• No results found

Metafysica en Natuurwetenschap in de besluitvorming over de vernisafname van het Lam Gods

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Metafysica en Natuurwetenschap in de besluitvorming over de vernisafname van het Lam Gods"

Copied!
26
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

                Thema  3:  deel  2    

12-­‐02-­‐2013

 

Metafysica  en  Natuurwetenschap  in  de  besluitvorming  over  de  vernisafname  van  het  Lam  Gods

 

 

AUTEURS:                                                                      

BEREND  SMITS,  10003431,  MAJOR  NATUURKUNDE     MAX  DE  JONG,  6076564,  MAJOR  SCHEIKUNDE       GERRIT  DIJKSTRA,  1003531,  MAJOR  GESCHIEDENIS     LOTTE  KORTBEEK,  6318045,    MAJOR  NATURKUNDE      

 

BEGELEIDERS  VRIJE  DOMEIN:   MACHIEL  KEESTRA  (DOCENT)   RUDOLF  SPRIK  (DOCENT)   BERNARD  KRUITHOF  (DOCENT)   DIEDERIK  KEUSKAMP  (DOCENT)  

Het Lam Gods, een beroemd altaarstuk in Gent, is dringend aan restauratie toe.

Een belangrijk onderdeel van restaureren is de afname van vernis. Om schade

aan de verflaag te voorkomen is besloten de eerste lagen te verwijderen. Bij de

oudere vernislagen begint naast de materiële kant ook de ethische kant steeds

meer een rol te spelen in de besluitvorming. Er ontstaat een conflict tussen de

natuurwetenschap en de kunsthistorie. Op wat voor manier kan men het best

een besluit nemen over het al dan niet verwijderen van de oudere vernislagen

van het Lam Gods? De auteurs pleiten voor een interdisciplinaire commissie

die probeert de kloof tussen de metafysica en het positivisme te overbruggen

met behulp van een hybride kunstbegrip. Door een verstrengeling van waarden

ontstaat er een netwerk waarin de positie van het kunstwerk kan worden

gedefinieerd, waarna het mogelijk wordt een juiste afweging te maken van

verschillende waarden en authenticiteiten van het retabel.

 

(2)

I

NHOUD

 

Inleiding  ...  3  

Besluitvorming  en  bestuursstructuur  ...  6  

Betrokken  partijen  ...  6  

Kunsthistorici  en  ethiek  ...  7  

Materiële  staat  Lam  Gods  ...  9  

Conservatiewetenschappen  ...  10  

Natuurwetenschappelijke  analyse  ...  11  

Oplosbaarheid  ...  12  

Degeneratie  van  vernis  ...  14  

Chemische  samenstelling  ...  15  

De  wetenschapper  in  de  restauratiepraktijk  ...  17  

Besluitvorming  en  natuurwetenschap  ...  18  

Herdefiniëring  van  het  kunstbegrip  ...  21  

Conclusie  ...  24  

Literatuur  ...  25    

(3)

I

NLEIDING

 

“Schilder  Hubrecht  van  Eyck,  een  groter  heeft  niet  bestaan,  heeft  dit  werk  begonnen  en  zijn   broeder  Jan,  de  tweede  in  de  kunst,  heeft  die  zware  taak  voltooid  op  verzoek  van  Joos  Vijd.  Met  dit   vers  plaatst  deze  onder  uw  hoede,  wat  tot  stand  kwam  op  6  mei  1432.”  

-­‐Jan  van  Eyck-­‐   Toen  Jan  van  Eyck  zijn  penseel  van  de  lijst  haalde  waar  hij  deze  woorden  op  had  aangebracht,   sloot  hij  zijn  werkzaamheden  aan  het  meesterstuk  van  zijn  broer  af.  Een  zware  taak  was  het,  met   als  resultaat  een  geweldig  retabel  van  twintig  verschillende  werken  dat  vandaag  de  dag  

algemeen  geaccepteerd  wordt  als  een  van  de  meest  belangrijke  en  best  bewaarde  kunstwerken   in  de  wereld.  Op  zes  mei  1432  werd  het  altaarstuk  met  een  groot  feest  aan  het  publiek  getoond.   Een  religieus  werk  van  grote  betekenis.  Naast  God,  het  Heilig  Lam,  Johannes  de  Doper,  Adam,   Eva  en  Maria  kijkt  Joos  Vijd  ons  vanuit  het  verleden  aan.  Met  een  dwingende  blik  onderstreept   Vijd  zijn  opdracht  aan  de  hedendaagse  conservatoren,  “Met  dit  vers  plaatst  deze  onder  uw  hoede”,   de  bijna  zeshonderd  jaar  oude,  aardsvader  van  de  Vlaamse  primitieven.  Een  opdracht  die  met   het  verstrijken  van  de  jaren  steeds  belangrijker  word.  

In  de  afgelopen  zes  eeuwen  heeft  het  retabel  al  vele  restauraties,  retouches,  ongelukken   en  roven  doorstaan.    De  twintig  verschillende  panelen  zijn  hierdoor  meerdere  keren  voor  een   langere  tijd  van  elkaar  gescheiden,  groepen  panelen  hebben  hierdoor  verschillende  

restauratiebehandelingen  gehad  en  zijn  in  heel  verschillende  klimatologische  omstandigheden   bewaard  geweest.  Dit  alles  maakt  het  Lam  Gods  uit  het  oogpunt  van  een  restaurator  een  zeer   complex  object.  Momenteel  is  het  stuk  in  bezit  van  de  St.  Baafskathedraal  in  Gent.  In  2010  is  een   uitgebreid  onderzoek  gedaan  om  de  staat  van  het  schilderij  te  bepalen  (Grevenstein  &  Spronk,   2011).  Uit  dit  onderzoek  is  naar  voren  gekomen  dat  het  stuk  dringend  aan  restauratie  toe  is.  De   vernis  begint  te  breken  en  dit  tast  de  verf  aan.  Al  snel  werd  besloten  de  nieuwere  vernislagen,   aangebracht  bij  een  restauratie  in  1950,  te  verwijderen.  De  oudere  vernislagen  zijn  echter  ook   niet  in  goede  staat  en  zorgen  voor  een  vies  en  vergeeld  aangezicht.  De  beslissing  deze  te   verwijderen  is  echter  lastig,  tast  men  hiermee  de  authenticiteit  van  het  stuk  aan,  of  is  de   schoonmaakbeurt  nodig  voor  het  behoud  van  het  object?  De  restauratie  van  een  kunstwerk  is   altijd  een  lastig  onderwerp.  Het  gaat  om  een  schilderij  van  grote  culturele  en  materiële  waarde.   Bij  het  vellen  van  een  dergelijk  oordeel  is  naast  een  adequaat  begrip  van  de  ethische  discussie   omtrent  het  restaureren  kennis  vanuit  de  technische  wetenschappen  onontbeerlijk.  

Het  is  een  historisch  object,  er  is  er  maar  één  van  en  er  mag  maar  voor  één  behandeling   gekozen  worden.  Hoe  moet  een  dergelijk  gecompliceerde  besluitvorming  verlopen?  Op  wat  voor   manier  kan  men  het  best  een  besluit  nemen  over  het  wel  of  niet  verwijderen  van  de  oudere   vernislagen  van  het  Lam  Gods?  Het  Lam  Gods  wordt  onderzocht  en  gerestaureerd  door  een  

(4)

grote  groep  van  wetenschappers,  restauratoren  en  kunsthistorici.  Dit  maakt  de  besluitvorming   erg  interessant  en  het  Lam  Gods  zou  als  voorbeeld  kunnen  dienen  voor  andere  restauraties,  een   procedure  waarbij  ieders  stem  gehoord  wordt  en  samen  tot  een  besluit  gekomen  kan  worden.   Iedereen  tevreden  stellen  is  onmogelijk,  bij  dergelijke  beslissingen  is  er  altijd  sprake  van  een   trade-­‐off.  Hoe  kan  de  balans  bereikt  worden?  

