  op  de  creatie  van  een   relatie  van  de  podia  tot  de  gezelschappen.  Van  Maanen  onderscheidt  twee  type  relaties  die  zich   laten  vertalen  naar  twee  systemen.  Het  eerste  systeem  gaat  uit  van  een  huisgezelschap.  In  een   dergelijke  situatie  hebben  gezelschappen  de  mogelijkheid  een  podium  optimaal  in  te  richten  naar   de  voor  de  voorstelling  relevante  artistieke  concepten  en  ideeën.  Ook  hebben  zij  de  gelegenheid   gedurende  de  speelperiode  zich  de  locatie  ‘toe  te  eigenen’  en  storende  dominante  eigenschappen   van  het  podium  naar  de  achtergrond  te  laten  verdwijnen.  Dit  in  tegenstelling  tot  een  touring-­‐

systeem  waarin  gezelschappen  met  een  productie  in  korte  tijd  veel  verschillende  podia  aan  doen  

en  geen  of  onvoldoende  mogelijkheden  hebben  het  podium  af  te  stemmen  op  de  esthetische   eisen  van  de  voorstelling.  Dit  kan  volgens  Van  Maanen  een  kloof  scheppen  tussen  de  locatie  en  de   artistieke  en  communicatieve  aspecten  van  de  voorstelling  (Ibid.,  263-­‐265).  

 

De  sociale  organisatie  

Volgens  Van  Maanen  is  de  belangrijkste  taak  van  het  podium  de  relatie  voorstelling-­‐  toeschouwer   zo  te  organiseren  dat  het  communicatieve  frame  zo  optimaal  mogelijk  functioneert.  Vanuit  het   sociaal-­‐organisatorisch  perspectief  betekent  dit  volgens  Van  Maanen  dat  het  podium  de  relatie   tussen  de  toeschouwer  en  het  aanbod    zo  moet  organiseren  dat  de  toeschouwer  aangetrokken   wordt  door  en  gaat  naar  een  voorstelling  die  op  zijn  leven  reflecteert.  Het  creëren  van  een   passende  relatie  tussen  voorstelling  en  publiek  is  volgens  Van  Maanen,  gezien  het  grote  aanbod   aan  reflecties  en  amusement  door  verschillende  media,  niet  afdoende  en  daarmee  niet  de  enige   taak  van  de  podia.  De  podia  moeten  zich  volgen  Van  Maanen  daarom  ook  toeleggen  op  de   organisatie  van  de  sociale  omstandigheden  waarbinnen  de  ontmoeting  plaats  vindt.  Het  belang   hiervan  wordt  onderstreept  door  een  onderzoek  naar  publieksparticipatie  van  Ganzeboom,  Maas   en  Verhoeff.  Uit  dit  onderzoek  blijkt  dat  na  het  beschikken  over  de  juiste  culturele  competentie,   het  ontmoeten  van  andere  toeschouwers  de  belangrijkste  reden  tot  deelname  aan  een  theatraal  

event  is  (Ganzenboom,  Maas  en  Verhoef  1990,  31).  Overigens  stelt  Van  Maanen  dat  

theaterbezoek  een  steeds  individuelere  ervaring  wordt,  aangezien  het  ontmoeting  van  andere   toeschouwers  zich  tegenwoordig  voornamelijk  beperkt  tot  het  gezelschap  waarmee  de   toeschouwer  een  event  bezoekt  (Maanen  2004,  263-­‐265).4  

Door  het  ontmoeten  van  andere  toeschouwers  voorafgaand  aan  de  voorstelling  te  stimuleren   worden  volgens  van  Maanen  ook  de  transformatie  van  afzonderlijke  toeschouwers  naar  een   publiek  gestimuleerd.  5  Het  organiseren  van  activiteiten  na  afloop  van  de  voorstelling  stimuleert  

de  sociale  relaties  en  draagt  tevens  bij  aan  de  esthetische  communicatie.  Ook  het  aantrekken  van   bestaande  collectieven  kan  volgens  Van  Maanen  bijdragen  aan  de  transformatie  van  

afzonderlijke  toeschouwers  naar  een  publiek.  Het  stimuleren  van  de  transformatie  van  een  

                                                                                                               

3  Het  is  in  dit  verband  de  geoefendheid  van  de  kijker  in  relatie  tot  het  tijdstip  en  de  duur  van  het  event  die  volgens  Van  Maanen  van  

invloed  is  op  de  aankoopbeslissing.  

