• No results found

Het narratieve interview

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Het narratieve interview"

Copied!
21
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)
(3)

Onderzoek

(4)

Onderzoek

Je hebt een vraag

Je verzamelt en analyseert gegevens [‘data’]

- bijvoorbeeld: een experimenteel onderzoek

[‘waardoor wordt een verschijnsel veroorzaakt?’]

- bijvoorbeeld: een etnografisch onderzoek

[‘hoe kijken onderzochten tegen een verschijnsel aan?’]

- bijvoorbeeld: een Grounded Theory onderzoek

[‘wat is er aan de hand in dit onderzoeksveld?’]

Je formuleert een antwoord

(5)

Voorbeeld 1: Grounded Theory

‘Musicking in Groningen’

‘Gefundeerde theorie’

‘Middle range theory’

Strikt empirisch – ‘abductief’

Dataverzameling: narratieve interviews met 30 mensen – ‘theoretical

sampling’

(6)
(7)
(8)
(9)

Voorbeeld 2: Etnografie

Het shantykoor

Culturele antropologie, etnologie, kwalitatieve sociologie

Het perspectief van de ander

Dataverzameling:

-

Participerende observaties

-

Interviews

-

‘Dingen en documenten’

Data-analyse: coderen – van open naar meer gesloten

(10)
(11)
(12)

‘Het Interview’

Gestructureerd (tot aan de ‘mondelinge vragenlijst’)

Semigestructureerd

Open

Focusgroep

Narratief

Biographisch

Gefocust

Confronterend

Etnografisch

Expert

Episodisch

(13)
(14)
(15)
(16)

De generatieve vraag

-

Vraagt naar een verhaal (‘story-telling’)

-

niet naar een ‘bericht’ (’gecondenseerde situatie’),

-

een ‘beschrijving’,

-

of een ‘argumentatie’ (‘waarom…?’)

-

Nodigt uit tot een persoonlijk verhaal

-

Geeft expliciet ruimte

(17)

De generatieve vraag

Eh het is, eh het idee van dit type onderzoek is eh dat je dat je mij gewoon vertelt – en ik zal je daarbij

zo weinig mogelijk onderbreken

Mm-mm

Gewoon beginnen bij het begin – misschien herinner je je nog wel wat je in de buik van je moeder hebt

gehoord

Eeeeh…

Je eerste muziek herinneringen

Ja dat..

En dan langzamerhand zo eh door je leven heen en dan eh als ik vragen heb dan komen die daarna

wel maar in eerste instantie laat ik je gewoon vertellen, daar kun je alle tijd voor nemen, een uur mag

voor mij, twee uur mag…

Nou ik denk niet dat ik een uur nodig heb maar eh

Weid rustig uit

Ja da’s waar, nee ik heb eh

Begin bij het begin zou ik zo zeggen

Ja eh, nou mijn eh, wij deden thuis eigenlijk nooit zo heel veel aan eh muziek eh eh

wel veel voetbal en eh cowboytje en indiaantje spelen buiten

maar niet echt eh muziek en eh

mijn broer en ik moesten eh

(18)

De generatieve vraag

-

Vraag naar een verhaal

De biografie; ‘begin bij het begin zou ik zeggen’

-

Nodig uit tot een persoonlijke vertelling

‘Je eerste herinnering’; ‘door je leven heen’

-

Geef expliciet ruimte

‘Daar kun je alle tijd voor nemen’; ‘weid rustig uit’

-

Leg het eigenaarschap bij de geïnterviewde

‘Als ik vragen heb dan komen die daarna wel maar in eerste

instantie laat ik je gewoon vertellen’

(19)