De  richtlijnen  verplaatsen  de  discussie  over  de  conservering  van  een  tweestrijd  naar  een   genuanceerd  oordeel  over  de  vernisafname.  De  ‘Professional  Guidelines’  en  de  ‘Code  of  ethics’   kunnen  zorgen  voor  een  gemeenschappelijke  grondslag.  In  de  Code  of  ethics  artikel  vijf  wordt  de   volgende  regel  gegeven:  “The  Conservator-­‐Restorer  shall  respect  the  aesthetic,  historic  and   spiritual  significance  and  the  physical  integrity  of  the  cultural  heritage  entrusted  to  her/his   care.”(ECCO,  2004).  Hier  worden  dus  al  vier  eigenschappen  van  een  object  genoemd  die  bij  een   restauratie  met  aan  zekerheid  grenzende  waarschijnlijkheid  niet  allemaal  tot  hun  volste  recht   kunnen  komen.  Het  belang  wat  aan  elke  vorm  van  authenticiteit  gegeven  wordt  verschild  per   restaurator.  Er  zal  een  trade-­‐off  plaats  moeten  vinden.  Hier  kan  een  rationele,  beargumenteerde   beslissing  uit  voortkomen.  

Deze  vragen  moeten  op  een  interdisciplinaire  manier  worden  beantwoord.  Ten  eerste  is   er  de  kunsthistorische  waarde  van  het  stuk.  Er  moet  goed  onderzocht  worden  wat  daarbij  hoort   en  wat  niet,  welke  onderdelen  van  het  stuk  horen  bij  de  essentie  en  welke  kunnen  worden   aangepast  om  esthetische  verbeteringen  te  realiseren.    Deze  vraag  is  niet  alleen  kunsthistorisch,   maar  ook  ethisch,  wat  is  de  aard  van  een  kunstwerk?  Om  vervolgens  adequate  beslissingen  te   kunnen  nemen,  moet  het  kunstwerk  natuurwetenschappelijk  onderzocht  worden.  Deze  

methodes  moeten  op  hun  waarde  geschat  kunnen  worden  en  hun  impact  op  het  stuk  moet  goed   begrepen  worden.  Om  deze  vragen  te  kunnen  beantwoorden  zullen  er  een  aantal    interviews   plaats  hebben  en  er  zal  literatuuronderzoek  worden  gedaan.    

Ten  einde  de  besluitvorming  rond  het  Lam  Gods  goed  te  kunnen  beoordelen  beginnen   we  met  een  beschouwing  van  de  betrokken  partijen  die  een  rol  spelen  in  de  beslissing  van  de   vernis  afname.  Als  deze  belanghebbenden  zijn  geïdentificeerd  kan  achterhaald  worden  wat  de   motieven  van  de  partijen  zijn  en  in  welke  termen  zij  hun  bijdrage  aan  de  beslissing  formuleren.   Aan  de  hand  van  deze  motieven  wordt  er  gekeken  naar  de  structuur  waarin  de  partijen  

samenwerken  en  welke  rol  elke  belanghebbende  heeft  in  het  besluitproces.  Hierna  komt  het   object  zelf  aan  bod,  in  de  eerste  plaats  is  het  belangrijk  de  huidige  staat  van  het  schilderij  te   observeren.  Wat  er  tot  nu  toe  aan  het  polyptiek  gerestaureerd  is  en  in  welke  staat  de  vernislaag   op  het  moment  verkeert.  Er  is  hier  al  veel  onderzoek  naar  gedaan.  De  vernislaag  op  het  retabel   komt  in  het  derde  deel  naar  voren,    hier  zullen  de  vragen  die  later  aangebrachte  vernislagen   oproepen  behandeld  worden.  Zowel  het  natuurwetenschappelijke  aspect  van  vernislagen,  als  de   kunsthistorische  aard  van  een  vernislaag  is  belangrijk  voor  de  beslissing;  of,  en  in  welke  mate  

(5)

het  te  verwijderen.  Als  vierde  wordt  besproken  hoe  de  natuuwetenschappen  een  bijdrage   kunnen    leveren  aan  de  restauratiepraktijk.  Een  beter  begrip  kan  leiden  tot  een  ander  besluit   over  de  vernisafname,  in  het  vijfde  deel  wordt  deze  verandering  uitgewerkt  en  de  veranderde   positie  van  natuurwetenschappen  ten  opzichte  van  kunsthistorie  en  ethiek  aan  een  nader   onderzoek  onderworpen.  De  implicaties  van  deze  veranderende  verhoudingen  komen  in  het   laatste  deel  aan  bod,  hierin  pleiten  wij  voor  een  andere  benadering  van  kunst,  zodat  de  

samenwerkende  partijen  meer  zijn  dan  de  som  der  delen.  Voor  deze  benadering  is  het  essentieel   dat  iedere  partij  bereid  is  over  de  grenzen  van  de  eigen  discipline  heen  te  kijken.  Zoals  Van  Eyck   in  zijn  bijschrift  aangeeft  is  de  zorg  van  het  polyptiek  aan  ons  overgedragen,  niet  aan  één  

discipline  in  het  bijzonder,  maar  aan  al  de  disciplines.  De  zware  taak  van  van  Eyck  is  met  zijn   laatste  verfstreek  misschien  wel  afgerond.  Maar  met  zijn  vers  legt  de  schilder  zijn  last  op  de   schouders  van  de  restauratoren  van  nu.  

(6)

B

ESLUITVORMING  EN  BESTUURSSTRUCTUUR

 

Om  te  bepalen  hoe  de  besluitvorming  op  dit  moment  verloopt,  kijken  we  welke  instanties  er   betrokken  zijn  bij  de  restauratie  van  het  Lam  Gods.  Het  vakgebied  van  de  professionals  die  deze   instanties  vertegenwoordigen  bepaalt  in  grote  mate  hun  gezichtspunt.  Om  hier  inzicht  in  te   krijgen,  wordt  dat  gezichtspunt  hier  ook  uitgewerkt.  

B

ETROKKEN  PARTIJEN

 

Er  zijn  drie  verschillende  instanties  betrokken  bij  de  restauratie  van  het  Lam  Gods.  Ten  eerste  is   er  de  kerkfabriek  van  Sint-­‐Baafs,  de  huidige  eigenaar  van  het  schilderij.  De  Kerkfabriek  wordt   geadviseerd  door  een  internationaal  panel  van  wetenschappers,  de  ‘International  commission   for  the  Conservation  of  the  Ghent  Altarpiece’.  In  het  najaar  van  2012  is  begonnen  met  de   restauratie.  Deze  wordt  uitgevoerd  door  KIK-­‐IRPA  (Koninklijk  Instituut  voor  het  

Kunstpatrimonium)  in  België  (interview  met  Anne  van  Grevenstein,  2012).  Via  deze  constructie   heeft  de  ‘International   commission  for  the   Conservation  of  the  Ghent   Altarpiece’  dus  vooral   indirect  invloed.  De  

wetenschappers  adviseren   de  Kerkfabriek,  die  de   opdracht  voor  de  restauratie   aan  de  restauratoren  van   KIK  IRPA  geeft.  Uiteindelijke   beslissingen  liggen  altijd  bij   de  restaurator,  de  

uitvoerder.  Naar  eigen   zeggen  streeft  de  commissie   ernaar  te  fungeren  als  een   ‘fontein  van  kennis’  voor  de  restauratoren.  Hoe  de  beslissingen  werkelijk  verlopen,  is  goed  te   analyseren  aan  de  hand  van  de  notulen  van  de  vergadering  van  de  commissie.  

