• No results found

Vraag het aan Theo

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Vraag het aan Theo"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

6 november 2013

mensen in het nieuws 13

Advertentie

X

X

Voor alle religies zijn de mens en het zichtbare niet de enige werkelijkheid

X

X

Gulden Regel is niet te rijmen met religieus geweld en kan grond van dialoog vormen

Godsdiensten hebben verschil- lende inhouden, zowel in prak- tijken, godsbeelden als inhou- den. Naast de stamreligies, die nog in Afrika en Latijns-Ameri- ka bestaan, maar steeds meer ter- rein verliezen, zijn er de hoog ontwikkelde religies die zowat gelijktijdig met het jodendom ontstonden: hindoeïsme, boed- dhisme en confucianisme. De enige grote nachristelijke gods- dienst is de islam.

Hoe verschillend religies ook zijn, ze hebben één intentie ge- meenschappelijk. Zij bekom- meren zich erover dat de mens voor zichzelf een vraag is, waar- op hijzelf geen antwoord kan ge- ven. Voor de godsdiensten zijn de mens en de zichtbare wereld niet de enige werkelijkheid. Er is meer. De zichtbare wereld is slechts werkelijk doordat ze deelheeft aan het heilige.

Met de verklaring Nostra ae- tate (1965) van het Tweede Vati- caans Concilie apprecieerde de katholieke Kerk voor het eerst

die dynamiek bij niet-christelij- ke godsdiensten. „De katholieke Kerk wijst niets af van wat er aan waars en heiligs is in die gods- diensten”, klinkt het in het do- cument. „Met oprechte eerbied beschouwt ze die vormen van handelen en leven, die normen en leerstelsels, die wel in vele op- zichten afwijken van hetgeen zij- zelf gelooft en voorhoudt, maar toch niet zelden een straal weer- kaatsen van de Waarheid, die alle mensen verlicht.”

Het zoeken naar God verbindt dus alle wereldreligies. Dat is de lijn die sinds het midden van de twintigste eeuw in de dialoog tussen religies wordt gevolgd.

Tegelijk blijkt dat godsdiensten vaak het beeld van God vervals- ten en tot een instrument van angst en onvrijheid maakten.

De dialoog met andere gods- diensten kan de christenen hel- pen de boodschap van Chris- tus verder uit te diepen. Dialoog vlakt de verschillen niet weg noch negeert ze.

De Belgische jezuïet Jacques Dupuis (1923-2004), die in Rome doceerde en vele jaren in India werkte, publiceerde in 1997 een baanbrekend boek waarin hij stelde dat Christus’ verlossing in alle religies werkzaam is. Het boek opende voor het christen- dom nieuwe perspectieven inza- ke de dialoog met andere gods- diensten, maar het leidde er ook toe dat het Vaticaan een leerstel- lig onderzoek voerde naar de au- teur. Volgens Dupuis is er slechts één plan van God voor de mens- heid, een plan dat echter meer- dere dimensies heeft. Gods geest is dus ook aan het werk in ande- re religies. Wereldwijd werd Du- puis’ werk beschouwd als baan- brekend en als richtinggevend in een van de grootste theologische kwesties van onze tijd. Almaar meer worden gelovigen overal ter wereld immers in hun dage- lijkse leven rechtstreeks gecon- fronteerd met andere religies.

In een vorig jaar verschenen boek over de barmhartigheid wijst kardinaal Walter Kasper er- op dat alle grote religies de zoge- heten Gulden Regel huldigen:

doe een ander nooit iets wat je zelf niet zou willen ondergaan.

Volgens kerkvader Augustinus is die regel door God in het hart van de mensen geschreven. Vol- gens de Verklaring van Chicago van 1993 geldt de regel als de ba- sis voor de hedendaagse dialoog tussen de godsdiensten. „Door de Gulden Regel bevatten de reli- gies een gemeenschappelijkheid die aantoont dat geen enkele grote godsdienst zichzelf trouw kan blijven als hij geweld ver- heerlijkt. De verbinding van reli- gie en geweld is fout en een mis- bruik van het religieuze”, stelt Kasper. In het Nieuwe Testament vinden we de Gulden Regel terug in de Bergrede, maar dan positief verwoord: „Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten”

(Matteüs 7, 12).

Volgens Kasper knoopt de christelijke ethiek aan bij een al- gemeen religieuze basis. Ze kan dus breed overgedragen worden en op die manier de grond zijn voor de interreligieuze dialoog.

Tegelijk is dit meer dan alge- meen humanisme of het kleinste gemeen veelvoud. Het evangelie kan met het liefdesgebod de Gul- den Regel rijker maken en er een nieuwe inhoud aan geven. Me- delijden en barmhartigheid zijn dus universele deugden waar- door christenen met andere gelo- vigen kunnen samenwerken aan de vrede in de wereld.

