• No results found

Zondagslezing 25 september

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing 25 september"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Lezingen door de week | Maandag 26 september: Zacharias 8, 1-8 en Lucas 9, 46-50 • Dinsdag 27 september: Zacharias 8, 20- 23 en Lucas 9, 51-56 • Woensdag 28 september: Nehemia 2, 1-8 en Lucas 9, 57-62 • Donderdag 29 september: Daniël 7, 9-10.13-14 of Apokalyps 12, 7-12a en Johannes 1, 47-51 • Vrijdag 30 september:

Baruch 1, 15-22 en Lucas 10, 13-16 • Zaterdag 1 oktober: Baruch

4, 5-12.27-29 en Lucas 10, 17-24 • Zondag 2 oktober (Zevenentwin- tigste zondag door het jaar) Jesaja 5, 1-7 – Brief aan de Filippenzen 4, 6-9 – Matteüs 21, 33-43.

eucharistie op radio | 25 september, 10 uur, Vrt radio 1:

vanuit de parochie Sint-Catharina in Hasselt.

eucharistie op tv | 25 september, 10 uur, Vrt één: vanuit de parochie Sint-Petrus in Leut (Maasmechelen). Het koor Sint-Ceci- lia zingt onder leiding an Jan Thomassen. Organisten zijn Kristel Sol en Frans Medaer. Marianne Vandervoort speelt fluit.

commentaar bij de zondagslezingen

— Kris Depoortere—

Ja maar, misschien neen, en toch

SArA eN AVrAM HADDeN Twee ZONeN. Op een ochtend zei vader tegen Han- nes, hun oudste zoon: „wil je vandaag de heg scheren, het gras maaien en de verdor- de tomatenstruiken opruimen?” „Jaja”, zei Hannes. Hij haalde de haagschaar boven en de kruiwagen, maar het was zo’n mooie dag en hij liet alles vallen en ging naar zijn vrienden. Dit is het verhaal van Hannes, de oudste zoon, of hoe een oorspron- kelijk ‘ja’ een ‘neen’ wordt. Och, sluipende ontrouw gaat meestal traag. Je meent het goed, in het begin. een overtuigd ‘ja’. Maar er komt sleet op. ‘Ja’ wordt ‘ja-maar’, ‘ja- misschien’, ‘misschien-neen’ en dan ‘neen’. en toch maar de façade van ‘ja’ optrekken.

Op een andere ochtend zei moeder Sara aan Thomas, hun tweede kind: „Gisteren is de computer weer gecrasht. er zit een virus op. Jij kent dat zo goed, zou je vandaag op je vrije dag eens kunnen kijken?” „Neen,” zei Thomas, „het is zo’n mooie dag. Ik ga naar mijn vrienden.” Moeder schrok even, maar ze wilde geen ruzie maken. Ze vertrok naar haar werk. Thomas nam een kop koffie: „Ik heb moeder gekwetst. Ze heeft toch veel voor ons gedaan.” en hij zette de computer aan. Het was een mooie herfstdag, maar ja... Dit is het verhaal van Thomas, de tweede zoon, of hoe een aan- vankelijk ‘neen’ stilaan een ‘ja’ wordt: ‘neen’, ‘waarom-neen?’, ‘misschien-ja’ en ‘ja’.

Het verhaal loopt dat er meer kinderen waren in het gezin van Sara en Avram.

Zeker een derde kind, een dochter. Myriam heette ze. Ze was jong, pas getrouwd en zwanger. Over de kop in het werk. Ze kreeg een gsm van haar tante Liesbeth. Die was een stuk in de veertig. Ook zij was zwanger, heel onverwacht. Ze was zeer angstig.

