• No results found

NIEUWE STROOMINGEN IN DE HEDENDAAGSCHE SCI-IILDERKUN ST. I. H. VAN MEEGEREN.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "NIEUWE STROOMINGEN IN DE HEDENDAAGSCHE SCI-IILDERKUN ST. I. H. VAN MEEGEREN."

Copied!
9
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

NIEUWE STROOMINGEN IN DE HEDEN- DAAGSCHE SCI-IILDERKUN ST. I.

H. VAN MEEGEREN.

Indien er iets is, bestemd in de toe- komstige ontwikkeling der kunst een groote rol te spelen, dan is het wel het onmiskenbare streven naar internatio- naliseering dat haar kenmerkt.

Het kan ook wel niet anders of de veel grootere gemakkelijkheid waarmee de geesten met elkaar in contact komen, niet alleen door een steeds vlotter ver- keer, maar ook door het suggestieve middel van het overal doordringende woord en beeld, moest aan veel kunst- uitingen het lokale karakter ontne- men. De tijd der typisch nationale kunsten, bepaald en begrensd door een door het wereldgebeuren onberoerd ge- laten millieu, zooals de oudheid en de middeleeuwen die zoo vele kenden, schijnt zoo goed als voorbij. Nauwelijks ontwikkelt er zich in een zeker milieu een kunstgenre of zelfs maar een enkel kunstfenomeen van beteekenis, of de wereld is er bij het zich toe te eigenen en het te trekken binnen den toover- cirkel harer onweerstaanbare cosmopo- litische interessen. Parijs, Londen, Ber- lijn, München, Weenen, het zijn er de middenpunten van geweest en ze zijn het nog, al bindt juist dat steeds toe- nemende verkeer de geesten niet meer zooals vroeger aan een bepaalde plaats.

Er zijn kunsten die aan een zeker milieu gebonden blijven, omdat ze er hun onderwerp, de kleur en gedachte aan ontleenen, al is hunne manier van uiten ook dan niet zelden onmisken- baar internationaal; er zijn kunsten, die, naar vorm en inhoud beide, zich ternauwernood door locale interessen

behoeven te laten binden en die zoowel in Weenen als Parijs ontstaan konden zijn. Maar ik geloof niet dat er één kunst, zelfs de muziek niet uitgezonderd, is, die meer geroepen scheen de inter- nationale, cosmopolitische idee veelzij- dig te doen doordringen dan juist de moderne, of, zoo men wil, de mondaine illustratieve kunst der tranche de vie.

Wij ten onzent hebben die even lucht- hartige als ernstige, die even zedige als frivole, die even diepzinnige als speelsche kunst, die belangwekkend was als elke andere, doch die in de laatste jaren misschien meer dan eene de aan- dacht trok, 't eerst leeren kennen in de jaren toen de Haagsche School nog in 't zenith stond van haar roem. Het merkwaardige was, dat er in de Haag- sche School, die in vele opzichten vol- tooide wat de Fransche kunst had aan- geduid, eigenlijk geen plaats voor haar was. Holland was tot dusverre meer een land voor meesters dan voor geniën en het eenige karakter, dat men zonder bedenking een genie kon noemen, trok naar Engeland om het in de Lon- densche eenzaamheid te begraven. De Haagsche School was er misschien iets te bezonnen voor en verborg de geniale allures, welke zij ontwijfelbaar bezat, in de bedaagdheid van het mees- terschap. De Amsterdamsche school gaf van het Haagsche impressionisme eenerzijds de finale; maar het meest belangwekkende was misschien wel, dat zij in haar beste vertegenwoordigers juist al de trekken van dit geniale ver- toonde en de tranche de vie in Holland

— voor zijn indaard van gezinspeeld Vallace, dat ,u gewoond Christopher pruiken- m hoek van

treet, maar sten van de erequireerd, osten, want :hen grande in de fin an-

de spelers vervolg van rid te mogen un drukken

B. KOSTER.

ce gelegenheid in ragen, dus onge- d (in deze crisis- gebeele ontvangst )ond ; ongerekend iud- en zilverwerk able en de andere deed stijgen tot ben gulden, naar S.

