• No results found

Vraag het aan Theo

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Vraag het aan Theo"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

23 november 2011

mensen in het nieuws 17

· De katholieke traditie  ziet in de „broeder van  Jezus” een neef

· Familie Jezus speelde  wel een grote rol

De vraag wie eigenlijk Jezus’

„broeders en zusters” waren, van wie sprake in het evangelie, was al in de oudheid een twistpunt. In het evangelie zijn meerdere ver- wijzingen te vinden naar Jezus’

broers en zussen. Zoals in Mar- cus 6, 3: „Is dat niet de timmer- man, de zoon van Maria en de broeder van Jakobus en Jozef en Judas en Simon? En wonen zijn zusters niet hier bij ons?” Ook el- ders in het Nieuwe Testament is sprake van Jezus’ broer. Paulus bestempelt Jakobus, de leider van de gemeente in Jeruzalem, als „de broeder des Heren” (Galaten 1, 19).

En ook in de apocriefe evangeliën komt Jezus’ familie ter sprake.

De katholieke Bijbeluitleg zegt dat het hier niet de kinderen van Maria, Jezus’ moeder, betreft, en evenmin kinderen van Jozef, zeg maar Jezus’ halfbroers. Een voet- noot in de (katholieke) Willi- brordvertaling uit 1975 stelt: „Het zijn dus geen ‘broeders’ in strikte zin, maar in de semitische zin van

‘verwanten’.” Van deze uitleg ech- ter geen spoor meer in de Studie- bijbel van de Katholieke Bijbel- stichting uit 2008.

De katholieke traditie sluit daarmee aan bij de uitleg die de kerkvaders Hiëronymus en Au- gustinus al gaven. In Constanti- nopel, het huidige Istanbul, is in de Byzantijnse Chorakerk echter een mozaïek te zien waarop Ma- ria, Jozef en het Jezuskind bij hun terugkeer uit Egypte worden ver- welkomd door Jozefs andere kin- deren. Er bestaat dus ook een an- dere traditie die de ‘broeders en zusters’ als halfbroers beschouwt.

Een combinatie van gegevens uit het Nieuwe Testament verdedigt de katholieke stelling. Lucas (24, 10) heeft het over Maria, „de moe- der van Jakobus”, die door Mar- cus (15, 40) „de moeder van Ja- kobus de jongere en van Joses”

wordt genoemd. Deze Maria, dui- delijk niet te verwarren met de moeder van Jezus, behoorde tot

de vrouwen die op paaszondag Je- zus’ lichaam balsemden.

Nergens in het Nieuwe Tes- tament wordt gezegd dat de- ze ‘broeders’ en ‘zusters’ de kin- deren zijn van Maria en Jozef de timmerman. Ook stippen Bijbel- deskundigen aan dat het verhaal van de evangelist Johannes over het toevertrouwen door de ster- vende Jezus van zijn moeder aan de geliefde leerling (Johannes 19, 24) onzinnig zou zijn, indien er ook nog biologische broers van Jezus waren. De kerkvaders zagen in die woorden ook het bewijs dat Jezus Maria’s enige kind was.

De verwarring ontstaat door het feit dat het Hebreeuws en het Aramees, de moedertaal van Jezus en de apostelen, geen woord heeft voor ‘neef’ of ‘nicht’. Voor die wel- bepaalde verwantschap werd evengoed ‘broeder’ en ‘zuster’ ge- bruikt. De Septuaginta, de Griek- se vertaling van het Oude Testa- ment, heeft het dan ook trouw over ‘broeder’, ook al is in tekst sprake van een neef. Zo lezen we in het boek Genesis over Lot, de neef van Abraham, die door Abra- ham ‘broeder’ wordt genoemd.

De schrijvers van de teksten van het Nieuwe Testament, die even- eens het Grieks hanteerden, ble- ven trouw aan die semitische

praktijk en gebruikten adelfos, Grieks voor ‘broer’, in plaats van anepsios, ‘neef’. Johannes (19, 25) vermeldt dat de moeder van Je- zus bij het kruis stond samen met haar „zuster” Maria, de vrouw van Klopas. Hoe kunnen twee zussen dezelfde voornaam heb- ben? Deze Maria was dus wellicht een nicht van de Jezus’ moeder.

