• No results found

Geen voltooid verleden tijd

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Geen voltooid verleden tijd"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

7 september 2016

op de voorgrond 5

Geen voltooid verleden tijd

Dominicanen vieren hun achthonderd jaar, maar hoe staat het in Vlaanderen met de orde?

X

X

Dominicanen hadden beslist de hand in de uitbouw van de Kerk in Vlaanderen

X

X

Toekomst van de orde ligt in het internationale netwerk

Erik DE SmEt

De orde van de dominicanen of predikbroeders, zoals ze zichzelf noemen, bestaat achthonderd jaar en dat wordt op zaterdag 10 september gevierd in de Sint- Pauluskerk in Antwerpen met een eucharistieviering voorge- gaan door de magister-generaal van de orde, Bruno Cadoré.

In de uitbouw van de Kerk in Vlaanderen hadden dominica- nen beslist de hand. Ze preek- ten, bedienden parochies, gaven tijdschriften uit, experimen- teerden met nieuwigheden zo- als het grootstadpastoraat. Pater Laurentius Perquy richtte de So- ciale School in Heverlee op, pater Georges Rutten was een pionier van de arbeidersbeweging, pater Juul Callewaert een autoriteit in de Vlaamse Beweging. De predik- broeders Dominicus De Petter, Jan Hendrik Walgrave en Edward Schillebeeckx waren markan- te theologen. Zonder domini- canen ook geen kerk & leven.

Het lanceren van een geza- menlijk parochieblad voor alle Vlaamse bisdommen in de jaren 1940 getuigde van lef en branie.

„Altijd waren er onder de domi- nicanen sterke persoonlijkheden met veel durf”, vertelt Marcel Braekers, vicaris van de Vlaamse dominicanen. „Dat heeft wel- licht te maken met onze lang- durige opleiding, maar ook met

ons democratische bestuur. In een democratie krijgen creatieve geesten immers alle ruimte.”

De kern van het dominicaanse charisma ligt verscholen in de La- tijnse zin contemplari et contempla- ta aliis tradere, doorgeven wat je in contemplatie hebt beschouwd.

Marcel Braekers: „Dat gebeurde in Vlaanderen vaak in de vorm van een sterk maatschappelijk engagement. Dominicanen sta- ken ook veel energie in het herta- len van de christelijke boodschap na het Tweede Vaticaans Conci- lie. Destijds moesten we vooral oude woorden omzetten, tegen- woordig moeten we meer tijd be- steden aan het voorportaal dan aan de binnenkant van de Kerk.

Dominicaanse spiritualiteit van- daag betekent de vragen en onze- kerheden van de samenleving in onszelf opnemen.”

Hoe indrukwekkend de domi- nicaanse bijdrage in Vlaanderen ook oogt, met de dominicanen in Vlaanderen gaat het niet zo best.

Er zijn weliswaar nog kernen van dominicaans leven in Schilde, Knokke, Gent, Leuven en Hever-

lee, maar de voorbije dertig jaar traden geen medebroeders meer in, de gemiddelde leeftijd is tach- tig en vorig jaar smolt de Vlaam- se provincie samen met de Waal- se, omdat ze na de sluiting van het klooster in Genk juridisch te klein was geworden. In Fransta- lig België tellen dominicaanse gemeenschappen nog jongeren.

„In tegenstelling tot Vlaande- ren kunnen onze medebroeders in Frankrijk en Duitsland nog al-

tijd bogen op een zekere conti- nuïteit”, vult pater Braekers aan.

„We worden dus door de omstan- digheden ertoe gedwongen meer als een moderne organisatie te leren werken en meer in te zetten op samenwerking over de gren- zen heen. Het gewicht van acht eeuwen traditie maakt dat ech- ter niet eenvoudig. Buitenland- se dominicanen in Vlaanderen?

Dat is een mogelijkheid, op voor- waarde dat ze onze taal spreken en onze cultuur respecteren. On- ze toekomst hangt af van onze inbedding in een internationaal netwerk van 3.000 monialen, 5.800 broeders en 70.000 leden van de derde orde die bestaat uit leken en zusters. Wat betreft de leken staan we in Vlaanderen op een keerpunt. Zij kunnen zich voortaan, net zoals in andere lan- den en zoals in de traditie ge- bruikelijk was, door een gelofte verbinden met de orde.”

Even belangrijk is de brede kerkvisie waarin de dominica- nen zich willen inpassen, meent Marcel Braekers. „Grijpen we te- rug naar het klerikale van wel- eer of evolueren we naar een le- kenkerk? Dat laatste lijkt me het beste, maar door de herstructu- reringen in de pastoraal dreigen we gemeenschappen te verlie- zen. Zorgen maak ik me evenwel niet. Ik hoop. Dat is geen vaag optimisme, maar een innerlijke houding en een proces dat leidt tot uitzuivering.”

Predikbroeders in woord en daad.

Dominicanen in Vlaanderen in de twintigste eeuw, Halewijn, Antwerpen, 2016, 325 blz., 25,95 euro, ISBN 978 90 8528 393 5. Bestelinfo op bladzijde 15.

Pater Marcel Braekers in het dominicanenhuis Filosofenfontein in Heverlee.  © Marco Mertens

Het nieuwe schooljaar is begonnen, een miljoen leerlingen en scholieren trekken opnieuw naar school. Het leeuwen- deel van hen gaat naar het katholiek onderwijs en krijgt dus gods- dienstles. De Belgische bisschoppen willen dat vak nu herbekijken en stelden een werkgroep aan „voor de actualisering van het leer- plan rooms-katholieke godsdienst”.