Een  van  de  lastigste  beslissingen  die  genomen  moet  worden  bij  de  restauratie,  is  hoe  ver   te  gaan  met  het  verwijderen  van  de  vernis.  Er  is  nu  besloten  om  de  drie  lagen  vernis  die  zijn   aangebracht  in  1950,  te  verwijderen.  Restauratoren  van  KIK  IRPA  zijn  hier  reeds  mee  begonnen.   Hoe  ver  door  te  gaan  met  de  oudere  lagen,  is  echter  onderwerp  van  discussie.    

Een  lid  van  de  commissie  merkte  op  dat  het  gedeeltelijk  verwijderen  van  de  oude   vernislaag  geen  goede  oplossing  is,  omdat  de  lagen  met  de  tijd  steeds  lastiger  te  verwijderen   FIGUUR  1  BETROKKEN  PARTIJEN  

(7)

zullen  zijn.  Het  zal  ook  niet  op  alle  panelen  mogelijk  zijn  de  lak  gedeeltelijk  te  verwijderen,  de   panelen  zijn  in  de  geschiedenis  vaak  door  verschillende  restauratoren  behandelt  en  er  zijn   verschillen  in  de  lagen.  Er  wordt  opgemerkt  dat  het  vooral  belangrijk  is  de  eenheid  in  het  

schilderij  te  bewaren.  Er  wordt  daarom  gekozen  voor  een  stap  voor  stap  methode,  waarbij  na  elk   niveau  dat  verwijderd  wordt,  het  gehele  schilderij  opnieuw  wordt  bekeken,  om  de  eenheid  te   bewaren.  Er  wordt  een  vergelijking  gemaakt  naar  de  proefbehandeling  in  2010,  waarbij  de   oplosbaarheid  van  elke  laklaag  werd  getest.  Het  resultaat  was  hier  spectaculair,  maar  de  

behandeling  is  te  lastig  om  op  het  gehele  schilderij  toe  te  passen  (Grevenstein,  2012).    

Een  uiteindelijke  compromis  wordt  bereikt,  men  besluit  de  nieuwere  vernislagen  eerst  te   verwijderen  en  vervolgens  per  laag  een  beslissing  te  nemen.  

Deze  werkwijze  wordt  bij  meerdere  beslissingen  gevolgd,  men  gaat  stap  voor  stap  te   werk  en  roept  vaak  het  advies  is  van  wetenschappers.  Bij  een  historisch  artefact  zoals  het  Lam   Gods,  is  het  natuurlijk  belangrijk  zeer  voorzichtig  te  werk  te  gaan.  Dit  is  ook  terug  te  zien  in  de   samenwerkinsstructuur.  Er  wordt  veel  advies  ingewonnen,  beslissingen  worden  in  

overeenstemming  gemaakt  en  compromissen  worden  gesloten.    Dit  zorgt  voor  een  lang  en   weinig  daadkrachtig  beslisproces,  maar  voor  een  dergelijk  kunstwerk  is  dit  gewenst.  

K

UNSTHISTORICI  EN  ETHIEK

 

De  communicatie  tussen  disciplines  word  soms  bemoeilijkt  door  onbegrip  tussen  disciplines,   maar  ook  binnen  een  discipline  kunnen  conflicten  ontstaan.  De  afweging  die  voorafgaand  aan  de   restauratie  van  het  Lam  Gods  gemaakt  wordt  is  een  complex  samenspel  tussen  fysische,  

chemische,  historische,  ethische  en  esthetische  eigenschappen  van  het  kunstwerk.  Van  oudsher   is  vernisafname  een  bron  van  controverse  in  de  restauratiepraktijk.  De  splitsing  kan  gemaakt   worden  tussen  een  noordelijke  en  een  zuidelijke  stroming  in  de  restauratie  (Mahon  &  Gombrich,   63).  Deze  stromingen  hebben  een  verschillend  idee  over  de  manier  van  retoucheren  van  een   schilderij.  De  noordelijke  stroming  vult  een  lacune  (hiaat)  onzichtbaar  aan,  de  zuidelijke   stroming  zorgt  dat  deze  met  het  blote  oog  zichtbaar  blijft,  maar  niet  direct  in  het  oog  springt.   Hieruit  volgt  dat  de  noordelijke  stroming  sneller  tot  vernisafname  overgaat  en  de  zuidelijke  hier   terughoudender  in  is.  De  controverse  is  in  de  afgelopen  eeuw  een  aantal  keer  hevig  

bediscussieerd.  Deze  discussies  waren  niet  constructief  en  hebben  voor  polarisatie  in  de   restauratie  gezorgd.  De  auteurs  zijn  van  mening  dat  de  polarisatie  in  de  restauratie  stromingen   een  negatief  effect  hebben  op  de  besluitvorming  in  de  restauratie.  Het  is  beter  om  te  zoeken  naar   een  gemeenschappelijke  basis.    

Er  is  een  breedgedragen  code  voor  restauratoren,  de  ‘ECCO  profesional  guidlines’.  Hierin   staat  het  vak  gedefinieerd  en  de  richtlijnen  van  het  vakgebied  gespecificeerd.  Deze  code  is  op   verschillende  manieren  te  interpreteren,  het  zijn  immers  richtlijnen.  Dit  laat  ruimte  voor  de  

(8)

verschillende  stromingen  in  de  restauratie.  De  richtlijnen  verplaatsen  de  discussie  over  de   conservering  van  een  tweestrijd  naar  een  genuanceerd  oordeel  over  de  vernisafname.  De   ‘Professional  Guidelines’  en  de  ‘Code  of  ethics’  kunnen  zorgen  voor  een  gemeenschappelijke   grondslag.  In  de  Code  of  ethics  artikel  vijf  wordt  de  volgende  regel  gegeven:  “The  Conservator-­‐ Restorer  shall  respect  the  aesthetic,  historic  and  spiritual  significance  and  the  physical  integrity   of  the  cultural  heritage  entrusted  to  her/his  care.”(ECCO,  2004).  Hier  worden  dus  al  vier  

eigenschappen  van  een  object  genoemd  die  bij  een  restauratie  vrijwel  zeker  niet  allemaal  tot   hun  volste  recht  kunnen  komen,  de  esthetische,  de  historische,  de  spirituele  en  materiële   authenticiteit.  Het  belang  dat  aan  elke  vorm  van  autenticiteit  gegeven  wordt  ,verschilt  per   restaurator.  Er  zal  een  trade-­‐off  plaats  moeten  vinden.  Hier  kan  een  rationele,  beargumenteerde   beslissing  uit  voortkomen.  

Het  eindbesluit  heeft  niet  een  uitsluitend  ethische  grondslag.  Het  materiële  aspect  komt   in  het  tweede  en  derde  deel  aan  bod,  waarna  de  invloed  van  de  natuurwetenschap  

(9)

M

ATERIËLE  STAAT  

L

AM  

G

ODS

 

In  2010  is  onder  leiding  van  Anne  van  Grevenstein  een  interdisciplinair  onderzoek  gedaan  om   de  structurele  conditie  van  het  altaarstuk  te  beoordelen.  De  uitkomst  was  zorgwekkend.  De   algehele  staat  van  het  Lam  Gods  is  onderzocht.  Zo  is  er  onder  andere    gekeken  naar  de  

structurele  staat  van  de  panelen,  de  conditie  van  de  verf-­‐  en  vernislagen  en  de  invloed  van  het   klimaat  op  het  retabel.  Tijdens  het  onderzoek  kwam  duidelijk  naar  voren  dat  de  vernislagen  erg   verouderd  zijn.  Niet  alleen  heeft  het  vernis  een  negatief  effect  op  het  uiterlijk  van  het  schilderij   (het  bovenste  vernis  is  dik,  glanzend,  slecht  aangebracht  en  geeft  een  gele  kleur  aan  het  

schilderij).  De  spanningen  die  de  vernislagen  uitoefenen  op  de  verflagen  van  het  schilderij   veroorzaken  opstuwingen  en  lacunes  (van  Grevenstein  et  al.,  2010).    

