4. KRITIESE EVALUERING.
4.1 VERTREKPUNT.
In die vorige hoofstw(ko lS op die kenmerke van die eksistensialisme en die implikasieD daarvan vir die opvoeding gewys sonder om standpunt daarteenoor in te neem. Die Christen-opvoeder kan daarmee nie vol=
~3taan nie. Vir '11 evaluering van die eksistensialiP=
me en sy implikasies moet die Christen-opvoeder stand=
punt inneem~ self weer self-ondersoek en selfverant=
woording doen
9want die eksi stensiali sme as mode- filosofie hot die roepstem van die moderne mens ge=
word.
'11 Sogenaamde neutrale of objektiewe lewenshouding sal nie as vertrekpt..mt van so ·n evaluering kan dien nie.
As Oberholzer die wetenskap as ''waardevrye en waar=
deringsvrye aangeleentheidH (Oberholzer
91954~ p.
59)s sien,kan daar dus geen sprake van '11 kritiese evaluering op begin:3elgrondslag wee s nie.
Die eksistensialii:me :oal IJJ)U ge-evalueer word vanui t die Calvinistiese standpunt. Stoker definieer Cal=
vinisme asg "Calvinisrne is in beginsel die enigste konsekwente 9 harmoniese 9 totalitere Christendom 9 om=
dat sy uitgangspunt is~ Uit 9 deur en tot God is al=
le dinge 9 alles (die hele kosmos) behoort aan God
en is aan Gods wil en wet onderworpe 9 God. is abso=
luut soewerein oor alles wat Hy geskape het; Chris=
tus is Verlosser en Herskepper en Koning van die hele kosmos; Gods woord werp lig op ~lle dinge; die mens is in alles wat hy d.oen en laat geroepe om God te dien en sy van God gegowe roeping te vervul~ enso=
voort~;. Hiermee is alle Protestantse dualisme of skolastiek sowel as die Roomse twee-terreine leer by die wortel afgesny. Dit beteken dat ons in ons weten=
skapsbeoefening (opvoeding) kontekstueel met al hierdie waarhede rekening moet hou en aldus ons hele wetenskapsbeoefening in diens van God stel.'v (Stoker 9
s.d.9 PP• 10- 11).
4.2 DIE WESENSKENJY!ERKE VAN DIE EKSISTENSIALISMEo
Ofskoon die klem by die een ander;'3 mag val as by die ander, kan die volgende kenmerke? in die geheel gesien?
as tiperend van die eksistensialisme beskou word.
4.2 .1 DIE HU!'iiANISTIESE KENJIIIERK.
Die eksistensialis is opsetlik humanisties. Die
mens staan hier in die sentrum9 die eksistensiele
mens is die middelpunt waarom alles draai. Nie
alleen word die gesag van God ontken nie
9maar ook
(VanWyk, 1973; 12)o Hierciie hu'11ani;-=1me ic::1 verder
individuali::~tie::_::. Dit ste1 veral die inclividu in die middelpu___nt en brine; ·~1 s:panninc daarmee ten op[~igte
van die samelewinc;"'!.vertande o
Die mens beiJaal r::,y eie wette en norme
oHy beskik oor sy eie lot in absol"Ll.te vryheid. Die mGns wat hier in die sentrum staan
7hoGf hom nie logies of rasioneel te verantwoorcl vir ::,y doen of late nie, omdat nikL:::
uiteindelik verklaar kan word nie en derhalwG vir die verstand ontoeganklik en du:-3 irra;:~:ioneel iE3. Die ek=
sistenRialisme i;J d.us •n irra:::::ionele hu'Ylanismeo
Hierdie moclerne von'1 van menslike self -f:l8ntra1i ;::;ering lei tot die :=-Jclfver~"3kroeiinc: van die mens en tot ·n kul tuurkrL3iSo In ""Y humanistiePe vryheidswaan klui=
ster die mens aan homself, selfs tGn ko :Jte van die wereld waarin hy leefo In die omgewing van hierdie afgod kan geon kultuur bloei nieo Kultuurdiens 9 ar=
beidsroeping floreer nie hier nie. (Vglo Spier
91951
9} ) 0
l 71)
0Duvenage wy-::: daarop dat ook wat die sedelike aanbe=
tref
9ons die opkoms van die sogenaamde Nuwe Moraal- skool kry wat hom enersyds afkeer teen die sogenaam=
de wettG en beginsels waarvolgens die mens moet lewe
en wat andersyds die geluk van die individu en sy
kie svryheid ·bo a11e tvvyfel vvi1 ste1. Die Nuwe 1Vloraa1 sou dan die nadruk 1e op die 1iefde vvat ter wi11e van die inc1i vidu voorkeur moe-l; kry. Die eer1ike mens is die mens vvat s;{ natrrur ui t1ewe en hierdie natuur word beskou as onbedorwe en ~aaf. In die beoorde1ing van sede1ike en ander prob1eme word die vryheid en
se1fverantwoorde1ikheid as ·n maatstaf gebruik en nie die norme van we1voeg1ikhoid nie. In die Nuwe
Moraa1 kom ook weer die spanning tussen individu en die same1ewingsverbande na vore. As die huwe1ik of gesin die vryheid van die individu aan bande sou 1e~
dan moet die vryheid van die individu die voorkem~
ontvang. (Duvenago~ 1972~ p. 151).