hanvanmeegeren.info

(2)

LT VAN MEE- GEREN PORTRET-

STUDIE

»PIE BREEMER

hief tot eene hoogte waarop zij in Frankrijk nauwelijks gestaan had. .g Er waren twee stroomingen in dit genre welke domineerden De eene was een zuiver picturale, vertegenwoordigd in de eerste plaats door Breitner en Isaac Israëls, de andere een illustra- tieve, welke de meeste aanhangers had, misschien wel op dat zij de minst zware opgaven stelde. De eerste was uitteraard door de kleur en door het feit dat zij vollediger was, meer aan de locale atmosfeer gebonden; de andere, meer aanduidend te werk gaande en geneigd veel weg te laten wat haar cosmopolitische neigingen in den weg stond, onderhield, minder gebonden door locale invloeden en haar studie- veld veel meer zoekende in de mondaine kringen, inniger internationale betrek- kingen. Zij kon minder Hollandsch zijn en zij was 't soms op een bedenkelijke wijze weinig. En waren Hollandsche

teekenaars, veel meer dan schilders, die in alle opzichten zich in Parijs als Fran- schen gedroegen en die zich den Sim- plicissimus en Jugend maar hadden te herinneren om in Simplicissimus- of JugendstijI te teekenen.

Daar is mettertijd wel eenige verande- ring in gekomen, wijl men begreep dat bij zulk eene internationaliseering de kunst volkomen in karakterloosheid zou moeten ontaarden. Er zijn twee eigen- schappen, die zelfs het meest univer- sale cosmopolitische genie altijd blijven kenmerken: het eene is zijne persoon- lijkheid en het tweede zijn ras, dat slechts eene wat ruimere defenitie van dat eerste is en haar eene algemeenere strekking en beteekenis verleent.

Deze internationaliseering, zonder er- kenning der aloude nationale schilders- deugden, kon noodlottig worden. Ont- wikkelde zich de illustratieve strooming eerst anti-thetisch naast de meer zuiver picturale, thans kwam er kentering. Men leerde Amsterdam en het Schevenigsche strand, het leven der bars en der fêtes galantes, niettegenstaande hun inter- nationale trekken, weer met Holland- sche oogen te zien. Men begreep dat een cosmopoliet niet noodzakelijk een Franschman,Engelschman of Duitscher, maar ook een Hollander kon zijn. ik geloof dat de schilder wien ik het ge- noegen heb hier in te leiden, een der eersten was die dit inzag of onbewust voelde. Zijn werk althans is van heel dit betoog het tastbare bewijs.

H. van Meegeren werd in 1889 te Deventer geboren, en was dus juist oud genoeg om de Haagsche school in haar nadagen, de Amsterdamsche in haar bloei te kunnen volgen. De ontwikke_

90

hanvanmeegeren.info

(3)

H . VAN MEEGEREN DIERSTUDIE hilders, die

ijs als Fran- h den Sim- hadden te issimus- of verande- pegreep dat iseering de oosheid zou twee eigen- eest univer- Itijd blijven le persoon- in ras, dat efenitie van lgemeenere -leent.

zonder er- le schilders- orden. Ont- strooming meer zuiver itering. Men hevenigsche en der fêtes

hun inter- et Holland- Degreep dat zakelijk een

›f Duitscher, kon zijn. ik ik het ge- en, een der )f onbewust van heel dit

in 1889 te lus juist oud :hooi in haar :he in haar

e ontwikke_

hanvanmeegeren.info

(4)

