• No results found

Elderly Turkish Immigrants in Veendam and their Needs for Culturally Sensitive Care

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Elderly Turkish Immigrants in Veendam and their Needs for Culturally Sensitive Care"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

University of Groningen

Cultuursensitieve zorgbehoeften van Turks-Nederlandse ouderen in Veendam

Lanz, Tilman

IMPORTANT NOTE: You are advised to consult the publisher's version (publisher's PDF) if you wish to cite from it. Please check the document version below.

Publication date: 2020

Link to publication in University of Groningen/UMCG research database

Citation for published version (APA):

Lanz, T. (2020). Cultuursensitieve zorgbehoeften van Turks-Nederlandse ouderen in Veendam.

Copyright

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Take-down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

Downloaded from the University of Groningen/UMCG research database (Pure): http://www.rug.nl/research/portal. For technical reasons the number of authors shown on this cover page is limited to 10 maximum.

(2)

Cultuursensitieve zorgbehoeften

van Turks-Nederlandse ouderen

in Veendam

Samenvatting

Dr. Tilman Lanz

Vincent Hazelhoff

Saskia Visser

Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie

(3)

Samenvatting: Cultuursensitieve zorgbehoeften van

Turks-Nederlandse ouderen in Veendam

Achtergrond

In de jaren ’60 en ’70 komt er een grote groep Turkse migranten naar Nederland om in de fabrieken te werken. Zo ook in Veendam, Groningen. Veel van deze ouderen zijn in Veendam gebleven, hebben er (klein)kinderen gekregen en zijn er oud geworden. Deze eerste generatie arbeidsmigranten en hun kinderen vragen zich nu af hoe ze de zorg voor hun ouderen moeten organiseren. De drempel om naar een zorginstelling te gaan, ligt voor deze groep mensen extra hoog door het verschil in cultuur, religie en taal. De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) deed onderzoek in samenwerking met de stichting Multiculturele Vrouwen Veendam (MVV) en de Turkse gemeenschap in Veendam naar de zorgbehoeften van deze groep ouderen. Dit is een samenvatting van dat onderzoek.

Over het onderzoeksproject

De stichting MVV legde in het voorjaar 2019 de vraag over zorg voor Turkse ouderen voor aan Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie. Dit onderdeel van de RUG verbindt vragen van maatschappelijke organisaties aan (studenten)onderzoek. Samen met dr. Tilman Lanz, docent Minorities & Multilingualism en gespecialiseerd in migratie, formuleerden ze onderstaande onderzoeksvraag:

Welke specifieke behoeften hebben Turks-Nederlandse migranten uit Veendam, Nederland, ten aanzien van ouderenzorg in relatie tot hun culturele, talige en religieuze achtergrond?

15 studenten van de bacheloropleiding Minorities & Multilingualism (Minderheden &

Meertaligheid, een kleine internationale opleiding aan de Faculteit der Letteren) voerden het onderzoek uit onder supervisie van dr. Lanz. Dit deden de studenten door middel van

interviews met de leden van de Turkse gemeenschap in Veendam. In sommige gevallen traden familieleden van de ouderen op als tolk. Uiteindelijk zijn er tussen december 2019 en januari 2020 52 ouderen geïnterviewd. De resultaten daarvan zijn door Tilman Lanz

verwerkt tot een eindrapportage. Deze is openbaar beschikbaar via de website van de Wetenschapswinkels in het Nederlands en het Engels. Voor de link, zie onderaan deze samenvatting.

De resultaten

De behoeften van Turkse migranten uit Veendam zijn geordend in zes categorieën: 1) talige behoeften, 2) sociale behoeften, 3) organisatorische behoeften, 4) medische behoeften, 5) culturele behoeften en 6) religieuze behoeften.

1. Talige behoeften: Hoewel de respondenten vermelden dat het leren van de

Nederlandse taal belangrijk is, geven ook veel eerste generatie arbeidsmigranten toe de Nederlandse taal nooit machtig te zijn geworden. Veel van hen die de taal niet hebben geleerd (of het zijn verleerd) leunen daarom op familieleden of leden uit de gemeenschap voor vertaaldiensten. Veel Turkse ouderen zijn bang dat als ze naar een zorginstelling gaan, deze hulp verdwijnt, en dat hun gebrek aan Nederlandse

taalvaardigheid onder een vergrootglas komt te liggen. Turkse ouderen spreken daarom in een zorgsituatie liever de Turkse taal, of wonen dicht bij een familielid die hen kan helpen.