Die Skrif openbaar aan ons dat God die mens na sy bee1d en sy ge1ykonis geskape het. S1egs die mens is as sodanig geskapo. Die skeppingsverbond gee aan die mens die opdrag om oor die aarde te heers en dit te beheers. Die mens b1y egter TI bonde1ing, voor en na die sondeva1. Die mens is 6f ver1os van die sonde, dus vrygemaak 9 6f daaraan vers1aaf. In die vo1voering van sy bestemming op aarde as ver1oste a1 dan nie, dien hy as profeet, priester en koning~ en dit word verge=
sta1t in die opvoedingswerk. (Stoker~ s.d., pp.
10 - 11).
Soo :::.1 reecl:=. aans:edui het die elc:oi stensiali sme opgekom in reaksie teen die ra,:;ionalicnne wa,t diu redo die wctgevmr van die lc•J r.;mie :::.;e werl-clikheid wou maak en '11
verabsoluteercle vvetenska11like clenlce voorhou. Die ek=
r::i stensiali sme if; dus irra::::ionali ctie ;:,~ van aard. Vol=
gens Spier stel die irra:::>ionali stie se filo sofie die menslike :persoonlikheidsicleaal as die r::Jelf opgeroepe wetenskapsideaal wat uit[;aan van die geloof in die outonome en :::mevvercine 1)ers0on van die men:=::
9waardeur nie meer die kosrn.iese wet vergoddelik word nie 9 maar
een of ander !O'~ubjek. (Spier~ 1~51~ p. 164).
Raf.:;ionele kcnbaarhcid betoken vir die eksiDtensialif:>
onvryheido KemLiS is mac 9 maar geken-word is magte=
loo:.::;heicl. "De mcnselijke existentie is echter een bron van onaanta~:;bare macht en selfbe:=-chikking: zij onttrekt zich onschendbaar ;:::ouverein, aan iedere ana=
lytische voorwerJlGli jkheid. (Zuidema, 1943~ p. 10).
Die eksistensialiste i:::; ecnparig in hulle verset en verwer:ping van ·n afce slote of va C-'te ~~L:1teem waardeur tot '11 abstrakte vertolking van cUe mens geraak word.
Alle objektiewe waarhede of dit nou filosofies of
godsdienDtig van aard is
9i;3 vir hulle sinloos.