Vóór de zomervakantie was er heel even een rel over het concept

‘katholieke dialoogschool’. De vrees werd geuit dat het katholieke karakter van de scholen daarin zou verloren gaan. Dat is nochtans geenszins de bedoeling. De katholieke dialoogschool gaat vanuit de eigen identiteit de dialoog aan met niet-gelovigen en andersge- lovigen, binnen en buiten de schoolmuren.

Allemaal goed en wel, maar kun je met anderen de dialoog aankno- pen wanneer je eigen identiteit sterk verwaterd is? Die kritische vraag werd geregeld gesteld en is inderdaad pertinent. De actua- lisering van het vak godsdienst die de bisschoppen beogen, moet daarop het antwoord kunnen bieden. Het klopt immers dat veel jongeren na de middelbare school bedroevend weinig kennis heb- ben van het christelijke geloof en van de katholieke Kerk. De ken- nis van het evangelie, het

verloop van een eucharis- tieviering of de betekenis van de sacramenten is vaak gebrekkig. Dat moet beter kunnen.

Zijn de godsdienstlessen vandaag dan inhouds- en zinloos? Verre van. Veel

godsdienstleerkrachten geven het beste van zichzelf en geven hun leerlingen waardevolle inzichten voor het leven mee. Die men- sen verdienen onze waardering. De klemtoon ligt sterk op sociale vaardigheden en ethisch gedrag, stevig doorspekt met christelijke waarden als naastenliefde, solidariteit, respect of tolerantie. Laten we dat zeker niet weggooien, want die waarden en morele wegwij- zers zijn goud waard voor jonge mensen in een complexe samen- leving.

Wat we wel kunnen verbeteren, is de onderbouw. Een betere kennis van het christelijke geloof en van de katholieke Kerk leert jonge- ren minstens waar die waarden vandaan komen en wat ze beteke- nen. Een stap verder nodigen de godsdienstlessen die jonge men- sen uit om ook zelf het geloof te verkennen. Geen mens kan een leerling verplichten gelovig te zijn, maar laten we hem of haar daar toch minstens de kans toe geven. Mijn ervaring is dat veel jongeren daar open voor staan en er graag over nadenken.

Niet iedereen ziet het zo. Er gaan ook stemmen op om de gods- dienstles af te schaffen en te vervangen door een algemeen vak Levensbeschouwing, Ethiek en Filosofie (LEF), een soort cursus in verlicht burgerschap. Vooral in vrijzinnige kringen is dat een popu- lair voorstel, soms uit rancune, soms uit oprechte overtuiging. De voorstanders koesteren de illusie dat het mogelijk is om een neu- trale houding aan te nemen in levensbeschouwing, terwijl de essentie van elke levensbeschouwing juist de overtuiging is.

Niemand is verplicht zijn kinderen naar het katholieke onderwijs te sturen en geen enkel kind wordt verplicht om gelovig te zijn.

Aan het einde van de schoolloopbaan kiest iedereen finaal zijn of haar eigen levensweg. Sommigen dragen het geloof mee, anderen doen er afstand van. Nog anderen herontdekken het op latere leef- tijd. Dat mag het katholieke onderwijs niet beletten om vanuit een eigen, gedreven overtuiging onderwijs en godsdienst aan te bieden.

Andere godsdiensten, vooral de islam, liggen in het Westen onder vuur omdat ze hun identiteit manifesteren. Zouden we niet beter zelf onze eigen identiteit opnieuw wat aanscherpen? Niet vijandig tegenover die anderen, maar om te ontdekken wat we zelf waarde- vol achten? Open en respectvol vertellen wie we zijn en waarvoor we staan, ook in de katholieke godsdienstlessen, is dat niet de eer- lijkste en oprechtste houding?

Open en respectvol vertellen wie we zijn en waarvoor we staan, is dat niet het eerlijkst?

Godsdienstles

Luk

Vanmaercke

standpunt

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

„Grijpen we terug naar het

klerikale of evolueren we

naar een lekenkerk?”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Door Covid 19 gaan er dit jaar geen missies door van Artsen Zonder Vakantie ter plaatse maar dankzij jullie steun willen we graag dit jaar ondersteuning geven door het bezorgen van

De wet van God is er niet om de mens te verheerlijken, om hem hoog van zichzelf te laten denken, maar is bedoeld om gelukkig te leven, om een zegen voor anderen te zijn, om God

Als GGDrU spannen we ons in, samen met gemeenten en andere partners, om voor alle inwoners kansen op goede omstandigheden te creëren, voor een zo gezond mogelijk leven, thuis, in

Het doel van het EmFASiS-onderzoeksproject is om de kennis te vergroten over verschillen en overeenkomsten tussen vrouwen en mannen met autisme. Met behulp van de resultaten

(OWti3 Gebeurtenissen uit het eigen leven en uit de geschiedenis verkennen en in de tijd situeren – OWti4 Vaststellen en uitdrukken hoe de geschiedenis doorwerkt in de samenleving

denken we dat we elke keer de oplossing en de ware hebben gevonden, komen er achter dat ze allemaal wel iets ‘mankeren’ en hebben niet door dat we bezig zijn ons hele leven

Ik ga vaak naar het Koch omdat, ik vind, er zijn niet echt andere leuke plekjes, ik vind alleen Koch leuk om iets te doen.. Want ja, voor de rest zijn er niet zoveel

Want hoewel ik toen ook wist dat ik dit werk niet lang zou doen, heeft het mij wel de ogen geopend voor hoe eenzaamheid zich kan tonen.. Op je fiets de stad door en achter elke