4  Een  uitzondering  hierop  is  volgens  Van  Maanen  community  theater,  waarin  de  deelnemers  elkaar    in  sommige  gevallen  voorafgaand  

de  voorstelling  al  goed  kennen  en  een  sterke  verbinding  met  elkaar  voelen.  

(11)

afzonderlijke  toeschouwer  naar  een  publiek  draagt  bij  aan  een  optimalisering  van  de  esthetische   communicatie.    

Sociale  relaties  worden  tevens  geïntensiveerd  door  het  contact  tussen  het  publiek  en  de  acteurs   te  stimuleren.    Dergelijke  activiteiten  dragen  tevens  bij  aan  het  optimaliseren  van  de  esthetische   communicatie.  

 

De  esthetische  organisatie  

In  de  vorige  subparagraaf  is  geconstateerd  dat  sociale  relaties  middels  waarde  verdiepende   activiteiten  kunnen  worden  gestimuleerd  en  zo  indirect  bijdragen  aan  een  optimalisering  van  de   esthetische  communicatie.  Een  andere  manier  om  de  esthetische  communicatie  te  bevorderen  is   het  organiseren  van  waarde-­‐verdiepende  activiteiten.6  Ook  het  zo  goed  mogelijk  afstemmen  van  

het  podium  op  de  voorstelling  draagt  volgens  Van  Maanen  bij  aan  de  bevordering  van  de  relatie   tussen  het  publiek  en  de  voorstelling  en  daarmee  aan  het  optimaliseren  van  de  esthetische   communicatie.    

 

1.2.4  Communicatief  frame  

Het  communicatieve  frame  onderscheidt  zich  volgens  de  auteur  van  de  andere  frames  gezien  de   aard  ervan.  In  tegenstelling  tot  de  andere  frames  heeft  het  communicatief  frame  niet  echt  een   contextueel  karakter.  Het  organiseert  de  ervaring  van  het  theatrale  event  en  vormt  zich  tijdens   het  event  op  basis  van  de  relatie  tussen  de  perceptieschemata  van  de  voorstelling  en  de  

perceptieschemata  van  de  toeschouwers.  Zoals  uit  figuur  1.2  opgemaakt  kan  worden,  liggen  de   perceptieschemata  van  de  voorstelling  en  de  toeschouwer  (deels)  in  het  communicatief  frame  en   hebben  de  frames  rondom  het  theatraal  event  invloed  op  het  event  via  de  perceptieschemata   (Maanen  2004,  243-­‐247).  De  totstandkoming  van  het  communicatief  frame  is  nader  bestudeerd   in  hoofdstuk  twee.    

 

1.3  De  segmenten  van  het  theatrale  event    

 

Volgens  Sauter  wordt  het  event  gedefinieerd  door  zijn  positie  in  de  theatrale,  culturele  en   maatschappelijke  wereld,  maar  is  de  kern  van  het  event  de  interactie  tussen  de  acteur  en  de   toeschouwer.  Sauters  model,  dat  weergegeven  is  in  figuur  1.3,  bestaat  uit  vier  segmenten  en  vier   waarden.7  In  de  volgende  paragrafen  zijn  de  segmenten  en  waarden  beschreven  (Sauter  2004,  

11-­‐12).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         

                                                                                                               

6  Informatie  over  of  ontmoetingen  met  bijvoorbeeld  de  regisseur  of  de  schrijver  van  de  voorstelling  kunnen  de  esthetische  

(12)

 Cultural  Context    

       

power  status   economy  strategies    

                               

   

 

Playing  Culture     Contextual  Theatricality  

         

 

   Identity  community   aesthetic  moral  

                                                                                                                                                Theatrical  Playing  

 

Figuur  1.3  Het  Theatrical  Event  model  van  Sauteur  (Sauter  2007  ,  216  en  Sauter  2004,  12)  

 