2. Sociale behoeften: Familierelaties worden door Turkse ouderen als essentieel ervaren. Het behoud van de Turkse cultuur (en taal) vindt deze groep zeer belangrijk, ook als het om hun kinderen gaat. Op deze manier behouden ze de banden met hun thuisland

(4)

en met hun familie. Ook veel Turkse Nederlanders van de tweede generatie vinden het belangrijk dat ze Turks bleven spreken om met hun ouders te kunnen communiceren. Het is opvallend dat bij veel Turkse ouderen institutionele zorg breed geaccepteerd wordt, terwijl familie een grotere rol speelt in het sociale leven van Turkse ouderen dan bij hun autochtone leeftijdsgenoten. Dit komt volgens de respondenten omdat er op dit moment ook in Turkije een verschuiving plaatsvindt van familiaire zorg (zorg door de familie) naar geïnstitutionaliseerde zorg (zorg door bijvoorbeeld thuiszorg of een zorginstelling). Deze verschuiving roept veel vragen en onzekerheden op.

3. Organisatorische behoeften: De respondenten vinden dat de sociale betrokkenheid binnen de Turkse gemeenschap behouden moet blijven wanneer je als oudere in een zorginstelling komt. Er is een duidelijke behoefte voor een ruimte waar je als familie bij elkaar kunt komen en waar je je sociale contacten kunt onderhouden. Veel respondenten gaven ook aan een voorkeur te hebben voor gescheiden zorg voor mannen en vrouwen, zoals ook binnen de Turkse gemeenschap meer gangbaar is. Het viel op dat kwesties als mobiliteit, recreatie, bezoekuren etc. eigenlijk niet ter sprake kwamen. Een vervolgonderzoek gaat hier verder op in.

4. Medische behoeften: Omdat het dit onderzoek meer over de culturele behoeften van Turkse ouderen ging, kwamen de medische behoeften in de interviews minder aan bod. Een van de meer concrete opmerkingen was dat de taalproblemen bij Turkse ouderen bij doofheid nog extra worden vergroot. Meer onderzoek is nodig om verdere medische behoeften van deze groep in kaart te krijgen.

5. Culturele behoeften: De respondenten zijn bang dat als ze naar een zorginstelling gaan ze vereenzamen. Dit ligt misschien nog moeilijker dan bij autochtone ouderen, omdat deze groep sterk leunt op de gemeenschap en de diensten die vanuit de gemeenschap geboden worden. Een specifiek onderwerp dat ter sprake kwam, was hulp bij digitale processen, zoals DigID. Een sterke scheiding van gender binnen een zorginstelling wordt door deze groep ouderen gewenst, zowel bij vrouwen als mannen. Een aparte mannen- en vrouwenverdieping werd als een optie gegeven.

6. Religieuze behoeften: De geïnterviewde ouderen vinden dat in veel gevallen de

islamitische tradities in zorgsituaties niet serieus genomen worden. Stafleden hebben de kennis niet, negeren deze behoeften of doen alsof ze er geen tijd voor hebben. Er worden situaties benoemd als: het negeren van gebedstijden, imams die niet langs mogen komen door islamofobe bewoners of stafleden, het niet naleven van halal-voedingsvoorschriften, etc. Geïnterviewden stelden voor dat het hier vooral een zaak is van goede communicatie over het islamitische geloof en haar gebruiken, zodat er meer begrip is en ze zich ook welkom voelen in overwegend autochtone instellingen. Verdere behoeften lagen op het faciliteren van gebedsruimtes, het aanbieden van verdiepingen voor mannen en vrouwen, etc. Er zijn geen wensen uitgesproken voor een speciale ouderenvoorziening voor islamitische ouderen. De vraag is of daar geen behoefte aan is of dat de ouderen daar niet aan gedacht hebben.

