,,
HOOFSTUK 1
PROBLEEMSTELLING1 DOEL1 METODE EN PROGRAM VAN ONDERSOEK
1.1 INLEIDING
Die onderwysbeleid in Suid-Afrika, soos in Wet nr. 39 van 1967, art. 2 se eerste bepaling vasgel€, lui dat onderwys in Blanke staatskole n Christelike karakter moet he
(Stone,
197 4 :4 9) .
In ooreenstemming hiermee meen Van Loggerenberg (1973:45) dat volgens Christelik-Protestantse beskouing die basiese of fundamentele doel van opvoeding daarin gelee is om mense tot die eer en verheerliking van God Drieenig vir elke goeie werk volkome toegerus, te vorm. Die Christen- opvoeder behoort daarom n doelbewuste poging aan te wend om die onvolwassene omhoog te lei na liggaamlike sowel as geestelike volwassenheid.
1.2 ORieNTERING
Aangesien dit n mens is wat opvoed en n mens is wat opge- voed word, sal die opvoeder se mensbeskouing .sy leerteorie bepaal. So sal n persoon wat die mens bloot as verleng- stuk van die dier beskou geneig wees om die leerhandeling slegs as n ingewikkelder verloop as van wat by die dier gebeur, te sien. Die neiging sal bestaan om alle leer deur kondisionering te verklaar (De
~vet,Monteith en Vander Westhuizen,
1981:13).Volgens Christelike mensbeskouing, wat teenoor die huma- nistiese mensbeskouing staan, sien die Christen die mens as: unieke
we~e,wat n eiesoortige onherleibare wese met
n eie individualiteit, persoonlikheid en denkvermoe
is;
an~woo~dgewende we~e
wat deur sy milieu, sy aanleg, die sarnelewing, sy naaste en bo alles deur God geroep word om op al die take wat op horn afkorn, ooreenkornstig die eise van God, selfstandig te antwoord;
ve~houd~ng~we~e
wat op God, sy rnedernens en die dinge om horn betrokke bly;
eenhe~d~we~e
wat in personale eenheid rneer as die sorn van sy dele is;
geb~oke we~e
wat in al sy funksies deur die mag van die sonde aangetas is hoewel hy nog opvoedbaar is;
kon~nk~ykwe~e
wat deur geloof in Christus deel aan die verlossing kry;
ge~oepe we~e
wie se prirnere roeping die is tot die koninkryk van God (Van der Walt en Dekker, 1983:220- 221 en De Wet e.a., 1981: 14-15).
"Die mens kan horn nie van hornself losrnaak nie. Elke skep- sel is veranker in die skepping van die kosrnos as die een groot werk van God en alle sisternatiese wete ontleen sy karakter aan die skepping van die mens as n eenheid, geskape na die beeld van God" (VanWyk, 1979:117).
Die doel van opvoeding en die doel van die lewe is ten nouste verbind. Die lewensbeskouing bepaal die uitgangs- punt, die inhoud, sowel as keuse van opvoedingsrnetodes
(Van der Walt en Dekker, 1983:186-187).
Die kern van die Christelike opvoeding is daarorn in "die
terugbinding van die afvallige onrnondige aan sy religieuse
wortel" gelee. Die Christelike skool behoort in ooreen-
sternrning hierrnee in kurrikulurnbeplanning en in leerstof-
keuse en rangskikking aansluiting te vind by "die Chris-
telike antropologie, naarnlik dat die mens na die beeld van God geskape is en dat hy n bepaalde taak in opdrag van God ontvang het" (Van der Walt en Dekker, 1983:236).
Die kind is as mens deur God s6 geskape dat hy oor leer- rnoontlikhede beskik, maar daar bestaan grense aan wat hy kan leer, as gevolg van beperkte rnoontlikhede en die feit dat hy onder die mag van die sonde verkeer. Beperkings kan onder andere in die genetiese potensiaal van die intelligensie van leerlinge, die ornvang van kortterrnyn- en langtermyngeheue en die verkeerde toepassing van kennis gelee wees (De Wet e.a., 1981:15).
Coetzee, soos deur De Wet aangehaal, beklemtoon dat die onderwyser individuele verskille wat tussen leerlinge bestaan rnoet aanvaar en daarin behoort te berus. .., ..Die
ryke verskeidenheid in die eenheid openbaar aan ons die alrnag en goedheid van die Skepper. Die feit van indivi- duele verskille leer die onderwyser dat sy taak beperk
is : hy kan van die kind alleen rnaak wat potensieel in die kind aanwesig is. Hy kan nie skep wat daar nie is nie; hy kan alleen rneehelp aan die groei en ontwikkeling van die kind" . . . en hy hoef "nie te gee wat daar nie is nie hy kan en rnoet vorrn, ontwikkel en laat groei wat daar is"
(De Wet e.a., 1981:365-366).
VanWyk, aangehaal deur van der Walt en Dekker, rneen dat die Christen-opvoeder geroepe is "om die kind wat aan horn toevertrou is te lei en te vorrn tot n geintegreerde per- soonlikheid, volgens sy unieke aard gereed vir die sarne- lewing, ingestel op ware vryheid en verantwoordelikheid, gedra en gerig deur geloof, hoop en liefde" (Vander Walt en Dekker, 1983:226).
Die kind rnoet gelei word om gaandeweg sy eie rnenswaardig- heid te kan besef en daardeur ook agting vir die rnens- waardigheid van andere te ontwikkel (Van der Walt en Dekker , 1 9 8 3 : 2 0 1 ) .
. · - - · · · - - - - - - - - -