De eerste christenen gebruikten hetzelfde woord ‘broeders’ echter ook in spirituele zin als volgelin- gen van Jezus evenals voor leden van een zelfde huishouden. Ook vandaag gebruiken we ‘broeders en zusters’ om medechristenen

aan te spreken. In zijn encycliek Deus caritas est bestempelt Bene- dictus XVI de Kerk als „Gods fa- milie in de wereld”.

In de aangehaalde evangelie- teksten gaat het wel degelijk om biologische verwanten van Jezus.

In teksten uit het vroege chris- tendom zijn nog sporen te vin- den van die verwanten, die in het Grieks desposyni worden ge- noemd. Ze moeten een belang- rijke rol hebben gespeeld in de Kerk in Palestina tijdens de eer- ste twee eeuwen. Eusebius van Caesarea (260-340), die als eerste een omvattende kerkgeschiede- nis schreef, heeft het over hen die zich erop beroepen afstammelin- gen te zijn van Juda. Na de tweede eeuw verdwijnen ze echter defini- tief uit het beeld.

Nieuwe vragen of opmerkingen zijn welkom bij Kerk & Leven, Vraag het aan Theo, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen of via geloofsvragen@

kerknet.be.

geloofsvragen

Vraag het aan Theo

Erik

De Smet

Het Nieuwe Testament heeft het op meerdere plaatsen over de „broeders en de zusters” van Jezus. Zijn dat echt Jezus broers en zussen en waarom wordt zo weinig over hen gesproken?

Zink Wildevisolie

Brandnetel

Natuurlijke vitamine E

+ +

+

=

1 doos GRATIS bij aankoop van een tripack*

en win een wellnessverblijf!

De winnende combinatie met erkende doeltreffendheid

Dankzij een unieke combinatie van werkzame stoffen van mariene en plantaardige herkomst, wildevisolie, brandnetel, zink en natuur- lijke vitamine E, heeft de formule van Phytalgic een optimaal en duurzaam effect op de soepelheid van de gewrichten.

“Voor mijn gewrichtscomfort, heb ik de juiste refl ex.”

DE NATUURLIJKE OPLOSSING VOOR UW GEWRICHTEN

 Verkrijgbaar in de apotheek / CNK Code: 2853-950 en Nut/Pl: 968/1

Verkoopsprijs: 34,80¤ per tripack / Meer info op www.phytalgic.be / *Zolang de voorraad strekt.

Kerk&Leven_Phyt_02_11_11.indd 1 04/10/11 14:24

meer info:

0800 20 950 www.trapliftinfo.be

Gratis en vrijblijvende offerte Korte leveringstermijn (vanaf 1 week)— Dienst na verkoop (24u/24)— Gratis subsidieadvies— Conform wetgeving— Diverse afwerkingen —

Batterijvoeding—

Onze traplift ...

... Uw comfort

NV Coopman Liften Heirweg 123 | B-8520 Kuurne comfortlift@coopman.be | www.trapliftinfo.be

Advertentie

Grotten en bloggen

Hilda Poleunus uit Landen verzamelt informatie over Lourdesgrotten en publiceert die op een blog op het internet

Nicole Lehoucq

Sinds ze twee jaar geleden een oproep in de pers lanceerde, kon Hilda Poleunus uit Landen al over zo’n 1.300 Lourdesgrotten informatie posten op haar inter- netblog. Kopieën van de grot van Massabielle, waar Maria in 1858 verscheen aan Bernadette Soubi- rous, passioneren haar.

„Als kind reisde ik met mijn ou- ders naar Lourdes. Aan de bede- vaart naar het Franse Mariaoord, die mijn moeder in 1978 won en die ik mocht meebeleven, bewaar ik een bijzondere herinnering”, zegt Hilda Poleunus.