Conclusie

De Turkse gemeenschap in Veendam is een hechte gemeenschap met de familie als middelpunt. Men kijkt om naar elkaar en men biedt elkaar een helpende hand. Maar ook binnen deze gemeenschap staat de tijd niet stil: Turkse ouderen ervaren momenteel een verschuiving van familie-georiënteerde zorg naar geïnstitutionaliseerde zorg. Dit leidt tot problemen die door het verschil in cultuur, taal en religie nog extra onder een vergrootglas komen te liggen. Veel ouderen uit dit onderzoek ervaren moeite met de overstap naar institutionele zorg, omdat ze:

● bang zijn dat ze zich niet goed tegen hun zorgverleners kunnen uitdrukken in de Nederlandse taal;

● bang zijn de banden met de gemeenschap kwijt te raken en daardoor dreigen te vereenzamen;

(5)

Het is daarom belangrijk om de signalen uit deze gemeenschap serieus te nemen. Er valt nog veel winst te behalen op het gebied van cultuursensitieve zorg voor ouderen met een

islamitische migratieachtergrond. Meer begrip voor de situatie waar de Turkse ouderen uit Veendam zich in bevinden, en meer kennis over de achtergronden, wensen en idealen van deze groep ouderen, kunnen er al voor zorgen dat goede zorg voor deze groep binnen handbereik is.

De aanbevelingen:

⮚ Stakeholders moeten inzien dat de meeste problemen voor deze groep liggen binnen het kader van de verschuivende zorgcultuur: dat van familiaire naar institutionele zorg. Hier liggen de meeste problemen, en dus ook de meeste oplossingen.

⮚ Zorgverleners moeten meer aandacht geven aan de culturele kant van zorg. Waar mogelijk moet thuiszorg geboden worden, omdat dat het beste aan deze behoeften van deze ouderen voldoet: met vrienden en familie dichtbij. Het meeste kan al bereikt worden door betere communicatie.

⮚ Uitgebreide familiebetrokkenheid moet binnen alle zorgsituaties gegarandeerd worden. Veel Turkse ouderen leunen op hun gezin of de gemeenschap, en zij zijn daardoor een onmisbare component in hun zorgprofiel.

⮚ Zorgverleners zouden extra moeten letten op het gebruik van taal in een zorgsituatie met een oudere die het Nederlands niet (meer) machtig is. Het vermijden van specialistische taal is daarom belangrijk.

⮚ De belangrijkste behoeften van deze groep ouderen liggen op het gebied van religie. Er wordt door zorgaanbieders nog te weinig gedaan, deels omdat er te weinig kennis is, deels omdat islamofobie onder staf en bewoners een serieus probleem is. Goede voorlichting is nodig voor beter begrip voor deze groep ouderen.

Het is verder nog belangrijk, onderzoek te doen naar een aantal elementen:

⮚ De medisch-facilitaire behoeften van ouderen: waar hebben deze ouderen behoefte aan als het gaat over bijvoorbeeld mobiliteit, recreatie of bezoekuren, maar ook (het gesprek over) specifieke medische behoeften?

⮚ De kant van de zorgverleners en -bestuurders: hoe staan zij tegenover cultuursensitieve zorg en welke aanknopingspunten zien zij?

⮚ Een kwantitatief onderzoek naar cultuursensitieve zorg onder een grotere groep islamitische ouderen (bijvoorbeeld in heel Nederland). Dit om te kijken wat de

algemene opvattingen van islamitische ouderen in Nederland zijn en hoe en of dat per groep verschilt.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

- ofwel één of meer keer zijn overschreden, met een goedkeurend oordeel van de externe accountant omdat deze heeft geconstateerd dat het overgangsrecht van toepassing is. In

karakter openbare ruimte Het beeld van de openbare ruimte wordt voor een belangrijk deel bepaald door het zorgvuldig ingerichte profiel van de nieuwe hoofdontsluitingsweg langs

Het bekende beeld van ‘Rainman’ zorgde ook voor misverstanden: veel mensen met een sterk vermoeden van autisme, en hun omgeving, denken dat autisme er zo uitziet en dat er bij

Op de fysisch geografische kaart van de provincie Groningen is het plangebied weergegeven als bebouwd gebied; de bodem is niet gekarteerd (zie bijlage: Uitsnede fysisch

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het kabinet in 2022 incidenteel extra middelen beschikbaar voor de re-integratie van bijstandsgerechtigden. Gemeenten ontvangen

 Vrijheidsweg / Ommelanderwijk tot einde fietspad doorsnee PS: Alle Fiets en loopbruggen handmatig strooien met zand Pekela en Veendam.. Beresteijnstraat).  Egypteneinde

Marokkaanse en Turkse ouderen geven aan mee te willen denken over de plannen voor nieuwbouw of geclusterd wonen. Dat kan het best voorafgegaan worden

In dit hoofdstuk worden de stappen doorgenomen, wanneer een nieuwe trainer/coach zich aanmeldt voor een functie binnen Flash.. Dit beleid