92o
Die eksistensialic i::: ,3isteemsku, dog is ook maar weer ·n -i sme 9 wa t naamlik clie o1c:.:;i r;ten0ie verabso=
luteor
jdit wi1 ::,c die werklikhoic1o Ook die mens word vanui t een crond.be:giw:.;e1
9to wete die eksi sten=
sie ~ verklaar
oElu<istensie ka:n volgens Skr:i_fgeflm=
deerde standpu.nt nooit volmaak weeE.; nie; die ek:-=.1is=
tensialis neem dus die onvol."l1l.aakte as ay uitgangs=
(Van Wyk ~ 1 J7 3 ~ -p
o110) • Die Chri ste:n i ,J di t eens met die eksi~Jtensializ~ dat die archimedespunt nie in enie;e ko:~mie~::e aspek (logiese, :3ede1ike
9ens.) geneem kan word nie:- want geen bohoorlike en werklik=
heidsgetroue beeld van die tydelike ko smo ;::~ in sy ::.:in=
totaliteit en sinverckeidenheid kan ooit vanuit die ko c:.:mie r3e verkry word nie. Eksi stensiali sme e;aan aan
irunanente beperkinze manl-::. Ware kenni ;::: kan 0legc:
vanuit die Godsopenbarin6 vorkry word. Dit is dan meteens duidelik dat clie Skrifgelowige clenker ;;,_;y ar=
chime de S})unt alleen sal vind in clie Chri stelike
,~rondmotief van skepl)ing
9sondeval en verlo ;-:<sing.
(Schoeman 9 lr:J75 9 Pll• 16- 17). Want deur hierdie grondmotief word ons deru{e gerig op die Christus van God en het ons daardeur deel aan die
9'nuwe wortel
91van die herbore lw~rrnos 9 want hierdeur word in Chris=
tus die enigste ware archimedespunt van die denke/
rede verkry.
die oorbeklemtoninc van ('J.ie ek~:;i:Jten;c:ie en ;3aam daar=
mee van die su:; jektiewe en die indi viduele ~ die al[Se=
mene, die objektiewe en die :::Jir:!ternatie~3e misken en depresieer. (G1.mte:~·, 1J64 ~ p
o280)
oEKSISTENSIALISTvlE IS 0 N KRISIS-FILOSOPIEo
Die twee wereldoor1oe in die eer;::Jte he1fte van die twintigste eeu het die rasiona1i3tie,s-humani::3tie se ku1 tuurOIJtismi?.lll.e 1aat oors1ac:m na ·n 1ewen:::>gevoe1 van
onvei1igheicl, angf-' en somberheid by die moderne mens.
In hierdie tota1e kriuis van die kt.:.1 tuur~ moet die mens volgens die eksi~Tbensia1i::>me :::;oek na die 1aaste va[:theid en sekerheid waaraan hy kan vac;eryp in die ab;::mrcli tei t van ;=w bo:5taan.
Hierdie diep;::;te of 1aac::te vautheic1 en ;:;ekerheid moet die mens egter in homse1f~ in ~y eie eksistensie vind
1terwy1 hy by voorbaat weet dat hy dit in hom=
self nie kan vine_ nio, omdat :JY diepste wese vo1slae nietigheicl, verganldikheid en :3in1oo sheid i::::. Vol=
gen;3 S};ier gee die elu:i~"ltensiali:Jme ui tdrukking aan die moderne 1ewen::::gevoel van die
92ongeborge
91mens~
dit gee ge;::talte aan defaitisme, lJesuimisme~ wan=
hoopstemmine, ontworte1inz, negatiwiteit en ·n besef van die sinloo sheid en ab2:urdi tei t van die be ~.:rbaan
by die mens wat op homself teruggewerp iso (Spier;
1951, ~· 167p vg1. ook Zuidema, 1948, Po 27).
94o
Smart en lyding word deur die ek si stensiali s as •n
we senseie van die men::-:like be staan of ek si stensie ge=
sieno Die mens is begrens en bedreig deur sy eie situasie wat hy nio 1wn ontvlug nieo
Die lewe dra ·n noodlot skarakter wa t in voortdurende vorwording deur teespraak? konflik en lyde bestaano Alles is onbegrypbaar en •n absurditeit. Venter skryf
van die eksi stensie-filo sofie tereg soo s volg~
99
Kleinlik en benepe in uitsig
9kan dit die krisis wel aandui Y maar nie die ui tweg nie o
99En~
99We senlik is
die eksi stensie-filo sofie daarom die wanhoop skreet van die r;e sekulari :::~eerde denke wa t God ui t sy lewe geban het 9 maar wat hom tog nio aan die Goddelike greep kan ontworstel nie. Dit is die pseudo-religie van die verwereldlike kultuurmens in ·n absurde we=
reld. Op:::etlik het hy die toegang tot sy wesenlike oksistensie dig probeer grendel teen God en sy Wet.