Over  het  algemeen  is  de    invloed  van  vernissen  op  de  uitstraling  van  schilderijen  groot.   Moderne  vernissen  hebben  een  heel  ander  effect  op  het  uiterlijk  van  het  schilderij  dan  oudere   soorten.  Door  inval  van  licht  en  het  optreden  van  chemische  reacties  degraderen  vernissen  snel.   Zichtbare  veranderingen  zijn  onder  andere  de  vergeling  van  de  vernislaag  en  scheurtjes  

(craquelures)  in  de  verschillende  lagen.  Maar  ook  de  oplosbaarheid  van  vernis  verandert  in  de   tijd(de  la  Rie,  1987).    

1.(in  wit)  Grondering  en  originele  verflaag,  gecraqueleerd  en  vervormd  

2.  (in  bruin):  residus  van  oude  vernissen,  door  A.  Philippot  in  1950-­‐51  onaangeroerd  gelaten,   aanwezig  in  de  craquelures,  talrijker  en  dikker  op  de  achterzijden  

3.  (in  oranje):    vernis  en  retouches  aangebracht  door  A.  Philippot.  

4.  (in  geel):  opeenvolgende  vernislagen  opgebracht  sinds  1951  (vooral  Talens  –  Ketone)    

Ook  bij  het  Lam  Gods  zijn  de  vernislagen  verouderd.  De  bij  de  laatste  restauratie  aangebrachte   vernislagen  vormen  een  serieuze  bedreiging  voor  het  behoud  van  het  schilderij.  Onder  deze   twee  relatief  nieuwe  lagen  ketonvernis  liggen  nog  veel  resten  van  oudere  vernissen  (van   Grevenstein-­‐Kruse  &  Spronk,  2011).  Op  fig(3)  zijn  de  verschillende  vernislagen  die  op  het  Lam   Gods  zitten  schematisch  weergegeven.  De  restauratoren  hebben  besloten  om  de  keton  

vernislagen  van  na  1950  af  te  halen  om  technische  redenen  (Gesprekken  met  Anne  van   Grevenstein,  2012).  Over  de  afname  van  de  oudere  vernislagen  die  door  Phillippot  zijn  laten   FIGUUR  2  SCHEMA  WEERGAVE  VAN  DE  LAAGSTRUCTUUR  VAN  DE  VERNISSEN  OP  HET  LAM  GODS  

(10)

zitten  is  echter  nog  geen  beslissing  genomen.  Zoals  al  eerder  aangegeven  is  het  maken  van  deze   beslissing  niet  eenvoudig.    

De  afgelopen  dertig  jaar  heeft  naast  de  restaurator  ook  de  restauratiewetenschapper  een   plek  gevonden  in  dit  proces  (Stoner  &  Rushfield,  2012).    In  de  volgende  paragraaf  zal  worden   besproken  wat  de  restauratiewetenschapper  kan  toevoegen  aan  het  beslisproces  en  wat  voor   analysemethoden  hij  tot  zijn  beschikking  heeft.  

C

ONSERVATIEWETENSCHAPPEN

 

De  afgelopen  decennia  is  het  gebruik  van  wetenschappelijke  analysemethoden  steeds  relevanter   geworden  in  de  restauratiepraktijk  (Stuart,  2007).  Er  zijn  in  deze  tijd  veel  analysemethoden   ontwikkelt  die  informatie  kunnen  geven  over  zeer  complexe  objecten  met  behulp  van  steeds   kleinere  monsters  (Stoner  &  Rushfield,2012).  

In  de  jaren  ‘70  ontstond  de  term  restauratiewetenschapper.  Sinds  die  tijd  is  de  

benodigde  monstergrootte  klein  genoeg  om  op  een  ethisch  verantwoorde  manier  onderzoek  te   doen  op  schilderijen  (Stoner  &  Rushfield,  2012).  Met  de  technische  voortgang  werd  de  

apparatuur  voor  analyse  echter  ook  heel  duur.  Musea  konden  de  apparatuur  voor  onderzoek   niet  meer  zelf  betalen.  Hierdoor    begon  er  een  samenwerking  tussen  musea  en  universiteiten.  Nu   zullen  een  aantal  analysemethoden  worden  besproken  die  veel  gebruikt  worden  in  de  

(11)

N

ATUURWETENSCHAPPELIJKE  ANALYSE

 

 

Voordat  men  aan  de  restauratie  van  een  stuk  kan  beginnen,  is  het  belangrijk  om  zoveel  mogelijk   te  weten  te  komen  over  het  object.  Een  restauratiewetenschapper  heeft  hiervoor  veel  

verschillende  analysemethoden  tot  zijn  beschikking  (Stuart,  2007).  

Vervolgens  wordt  besproken  hoe  natuurwetenschappelijke  analyse  gedaan  kan  worden  op  een   schilderij.  Daarna    worden  enkele  analysemethoden  besproken  die  inzicht  geven  in  de  structuur   en  compositie  van  moleculen  van  het  object.  

Harris  (2010)  geeft  een  stappenplan  dat  belangrijk  is  te  doorlopen  voor  aan  een  analyse   te  beginnen:    

(1)Specificeer  wat  je  wilt  analyseren.    

(2)  Zoek  in  de  literatuur  naar  een  goede  methode.     (3)  Selecteer  representatief  materiaal  voor  de  analyse.     (4).  Prepareer  een  monster  voor  de  analyse.    

(5)    Analyseer  je  monster  meerdere  malen.    

(6)  Geef  een  duidelijk  rapport  met  tekortkomingen.    

(7)  Trek  conclusies  om  te  kijken  welke  vraag  gesteld  gaat  worden.    

Het  analyseren  van  kunsthistorische  materialen  verloopt  op  een  dergelijke  manier.  Stap   3    is  echter  bij  schilderijen  alles  behalve  simpel.  Bij  de  analyse  van  het  Lam  Gods  hebben  de   onderzoekers    bijvoorbeeld  moeilijkheden  ondervonden  bij  het  vinden  van  een  representatief   materiaal  voor  analyse.  Het  is  namelijk  erg  moeilijk  om  een  representatief  monster  te  nemen.   Door  de  verschillende  materiële  geschiedenis  van  het  object  is  elk  paneel  uniek.  Zelfs  binnen   panelen  is  er  geen  eenduidig  beeld  te  schetsen  van  de  vernislagen  (gesprekken  Anne  van  

Grevenstein,  2012).  Een  dergelijk  object  wordt  een  heterogeen  object  genoemd.  In  stap  6  zal  dus   rekening  gehouden  moeten  worden  met  het  feit  dat  de  resultaten  maar  in  beperkte  mate  kunnen   worden  gegeneraliseerd  (Gesprek  met  Jaap  Boon,  2013).  

Ook  stap  4  is  niet  zomaar  uit  te  voeren.  Als  er  een  monster  moet  worden  genomen  van   het  schilderij  noemt  men  dit  een  invasieve  methode.  Er  zal  materiaal    uit  het  schilderij  worden   gehaald  voor  analyse.  Ook  al  zijn  deze  monsters  over  het  algemeen  maar  ter  grootte  van  een   speldenprik,  non-­‐invasieve  methoden  worden  altijd  geprefereerd  boven  invasieve  methoden   (Stuart,  2007).  