Haar man had een zware auditieve beperking – doofstom, zei men vroeger. Tante Liesbeth schreide: „Of Myriam niet kon komen helpen, en misschien inwonen tot aan de geboorte?” Myriam zei ‘ja’. Ze belde Jozef, haar man, pakte haar koffer en ver- trok. Het was erg lastig, want tante Liesbeth zeurde dag en nacht. Myriam bleef er tot de bevalling. Naar verluidt heette hun zoon Johan. ‘De Doper’, zouden ze later zeg- gen. Dit is het verhaal van Myriam, het derde kind: als mensen in nood je iets vragen, zeg je ‘ja’? en een ‘ja’ blijft toch een ‘ja’?

Ik heb gehoord dat er nog een vierde kind was bij Sara en Avram. Het had een iet- wat ongewone naam, Jezus. wie noemt zijn kind nu zo? Hij werkte in een timmer- bedrijfje. een rustig leven, zo leek het. Maar Jezus was onrustig. Hij was te bewogen.

Hij trok zich iedereen aan. Hij was dus onbekwaam om een beleidsfunctie op te ne- men, zei men. Hij kende een gezin verderop in de straat: illegalen uit Nigeria, vader en moeder aan de drank, geen werk, elektriciteit alweer afgesloten om onbetaalde facturen. Huilende kinderen. Jezus liep er af en toe eens binnen. Ze werden vrien- den. Niemand vroeg hem wat. Maar hij kon het niet meer aanzien. Op een dag kwam de politie om de illegalen met ryanair te repatriëren. Met geweld. Jezus was verbijs- terd. Hij boekte ook een vlucht en ging ze achterna.

Jezus heeft nu een timmerbedrijfje in Nigeria, bij de Igbo’s. wellicht herinneren we ons nog de Igbo-kinderen met hun opgezette buikjes van de hongersnood in de provincie Biafra. Het was de eerste keer dat de media zo’n verschrikkelijke beelden brachten (1967-1969). In het bedrijfje van Jezus verdienen nu al zes gezinnen hun brood. Dit is het verhaal van Jezus, het vierde kind: je moet toch niet wachten tot ze je iets vragen om ‘ja’ te zeggen. Het is een kwestie van werk te zien. en van aandach- tige liefde.

Als we deze week even stilvallen, ’s avonds na een drukke dag. waar sta ik? Han- nes: een ‘ja’ dat stilaan verslijt tot een ‘neen’. Thomas: ‘neen, nooit’, maar naderhand toch ‘ja’. Myriam: „Als ze mij iets vragen, zeg ik ja. en ‘ja’ is ‘ja’.” Of Jezus: ellende zien en ‘ja’ zeggen vooraleer de vraag gesteld wordt? Het zal wel een mengeling zijn bij ons, een Hannes en een Thomas, een Myriam en een Jezus. Zetten we die Hannes dan stilaan op zijn plaats? De laatste plaats.

Het verhaal van Myriam en Jezus komt – net zoals dat van vorige week – uit een ongepubli- ceerd handschrift van de Bijbel dat door heel veel mensen wordt geschreven.

EERSTE LEZING

ezechiel 18, 25-28

Dit zegt de Heer:

„Gij beweert: De weg van de Heer is niet recht! Huis van Israël, luister toch! Zou het werkelijk mijn weg zijn, die niet recht is? Zijn niet veeleer uw wegen niet recht? Als een rechtvaardige zich van zijn rechtvaar- digheid afkeert en kwaad gaat doen, dan zal hij daar- aan sterven, sterven om het kwaad dat hij gedaan heeft.”

„en als de boosdoener zich van zijn boze daden af- keert en gaat handelen naar rechtschapenheid en deugd, dan zal hij in leven blijven. Als hij toch tot in- zicht komt en zich afkeert van zijn slechte daden, dan blijft hij zeker leven, dan zal hij niet sterven.”

TWEEDE LEZING

brief aan de filippenzen 2, 1-11

Broeders en zusters,

Als vermaning in Christus en liefdevolle bemoedi- ging iets vermogen, als gemeenschap van Geest, als hartelijkheid en mededogen u iets zeggen, maakt dan mijn vreugde volkomen door uw eenheid van denken, uw eenheid in de liefde, uw saamhorigheid en eensgezindheid. Geeft niet toe aan partijzucht en ijdelheid, maar acht in ootmoed de ander hoger dan uzelf. Laat niemand zijn eigen belangen behartigen, maar liever die van zijn naasten. Die gezindheid moet onder u heersen welke ook Christus Jezus bezielde.

