• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

LEZINGEN DOOR DE WEEK | Maandag 24 augustus: Apokalyps 21, 9b-14 en Johannes 1, 45-51 • Dinsdag 25 augustus: Eerste Brief aan de Tessalonicenzen 2, 1-8 en Matteüs 23, 23-26 • Woensdag 26 augustus: Eerste Brief aan de Tessalonicenzen 2, 9-13 en Matteüs 23, 27-32 • Donderdag 27 augustus: Eerste Brief aan de Tessaloni- cenzen 3, 7-13 en Matteüs 24, 42-51 • Vrijdag 28 augustus: Eerste

Brief aan de Tessalonicenzen 4, 1-8 en Matteüs 25, 1-13 • Zaterdag 29 augustus: Jeremia 1, 17-19 en Marcus 6, 17-29 • Zondag 30 au- gustus (Tweeëntwintigste zondag door het jaar) Deuteronomi- um 4, 1-2.6-8 — Brief van Jakobus 1, 17-18.21b-22.27 — Marcus 7, 1-8.14-15.21-23.

EUCHARISTIE OP RADIO | 23 augustus, 10 uur, vrt Radio 1: van-

uit de parochie Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart in Melsele (deke- naat Beveren).

EUCHARISTIE OP TV | 23 augustus, 10 uur, rkk via Nederland 2: vanuit de Nicolaasbasiliek in het Nederlandse IJsselstein. Het Nicolaaskoor onder leiding van Hans Leeuwenhage ondersteunt de zang. Voorganger is mediapastor Peter Denneman.

23 aug u stu s 2009 – e e n e n tw i n t i gst e zo n dag doo r h et jaa r

eerste lezing

jozua 24, 1-2

a

.15-17.18

b

In die dagen riep Jozua alle stammen van Israël in Si- chem bijeen, met de oudsten van Israël, de familie- hoofden, de rechters en de schrijvers. Toen zij voor God stonden, richtte Jozua zich tot het volk en sprak:

„Zo spreekt de Heer God van Israël: Als gij de Heer niet wilt dienen, kies dan nu wie gij wel dienen wilt: de goden die uw voorouders aan de overkant van de Rivier hebben vereerd of de goden van de Amorieten, in wier land gij woont. Ik en mijn familie, wij dienen de Heer.”

Het volk antwoordde: „Wij denken er niet aan de Heer te verlaten en andere goden te vereren. De Heer onze God heeft ons en onze vaderen uit Egypte geleid, uit het land van de slavernij. Hij heeft voor onze ogen gro- te tekenen verricht en ons beschermd op al onze toch- ten en tegen alle volken waarmee wij in aanraking kwa- men. Ook wij willen de Heer dienen, Hij is onze God.”

tweede lezing

brief aan de efesiers 5, 21-32

Broeders en zusters,

Weest elkander onderdanig uit ontzag voor Chris- tus. Vrouwen, weest onderdanig aan uw man als aan de Heer. Want de man is het hoofd van de vrouw zoals Christus het hoofd is van de Kerk. Hij is ook de verlos- ser van zijn lichaam; maar zoals de Kerk onderdanig is aan Christus, zo moet ook de vrouw haar man in alles onderdanig zijn.

Mannen, hebt uw vrouw lief zoals Christus de Kerk heeft liefgehad: Hij heeft zich voor haar overgeleverd om haar te heiligen, haar reinigend door het waterbad met het woord. Hij heeft de Kerk tot zich gevoerd als een heerlijke bruid, zonder vlek of rimpel of fout, hei- lig en onbesmet. Zo moeten ook de mannen hun vrou- wen liefhebben zoals ze hun eigen lichaam liefheb- ben. Wie zijn vrouw bemint, bemint zichzelf. Niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat; integendeel, hij voedt en koestert het. En zo doet Christus met de Kerk, omdat wij ledematen zijn van zijn lichaam.