Om  meer  te  weten  te  komen  over  de  aard  van  de  vernislagen  op  het  schilderij,  worden  er   verschillende  natuurwetenschappelijke  analysemethoden  gebruikt.  Kennis  uit  analyse  is  erg   belangrijk  geweest  bij  de  beslissing  over  het  afnemen  van  de  ketonvernislagen.  Ook  bij  een  

(12)

toekomstige  beslissing  over  de  oudere  vernislagen  zal  de  technische  wetenschap  een  belangrijke   rol  kunnen  spelen  (gesprekken  met  van  Grevenstein,  2012).  

De  belangrijkste  eigenschappen  van  het  vernis  die  geanalyseerd  kunnen  worden  zijn  de   oplosbaarheid  van  het  vernis    en  de    chemische  samenstelling  van  de  vernis-­‐  en  verflagen   (Stoner  &  Rushfield,  2012).  In  de  volgende  paragraaf  wordt  besproken  wat  wordt  bedoeld  met   oplosbaarheid  en  hoe  de  oplosbaarheid  van  een  vernis  veranderd  in  de  tijd.  Daarna  worden  een   aantal  van  de  meest  gebruikte  methoden  besproken  voor  de  analyse  van  de  chemische  

samenstelling  van  vernissen  en  hun  oplosbaarheid.  Daarnaast  zal  worden  besproken  hoe  deze   methoden  kunnen  bijdragen  aan  het  beslisproces  over  het  wel  of  niet  afnemen  van  vernissen.  

O

PLOSBAARHEID

 

Voor  oplosbaarheid  zijn  twee  groepen  van  eigenschappen  te  onderscheiden,  allereerst  de  grote   van  een  molecuul.  Hoe  groter  het  is,  hoe  moeilijker  het  oplost.  De  tweede  categorie  is  welke   functionele  groepen  het  heeft  en  welke  krachten  het  daardoor  uitoefent  op  de  omgeving.  In  het   boek  Measured  Opinions  van  Gerry  Hedley  (1993)  wordt  beschreven  wat  de  chemische  

eigenschappen  van  moleculen  betekenen  voor  de  oplosbaarheid  in  een  vloeistof.  Volgens  Hedley   zijn  er  drie  krachten  die  belangrijk  zijn  bij  het  kijken  naar  heterogene  mengsels  van  vaste   stoffen,  in  ons  geval  vernislagen:  waterstofbruggen,  dipool-­‐interacties  en  van  der  Waals   krachten.    

Het  monster  kan  als  een  mengsel  van  moleculen  worden  beschreven,  met  een  set  van  die   drie  krachten  die  bepalen  of  het  mengsel  in  een  vaste  fase  blijft  zitten  of  oplost  in  het  

oplosmiddel.  Deze  krachten  worden  in  dit  artikel  bindingskrachten  genoemd.    Als  de  

bindingskrachten  bepaald  zijn,  kan  gekeken  worden  naar  welke  externe  krachten  deze  kunnen   opheffen.  In  het  Lam  Gods  wordt  gekeken  naar  vernissen  die  als  een  vaste  laag  op  het  schilderij   zitten.  Deze  moleculen  moeten  los  van  elkaar  komen.  Er  moet  dan  een  oplosmiddel  gevonden   worden,  dat  ongeveer  dezelfde  soort  bindingskracht  heeft  en  daardoor  de  vernis  kan  oplossen.   Door  de  verschillende  krachten  grafisch  weer  te  geven,  wordt  het  vinden  van  die  oplosmiddelen  

(13)

makkelijker.  Dit  kan  met  behulp  van  een  Teas  plot,  weergegeven  in  figuur  4.  

  FIGUUR  3  TEAS  PLOT  

In  deze  plot  wordt  grafisch  weergegeven  welke  krachten,  weergegeven  op  de  drie  assen,  bij   welke  stof    een  rol  spelen.  Als  de  vernislagen,  oftewel  de  vaste  stoffen  die  opgelost  moeten   worden,  bekend  zijn,  dan  kunnen  die  in  een  gebied  geplaatst  worden  in  deze  plot  en  een   oplosmiddel  worden  gevonden  dat  daar  in  de  buurt  zit.  Er  moet  echter  ook  rekening  worden   gehouden  met  andere  vernislagen  en  met  name  met  de  verflaag  eronder.  Deze  moeten  ook  in  de   plot  weergegeven  worden.  Er  moet  dan  een  gebied  gevonden  worden  waar  alleen  de  vernislaag   voorkomt.  Bij  die  set  van  krachten  moet  dan  een  oplosmiddel  gevonden  worden.  

Als  vernissen  op  een  schilderij  worden  gezet    wordt  er  rekening  mee  gehouden  dat  ze   niet  bij  dezelfde  set  van  bindingskrachten.  De  oplosbaarheid  kan  echter  veranderen  door   verschillende  chemische  processen,  de  belangrijkste  eigenschap  die  verandert  voor  de   oplosbaarheid  bij  het  Lam  Gods  is  de  hoeveelheid  crosslinks  (Grevenstein-­‐Kruse  et  al.,  2011).  

Wat  crosslinks  zijn  en  hoe  ze  ontstaan  wordt  in  de  volgende  paragraaf    uitgelegd.    

(14)

D

EGENERATIE  VAN  VERNIS

 

Vernis  bestaat  uit  een  laag  koolwaterstof  atomen  die  in  lange  ketens  op  elkaar  zitten.  In  het   begin  zijn  dit  nog  mooie  evenwijdige  lagen  die  weinig  interactie  met  elkaar  hebben.  Er  kunnen   echter  veranderingen  in  de  chemische  structuur  optreden  door  omgevingsfactoren,  waardoor  ze   reactiever  worden.  Bij  het  Lam  Gods  is  het  auto-­‐oxidatie  proces  (Feller,  R.  L.,  1994).    belangrijk   om  naar  te  kijken,  omdat  het  de  oplosbaarheid  veranderd  van  de  vernislagen.    

Auto-­‐oxidatie  is  de  reactie  van   koolwaterstoffen  met  zuurstof  onder  invloed   van  UV-­‐licht.  Een  algemeen  mechanisme  wordt   in  figuur  5  gegeven  (Feller,  R.  L.,  1994).    

 

R′•:  rest  groep  waarbij  de  R  een  koolstof  atoom  is  dat  vast  zit  aan  een  willekeurige   koolwaterstofketen  en  de  •  een  aanwezigheid  van  een  radicaal  aangeeft.  

 

In  figuur  5  is  te  zien  dat  bij  aanwezigheid  van  radicalen,  die  in  de  natuur  in  kleine   concentraties  voorkomen,  zuurstof  gaat    reageren  met  koolwaterstofketens  (  R  )  in  de  vernis,   zodat  er  peroxides  vormen  (reactie  2).  Deze  peroxides  kunnen  uit  elkaar  vallen  in  radicalen   (reactie  1b).  Als  twee  van  de  radicale  RO  groepen  samen  gaan  reageren,  ontstaat  er  een  brug   tussen  twee  R  groepen  die  stabiel  is.  Dit  creëert  een  netwerk  dat  steeds  meer  bruggen  gaat   vormen.  In  het  onderzoek  van  Feller  wordt  besproken  dat  bij  UV-­‐licht  reactie  1b  in  het  figuur   sneller  gaat,  doordat  het  licht  de  energie  levert  die  nodig  is  voor  de  reactie.  Het  netwerk  dat   ontstaat  zorgt  voor  een  toename  in  grootte  van  één  molecuul,  maar  kan  ook  zorgen  voor   toename  van  functionele  groepen  met  een  hydrofiel  karakter.  

   

(15)

C

HEMISCHE  SAMENSTELLING

 

In  de  vorige  paragrafen  is  beschreven  van  welke  factoren  de  oplosbaarheid  van  de  vernislagen   afhangt.  Bij  het  Lam  Gods  is  het  belangrijk  om  niet  alleen  te  analyseren  wat  de  oplosbaarheid   van  een  stof  is  en  welke  functionele  groepen  het  heeft,  maar  ook  waar  die  verschillende  lagen   zitten.    