Hij die bestond in goddelijke majesteit, heeft zich niet willen vastklampen aan de gelijkheid met God.

Hij heeft zichzelf ontledigd en het bestaan van een slaaf op zich genomen. Hij is aan de mensen gelijk ge- worden. en als mens verschenen, heeft Hij zich ver- nederd, door gehoorzaam te worden tot de dood, tot de dood aan een kruis. Daarom heeft God hem hoog verheven en Hem de naam verleend die boven alle na- men is, opdat bij het noemen van zijn naam zich ie- der een knie zou buigen in de hemel, op aarde en on- der de aarde, en iedere tong zou belijden tot eer van God, de Vader: Jezus Christus is de Heer.

EVANGELIE

matteus 21, 28-32

In die tijd zei Jezus tot de hogepriesters en de oud- sten van het volk:

„wat denkt ge van het volgende? een man had twee zonen. Hij ging naar de eerste toe en zei: ‘Mijn zoon, ga vandaag werken in mijn wijngaard.’ ‘Goed vader’, antwoordde deze, maar hij deed het niet. Toen ging hij naar de tweede en zei hetzelfde. Deze antwoord- de: ‘Neen, ik wil niet’; maar later kreeg hij spijt en ging toch. wie van de twee heeft nu de wil van zijn vader gedaan?”

Zij antwoordden: „De laatste.”

Toen zei Jezus hun: „Voorwaar, Ik zeg u: de tolle- naars en de ontuchtige vrouwen gaan eerder dan gij het rijk Gods binnen. Johannes kwam tot u en beoe- fende de gerechtigheid; toch hebt gij hem geen ge- loof geschonken, terwijl de tollenaars en de ontuch- tige vrouwen hem wel geloof schonken. Maar zelfs, nadat ge dit had gezien, zijt ge toch niet tot inkeer gekomen en hebt ge hem geen geloof geschonken.”

Schriftlezingen © Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

25 s e pt e m b e r 2011 – z es e n tw i n t i gst e zo n dag doo r h et jaa r

B lezingen & Commentaar

14 september 2011

kerk & leven

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Marcellus Emants, ‘Het is me niet mogelik een mening juist te vinden, omdat ze aangenaam is’.. Misschien is u 't met mij oneens, maar ik vind, dat een schrijver zo goed als

• Doelen en opgaven dragen bij aan Breda als Centrumstad binnen het netwerk van Brabant stad (met internationale verbindingen voor Brabant) – verstedelijkingsagenda B5. • Doelen

Wanneer we de individuele vooruitgang in niveaus vergelijken met vooruitgang in scores of punten, zien we bijvoorbeeld dat 54% van de studenten in mbo-niveau 3 progressie maakt,

• Schoolbestuur: Het schoolplan is voor het schoolbestuur het handvat om te zien hoe de school vorm en inhoud geeft aan het onderwijs.. Het schoolbestuur moet aan de hand van

© Malmberg, 's-Hertogenbosch | blz 1 van 4 Argus Clou Natuur en Techniek | groep 7/8 | Je ziet het niet, maar het is er wel?. ARGUS CLOU NATUUR EN TECHNIEK | LESSUGGESTIE |

De betrokken partijen hebben te hoge verwachtingen van de eigen kracht van de kwetsbare inwoner met psychische problemen die geen acute zorg meer nodig heef, of die geen gevaar

gebruiken waarin wordt gesteld dat we het leven, alle leven, zullen respecteren vanaf de conceptie tot de natuurlijke dood. En daarom wijs ik fundamenteel abortus en

In het tweede deel van dit boek lees je wat je kunt doen in je verdriet – niet om het ‘beter’ te maken, maar om je te helpen opgewassen te zijn tegen het leven dat je leidt.. Het