1.3.1  Theatrical  Playing  

In  dit  segment  staat  de  communicatie  tussen  de  toeschouwer  en  de  acteur  gedurende  het  event   centraal.  Deze  communicatie  kan  volgens  Sauter  aan  de  hand  van  verschillende  methodes  

worden  beschreven.  Playing,  bezien  als  theoretisch  of  filosofisch  fenomeen,  beschouwt  Sauter  als   het  belangrijkste  aspect  van  een  theatraal  event  (Sauter  2004,  12)  

 

1.3.2  Contextual  Theatraliteit  

Sauter  plaatst  dit  segment  in  het  model  naast  Theatrical  Playing.  Met  deze  positionering  wil  de   auteur  benadrukken  dat  de  aanwezigheid  van  theatraliteit  in  sterke  mate  wordt  bepaald  door  de   omstandigheden,  de  situatie  en  de  spanning  waarin  een  event  plaats  vindt.  Het  belangrijkste   onderdeel  van  dit  segment  zijn  de  omstandigheden  binnen  het  theatrale  leven:  de  organisatie,  de   werkomstandigheden,  de  genres,  de  esthetische  codes  en  de  hiërarchische  structuur  

(Sauter2004,  12).    

1.3.3  Cultural  Context  

In  dit  segment  staat  de  relatie  van  het  event  tot  de  culturele,  politieke  en  maatschappelijke   wereld  centraal.  Een  event  heeft  volgens  de  auteur  altijd  een  specifieke  socio-­‐politieke  context.   De  auteur  constateert  dat  zelfs  het  meest  onschuldig  vermaak  een  politiek  en  maatschappelijk   statement  is  dat  bepaalde  waarden  uitdrukt  en  refereert  aan  specifieke  machtsrelaties  (Sauter   2004,12).  

 

1.3.4  Playing  Culture    

Dit  segment  geeft  theatrale  activiteiten  weer  als  specifieke  vorm  van  menselijke  expressie,  die   gescheiden  wordt  van  andere  culturele  en  sociale  activiteiten.  Sauter  typeert  Playing  Culture  als   iets  dat  plaats  vindt  in  het  hier  en  nu  en  zo  georganiseerd  is  dat  presentatie  en  receptie  

tegelijkertijd  plaats  vinden,  waarmee  het  zich  onderscheidt  van  geschreven  cultuur  (Sauter  2004,   13)  

 

1.3.5  Waarden  

(13)

samenkomen.  Alhoewel  het  resultaat  van  deze  samensmelting  geld  is,  is  het  doel  van  heel  andere   aard.  Dit  betreft  virtuele  waarden  zoals  prestige  en  identiteit.  Power  status  staat  tevens  in  

verbinding  met  Playing  Culture;  de  event-­‐organisatie  probeert  zichzelf  zo  goed  mogelijk  te   positioneren  binnen  het  theaterveld  (Sauter  2004,  215)  

Identity  community  verwijst  naar  de  gemeenschap  die  ontstaat  door  de  wisselwerking  tussen   Playing  Culture  en  Theatrical  Playing.  Waar  Playing  Culture  in  dit  geval  zorgt  voor  een  structuur  

waarbinnen  een  gemeenschap  kan  ontstaan,  zorgt  Theatrical  Playing  voor  de  daadwerkelijke   individuele  en  collectieve  ervaringen  van  afzonderlijke  deelnemers.  De  gemeenschap  die  

ontstaat  is  volgens  Sauter  ook  een  weergave  van  de  positie  die  de  event-­‐organisatie  heeft  binnen   de  Playing  Culture  (Sauter  2004,  21-­‐217).  

De  aesthetic  moral  en  de  economic  strategies  behandelt  Sauter  veel  minder  uitvoerig  dan  de   overige  waarden.  Sauter  benadrukt  dat  er  geen  rangorde  is  tussen  verschillende  waarden;  elke   waarde  heeft  betekenis.  Wel  stelt  de  auteur  dat  het  belang  van  de  afzonderlijke  waarden  en  het   besef  van  de  aanwezigheid  ervan  van  tijd  tot  tijd  verschilt  (Sauter  2004,  21-­‐217).  