Fourier  transformatie  infrarood  spectroscopie  (FT-­‐IR)    

Met  Fourier  Transformatie  Infrarood  Spectroscopie  (FT-­‐IR)  kan  de  chemische  compositie  van   materialen  bepaald    worden.  FT-­‐IR  wordt  meestal  toegepast  op  een  monster,  genomen  van  het   schilderij  en  is  dus  een  invasieve  analysetechniek  (Pinna,  Galeotti  &  Mazzeo,  2009).  Licht  dat  alle   golflengten  in  het  onderzochte  deel  van  het  infrarood  spectrum  bevat,  wordt  door  het  monster   heen  gestuurd.  Fotonen  op  de  resonantiefrequenties  van  de  moleculen  worden  geabsorbeerd   (Ferretti,  1991).  De  meeste  moleculen  hebben  een  moleculaire  vibratie,  die  correspondeert  met   de  energie  van  de  infrarood  regio  van  het  elektromagnetische  spectrum.  Het  meest  nuttige  deel   van  het  infraroodspectrum  is  het  midden  infrarood.  Ook  wel  de  ‘fingerprint  zone’  genoemd.  De   absorptie  van  fotonen  met  golflengtes  in  deze  regio  is  uniek  voor  elk  materiaal  

met    verschillende  samenstelling  (Pinna  et  al.,  2009).  De  samenstelling  van  de  monsters  kan   worden  geïdentificeerd  door  het  spectrum  te  vergelijken  met  een  database  van  bekende   materialen.  Er  zijn  gespecialiseerde  databases  voor  schildermaterialen.  FT-­‐IR  wordt  veel   gebruikt  om  de  beste  methode  voor  verdere  gedetailleerdere  analyse  te  bepalen.  Voordelen  van   de  techniek  zijn  de  lage  kosten,  de  relatieve  eenvoud  en  het  bestaan  van  databases  voor  

schildermaterialen  (Stoner  &  Rushfield,  2012).  

Een  nadeel  van  de  analyse  is,  dat  deze  slecht  kwantitatieve  informatie  kan  geven  over  de   samenstelling  van  het  onderzochte  vernis    (Pinna  et  al.,1991).  Sinds  een  aantal  jaren  is  het  ook   mogelijk  om  het  oppervlak  van  het  schilderij  op  een  non-­‐invasieve  wijze  te    analyseren  d.m.v.   midden  infrarood  vezeloptica.  Met  deze  techniek  kunnen  materialen  worden  geobserveerd  die   naar  het  oppervlak  zijn  gemigreerd.  Een  nadeel  van  deze  techniek  is  dat  het  nog  maar  voor  een   beperkt  deel  van  het  IR  spectrum  mogelijk  is  (Stoner  &  Rushfield,  2012).  

Raman  spectroscopie    

Micro-­‐Raman  is  een  techniek  die  complementair  is  aan  FT-­‐IR.  Ook  hiermee  kan  structurele   moleculaire  analyse  gedaan  kan  worden.  Het  is  gebaseerd  op  de  verlichting  van  het  materiaal   met  een  laser,  waarna  het  verstrooide  licht  wordt  opgevangen  door  een  spectrometer.  Er  zijn   twee  verschillende  manieren  om  deze  techniek  toe  te  passen,  een  invasieve  en  een  non-­‐ invasieve  manier.    Bij  de  eerste  wordt  de  laser  direct  op  het  schilderij  gericht  en  bij  de  tweede   neemt  men  eerst  een  monster  en  doet  daar  vervolgens  analyse  op.  Een  van  de  nadelen  van  deze   methode  is,  dat  het  maar  op  een  selectieve  groep  materialen  kan  worden  toegepast.  Ook  is  het  

(16)

moeilijk  om  een  kwantitatieve  analyse  te  doen  (Pinna,  2009).  Een  voordeel  van  Raman  boven   FT-­‐IR  is,  dat  de  banden  in  het  spectrum  vaak  duidelijker  zijn  dan  bij  FT-­‐IR.  Nadelen  zijn  de  hoge   kosten  en  het  ontbreken  van  uitgebreide  databases  voor  schildermaterialen  (Stoner&Rushfield,   2012).  

UV-­‐fluorescentie  spectrometrie  

Bij  UV  fluoresentie  wordt  er  met  licht  met  golflengtes  van  het  UV  tot  zichtbare  deel  van  het   spectrum  op  een  object  geschenen.  De  energie  van  een  lichtstraal  verandert  met  de  golflengte   volgens  de  formule:  

E=ℎcλ  

E  staat  hierin  voor  energie  van  een  lichtdeeltje   ℎ  voor  de  constante  van  Planck  

c  voor  de  lichtsnelheid   λ  is  de  golflengte  die  de  foton  heeft  

 

De  fotonen  waar  het  licht  uit  bestaat  dienen  als  energiedragers.  Deze  kunnen    door  veel  

organische  en  ook  sommige  anorganische  moleculen  worden  opgenomen.  Door  de  opname  van   deze  extra  energie  worden  elektronen  (die  een  baan  rond  de  kern  bewegen  )  in  het    molecuul  in   een  hogere      baan  gebracht.  Dit  heet  exciteren.  Een  belangrijk  natuurkundig  inzicht    is  dat  elk   systeem  de  natuurlijke  neiging  heeft  om  een  toestand  met  minimale  energie  te  

bereiken/behouden.  Het  geëxciteerde  molecuul  wil  zijn  energie  kwijt.    In  (Harris,  2010)  worden   een  aantal  manieren  beschreven  waarop  dit  kan.  De  meest  voorkomende  is  dat  het  molecuul   energie  omzet  in  vibratie  binnen  het  molecuul.  Deze  vibratie  kan  doorgegeven  worden  aan   andere  moleculen  en  vertaalt  zich  in  hitte,  die  langzaam  wordt  uitgestraald  door  wisselwerking   met  de  omgeving.  

Voor  UV-­‐fluorescentie  is  een  andere  manier  belangrijk.  Het  molecuul  energie  kan  ook   energie  kwijt  door  het  gelijk  om  te  zetten  in  een  lichtdeeltje.  De  golflengte  wordt  dan  bepaald   door  het  verschil  in  energie  tussen  de  grondtoestand  en  de  geëxciteerde  toestand.  Deze   golflengte  wordt  dan  opgevangen  door  een  detector  in  de  spectofotometer  en  weergegeven  in   een  diagram.  Doordat  een  molecuul  licht  met  een  bepaalde  golflengte  kan  opnemen  en  daarna   licht  met  een  specifieke  golflengte  weer  uitzend,  kan  meer  gezegd  worden  over  de  locatie  van   bepaalde  materialen.  Belangrijk  voor  het  Lam  Gods  is  dat  vernissen  een  specifieke  kleur   uitzenden  bij  fluorescentie,  er  kan  dan  bekeken  worden  waar  een  bepaalde  vernis  zit  en  of  hij   uniform  is  of  gedeeltelijk  schoongemaakt.  