Data - verbatim

nou ja ik ben dominee's dochter laat ik je dat vertellen

want dat denk ik wel dat dat van invloed is op

dat zegt iets over het milieu waarin je

over de vanzelfsprekendheden zoals de Mattheüs en al die Passions

dat is een vanzelfsprekendheid waar ik mee opgevoed ben

waar we ieder jaar weer heen gingen en van genoten

dus dat is belangrijk geweest

en verder is het belangrijk geweest

dat ik me losgemaakt heb uit mijn gezin van oorsprong toen ik 17 was

ik ben naar Parijs gegaan

en daar heb ik een enorme liefde aan alle Franse chansons opgedaan

die had ik al van tevoren

daarom koos ik Parijs

ik ben daar enorm veel naar theater geweest en naar muziek

Mireille Mathieu en Edith Piaf heb ik nog net meegemaakt

enorm van genoten van al die groten

maar ook Brassens en al die

ik weet niet eens de namen meer

maar daar heb ik me wild van genoten

en daar dat is mijn eerste

Xxx herinnert zich dat als eerste mijn partner

-Oh je was gek op Franse chansons

en dat is ook zo

(20)
(21)

Data - verloopsprotocol

Time Global topic Content Form of

presentation Remarks 0.00.00 Intr odu ctio n

About the MP3-recorder: Quality not good enough for music “Yes, that is already soon the case”.

Question on my (musical) background.

Explanation of research: listeners/audience; importance for musicians Example by AA: a salsa-concert by NNO which is sold out but when repeated only half – how come? How do you know why people did not come.

On debate on cuts for culture and why it is good to look at oneself. On the Musicscape Groningen – Live project (book given to AA). [Introduction to BB, AA’s husband and also professional musician]

AA: BB: important research, we were talking about it yesterday. BB: If it is alright half the world is talking about it.

Explanation of the two interview parts

00.10.13 Bio

gra phy

Born Middletown 1952. Father violinist X Orch, later viola Y Orch. Mother dancer […].

Grown up in East City. Primary school. From age of 6: dancing. Always in ballet school of mother. From 10th: conservatoire East City. Until 18th

then back problems, had to stop. Drama – dream about future collapsed. From 6thplaying recorder, lessons, fun. 12thplaying piano, 15thhobo.

Music always next to dance, dance number 1. Not knowing what to do – flute as second choice. Quick passing entrance exam. “I did not know anything. I only could play the flute a bit, as I saw it. Obviously they could between all that hear that something was in it.” And of course they knew her.

She really focused on playing (“closing a door”).

3rdyear: audition Z Orch. – got the job. Exam next to job. […]. Since 1

year back in Q Orch. as first flautist. Always living in two places, when children going to school choosing for Groningen. Traveling now reduced. Very much focused on music; very perfectionist; but also like to work in garden here, or with children. “Two worlds”.

Evaluation To be transcribed – what is needed to enter a conservatoire?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

«Ik zorgde er mee voor dat Dilsen-Stokkem het SAVE- charter ondertekende, waarmee het be- looft de strijd tegen de grote verkeers- onveiligheid te voeren.. In Diepenbeek proberen we

Als vrijwilliger geef ik patiënten ook de eerste info over de Liga; waar ze recht op hebben en waar ze terecht- kunnen voor hulp”, zegt Emma- nuella, wanneer we haar telefo-

Als vrijwilliger geef ik pati- enten ook de eerste info over de Liga, waar ze recht op hebben en waar ze naar- toe kunnen voor hulp”, zegt Emmanuëlla, wanneer we haar

«Bij onze noorderburen moet je 100 euro per vierkante meter voor industrie- grond betalen, hier kopen we aan 40 euro», zegt

“Naast de creatieve markt werd het plein ’s avonds ingepalmd door de 160 deelne- mers aan de barbecue en het muzikaal optreden zorgde voor ambiance en een feestelijke

© 1982 Birdwing Music / Universal Music - Brentwood Benson

De boom is circa 14-15 meter hoog, met een schitterende sterk afhangende kroon die veel licht doorlaat en een mooie gele herfstkleur.. Betula

Vu: Erik Decoo – Dienst Sectoren ACLVB – Boudewijnlaan 8 te 1000 Brussel.. Vrije Visie