Hy staan buite die Woord - die hoop en besieling van geslagte wat wa:=::
9wat :ls en wat sal k6m. Hy hoor die ruising van die lokkende klanke? maar hy ver=
staan daardie taal nie meer nie.
99 19En tastend soek hy na sy God.
91 99Hy vind hom nimmer meer nie.
Want wie nie voor die God van die Skrifte wil buig niey soek tervergeefs na Hom in die doolgange van
sy wysbegeerte.
19(Venter y 1369
7p o 90).
Bybels. By hulle hoor ons gedurig van angs~ dood~
vertwyfeling, mislukking, wanhoop? wal[;ing, skuld 9 uitsigloosheid. Die Christen het ·n hoori op die toe::::
koms. (Van Wyk~ 1973 9 p. 12).
Die krisisbestaan van die moderne mens in die gein=
dustraliseerde en getegniseerde samelewing het ook sy invloed op die kuns en letterkunde van ons tyd.
Die absurde
Ywalglike en "diessei tige
11word ver=
heerlik en as vrye uiting van die kunstenaar se vry=
heid beskou. Die opvoeder en die skool e.e taak ten opsigte van die dekadente invloede in die samelewing spreek vanself.
DIT IS 9 N REDUKSIEFILOSOFIE.
Elke filosofie wat een deel van die ryke skepping van God of een aspek van die menslike lewe? neem en dit oorbeklemtoon ten koste van die andcr of dit selfs vergoddelik
7is '•n reduksiefilosofie of -lewensbe=
skouing omdat alles dan herlei word tot hierdie een deel of aspek en alles van daaruit besien word.
By die eksistensie-filosofie word alles herlei na en besien vanuit die eksistensie? die konkrete bestaan van die mens. Die ander aspekte van die lewe van die mens - sy gevoel? sy wil
9sy verstand en kenver=
moe
9sy liefd.e ensovoortsy word. herlei en ook besien
deur die bril van :w ek;:li ;Jten::::ie. Hierdie oorbeklem==
toning van ecn 3::·::::;ek en cUe vervJaarlo ~c;inG of negoring van clio ander a:::-:y)ekte, moot nocrlwenclig tot gevolg he, do..t Cl8
~- l::eold van die men:" v1at cLeur die ek~listen::c·ia==
l i '~ aan on;.: voorcehou word
9·n skoefgetrekte ueelcl en derhalwe •:1 kari~;:atuu:.:.' van die ware mcnsliko lewe is.
Alleen a;:; die men~:;likc lewe be sien word in die lig van die Woord van God word ·n ;:miwere beelcl daarvan verkry en aan elke a~·:pek DY regmatir;e plek en funk=
sionering toegeken.
DIT IS 9 N LIBERALISTIESE FILOSOFIEo
Die ek::::i:3ten~:iali ~3me to on baie cluidelik trekke van die liberalir,.me omdat baie nadruk gele word op die onbel;erkte vryheid van die mens. In sy ekci stensie moet hy onbeperkte vryheicl van keuse he. Hy moet aan
geen ge ::ag onderworpe wee:-; nie ~ ook nie aan die ge sag van God nie. (DeBruyn, Uod., Po 5)o Die idee ciat
iet:3 gee;oe i;; sowol a.,~ die behoort, word ontken.
Hiermee word die werklikheid verval::::
9die lewe van sy sin beroof en die mens vergoddelik. Ook die neutrale beoefening van die opvoeclkunde en opvoeding i;.=:: libe=
ralisties - dit onttrek die wetenskap aan die gesag van God. Die immanente spreek die laaste woord~ die men;:,, ic: ;:.;elfske:ppend~ selfverklarend
9~::elfverant=
woordelik.
DIE K8N]YL.8RKEliDE ANT ITESE
oDie antite se in die elu:i stensie-filo ;:-;ofie ver ~-_:.kil van die Chri f::telike anti to r.1e van geloof en ongeloof. Die anti te seleer van die e1c:i ~=·.ten~~iali ;_; ru~:; op die ba 3i s van ·n individualistio::Je~ irrac~ionalif3ti8':G 9 :lUbjekti=
vi stie se lewensbr.3 skouint;. (Spier~ lJ5l, P• 176).