noegzaam en hij heeft er een groote bewondering voor. Fransche, Engelsche en Duitsche teekenaars ziet hij week aan week in de geïllustreerde spot- en hekel-bladen aan 't werk. Hij groeit om zoo te zeggen tusschen deze uiter- sten op; maar, en dat is typisch voor zijn werk, van de teekenaars waardeert hij 't meest de meer picturale, van de schilders, die welke uitmunten in tee- kenachtigheid of in een expressieven trant. Dit zijn van de ouderen Mauve en Bosboom en van de jongeren Breit- ner en Suze Bisschop-Robertson. In de Japanners en Chineezen waardeert hij wat de meeste Westerlingen niet ver- staan: de kunst om met weinig mid- delen veel te zeggen en dat vele te zeggen op een manier, welke een Heine in de Franschen waardeerde, die zoo veel beter dan zijn landgenooten van die dagen hun vlijt wisten te verbergen.

Cosmopolitisch dus aan den eenen kant, is hij toch van de moderne schilders der tranche de vie een der meest en van de moderne teekenaars misschien de meest Hollandsche. En dit is 't wat hem zoo kenmerkelijk van Van der Hem is gaan onderscheiden, die hem, den jongere, een tijdlang beinvloed heeft en hem in aanleg iets gemeen doet hebben met Willy Sluiter, al is zijn streven weer een heel ander. Van Meegeren is de schilder-teekenaar die wellicht het treffendst van allen den band heeft gelegd tusschen de Haagsch- Amsterdamsche schildertradities en de moderne internationale kunst der ge.

teekende tranche de vie. Hij heeft het

te hopen. Men haalt hem het werk onder de handen vandaan. De Haag- sche Kunsthandel „Pictura" houdt een tentoonstelling van zijn werk, verkoopt er nagenoeg alles en legt een volglijstje aan van de liefhebbers die geduldig hun beurt afwachten. Maar in plaats er zich door te laten verblinden, laat hij het studieveld van zijn gemakkelijkste succès : het Haagsch-Scheveningsche milieu, in den steek en verdiept zich in Limburg rustig in de studie van het landleven. In nagenoeg een jaar tijds laat hij niets zien.

Het Haagsche succés had hem gelukkig voor alle zelfvoldaanheid gevrijwaard, overtuigd als hij was van de waarheid, dat een waarachtig artiest er nooit is.

Wellicht dat hij in het toeven in het Haagsch mondaine milieu ook het ge- vaar voelt van specialist te worden in een bepaald modieus genre, dat van het strandleven en het huiselijke interieur.

Maar ook schuilde er een dieper ge- vaar achter. Het lichtelijk in illustratieve oppervlakkigheid ontaardende, vlinder- achtig mondaine eendagsleven zonder meer bevredigde hem niet ten volle.

Zijn picturale aanleg roept om ontwik- keling, hij wil schilder worden, niet omdat hij vindt dat het woord den kunstenaar beter kleedt, maar omdat hij zich schilder voelt. En nu vat hij een draad op, welke hij in zijn eerste Scheveningschen tijd los liet. Zijn eerste triomfen waren merkwaardigerwijze eene serie ruige dierstudies, strandezels, gei- ten, kippen enz. die de noodwendige aan- vulling vormden van de stoffage zijner

93

hanvanmeegeren.info

(5)

E' .VAN MEE- GEREN ONGEN MET FULPEN

Scheveningsche strand- en duinscènes, allen van verassend echte schilderach- tige makelij, oud-Hollandsch van door- dringend analyseerend vermogen, hoe modern van faire zij ook waren. In Limburg vat hij deze studie weer op en zij blijkt zegenrijk voor heel

zijn techniek, zijn opvatting, zijn stijl. Deze ruige wilde oer- natuur vormt een sterk con- trast met het lichte speelsche grazieuse gedoe der zonnige strand- en duin- tafereelen, maar het een is de aanvulling van het andere. Er zijn meer schil- ders van het kin- derleven, voor- treffelijke vertol- kers van het le- ven der dieren gebleken. Speel- sche kinderlijke blijheid, humor en gratie, huise- lijke innigheid en warmte, hij vereenigt ze nu met dat andere op een wijze die hem wel bij uit- stek tot den schilder onder de moderne tee- k en aars der t ran- che de vie stem- pelt. Van een moderne emotionaliteit, directheid, spontaniteit van doen, een breedheid en grandezza in de opvatting, die hem koppen, ontroerend door een nu weer blijmoedige, dan weer gemoeds- volle of dieptragische levensexpressie soms meer dan levensgroot doet schil-