„Daarom zal de man vader en moeder verlaten om zich te hechten aan zijn vrouw en die twee zullen één vlees zijn.” Dit geheim heeft een diepe zin. Ik voor mij betrek het op Christus en de Kerk.

evangelie

johannes 6, 60-69

In die tijd zeiden velen van Jezus’ leerlingen: „Deze taal stuit iemand tegen de borst. Wie is nog in staat naar Hem te luisteren?”

Maar Jezus die uit zichzelf wist dat zijn leerlingen daarover morden, vroeg hun: „Neemt gij daar aan- stoot aan? Als gij dan de Mensenzoon ziet opstijgen naar waar Hij vroeger was...? Het is de geest die levend maakt, het vlees is van geen nut. De woorden die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en leven. Maar er zijn er on- der u die geen geloof hebben.”

– Jezus wist inderdaad van het begin af aan wie het waren die niet geloofden en wie Hem zouden overleve- ren. –

Hij voegde er aan toe: „Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij kan komen als het hem niet door de Vader gegeven is.” Ten gevolge hiervan trokken velen van zijn leerlingen zich terug en verlieten zijn gezel- schap.

Waarop Jezus aan de twaalf vroeg: „Wilt ook gij soms weggaan?”

Simon Petrus antwoordde Hem: „Heer, naar wie zou- den wij gaan? Uw woorden zijn woorden van eeuwig le- ven en wij geloven en weten dat Gij de Christus zijt, de Zoon van God.”

Schriftlezingen © Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

commentaar bij de zondagslezingen

— Kris Depoortere—

Dankjewel

DE EERSTE LEZING VAN VANDAAG komt uit het boek Jozua. We zijn zo’n 1.200 jaar vóór Christus. Jozua is de opvolger van Mozes. Laatstgenoemde is gestor- ven op de berg Nebo, in het zicht van het Beloofde Land. Je kunt die plaats bezoeken met prachtig zicht over de Dode Zee en de oases aan de overzijde.

Na Mozes voerde Jozua zijn volk het beloofde land binnen. We kennen daarover indrukwekkende verhalen. De Israëlieten bliezen op bazuinen en God versterkte de klank tot de muren van de stad Jericho door de trilling instortten. Of de slag bij Gi- deon. De vijanden leken te sterk, maar er was vooral het dreigende feit dat de nacht viel. En ’s nachts zijn de sluipmoordenaars baas. Toen vroeg Jozua aan God, de Heer van de hemellichamen, om de zon te laten stilstaan. En het gebeurde. De zon draalde tot de Israëlieten de overwinning hadden behaald. The Longest Day. De langste dag.

Verhalen die lijken op onze patriottische verhalen van de Guldensporenslag of de slag in het Beverhoutsveld, hier achter mijn huis. Met een korrel zout.

Maar in de Bijbellezing van vandaag is het heetste van de strijd voorbij. Ook voor leider Jozua. Hij is stokoud: 110. Zijn volk heeft zich gevestigd in de oases. Ze hebben huisjes gebouwd, geraniums geplant en tomaten geoogst in dit land van melk en ho- ning. Ze kregen kinderen en kleinkinderen. En ze vergeten hun verleden. Ze vergeten dat ze alles gekregen hebben.

De oude Jozua is intriest. Daarom roept hij alle verantwoordelijken samen bij de eik van Sichem, een oeroude bedevaartsplaats. Zeshonderd jaar eerder was Abraham daar langs gekomen en hij had er een dankoffer gebracht aan de Heer. En Rachel, de vrouw van Jakob had er haar afgodenbeeldjes begraven en trouw gezworen aan de Heer, vijfhonderd jaar vroeger. „Komt allen naar hier,” zei Jozua, „zo kan het niet ver- der. Jullie denken dat jullie alles zelf veroverd en gewonnen hebben. Jullie vergeten één enkel ding, het belangrijkste van allemaal: dankbaar te zijn om al die melk en honing in jullie leven.”

