• No results found

Elkaar verrijken als man en vrouw

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Elkaar verrijken als man en vrouw"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K E R K

9

K E R K + L E V E N - 2 5 F E B R U A R I 2 0 0 9

L

INKSE rebel en middelma- tige student. Ziedaar Paolo Dall'Oglio in zijn tiener- jaren. Zo verzeilt hij als arbeider op een scheeps- werf in Fiumicino, Rome. Op late- re leeftijd ontdekt hij zijn roeping en treedt hij in bij de jezuïeten. Na zijn filosofie- en theologiejaren trekt hij als missionaris naar het Midden-Oosten. Daar bestudeert hij de islam en leert Arabisch, wat bezegeld wordt met een doctoraat Islamkunde aan de prestigieuze pauselijke universiteit Grego- riana.

In het eeuwenoude klooster Deir Mar Musa el-Habashi, enkele kilometer ten noorden van Da- mascus, begint hij in 1992 een uniek gelovig experiment. Mid- den in de islamitische wereld van het Midden-Oosten wil de jezuïet middels een oecumenische ge- meenschap van christenen wegen openen voor dialoog met moslims door de islam van binnen uit te le- ren verstaan. Gastvrijheid en vriendschap staan dan ook cen- traal. „Maar de dialoog moet meer zijn dan camaraderie”, zegt Paolo Dall’Oglio. „We moeten ook het theologische gesprek durven te voeren. Respect betekent immers dat je aanvaardt dat de ander je iets te zeggen heeft.”

Op drie pijlers is zijn gemeen- schap gestoeld. Allereerst willen de leden (elf mannen en vrouwen van verschillende Syrische Ker- ken en uit Europa) een spiritueel leven leiden, geworteld in de isla- mitische én de christelijke tradi- ties. Zo bidden ze met het gelaat naar Mekka en op de knieën. Het is ook een leven in armoede, als antwoord op het materialisme dat de jezuïet een wereldwijd pro- bleem noemt. Een derde aan- dachtspunt is gastvrijheid, met de gemeenschappelijke aartsvader Abraham als ijkpunt.

Abrahampad

In hun zoeken naar identiteit en vol vragen over hun godsdienst, tonen steeds meer jonge moslims en christenen belangstelling voor de nieuwe religieuze gemeen- schap aan de rand van de woes- tijn. Paolo Dall’Oglio geeft hen geen makkelijke antwoorden, maar bezit wel het charisma om hen op weg te helpen. Het initia- tief Abrahampad blijkt erg suc- cesvol. Het is een pelgrimstocht van Turkije over Jeruzalem tot Hebron, waar Abraham begraven ligt. Onderweg ontmoeten de jon- ge pelgrims drie verschillende

godsdiensten en nog meer cultu- ren en vinden ze aanknopings- punten om hun spirituele bron te ontdekken.

Het is dan ook geen wonder dat de almaar meer Arabisch uitzien- de jezuïet uitgerekend door stu- denten voor een eredoctoraat werd voorgedragen. Aan Vlaamse zijde was dat Dries Deweer, filo- soof en student Politieke en Socia- le Wetenschappen. „De crisis in de verstandhouding tussen culturen en religies smeekt om nieuwe en verfrissende perspectieven, die hoop bieden op een harmonieus samenleven”, zegt de student.

„Paolo Dall’Oglio opende in zijn leven en werk zo’n perspectief.

Voor hem schuilt de basis voor dialoog in de erkenning van de is- lam als evenwaardige religie, zonder het eigen geloof te ver- loochenen.”

Deweer zegt onder de indruk te zijn van het charisma van de jezu- iet. „Hij is niet bang om tegen hei- lige huisjes te schoppen. Onze we- reld, getekend door een botsing van culturen, heeft een ontmoe- ting vanuit een gedeelde geloofs- ervaring nodig, waaruit een globa- le spirituele cultuur kan ontstaan.

En die biedt Dall’Oglio. Het is geen naïeve new age mix, maar een er- varing die mensen in staat stelt

om de trouw aan de eigen geloofs- traditie te verbinden met op- rechte waardering voor een ander geloof.”

Aan de Franstalige tegenhan- ger van de K.U.Leuven woedt mo- menteel een felle discussie over het verwijderen van de ‘C’ uit de naam. Deweer: „Ook voor die pleitbezorgers had de jezuïet een sterke boodschap. Universiteiten moeten zorgen voor de spirituele ontwikkeling van jonge mensen.