Hierdie anti te r::e is clie tu:::::;;en eintlike (ware) eksi s=
tensie en ·nie-eintlike (val '3e) ele;i stensie.
Eintlj~ _§)k:3i~<tensie lB die lewenshouding van elk=
een wat in clie aanvaardinc; van sy eie vryheid en ver=
antwoordelikheid vir hom~:elf ;::y eie lewenDwet, icW
handel en wandel bepaal l'Jresies net DOOs hy dit self wil he.
Oneintlike eksi~-oten~:~ie is die lewenshouding van die deur:::mee mar:::;samens wat verraad teenoor llomself plee{:;
deur sy eie vryheid prys te gee en hom onderwerp aan die o-penbare mening of enige axuler va:::.:te norme of wette ( ook die Chri :::::tel ike norme of wette) wat van buite af op hom neerkom en nie uit sy hart gebore is nie.
Hier het on:-: te doen met ·n val::.;e antitese wat op tipie r.;e l i berali stie ;.;-humani::.:;tie r-oe wyf:.Je 9 die ware Chri "=.:tel ike vryheid laa t omslaan in •n onehri stelike bandeloosheiCl. met •n "Ek i<::~ my eie baasn - houdin(j.
Die antitese-ber::kouing is
9aldus
9Spier, niks anders
a~~ die verset van die individualisme teen c1ie ,,miver=
salisme binne die lJerke van ·~1 irrac-::ionalistieso per=
soonlikiwid~3t;eloof nie. (Spier, 1951~ Po 176).
Ui t di8 antite r;;e-be :c;kouing blyk ook dio valse ~
9ari=
;.,~tokra tie se
99trel<::kr,:; van die oksi btensiali :c-me, wa t die eintlike eksi rJtenuie be ::..~kou a
("<,..)
die voorreg van slogs
enkeles. Die enekeles wat die hoe trap van eintlike eksistensie bereik~ word beskou ao die vernaamster.:;, die verhewene s>. die gee stelike edelmanne
oDie masc::a=
menE>
9die e;epeupel, wat oneintlik eksisteer~ kan die hoe peiJ. nie bereik nie
9o;ndat die nie-eintJ.ike eksis=
ten;:;ie by huJ.J.e gevind word
oDit behoort tot die vEJrdienste van die eksistensia=
J.i&lle dat hull(~ gewy:::, het op die ontstaan van die
maGsanen~-; wat nooi t as indi vidu na bui te optree nie;
aJ.leen a;::; lid van ·n massa is hy tot aksie te beweeg.
Tereg ~CJe Gunter dat ons pedagogie r3 die ly-.a. sou kon trek na die ind.ividuele kind as subjek of persoon wat cehelp moet word om die pad van die ware menslike be=
staan te vind
9te 1.-.:ie s en daarop te bou en
91daarom
mag hy nie in enige mate aan die c:kool
9die kerk of
die r3taat a::1 inf::telling~ die leerplan
9die leervak
9die eksamen of die onderwyc:sisteem opgeoffer word
nie.
91(Glmter
9lJ64
9p. 266).
band mot die voore;aande" So veel van jeug word optjeswelc dc1.-~r die onpersormlike ma;.3sa en verloor daardeur hul vryheid, waarcle en waarC.igheicl as per=
Die ekoi stensiali ,,. dvving lcerk en ;-;kool al bei om te
be~in oar die vraag of die mens in TI veruiterlikte Christendom nie verlore gegaan het nie
oI ~l die in=
dividuele f3tanc1pL-mtneming? beslissing en persoonlike aange sprokenl1eid nie verruil vir •n ~Jleur- en EJ.assa=
be r-:Jtaan vvaar die kind au i.ndi vidu verlore gaan en al hoe meer gefrw.:;treerde jongmense op seclelike e:;ebied wegdryf en met wa:ngedrag en uitspattighede die aandag
op hulle pro1Jeer trek nie?
