Amsterdam University of Applied Sciences
Creativiteit in de Maakplaats
Poster voor in de maakplaats
Pijls, M.H.J.; van Eijck, T.J.W.; Kragten, M.
Publication date 2020
Document Version Final published version License
CC BY-NC-ND Link to publication
Citation for published version (APA):
Pijls, M. H. J., van Eijck, T. J. W., & Kragten, M. (2020). Creativiteit in de Maakplaats: Poster voor in de maakplaats.
General rights
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).
Disclaimer/Complaints regulations
If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please contact the library:
https://www.amsterdamuas.com/library/contact/questions, or send a letter to: University Library (Library of the University of Amsterdam and Amsterdam University of Applied Sciences), Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.
Download date:26 Nov 2021
Creativiteit in de
Creativiteit in de maakplaats is het vermogen in vrijheid voorwerpen of ideeën te
scheppen, in een omgeving waar het ontplooien van 21e-eeuwse vaardigheden centraal staat.
Aspect Gedrag Wat je ziet Wat de coach doet
Nieuwsgierig Observeren • Observeert materialen, gereedschappen en gebeurtenissen in de maakplaats
Kind komt binnen en bekijkt wat er al gemaakt is.
Jongen zit voor de 3D-printer te kijken (Waterlandplein).
• Vestigt de aandacht op omgeving van de maakplaats
Vragen stellen • Stelt vragen aan anderen en aan zichzelf over maken
Kids vragen welke activiteiten er nog meer zijn en wanneer (Reigersbos).
• Stimuleert vragen stellen
Onderzoeken • Brainstormt over ideeën om iets te maken.
• Kijkt verder dan eerste idee en verkent mogelijkheden
Kind zoekt op Google naar ideeën en verbindt dit aan thema (Reigersbos).
Kind zoekt iets op over reptielen en wil dat gaan maken (Waterlandplein).
• Stimuleert onderzoek
Vindingrijk Verbanden leggen • Gebruikt voorkennis
• Leert van keuzes van makers en probeert dat zelf uit
Meisje ziet poster hangen met planeten erop en herkent de planeten van papier-maché (Waterlandplein).
• Vraagt wat kinderen al weten
• Laat voorbeelden zien en doet voor
Convergent en divergent denken
• Bedenkt veel nieuwe ideeën
• Helpt zichzelf over dode punt heen
• Brengt verschillende ideeën samen
Kids breiden de basiskennis Scratch van de eerste les uit naar meer ideeën om te programmeren (Reigersbos).
• Moedigt aan om hetzelfde nog een keer te maken
• Bepaalt waar het kind vastloopt en helpt verder
Doen Durven • Durft dingen uit te proberen
• Vindt niets te gek
• Gaat meteen doen/maken
• Probeert suggesties van anderen uit
Meisje tijdens Codeteam junior helpt meteen anderen, durft uit te proberen, luistert, vraagt, werkt samen en raakt meer zelfverzekerd
(Reigersbos).
• Zorgt voor veiligheid
• Fungeert als rolmodel
• Helpt weerstand te bieden aan groepsdruk
Creëren of
herontwerpen
• Maakt iets nieuws of past iets aan op originele en persoonlijke wijze
Meisje versiert ruimteschip door met handen
‘andersom’ te verven (Waterlandplein).
Jongen heeft na eerste les Codeteam thuis verder gewerkt aan nieuw project, laat dit volgende les zien (Reigersbos).
• Geeft open, realistische optracht, gericht om iets te maken, verrassend
• Laat kinderen met een selectie van materialen werken
Refl ecteren Refl ecteren • Refl ecteert op eigen proces en product
• Luistert naar anderen en staat open voor kritiek
• Past het ontwerp aan op basis van refl ectie
Programma liep vast bij jongen, hij vraagt om hulp, luistert en begint geduldig opnieuw (Reigersbos).
Kinderen bekijken de planeten die zij vorige keer maakten en besluiten nog een laag papier-maché erop, anders dan gepland (Waterlandplein).
• Geeft feedback op product en proces
• Leert kinderen om zichzelf en anderen feedback te geven
Delen Delen • Betrekt anderen bij het maken
• Helpt anderen bij het maken
• Laat eigen producten of oplossing zien aan anderen
Kinderen helpen elkaar bij het maken van gelijmde papierstroken papier-maché (Waterlandplein).
• Laat kinderen elkaar helpen
• Laat kinderen hun werk aan elkaar tonen
Deze tabel is gebaseerd op het Begrippenkader Creativiteit (Buisman, van Loon-Dikkers, Boogaard, van Schooten, 2017). Ontwikkeld door de Learning Community van Maakplaats 021
Grafi sch ontwerp: Kaspar Jansen © 2019
Geeft open, realistische optracht, gericht om iets
Creativiteit in de Creativiteit in de Creativiteit in de
scheppen, in een omgeving waar het ontplooien van 21e-eeuwse vaardigheden centraal staat.