 

1.4    Een  vergelijking  

 

Wanneer  de  modellen  van  beide  auteurs  met  elkaar  worden  vergeleken  kan  geconstateerd   worden  dat  het  model  van  Sauter  op  sommige  punten  overeenkomsten  vertoont  met  het  model   van  Van  Maanen,  maar  dat  er  ook  grote  verschillen  bestaan  tussen  de  twee  modellen.    

Eén  van  de  belangrijkste  verschillen  tussen  beide  modellen  is  de  manier  waarop  de   segmenten/frames  zich  tot  elkaar  en  het  theatrale  event  verhouden.  In  het  model  van    

Van  Maanen  staat  het  event  letterlijk  centraal  en  vormen  de  verschillende  frames  schillen  om  het  

event  en  om  elkaar.  Sauter  daarentegen  presenteert  het  event  als  het  resultaat  van  de  

samensmelting  van  zijn  vier  segmenten.  Tevens  valt  op  dat  alhoewel  beide  auteurs  tonen  dat  er   allerlei  verbindingen  bestaan  tussen  de  frames/segmenten  geeft  Van  Maanen,  in  tegenstelling  tot   Sauter,  met  zijn  ‘pijlen’  ook  de  (richting  van  de)  relatie  tussen  verschillende  (onderdelen  van  de)  

frames  weer.    

Een  ander  belangrijk  verschil  is  het  abstractie  niveau  van  de  beide  modellen.  Waar  de  buitenste  

frames  van  Van  Maanen’s  model  een  vrij  abstract  karakter  hebben,  hebben  het  organisatorische  

en  institutionele  frame  een  heel  concreet  en  gedetailleerd  karakter.  Sauter’s  model  daarentegen   kan  over  het  totaal  bezien  als  abstract  worden  getypeerd.  Ook  kan  het  model,  dat  overigens  in   een  eerste  versie  ‘slechts’  bestond  uit  de  vier  segmenten,  in  vergelijking  met  het  model  van  Van   Maanen  als  (te)  beknopt  worden  beschouwd.  

Alhoewel  de  frames  en  de  segmenten  niet  één  op  één  met  elkaar  vergeleken  kunnen  worden  zijn   zeker  overeenkomsten  zichtbaar.  Zowel  in  Van  Maanen’s  communicatief  frame  als  in  Sauter’s   segment  Theatrical  Playing  staat  de  wisselwerking  tussen  de  acteur  en  de  toeschouwer  centraal.     Beide  auteurs  beschouwen  dit  proces,  ook  al  is  dit  niet  als  zodanig  zichtbaar  in  het  model  van   Sauter,  als  de  kern  van  het  theatrale  event.  Ook  de  bovenste  groep  subsystemen  uit  het   maatschappelijk  frame  van  Van  Maanen  vertoont  duidelijke  overeenkomsten  met  Sauter’s  

Cultural  Context.  Beide  onderdelen  behandelen  de  invloed  van  de  maatschappij  rondom  de  

theaterwereld  op  het  theatrale  event.  Sauter’s  Contextual  Theatricality  vertoont  opvallende   overeenkomsten  met    Van  Maanen’s  institutionele  frame.  Een  belangrijk  verschil  is  dat  Van   Maanen  zijn  frame  veel  uitgebreider  bespreekt,  dan  Sauter  zijn  segment.    

Sauters  Playing  Culture  zou  het  best  kunnen  worden  gezien  als  onderdeel  van  de  onderste  groep   subsystemen  uit  Van  Maanens  maatschappelijk  frame.  Overigens  spreekt  Van  Maanen  hier  over   de  gehele  esthetische  wereld  en  spitst  Sauter  zich  in  zijn  model  toe  op  theatrale  activiteiten  als   onderdeel  van  de  esthetische  wereld.  