‘Misschien moet je niet zozeer katholiek blijven, maar het wor- den. Vandaag meer dan ooit’, zo klonk het.”

Nonsens

„Jongeren vinden het moeilijk om nog in een religie te geloven, omdat de godsdiensten zozeer overhoopliggen met elkaar”, ver- telt Dall’Oglio. „Daarom voelen ze zich aangetrokken tot ons kloos- ter, waar daadwerkelijk interreli- gieuze ontmoetingen plaatsvin- den, waar we dagelijks proberen om een interculturele Arabisch- christelijke gemeenschap op te bouwen.”

Zowel islam, hindoeïsme als christendom maken aanspraak op universaliteit. Ze komen onver-

mijdelijk in botsing als ze de dia- loog niet aanvaarden en ervan uit- gaan dat de wereld kan bestaan uit één cultuur, stelt Dall’Oglio.

Het onder meer door Benedictus XVI zo gevreesde cultuurrelativis- me noemt hij „nonsens”. Hij zegt:

„Een levende cultuur brengt ver- scheidenheid in zich samen en verandert voortdurend. Je kunt trouw blijven aan je eigen geloof en cultuur, en je tegelijk verrijken met de inzichten van anderen. Het is als met man en vrouw. Binnen het huwelijk blijven ze zichzelf, maar ze worden tegelijk één. Zo zie ik ook de identiteiten van de toekomst.”

„Voor mij zijn moslims ware ge- lovigen. Ik durf hen te ontmoeten met een open hart in het vertrou- wen dat ik een oprechte, menselij- ke, religieuze ziel ontmoet. Je kunt niet tegen een moslim zeg- gen: ‘Ik respecteer je als mens, maar je godsdienst is fout.’ Het christendom is niet de enige ware en een betere godsdienst. Het is wel mijn godsdienst en de gods- dienst waaraan ik trouw kan en wil blijven.” Toch loopt de interre- ligieuze dialoog ook in Mar Musa niet altijd op rolletjes, geeft pater Dall’Oglio toe. „Maar dan is er nog altijd de troost van de vriend- schap”, klinkt het besluit.

Een islamitisch gebedssnoer of een paternoster? Jezuïet Paolo Dall’Oglio en zijn klooster aan de rand van de woestijn in Syrië. © Rob Stevens en Belga

‘Elkaar verrijken als man en vrouw’

L i e v e Wo u t e r s

Jezuïet ontvangt eredoctoraat voor levenswerk in dienst van dialoog met islam

In 1982 ontdekt de Italiaanse jezuïet Paolo Dall’Oglio (55) een vervallen en verlaten

klooster in Syrië. Jaren later wordt een droom werkelijkheid: hij blaast de oude muren

nieuw leven in met een oecumenische gemeenschap die zich toelegt op de dialoog met

moslims. Daarvoor kreeg de jezuïet onlangs een eredoctoraat aan de universiteiten van

Leuven en Louvain-la-Neuve.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hoewel de directe impact van het gevoerde beleid nog verder moet onderzocht worden, is duidelijk dat (1) de taxshift verantwoordelijk is voor een substantieel deel van

Ons advies is: gebruik geen alcohol in de periode dat u zwanger wilt worden, en zeker niet tijdens uw

De evaluatie is uitgevoerd in opdracht van de vier colleges van burgemeester en wethouders, waarbij deze evaluatie tevens dient om, te worden gebruikt in het kader van in

Of om een weinig nader te komen: ziet op de aarde, en beschouwt de schepselen rondom u, en ziet (u) het eenvoudige schaap? Hij wordt een Schaap genoemd: "als een schaap dat

Waar God uw vrouw, ofschoon zij een zondares is, genade geeft, genade des levens, opdat zij niet sterve, maar eeuwig voor Zijn aangezicht leve, daar zult gij, man, slechts dan

We zien hierin ook een plus in de bevoegdheden van de gemeente om omwonenden die zelf minder mondig zijn te kunnen beschermen tegen dit soort overlast en andere soorten overlast

Vele vluchtelingen vonden nog geen onderdak, ten- ten blijken niet bestand tegen de stortbuien, kinderen kampen met bronchitis en longontste- king en er dreigt

Wat mijn woordje betreft, bij ouderen be- gin ik niet over het trouwboekje, maar voorts is de liefde hetzelfde voor jong en oud.” „Bij ons was het intiem, sfeervol en