• No results found

Inledning - 297715

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Inledning - 297715"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Inledning

Surmatz, A.; van der Liet, H.

Publication date 2007

Published in

Tijdschrift voor Skandinavistiek

Link to publication

Citation for published version (APA):

Surmatz, A., & van der Liet, H. (2007). Inledning. Tijdschrift voor Skandinavistiek, 28(1), 5-8. http://dpc.uba.uva.nl/tvs/vol28/nr01/art01

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.

(2)

Inledning

et här numret av Tijdschrift voor Skandinavistiek är till största delen vigt åt bidrag från en arbetsgrupp under “Arbeits-tagung der deutschsprachigen Skandinavistik” (ATDS), som ägde rum i Frankfurt hösten 2005. Redaktörerna Henk van der Liet och Astrid Surmatz, som ledde arbetsgruppen, vill tacka Julia Zernack och hennes medhjälpare för en utmärkt konferens med bra uppbackning och livliga diskussioner.

D

Arbetsgruppens titel var “Imaginär topografi och vetenskapliga diskurser i den nordiska litteraturen från renässansen fram till idag”. Det primära intresset riktade sig på att undersöka skymningslandet mellan geografiska utopier, imaginationer av mer eller mindre rea-listiska världar och vetenskapliga topografier i vidare mening. I och med den vetenskapliga diskursens dynamiska utveckling skiftar be-skrivningsmönster mellan det poetiska och det mera renodlat v-etenskapliga, mellan det realistiska och det fantastiska, mellan uto-piska, historiska och historiografiska skisser. Just spänningen mel-lan vetenskapliga framställningar och mera skönlitterära alster när det gäller topografiska frågeställningar i en vid bemärkelse betraktas närmare. En speciell roll spelar subjektets positionering både i den vetenskapliga och i den skönlitterära skildringen, med subjektets etablering till exempel i loppet av en upptäcktsresa eller subjektets dekonstruering eller transformation under en sådan färd. Diverse transformationsprocesser kan äga rum även när det gäller etable-ring, fusionering eller splittring av olika genrer eller texttyper exem-pelvis inom reseskildringen, respektive de mera vetenskapliga dis-© TijdSchrift voor Skandinavistiek vol. 28 (2007), no. 1 [ISSN: 0168-2148]

(3)

6 TijdSchrift voor Skandinavistiek

kurserna. Tidsramen valdes medvetet mycket bred och kunde tän-kas räcka från tidiga geografiska utopier (vi tänkte exempelvis på Holberg, Niels Klim; Lyschander, Den Grønlandske Cronica) via olika geografiska rapporter byggda på egna erfarenheter eller på källma-terial av varierande slag, av poetiska topografier av realistisk eller fantastisk art samt olika förbindelser mellan vetenskapliga och skönlitterära topografiska framställningar inom hela den nyare litte-raturen - kanske även utmynnande i undersökningar av subjekts-positionen i den nyare virtuella topografin.

Fullt så långt gick vi dock inte med våra bidrag, men blandnin-gen av den fantastiska och den realistiska diskursen är något som kännetecknar många av dem, liksom nordisk bildformning av det andra samt de andras bildformning av det Norden, detta gällde både den vetenskapliga och litterära diskursen. I den inledande dis-kussionen användes både Sigrid Weigels begrepp “topographical turn” (2002) och Karl Schlögels “spatial turn” (2003) för att beskri-va rummets och topografins nya ställning inom litteratur- och kul-turvetenskapen.

Det historiskt sett tidigaste bidraget är Eiken Friedrichsens re-dogörelse av Per Lindeströms beskrivning av hans resa på 1650-talet till den svenska kolonin vid Delaware-floden under dess korta existens, Geographia Americanae. Som många tidiga reseskildringar publicerades den först flera århundraden senare och bjuder på en tidstypisk blandning av detaljerade beskrivningar av flora och fauna samt en religiös och mytisk diskurs om det djävulska som kan fin-nas exempelvis hos till synes vanliga ödlor. En avvägning mellan faktisk reseskildring och utopiska element sysselsätter även Anna Sandberg i artikeln om Baggesens klassiker Labyrinten samt den lite mera obskyra och fragmentariska Oceania, som hon förtjänstfullt lyfter fram ur seklernas glömska. Hon fokusserar på topografiskt-utopiska samhällsvisioner, som skiftar från en utopisk, kosmopoli-tisk optimism till en mer och mer dystopisk världsbild i Oceania; detta till följd av den tilltagande tysk och danska nationalismen, där

(4)

hans definition av “Weltbürgertum” inte kan placeras längre, utan blir till en imaginär topos.