Over  het  totaal  bezien  kan  gesteld  worden  dat  het  model  van  Van  Maanen  zich  in  positieve  zin   onderscheidt  van  Sauters  model  door  de  gedetailleerdheid  ervan  en  doordat  het  de  relaties   tussen  verschillende  onderdelen  in  de  context  expliciet  maakt.  Het  model  van  Van  Maanen  is  in   dit  onderzoek  dan  ook  verkozen  boven  het  model  van  Sauter.  Ondanks  de  waarde  van  het  model   voor  dit  onderzoek  moeten  overigens  ook  de  beperkingen  ervan  in  ogenschouw  worden  

(14)

vanuit  één  invalshoek  belicht  wat  ‘slechts’  één  perspectief  biedt.8    In  het  licht  van  deze  beperking  

concluderen  zowel  Shoef  (Schoef  2004,  357),  Hauptfleisch  (Hauptfleisch  2004,  370)  als  Van   Maanen  (Van  Maanen  2004,    272)  dat  er  verschillende  invalshoeken  mogelijk  zijn  van  waaruit   het  theatrale  event  bestudeerd  kan  worden  en  dat  er  niet  zoiets  bestaat  als  een  rangorde  tussen   de  verschillende  perspectieven;  elke  invalshoek  biedt  nieuwe  inzichten.  Dit  is  misschien  wel  één  

van  de  belangrijkste  constateringen,  die  meteen  de  complexiteit  van  het  onderzoek  naar  het   theatrale  event  benadrukt.  Het  is  belangrijker  te  bepalen  welk  perspectief  leidend  is  in  dit  

onderzoek  en  de  beperkingen  daarvan  te  kennen,  dan  het  ‘juiste’  perspectief  te  kiezen.  De  positie   van  het  festival,  in  de  context  van  het  event,  maakt  een  bestudering  van  de  invloed  van  de  context   op  het  theatrale  event  een  logische  benadering  voor  dit  onderzoek.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                               

8  Het  model  van  Van  Maanen  geeft  de  invloed  van  de  context  op  het  theatrale  event  weer,  waarin  hij  de  relaties  tussen  de  

(15)

2.  De  waarde  van  toneel  op  persoonlijk  niveau

   

In    paragraaf  2.1  wordt  de  esthetische  ervaring  als  onderdeel  van  het  communicatieve  frame   beschreven  waarna  in  paragraaf  2.2  is  ingezoomd  op  de  creatie  van  waarden.  Tot  slot  zijn  in   paragraaf  2.3  methodes  en  theorieën  met  betrekking  tot  receptie-­‐  en  publieksonderzoek  nader   bestudeerd.    

 

2.1  De  esthetische  ervaring  

 

Onderzoek  naar  de  waarden  en  functies  van  kunst  begint  bij  het  onderzoek  naar  de  esthetische  

ervaring.  Van  den  Hoogen  onderscheidt  twee  soorten  onderzoek  naar  dit  type  ervaring.    Een  

effect-­‐georiënteerde  manier  en  een  werk(medium)-­‐georiënteerde  manier.  De  effect-­‐

georiënteerde  manier,  die  door  de  meeste  onderzoekers  wordt  gebruikt,  tracht  de  aard  van  de   ervaring  te  verklaren.  De  werk-­‐georiënteerde  manier  tracht  de  kenmerken  van  een  kunstwerk  te   verklaren.    Alhoewel  het  model  van  Van  den  Hoogen  effect-­‐  georiënteerd  is  blijkt  in  paragraaf  2.2   dat  dit  onderscheid  steeds  minder  strikt  wordt  gehanteerd  en  beide  oriëntaties  steeds  vaker   samen  gaan  (Hoogen  2010,    203).    

Van  den  Hoogen  constateert  dat  de  esthetische  ervaring,  die  ontstaat  in  het  communicatief  frame,   niet  gescheiden  kan  worden  van  het  dagelijks  leven.  Deze  constatering  bevestigt  de  conclusies  uit   hoofdstuk  één  betreffende  de  relatie  tussen  het  event  en  zijn  context.  Van  den  Hoogen  bestempelt   de  esthetische  ervaring  als  een  belangrijke  bouwsteen  in  de  leefstijl  van  mensen.  De  ervaring   biedt  een  manier  waarop  mensen  zich  kunnen  uiten  en  hun  identiteit  kunnen  onderzoeken.  De   esthetische  ervaring  kan  plaats  vinden  in  populaire  en  elitaire  vormen  van  cultuur  (Hoogen   2010,  231).    