DIE KLOOlil TUSSE:N DIE EKSISTENSIE EN DIE WeRELDo
Ondanks die in~c-lie-wereld-syn van die eksi.stensie is daar tu.=;sen be ide •n kloof. Hulle is prin~~ipiee1 ge=
skei on het geen gemeen;:.,;kaplike worte1 nie
9want die
ek~~istensie i;,~ vry en ken geen ander wet as sigr3elf nie, terwyl die wereld die terrein is van die rasio=
nele wetmatighede
7waar clie wetenskap sig kan uitlewe.
Die sin van die wereld word in die skema van die we=
tenskapideaal vervat terwyl die ::~in van die be staan slegs benader kan word vanuit die humanistiese per=
ooonlikheidsideaalo
100.
·n Eenheidsvisie wat clie totale geskape werklikheid omspan, ontbreek. In die Heilige Skrif openbaar God aan ons wio Hy i::.::; en wat ;_;y verhoudin{~ tot die ::.:kep=
in sy Woord aan en:::: au Skepper van allo dinge. Tereg
;o:.e Schoeman be :3taan.de rJin{[.e nie hul finale be stem=
ming immanent'/ clit wil se binne hulself vind nie~
want alle dint;e wys heen na alle ander geskape dinge?
en die weer na die men;:.i? en deur die mens na die Oor=
Saam met die mens is die boetemmins van die wereld (skepping) dan wat Van Riessen noem~ "ten diepste de dienst van God in Zijn Schepping.?' (Van Riessen~ 1970? p. 173).
Die Christelike opvoeder se standpunt is dat alle ge=
~:kape dingo en veral ook die opvoedende onderwys~ ·n be sondere? Godgegewo ~Jin vertoon. Geen ko smie :.:;e as=
pek? aktiwi tei t of lewensvorm
9en r·'o ook nie die OlJ=
voeding nie 9 kan buit8 die sinvolle 9 onderlinge same=
hang tus;Jen die verskeidenheid~ wat deur die Skepper gele i:::.'~ bedinl-c word nie.
DIE EKSISTENSIALISME IS VREElYID OPENBARING VAlT GOD EN DIE GOD OPENBARING.,
AAN DIE VAN DIE
Sommige el>::::::istensialiste 9 onder andere Sartre 9 is
oortuigde ateiste. Ander eksistensialiste praat
wel van God of van die Tranr:::endente
9maar tereg se
Spier; "het is duide1ijk, dat dit niet de God en Vader van onze Here Jezu2 Christus is, maar een phi=
1osophiche god, die zij zich naar het exempe1 van de mense1ijke existentie gecreerd hebben, een verborgen
god~ die ons van zichse1f geen openbaring gegeven heeft.
9'(Spier, 1951
9p. 200).
Loen gee die indruk dat hy vanuit die godde1ike woord=
openbaring wi1 fi1osofeer en in sy wyobegeerte die God van die Bybe1 wi1 be1y as die vaste grand vir ons 1ewe en den.."ke. By nadere ondersoek b1yk d.i t egter, dat die eksistensia1istiese motiewe van irrasiona1e humanistiese den1~e, oak by hom die openbaringsmotiewe vervorm het 9 sodat hy se1fs sy eksistensie-idee van die mens as historie in God projekteer en daarmee die grond van die georJenbaarde Woord van God ver1aa t het
9om op p seudo-chri ;:-;te1ike wyse in die h·urnani stie se ideaa1 vas te steek. Die vryheidsidee van Loen ant=
trek die mens1ike ekf;istensie prinsipiee1 aan die wet van God. (Spier 9 1951, p. 202).