En inre resa till läran om skallens anatomi och dess frenologiska implikationer erbjuder Jochen Schiedermairs bidrag om den idea-liska estetiken hos bl a Goldschmidt. Skallens topografi och den in-ternationella topografin av frenologins framfart i den europeiska kulturen (Gall, Lavater) smälts ihop till en spännande redogörelse, där den vetenskapliga diskursens märkliga utsvävningar vinner över dens litterära översättning i litteraturens fält. Men även påfallande paralleller mellan den estetiska och den vetenskapliga diskursen kan påvisas.

Två annars vitt skilda bidrag tematiserar resetematiken i sam-band med vintern och den nordiska vinterns exotik. Thomas Sei-lers artikel presenterar en vinterns topografi, både geografiskt och på ett emotionellt och symboliskt plan. Funktionen som vinter-, re-se- och ismetaforiken får i förhållande till en subjektivitetsdiskurs tar sin ursprung i Vinterresan, som här kan kopplas till uppkomsten av det moderna i litteraturen. Utgående från Müller/Schuberts

Win-terreise följer Seiler frostens förbindelse till melancholin och

ensam-heten hos H.C. Andersen, Pontoppidan och slutligen Tarjei Vesaas. Matthias Langheiter-Tutschek undersöker den populära och fil-miska diskursen runt Norden och det nordliga i den populära di-skursen under 1900-talet och dens ibland vaga förankring i den po-lara diskursen. Genom hänvisningar till olika teman och genrer har han kommit fram till att den heroiskt manliga upptäcksdiskusen re-duceras till fragment, som funktionaliseras i nya sammanhang, ex-empelvis den ekologiska diskursen i den humoristiska tecknade barnfilmen “Ice Age” (2002). Påfallande är här hur utbytbara den bakomliggande reella topografin är som istället ersätts genom en allmän koppling mellan nord-syd-extremata och en snö- och is-metaforik.

I Constance Gestrichs bidrag om förra sekelskiftets filmestetik rör vi oss från isöknen till den danska subtropiska

(5)

kolonialdis-8 TijdSchrift voor Skandinavistiek

kursen. Hennes funderingar kring kolonial- och smittodiskursen i den danska stumfilmen belyser hur det hierarkiskt strukturerade mellanrummet mellan koloniserande subjekt och koloniserade ob-jekt formligen fylls av bakterier. Hybriditet tolkas här som fascine-rande samtida tabu. Det vi ser här är förvånande förbindelser till primitivitetsdiskursen och paralleller mellan orient- och tropikbe-skrivningar och polardiskursen. Även här kan vi se att en “topo-graphical turn” ofta ska tolkas i metaforiska termer. Hon visar oss att filmens topografi är i hög grad imaginerad och konstruerad.

Med imaginationen av det nordliga sysslar Susanne Bordemanns bidrag om det tyskspråkiga mottagandet av Jon Fosses dramatik. Hon påvisar hur klyschor och genreförväntningar styr mottagandet av Fosse genom konstruktionen av topografiska referenser i recen-sionerna. Förväntningarna av den nordiska topografin präglas av egna, tyska bilder, de läggs över texten och präglar lanceringen och mottagandet även av de översatta texterna.

Topografier just i mötet mellan imaginära topografier och ve-tenskaplig diskurs har erbjudit en spännande utgångspunkt för ett brett spektrum av bidrag som har ingått i en livlig dialog under konferensens gång och som i den här volymen avslutas genom Søren Hansens senare artikel om kroppsmetaforiken och det främ-mande hos Thorkild Gravlund och Johannes. V. Jensen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Via deze link kunt u uw kind opgeven: https://www.overblijvenmetedith.nl/parent/registration U geeft daarbij een machtiging af aan OBS de Klim, zodat wij de kosten voor

Aantal actieve jeugdleden De club geeft jaarlijks door hoeveel unieke jeugdleden hebben deelgenomen aan de activiteiten én hoeveel trainers/begeleiders actief zijn in

Realiseert u zich dat als u niet alleen uw eigen kind maar ook andere kinderen, ouders of de leerkracht ‘meefotografeert’ de privacy van alle.. ‘geportretteerden’ in het geding

Abstract: In this paper we propose an optimized adaptive ‘minimal’ modeling approach for predicting glycemia of critically ill patients and a corresponding Model based

3 Ondanks dat de interventie potentie heeft voor gepast gebruik, kan deze nog niet breed geïmplementeerd worden omdat verder onderzoek nodig is.. Bijvoorbeeld omdat er weinig tot

Voor een aantal leerlingen die dit nodig hebben is er een OPP gemaakt waarin de doelen en evaluatiemomenten duidelijk zijn verwoord.. We hebben een effectieve interne

Vi har fortfarande inte fått ett svar på varför det har uppstått en religiös rörelse med avstamp i just Star n Jediisternas avgörande grepp består i att definiera Star Wars som

wordt het buiten spelen gestimuleerd en de woonomgeving weer zo aangekleed dat bui- ten spelen weer uitdagend is. Door in bomen te klimmen, verwerven kinderen belangrijke