   

(17)

Gas  chromatografie-­‐massa  spectofotometrie  (GC-­‐MS)  

GC-­‐MS  is  een  combinatie  van  twee  methoden  die  de  chemische  compositie  van  materialen  kan   bepalen.  De  GC  is  een  scheidingsapparaat  waar  het  monster  wordt  ingebracht.  Het  wordt   vervolgens  verhit  tot  het  in  de  gasfase  komt.  Met  behulp  van  een  ander  gas,  dat  de  functie  heeft   om  het  monster  te  vervoeren  (mobiele  fase),  wordt  het  vervoerd  door  een  dunne  buis.  In  deze   buis  is  een  laagje  materiaal  aangebracht.  Dit  materiaal  kan  worden  gevarieerd  van  een  polaire   stof  tot  een  apolaire  stof  (stationaire  fase).  De  stoffen  in  het  monster  hebben  allemaal  een  eigen   affiniteit  met  de  stationaire  fase  en  gaan  daardoor  allemaal  in  verschillende  mate  van  sterkte   vastzitten  op  de  stationaire  fase.  Door  de  stroming  worden  ze  echter  weer  losgeweekt  en  gaan  ze   weer  bewegen.  Deze  twee  processen  wisselen  elkaar  af  en  zo  wordt  er  gescheiden  op  basis  van   de  variërende  tijd  die  de  stoffen  van  het  monster  door  brengen  in  de  mobiele  en  stationaire  fase.   Aan  het  einde  van  de  gaschromatograaf  wordt  de  tijd  gemeten  waarop  een  stofje  langskomt.  

Achter  de  GC  is  een  massa  spectrofotometer  bevestigd,  die  elk  molecuul  op  verschillende   manieren  een  lading  geeft.  Het  molecuul  wordt  dan  door  een  magnetisch  veld  versneld  en   gescheiden  op  een  massa/lading  verhouding.  De  resultaten  van  de  GC-­‐MS  geven  een  inzicht  in  de   massa  van  de  verschillende  stoffen,  de  polariteit  en  het  kookpunt  (Harris,  2010).  

Deze  drie  eigenschappen  geven  al  een  uitgebreid  beeld  over  welke  verschillende   vernissen  erop  zitten,  en  kunnen  vergeleken  worden  met  de  spectra  van  vernissen  die  niet  zijn   gedegenereerd  over  tijd.  GC-­‐MS  kan  echter  niet  meer  dan  bepalen  wat  er  in  het  mengsel  zit,   aangezien  er  een  monster  wordt  genomen  en  het  wordt  verhit.  Informatie  over  locatie  van   stoffen  moet  met  UV-­‐fluorescentie  of  FT-­‐IR  gedaan  worden.  

D

E  WETENSCHAPPER  IN  DE  RESTAURATIEPRAKTIJK

 

Doordat  analysemethoden  steeds  meer  kunnen  analyseren  uit  steeds  kleinere  monsters,  wordt   het  belangrijker  dat  er  gekeken  worden  naar  de  mogelijkheden  van  verschillende  methoden  bij   het  analyseren  van  schilderijen.  Met  behulp  van  FT-­‐IR,  Raman  spectroscopie,  GC-­‐MS  en  UV-­‐ fluorescentie  spectroscopie  kan  al  veel  informatie  ingewonnen  worden  over  chemische  

eigenschappen  van  vernissen  zoals  polariteit,  gewicht,  en  kookpunt.  Door  informatie  verkregen   uit  analyse  te  vergelijken  met  informatie  in  databases,  kan  kwalitatieve  informatie  verkregen   worden  over  het  vernis.  De  inhomogene  aard  van  het  schilderij  maakt  de  analyse  niet  

gemakkelijk,  maar  er  kan  wel  globaal  bepaald  worden  welke  vernissen  er  aanwezig  zijn  op  het   schilderij.  Er  zijn  nog  wel  veel  beperkingen  bij  het  doen  van  analysen  op  schilderijen.  Zo  is  het   nog  erg  moeilijk  om  kwantitatieve  informatie  te  verkrijgen.  Hoeveel  vernis  precies  op  het   schilderij  zit,  waar  het  zich  bevind  en  hoeveel  verschillende  lagen  vernis  op  het  schilderij  zitten   blijft  moeilijk  te  bepalen.  Ondanks  deze  beperkingen  kan  de  conservatiewetenschapper  met  de   besproken  en  nog  vele  andere  methoden  een  belangrijke  bijdrage  leveren  aan  de  

(18)

B

ESLUITVORMING  EN  NATUURWETENSCHAP

 

Recentelijk  hebben  de  bètawetenschappen  hun  intrede  gedaan  in  het  vakgebied  van  de  cultureel   erfgoed  restauratie.  Waar  restauratie  eerst  een  nevenactiviteit  van  een  kunstenaar  was,  is  het  nu   een  wetenschappelijke  discipline  geworden.  Dat  wil  niet  zeggen  dat  het  artistieke  aspect  geen   rol  meer  speelt  in  een  restauratie.  Na  de  uitwerking  van  verschillende  analyse  technieken  kan  nu   de  kennis  worden  toegepast  in  de  restauratiepraktijk,  maar  wat  is  rol  van  de  

natuurwetenchapper  in  het  beslisproces?    

De  heer  Tennent  ziet  de  rol  van  de  wetenschapper  als  volgt:  “De  natuurwetenschapper   moet  zich  laten  leiden  door  de  restaurator.  Er  komt  een  vraag  om  een  oplossing  uit  de  

restauratie,  vervolgens  gaat  de  natuurwetenschap  hiermee  aan  de  slag”  (gesprek  met  Tennent,   2012).  De  sturing  vanuit  de  restauratie/conservatie  hoek  is  belangrijk.  Wetenschappers  kunnen   niet  zomaar  proeven  gaan  doen,  de  richting  moet  gegeven  worden  om  te  voorkomen  dat  er   doelloos  gezocht  wordt  en  onderzoek  leidt  tot  onbruikbare  informatie.  Het  belang  van  een   interdisciplinaire  samenwerking  in  deze  verhouding  tussen  restauratoren  en  wetenschappers   komt  uit  deze  opmerking  naar  voren.  Er  blijken  echter  meer  problemen  te  ontstaan  door  de   introductie  van  natuurwetenschap  in  de  restauratiepraktijk.    

De  opkomst  van  de  natuurwetenschappen  heeft  er  voor  gezorgd  dat  in  de  

besluitvorming  bij  restauratiewerkzaamheden  bijna  uitsluitend  in  natuurwetenschappelijke   termen  geformuleerd  worden.  De  ethische  discussie  wordt  vooraf  wel  gevoerd,  maar  in  het   verslag  van  het  eindbesluit  wordt  ervoor  gekozen  de  natuurwetenschappelijke  analyse  een   overheersende  plaats  te  geven,  ten  koste  van  de  ethische  of  cultuurhistorische  overwegingen   (gesprek  met  Van  Grevenstein-­‐Kruse  2012).    

(19)

Traditioneel  wordt  de  verhouding  van  de   verschillende  betrokken  partijen  in  het  

restauratiepoces  in  een  driehoeksmodel   weergegeven  (zie  figuur  6),  waarin  de  fysieke   informatie  van  het  object  door  de  conservation   science  gegeven  wordt.  De  kunstgeschiedenis  levert   het  historisch  kader,  de  plaatsing  van  het  object  als   getuige  van  de  geschiedenis  en  het  object  in  het   licht  van  een  cultureel,  kunstzinnige  stroming.  De   restaurator  is  de  uitvoerder  van  de  uiteindelijke   behandeling  die  er  voor  het  object  bepaald  is.  De   restaurator  is  ook  degene  die  werkt  volgens  de   ethische  code  van  zijn  vakgebied.  In  dit  model  zien   we  een  duidelijke  scheiding  tussen  de  groep   experts  die  louter  informatie  aanlevert  en  de  groep  die  ook  daadwerkelijk  een  beslissing  neemt   over  de  executie  van  de  restauratie.  Wij  zullen  een  argument  geven  dit  model  te  herzien  en  een   minder  harde  scheiding  tussen  deze  drie  groepen  te  handhaven.  Dit  teneinde  de  eenzijdige   manier  waarop  een  restauratie  gerapporteerd  wordt  te  verbreden  en  het  begrip  tussen   natuurwetenschap  en  ethici  te  vergroten.  