In  hoofdstuk  één  is  beschreven  dat  de  esthetische  ervaring  ontstaat  tijdens  het  daadwerkelijke  

event  op  grond  van  de  gemeenschappelijke  basis  van  de  perceptieschemata  van  de  toeschouwer  

en  de  perceptieschemata  die  tijdens  het  optreden  worden  aangeboden.  Tevens  is  gesteld  dat  het   activeren  van  de  perceptieschemata  van  de  toeschouwer  gestimuleerd  kan  worden  door  een   optimale  inrichting  van  tijd,  plaats  en  omstandigheden  (Maanen  2004,    223,254).  De  activering   van  de  perceptieschemata  van  toeschouwers  wordt  overigens  niet  alleen  door  de  context  van  een   theatraal  event  beïnvloed,  maar  ook  door  de  kennis  die  de  toeschouwer  heeft  van  de  

tekensystemen  van  een  object.  Ganzeboom,  Maas  en  Verhoef  stellen  op  basis  van  verschillende   bevindingen  uit  de  informatie-­‐esthetica  dat  culturele  stimuli  verschillen  in  de  mate  waarin  ze   plezier  op  kunnen  leveren  op  grond  van  de  complexiteit  van  de  aangeboden  informatie.  De  kern   van  deze  theorie  ligt  in  de  psychologische  motivatietheorie  en  legt  een  relatie  tussen  de  mate   waarin  toeschouwers  door  externe  stimuli  geactiveerd  worden  en  de  mate  waarin  zij  dit   waarderen.  Of  de  activering  te  hoog  of  te  gering  is,  is  afhankelijk  van  de  relatie  tussen  de   culturele  stimuli  en  de  culturele  competentie  van  de  bezoeker.  De  verwachting,  die  bezoekers   hebben  van  het  aanbod,  in  combinatie  met  hun  vaardigheden,  bepalen  volgens  de  auteurs  voor   een  belangrijk  deel  de  culturele  competentie.  9  Ganzeboom,  Maas  en  Verhoef  geven  aan  dat  het  

kwantitatief  toetsen  van  met  name  de  vaardigheden  van  de  bezoekers  problematisch  is.  Het  feit   dat  vaardigheden  vaak  in  sterke  mate  zijn  vertegenwoordigd  in  bepaalde  sociale  groepen  maakt   dat  de  onderzoekers  stellen  dat  opleidingsniveau,  leeftijd,  beroep  en  frequentie  van  het  bezoek   aan  de  podiumkunsten  gebruikt  kunnen  worden  als  indicatoren  voor  de  aanwezigheid  van   vaardigheden  (Ganzenboom,  Maas  en  Verhoef,  1990,  31).  

 

2.2  Waarden  van  kunst  

 

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Statistisch gesproken neemt de kans dement te worden echter niet veel toe als een van de ouders het is, van 5 naar nog geen 10 procent, maar door statistiek laten de worried

Hij ziet dit niet alleen vóór zich, hij brengt het ook naar voren, zodat moerassige omstandigheden niet ontkend of verdrongen worden maar zich kunnen ontwikkelen tot praktijken

de geactualiseerde bouw- en grondexploitatie Grote Markt oostzijde/ Groninger Forum vast te stellen en de totale kosten van het project Grote Markt oostzijde/ Groninger Forum

Wij vragen uw raad aan de beklemde reserve MVA (Grote Markt Forum ca.) € 738.170,-- toe te voegen ten laste van de voorziening grondexploitaties (Grote Markt Oostwand). Bij

o Daamaast wordt een zondag in november en iedere zondag in december als koopzondag voor de warenmarkt aangewezen De zondagsmarkt vindt alleen plaats op de Vismarkt en op de

Het blijkt dat deze niet veelvuldig worden gebruikt en de fietsen dus alsnog tegen de heg worden geplaatst nabij de bushalte.. Als het hard waait dan waaien deze fietsen op

En als je dan weet, dat Gods liefde voor ons dus het slotakkoord (vs.22) van deze psalm is, dat Gods macht vooral de macht van zijn liefde is, en als je daarin

herindeling vrijwel zeker doorgaat, iets dat voor onze gemeente heel belangrijk is en aan de andere kant weemoed dat straks De Ronde Venen niet meer zal bestaan.. WAT BLIJFT U