En ze waren er, met vele honderden, onder de kromme kurkeik van Sichem. En dan vroeg Jozua: „Willen jullie de Heer dienen? Dat betekent: willen jullie dankbaar in het leven staan? Niet hebzuchtig en inhalig? Niet langer denken dat jullie alles op je eentje kunnen, dat jullie geen God meer nodig hebben? Willen jullie menselijke grenzen erkennen, en eerbiedig omgaan met de vele onopgeloste vragen? Willen jul- lie de afgoden van materialisme en egocentrisme hier begraven onder de kurkeik en luidop allen samen ‘dank U, Heer’ zeggen? Dank U om het leven, om de partner, om de kinderen, om het werk... Zoek maar zelf, maar zeg ‘dank U’.”

Na een kort beraad zeiden alle vertegenwoordigers van het volk, heel luid en her- haaldelijk: „God, zij dank. Ondanks alles, God, zij dank”. Toen stierf Jozua 110 jaar oud. Dankbaar dat hij had mogen leven.

Ik meen dat we drie takenlijstjes nodig hebben. Misschien op onze pc. Het eerste zal wel onze agenda zijn: to do, te doen, deze week. Het tweede is ook belangrijk: een lijstje van mensen aan wie we beloofden te bidden. Ik heb dat in mijn brevier zitten.

Het zijn intussen ettelijke kaartjes geworden. Soms bestaat mijn avondgebed gewoon in het overlopen van die namen. Er staan al wat kruisjes bij, mensen die overleden zijn.

Het derde lijstje is het belangrijkste, het is het Jozua-lijstje. Het is iets wat ik – na verloop van tijd – soms voorstel aan mensen, die veel verlies hebben geleden: „Maak een lijstje van de cadeaus die je de voorbije dag kreeg, de onverwachte, onverdiende geluksmomenten.” Zoals: „Er was een oude man, die je zei dat je de beste verzorgende was (van het voorbije kwartier)”. Of: „Trude zei voor het eerst ‘mama’ tot jou”. Of: „Je hebt bij de lift even ‘echt’ contact gehad met een collega, van wie de echtgenoot drinkt.

Je ‘hoe gaat het met jou?’ kreeg een onverwachte intonatie, waaruit een gesprek volg- de”. Of: „Je buur, een Nigeriaan, kwam een ei vragen. Je hebt er vier gegeven”. Of: „Je bent naar de federale vergadering van Welzijnszorg geweest, hoewel erg moe. Geluk- kig dat je er was, want er waren veel verontschuldigingen”.

Was het niet Anne Frank, die in haar hopeloze situatie schreef: „Ik wil hardnek- kig goede dingen zoeken.”? Dan krijgen de woorden van het instellingsverhaal in de eucharistie plots body: „Jezus dankte U, Vader – omdat Hij had mogen leven. Hij brak het brood en gaf het aan zijn vrienden.”

16 lezingen & Commentaar

12 augustus 2009

kerk & leven

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Beoordeel of de spanning van de bekkenbodem slap, normaal of gespannen is (PM de bekkenbodem wordt reflexmatig aangespannen tijdens hoesten en ontspant reflexmatig bij persen). 

Ons advies is: gebruik geen alcohol in de periode dat u zwanger wilt worden, en zeker niet tijdens uw

Hij is ook de Verlosser van zijn Lichaam; maar zoals de kerk onderdanig is aan Christus, zo moet ook de vrouw haar man in alles onderdanig zijn.. Mannen, hebt uw

Talking Book werd begin augustus gevolgd door Innervisions , een conceptalbum waarmee Wonder zijn visies op de maatschappij naar buiten bracht.. Innervisions werd daarbij geprezen

Waar God uw vrouw, ofschoon zij een zondares is, genade geeft, genade des levens, opdat zij niet sterve, maar eeuwig voor Zijn aangezicht leve, daar zult gij, man, slechts dan

„Maar de dialoog moet meer zijn dan camaraderie”, zegt Paolo Dall’Oglio.. „We moeten ook het theologische gesprek durven

Wat mijn woordje betreft, bij ouderen be- gin ik niet over het trouwboekje, maar voorts is de liefde hetzelfde voor jong en oud.” „Bij ons was het intiem, sfeervol en

De heteronorm (wijs naar poster 9, bijlage 5) in onze samenleving gaat ervan uit dat er mannen en vrouwen zijn, plus dat je verliefd wordt op het tegenovergestelde