Reacties op deze bijdrage en nieuwe vragen voor de rubriek zijn welkom bij Kerk & Leven • Vraag het aan Theo, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen of via geloofsvragen@kerknet.be.

geloofsvragen

Vraag het aan Theo

Erik DE SmEt

Dialoog met religies kan christenen helpen de boodschap van Christus verder uit te diepen

MET SPECIAL GUEST LINDSAY

KERSTCONCERT

MET SPECIAL GUEST

KERSTCONCERT KERSTCONCERT

ZONDAG 22.12.2013

BASILIEK VAN KOEKELBERG

INFO & TICKETS

WWW.BOEKJETICKET.BE 0902 69 666

Meer nog dan voorheen worden mensen vandaag in hun directe omgeving gecon- fronteerd met andere grote religies zoals islam en boeddhisme. Wat hebben de

wereldgodsdiensten gemeen?

Twintig jaar geleden kon Chris Van Lysebetten niet aan de kant blijven staan. „En dat drijft me zolang ik leef.” © vzw Habbekrats

Een soort Peter Pan

Chris Van Lysebetten wint opvoedingsprijs

Jozefien Van HuffEl

„Blik vanuit het standpunt van kinderen en jongeren en probeer hun leefwereld te bekijken. Vóór je het weet, vereenzelvig je je met hen en neem je hun authen- tieke kijk op de wereld over. Dat straalt van je af. Jongeren zien je als vriend, volwassenen ont- dekken je authenticiteit.” Met die woorden verklaart Chris Van Lysebetten, stichter van jeugd- dienst Habbekrats, hoe hij na twintig jaar nog steeds fris zijn engagement voor kinderen en jongeren opneemt. „Je moet een soort Peter Pan zijn, een eeuwig kind. Habbekrats vertrekt altijd vanuit een positief standpunt.”

Midden oktober kreeg Van Lysebetten de Prijs Filson Steers Mariman van de Koning Boude- wijnstichting. Dat is een twee- jaarlijkse prijs voor iemand die zijn leven in het teken stelt van kinderen en jongeren. Met de bijbehorende 60.000 euro is het de belangrijkste opvoedingsprijs in ons land.

Habbekrats richt zich tot kin- deren en jongeren uit kansen- groepen in de leeftijd van acht tot achttien. De vzw opent deze maand een elfde vestiging, op de Grote Markt in Brussel, maar be- gon ooit boven een bloemenwin- kel in Gent. „Werkloosheid, ar- moede, onrechtvaardigheid, veel te veel jonge mensen die uit het leven stappen. Ik kon niet anders dan actie ondernemen”, blikt Van Lysebetten terug. „Er valt geen tijd te verliezen. Mijn mo- tivatie van twintig jaar geleden is nog steeds mijn drijfveer. Van- daag, morgen en zolang ik leef.”

Met het prijzengeld van de Ko- ning Boudewijnstichting wil Van Lysebetten anderen inspire- ren. „Het wordt omgezet in een fonds, De Prijs van de Vos. Daar- uit wil ik jonge, ondernemende mensen met een droom voor kin- deren belonen met een startprijs.

Zo kan de Habbekratsdroom zich uitbreiden en voortleven.

En wordt onze samenleving war- mer en kleurrijker.”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Theoloog Pierre Trouillez is pastor in Diest en doceert aan het Johannes XXIII-seminarie in Leu- ven • Reacties op deze bijdrage en nieuwe vragen voor de rubriek zijn welkom

Het feest, oorspronkelijk voor- zien voor de zondag vóór Aller- heiligen, werd de dag van de Ka- tholieke Actie, een beweging eveneens door Pius XI ingesteld om de

Etienne Vermeersch citeert uit het evangelie van Johannes waar- in Jezus tegen de Joden zegt: „Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil” (8,

Pas aan het einde van de eerste eeuw van onze tijdrekening be- slisten de rabbijnen definitief welke boeken canoniek waren, in de Bijbel thuishoorden.. Vermoe- delijk had

Allereerst is het niet zo dat Bene- dictus XVI in zijn recentste Jezus- boek (Jezus van Nazareth. De kinderjaren, Lannoo, 2012) oproept figuren uit de kerststal te

gekomen: terwijl Noach zelf niet minder dan 950 jaar wordt, be- reiken al zijn nakomelingen tot Abraham een leeftijd tussen de 500 en 200 jaar, en met

Volgens de evangeliën betwist- ten Jezus’ tegenstanders niet dat Hij wonderen verrichtte, maar wel dat Hij die namens God zou verrichten (Marcus 3,22)..

Eer- der al begroetten ze de verkie- zing van kardinaal Bergoglio tot paus met grote vreugde: „Ont- roerd door de manier waarop de nieuwe paus de avond van zijn