„Mijn man deelt mijn belang- stelling”, vervolgt ze. „Troffen we tijdens wandelingen een Lour- desgrot aan, dan hielden we halt en probeerden we de ontstaansre- den te achterhalen. Die verhalen boeien me, meer nog dan de grot- ten zelf. Al fascineren me ook de fantasie en de liefde waarmee zul- ke grotten zijn gebouwd. Mensen zijn vaak zeer creatief bij de aan- leg van zo’n grot. Velen blijken te zijn aangesproken door de een- voud van Bernadette. Lourdes- grotten worden ook meestal goed onderhouden, wat er volgens mij op wijst dat het spirituele, zelfs

in deze tijd van ontkerkelijking, nog niet is verdampt.”

Twee jaar geleden riep Poleunus het grote publiek op haar gege- vens en foto’s van Lourdesgrotten toe te zenden. Dat leverde massa’s informatie op, maar nog niet alles werd op haar blog ingevoerd. Die informatisering dient immers te gebeuren in de vrije tijd. Zowel haar echtgenoot, Eric Mathues, als zijzelf is nog beroepsactief.

Veel foto’s op de website zijn van de hand van Poleunus’ echtge- noot evenals van Bernard Lefeb- vre, de West-Vlaamse kunstenaar Bedo. „Bernard leerden we ken- nen tijdens onze zoektochten.

Hij deelt onze passie voor Lour- desgrotten en fietste rond, uit- kijkend naar de fraaiste exempla- ren”, vertelt Poleunus.

Driehonderd van de 1.300 plaat- sen die ze op haar blog vermeldt, bezocht Hilda Poleunus ook zelf.

Haar voorkeursgrot bevindt zich in het Luikse Trognée, een deel- gemeente van Hannuit, vlakbij haar woonplaats Landen. „Op on- ze oproep kwam ook respons van mensen die in de Ardennen gin- gen wandelen. Wallonië is rijk aan Lourdesgrotten, soms zeer natuurlijke, want er zijn veel rot- sen”, weet Poleunus.

Meer info via 0477 28 91 55 of www.lourdesgrotten.tk.

Hilda Poleunus, hier bij de Mariagrot in Wommersom, is geboeid  door de grot en het verhaal erachter.  © Frank Bahnmüller

Het Hebreeuws en het Aramees hebben geen specifiek woord voor ‘neef’

of ‘nicht’

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Etienne Vermeersch citeert uit het evangelie van Johannes waar- in Jezus tegen de Joden zegt: „Uw vader is de duivel, en u doet maar al te graag wat uw vader wil” (8,

Allereerst is het niet zo dat Bene- dictus XVI in zijn recentste Jezus- boek (Jezus van Nazareth. De kinderjaren, Lannoo, 2012) oproept figuren uit de kerststal te

gekomen: terwijl Noach zelf niet minder dan 950 jaar wordt, be- reiken al zijn nakomelingen tot Abraham een leeftijd tussen de 500 en 200 jaar, en met

Volgens de evangeliën betwist- ten Jezus’ tegenstanders niet dat Hij wonderen verrichtte, maar wel dat Hij die namens God zou verrichten (Marcus 3,22)..

Eer- der al begroetten ze de verkie- zing van kardinaal Bergoglio tot paus met grote vreugde: „Ont- roerd door de manier waarop de nieuwe paus de avond van zijn

Franciscus sprak zijn medevoelen uit met de slachtoffers van seksueel mis- bruik in de Kerk en herhaalde dat hij vastbesloten is de strijd tegen pedofilie onder de clerus

Jongeren zien je als vriend, volwassenen ont- dekken je authenticiteit.” Met die woorden verklaart Chris Van Lysebetten, stichter van jeugd- dienst Habbekrats, hoe hij

Emmanuel Nathan stelt dat meerdere schrijvers van het Nieuwe Testament zich allengs gingen realiseren dat niet zo- zeer de persoonlijke verrijzenis telt, als het