hanvanmeegeren.info

(6)

techniek, ,pvatting, ijl. Deze vilde oer-

vormt erk con- met het speelsche se gedoe zon nige en duin- Len, maar n is de ling van idere. Er eer schil- n het kin- :n, voor- ke vertol- in het le- er dieren en. Speel- inderlij ke

humor tie, huise- innigheid rmte, hij igt ze nu it andere wijze die rel bij uit-

tot den :r onder derne tee-

s der tran- vie stem- ionaliteit, boen, een vvatting, door een gemoed s- sexpressie loet schil-

H

. VAN MEEGEREN DE ZANDSCHEPPER.

EIG. KUNSTH. „PICTURA".

ICE, 'RONE

hanvanmeegeren.info

(7)

deren, van een tintelende ijlheid en fijnheid waar het de tonaliteit en stof- fage van het strand betreft, van een diepte en een na Mauve nauwelijks voorko- mende mate van sentiment in zijn dierenstudies, is hij ook in zijn interieurs en kindertafereelen op een gelukkige wijze bezig zich te ontwikkelen als de schilder-teekenaar van ras die hij zich voorstelt te kunnen zijn.

Zijn voordracht, van een opmer- kelijke suggesti- viteit, is niet meer alleen vlot, geestig, fel, snij- dend of expres- sief, zij ontwik- kelt nu daarnaast een opmerkelijk toongevoel en een fijnheid van nuanceering, wel- ke haar een zuiver

schilderachtig karakter verleent.

De huiselijkheid, bij de Noorder- volken,vooral het Hollandsche, veel meer kenmer- kend dan de meer Zuidelijke, zij speelt in zijn werk een groote rol, naast een zin voor het landelijke die ook de meer mon- daine tafereelen met een natuurlijkheid doordringt, welke ze iets nieuws en aparts geeft en hun dat zoo nieuwe en boeiende karakter verleent, dat, behalve modern, of zoo men wil, Europeesch modern, toch ook weer innig en eigen- dommelijk Hollandsch is.

H. DE BOER.

H

. VAN MEE- GEREN STRAND BIJ SCHEVENIN- GEN

hanvanmeegeren.info

(8)

hanvanmeegeren.info

(9)

hanvanmeegeren.info

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Oude liberale wens vervuld om deze twee, die zich op eigen kracht ontworteld hebben aan oude dictatuur en die tevens geweigerd hebben om in ook nieuwe vormen van totalitaire

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

De leden van de Maatschappij gingen akkoord met de voorgestelde veranderingen en op 2 januari 1857 stelt de nieuwe 28-koppige redactie zich voor in het eerste nummer van het

gen als de onderhavige in de administratieve fase, waar het gaat om inspraak ter zake van de vergunning, is niet te verenigen dat niet door dezelfde verenigingen in

Naast een doorwrochte beschouwing over terugkoppeling via rechtspraak en een analyse van de vraag in hoeverre de rechter suggesties kan doen over hoe een knelpunt in regelgeving

voorgeschreven. Het document is een initiatief van de brancheorganisatie. Omdat het document echter betekenisvol kan zijn voor de wijze waarop de instellingen met de

2.2 Het motief: eenvoud en doelmatigheid 2.2.1 Inleiding In de literatuur wordt regelmatig verwezen naar het duo eenvoud en doelmatigheid als motief voor het gebruik van een

dighen Pater Comissaris qŭam die en was daer gans niet toe gesint Met noch veel vande Paters, Daer worden groote swaericheijt gemaeckt, Sij begeerden van eenighe pŭncten versekert