4.3 DIE KENTEORETIESE UITGANGSPUNT VAN DIE EKSISTENSIALISME.
Die konsekwente eksistensia1isme~ soos die van Sartre 9 wat die mens in die were1d s1egs vanuit die eksisten=
sie as ui tgang:Jpunt wi1 verstaan en verk1aar
9het
geen positiewe waarde vir die pedagogiek en die sede=
102o
like in ruimer sin nieo (Gunter? 1964~ Po 278)o Die subjektivering word in so ·n mate geradikaliseer
dat die enigste kriterium vir waarheid (kennis) in die subjek self gelee is. Dit is uitsluitlik in die
subjektiwiteit en nie in objektiwiteit nie dat die primere kennis gevind wordo Objektiwiteit is geen
so eke na die waarheid nie
1maar eerder ·n onderwerping aan die gemiddelde mens en die gemeenplaaso Jaspers verklaar selfs dat die eksistensialistiese kenne al=
leen waarlik rasioneel is as geheel die rede~ feitlik en bewustelik 9 gegrond is in a-rasionalisme (non- reason)o (Jaspers~ 1951
9p. 118)o
Gemeenskaplik aan alle eksistensialiste is dat hulle anti-rasionalisties en ook anti-sistematies iso Die rede met sy abstraksie help om die konkrete lewe te vervreem, en juis die konkrete liggaamlike situasie van die mens is belangrik. Die nadnD.t word oral en altyd op die korucreet persoonlike~ die hele mens 9 die eintlike ek gele. Die porsoonlikheid is geen objek tussen ander objekte nie
9nog minder is di t ·n ding tussen ander dinge. Di t bly ·n r.mbjek tussen ander subjekteo
In hierdie bewerings is daar seker ·n mate van waar=
heid~ maar die teendeel is ook waar ~ di t kan ·n ge=
vaarlike oordrywing weeso Die persoonlikheid is geen
ding nie
oDit is waar ~ Di t is ook waar dat ons •n sekere bewusthoid het van ons eie aktiwi tei te in •n
a-teoretiese en nie-objektiewe sin. Maar tereg s&
Wild~ HThis practical a_pprehension is dim and hazyo Unlecs it is supplemented and clarified by objective insight 9 it may lead us into irrational bias and fanaticism
o • • oit is dangerous to neglect any mode of cognition to which we have access. Each has its contribution to make. (Wild
91955
9p. 183).
Eksistensialisme in sy r-uimer betekenis kan aangedui word as daardie soorte denke waarin die mens se ek=
sistensie op ·n besondere manier op die voorgrond getree het in die mens se verstaan (ken) van homself 9
die w&re1d en God. (Gunter
91964
9p. 247). Objek=
tiewe 9 begripmatige kennis is dus nie die enigste kennis nie 9 m~ar daar is ook eksistensiele kenniso Objektiewe kennis is koue kennis en moet plek maak vir warme kennis 9 wat met die eksistensie verbonde is 9 naamlik eksistensio1e kennis 9 want bo-alles is nood=
saaklike kennis subjetief en innerlik. (Heinemann?
19549 Po 40)o
Die subjektiwisme van die eksistensialis is •n ui ter=
ste teenstander van die Christelike geloof 9 want noodwendig sal dit geen plek laat vir die uitsprake van God se Woord as geldende waarheid nie. Die sub=
jektiwisme kan geen outoriteit bo homself erken nie.
l04o
Alle wet of norme word deur die dryfkrag van die sub=
jek deur homself geskepo Fourie stel di·(; dat vanwee sy verankerdheid in die subjektiwisme 9 is die eksis=
tensialis in OJ!f.~tand teen alle clenk:::.:isteme wat ·n be=
slag van lm.i te aan die 1JG1owing van binne wil gee
on~.h f3kien is di t d9-Clrom cla t dio men!::' van ons tyd die klem verskuif van die objektiewe wereld van dinge bui te hom na die i:::merlike, van die em:pirie se erva=
ring na die intuitiewe ervaring
9vvant die enigste sfeer vun ware bestaan is dan ware E~ubjektiwiteit."
Die voorgaande het ook positiewe waarde vir die op=
voedingo Die verwerping van dio oormatige rasiona=
lisme in die opvoedkundige teorie en praktyk van die verlede met sy metode van objektivering~ meting en kwantifisoring 9 het die opvoodeling as eksisterende subjek misken. Die klcm op intelligensietoetsresul=
tate, parate feitekennis en die
91J!untelisme
10maak die opvoedeling tot 91 ding 91 9 ''syfer" of objek. (Van
·n Ander bcginsel van po si tie we waarde is da t die op=
voedeling so kennis op werklike belewing moet rus;
• A •