• No results found

Betekenisvolle kunsteducatie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Betekenisvolle kunsteducatie"

Copied!
15
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Betekenisvolle kunsteducatie

Evert Bisschop Boele I

(2)

Mijn verhaaltje

Onderwijs

Cultuur – kunst

(3)

Subjectivering

De drie functies van onderwijs

(Biesta, 2010):

1. Kwalificatie: “knowledge, skills and

understanding … to ‘do something’”

2. Socialisatie: to “become part of particular social,

cultural and political ‘orders’”

3. Subjectivering: “the process of becoming a

subject … the opposite of the socialization function … to become more autonomous and independent”

(4)

Onderwijsdoelen cultuureducatie I

Kwalificatie:

- - ‘talentontwikkeling’

- - bijdrage aan 21e eeuwse vaardigheden – bv.

‘creativiteit’ Socialisatie:

- - inwijden in de canon

- - samen aan kunst doen (bijdrage aan 21e

eeuwse vaardigheid ‘samenwerken’)

Subjectivering:

(5)

Onderwijsdoelen cultuureducatie II

Het kind bijstaan in het ontwikkelen als kunstzinnig persoon:

- Erkennen: “Ik mag er zijn als ‘kunstzinnig

persoon’, …”

- Invoelen: “… en de ‘kunstzinnige ander’ mag

er ook zijn;”

- Ontwikkelen: “help mij te worden wie ik wil en

kan zijn.”

(6)

Ontwikkelen = Leren

Leren is biografisch

(naar Alheit, 2008):

- Gepersonaliseerd leren

- Culturally responsive teaching - Ontwikkelend onderwijs

(7)

Onderwijs = leren in een

school-context

“De essentie van onderwijs is de leraar”

Erkennen, invoelen en ontwikkelen gebeurt in de didactische driehoek (Veenker et al., 2017)

(8)
(9)

Het alledaagse leven

voorbeeld: muziek

Ons leven is intens muzikaal Muziek heeft drie functies:

- Bevestigen - Verbinden - Reguleren

Op basis van betekenis Leidend tot waarde

(10)

Betekenisvolle ontmoetingen

Betekenis als dialoog tussen kunst en het individu De ‘affordanties’ van kunst:

“Affordantie is een directe waarneming van de

handelingsmogelijkheden van objecten in de eigen handelingsvermogens en van de eigen

handelingsdrijfveren van een leerling.” (Veenker et al., 2017, 157)

Kunst is dus geen object maar een betekenisvolle ontmoeting.

(11)

Idiocultuur

Idiocultuur:

- Idiosyncrasie: “een eigenschap of het gedrag of

karakter van een individu, waarmee het zich onderscheidt van de rest.” (Wikipedia ☺)

- Cultuur: ‘gedeelde en betwiste manieren van

doen en van praten.’(Reckwitz, 2006)

(12)

Samenvattend

Cultuuronderwijs: subjectivering van idoculturele leerlingen

Leren: biografisch en dialogisch – ‘affordanties’ Cultuur - kunst: betekenisvol, functioneel en

waardevol – kunst als ‘betekenisvolle ontmoeting’ Cultuureducatie: culturele/kunstzinnige

subjectivering van idioculturele leerlingen door het bevorderen van biografisch en dialogisch leren

zodat cultuur/kunst een betekenisvolle, functionele en waardevolle plek inneemt in hun latere leven.

(13)

Drie uitgangspunten

1. Het kind centraal – ‘talentkrachtig werken’ (de doorlopende leerlijn zit in de didactische driehoek) 2. De kracht van de disciplines en van het unieke – verschillen in affordanties

3. Systemisch denken – cultuureducatie als een systeem van (idioculturele) actoren om het kind heen (het grote belang van de groepsleerkracht) Zie www.hanze.nl/kunsteducatie-onderzoek

(14)

Wat kan ik doen, als leerkracht?

14

Ken je leerlingen en daag ze uit

Wees je kunstzinnige zelf (‘idiocultuur’)

Stop kunst in de dag - op jouw manier (wees een voorbeeld; fouten bestaan niet)

Werk samen en stem af Ontwikkel je en leer bij Geniet

(15)

Betekenisvolle kunsteducatie

e.h.bisschop.boele@pl.hanze.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De commissie Werken in de Zorg heeft deze vraag hier beantwoord voor wat betreft het thema onderwijsvernieuwing en leven lang ontwikkelen en daaraan een aantal concrete

van de SER. Als aanjager heb ik het afgelopen jaar gemerkt hoeveel energie en enthousiasme er is rond leren en ontwikkelen. Niet alleen bij landelijke partijen, maar ook in

zouden grootschalig longitudinaal kunnen worden bestudeerd om na te gaan of er veranderingen plaatsvinden in het perspectief en de begeleiding en de organisatie van

• Veranderende en nieuwe expertise domeinen Jouw expertise kan minder waard of gevraagd worden, waardoor je nieuwe expertise moet ontwikkelen. •

De Abell analyse voor waterstoftechnologie (zie Figuur 3.5) geeft aan dat de macro ontwikkeling van buiten naar binnen de basis is voor het ontwerp van het onderwijs en

Overlegkosten FUWA (gezamenlijk overleg Bibliotheken en functiewaardering), waarvan OAK 50% van de kosten voor haar rekening neemt (de andere 50% wordt gefinancierd

Op de overgang vmbo-mbo kan dit loopbaandossier voor de student een hulpmiddel zijn om zichzelf te presenteren/introduceren zodat hij beter in beeld is bij / gekend wordt op het

( ) stuk van het gesprokene overgeslagen. In de verschillende protocollen is steeds sprake van verschillende studenten met uitzondering van de protocollen 4, 5 en 6, waar één bepaalde