Zowel  de  controverse  in  het  schoonmaken  van  schilderijen,  als  de  manier  waarop  tegen   de  rol  van  natuurwetenschap  in  de  besluitvorming  wordt  aangekeken,  heeft  te  maken  met  het   verschil  in  het  idee  van  wetenschappers  over  objectieve  kennis.  Een  debat  wat  eigenlijk  al  sinds   de  oude  Griekse  filosofen  speelt,  kennis  is  achterhaalbaar  door  waarneming  tegenover  de   zoektocht  naar  het  wezen  van  de  kennis  en  haar  trancedente  aard  (Figuur  7).  Hummelen  noemt   dit  de  'battle  for  objectivity'  (2008).  Hij  haalt  Brandi  aan,  die  de  

wetenschappers  van  the  National  Gallery  beschuldigt  van   verborgen  empirisme  en  onbetrouwbare  wetenschap.  In  het   driehoeksmodel  vinden  we  deze  tegenstelling  terug  in  de  positie   van  conservation  science  als  de  leverancier  van  objectieve   informatie  over  het  kunstobject,  de  positie  zoals  we  die  al   eerder  bij  de  heer  Tennent  tegen  kwamen.  Het  overkoepelende   debat  gaat  over  de  legitimiteit  en  objectiviteit  van  de  

wetenschap.  In  dit  debat  spelen  wederom  twee  extremen  een   rol,  het  positivisme  tegenover  de  metafysica.  Het  positivisme   gaat  er  van  uit  dat  de  wetenschapper  de  waarheid  die  besloten  

FIGUUR  5  DRIEHOEKSMODEL  

FIGUUR  6  PLATO  EN   ARISTOTELES  

(20)

ligt  in  het  object  aan  het  licht  brengt,  de  metafysica  gaat  juist  uit  van  een  geconstrueerde   waarheid,  die  van  zijn  sociale  en  historische  context  afhankelijk  is.  

Hummelen  stelt  dat  er  een  nieuwe  benadering  nodig  is  in  de  vernisafname,  één  die  niet   bepaald  wordt  door  een  tegenstelling  tussen  het  objectieve  en  het  subjectieve,  maar  een   benadering  die  bepaald  wordt  door  de  rijkdom  van  waarden  die  ontstaan  in  de  verstrengeling   van  het  netwerk  van  mensen,  dingen,  tekst,  data  en  materialen  (Hummelen,  2008).  Hummelen   onderkent  dat  dit  geen  neutraal  proces  is  en  kiest  daarmee  toch  de  kant  van  de  relativistische   wetenschap.  De  benadering  die  Hummelen  kiest  niet  op  een  positivistische  manier  te  doen,   omdat  hij  een  netwerk  verondersteld  waar  naast  het  object  ook  het  subject  een  plaats  krijgt.  Bij   een  verdere  uitwerking  van  deze  hybride  benadering  zal  het  mogelijk  worden  de  verschillende   disciplines  nader  tot  elkaar  te  brengen.  De  onderkenning  van  een  waardeoordeel  in  de  

natuurwetenschappen  zal  dit  oordeel  ook  een  duidelijkere  plaats  geven  in  de  beslissing.   Hierdoor  kan  de  invloed  beter  gedefinieerd  en  daardoor  gecontroleerd  worden.    

De  uitslagen  van  de  analyses  vormen  een  basis,  waarmee  kunsthistorici  en  ethici  aan  de   gang  kunnen  gaan.  Het  proces  van  een  beslissing  bij  restauratie  wordt  beschreven  door  Chris   Caple  (2000).  Hij  geeft  aan  dat  het  gebruik  van  een  beslisboom  alleen  wenselijk  is,  wanneer  men   met  grote  precisie  kan  inschatten  hoe  

groot  de  kans  op  succes  is.  In  hoeverre   kan  men  de  patina  en  authenticiteit   behouden?  Er  moet  ook  een  waarde,   een  graad  van  wenselijkheid,  aan  dit   succes  worden  toegekend.  Dit  is   echter  ontzettend  lastig  bij  een  uniek   project  zoals  het  Lam  Gods.  De  

methode  die  Caple  voorstelt  is  daarom   niet  toepasbaar  op  het  Lam  Gods  

De  rijksdienst  Cultureel   erfgoed  heeft  een  model  ontwikkeld   voor  beslissingen  in  conservatie  en   restauratie  (Asseldonk  et  al.,  1991).   Punt  1  (en  2  en  3)  is  al  uitgevoerd  in   2010,  er  is  toen  een  uitgebreid   onderzoek  naar  de  staat  en  historie   van  het  schilderij  uitgevoerd.  De   discrepantie  die  hieruit  voortkwam  

FIGUUR  7  -­‐  1999,  FOUNDATION  FOR  THE  CONSERVATION  OF   MODERN  ART/  NETHERLANDS  INSTITUTE  FOR  CULTURAL  

(21)

was,  dat  het  beter  is  voor  de  conditie  van  het  schilderij  de  laklagen  te  verwijderen  en  opnieuw   aan  te  brengen,  terwijl  de  zuidelijke  stroming  dit  juist  een  deel  van  de  betekenis  van  het  werk   vindt.  De  conditie  van  het  altaarstuk  kan  achteruitgaan  als  er  niet  vergaande  reducties  in  de   oude  vernislagen  worden  toegepast,  maar  de  geschiedenis  is  een    deel  van  het  schilderij  en  zit   ook  in  de  oude  lagen.    

De  restauratieopties  zijn  toen  duidelijk  gemaakt  in  het  rapport  van  van  Grevenstein  en   Spronk  (2011).  Er  is  daarna  ervoor  gekozen  te  beginnen  de  vernislagen  uit  1950  te  verwijderen.   Aangaande  de  oudere  vernislagen  merkt  de  commissie  op  dat  de  conservatieproblemen  met  de   tijd  zullen  toenemen.  ‘Een  grondige  interventie  lijkt  dus  aangewezen  maar  die  moet  rustig  en  in   een  serene  sfeer  worden  voorbereid.’    

  Een  dergelijke  interventie  is  echter  omstreden.  Schoonmaakproeven  waarbij  de  oudere   vernislagen  worden  verwijdert  hebben  al  protest  opgeroepen.  Het  is  daarom  belangrijk  dat  deze   beslissing  in  goed  overleg  wordt  genomen  en  dat  zowel  fundamentele-­‐  als  

restauratiewetenschappers  hierbij  betrokken  worden.  Het  is  belangrijk  op  deze  manier  de   breedte  op  te  zoeken,  zodat  wetenschappelijk  onderzoek  onderdeel  van  de  restauratie  kan   worden  en  trial-­‐and-­‐error  tot  een  minimum  kan  worden  beperkt.  De  wetenschappers  moeten   een  directere  rol  krijgen  bij  de  restauratie,  dus  niet  alleen  adviesgevend,  zoals  op  dit  moment.  De   wetenschappers  moeten  ook  bij  de  restauratieopties  (5)  en  het  overleg  (6)  betrokken  worden.   Samen  met  de  restauratoren  kan  men  een  uitgebreide  analyse  geven  van  de  opties,  als  

wetenschappelijke  analyse  gecombineerd  wordt  met    de  restauratiepraktijk.    In  het  overleg,   waar  nu  al  ruimte  is  voor  wetenschappers,  zou  men  beter  betrokken  kunnen  worden  door  ook   tijdens  de  restauraties  analyses  uit  te  voren.  Daardoor  wordt  het  niet  een  schema,  maar  meer   een  cyclus,  waarbij  steeds  zowel  wetenschappers  als  restauratoren  betrokken  worden.  Dit  zorgt   niet  voor  snelle  beslissingen  of  resultaten,  maar  wel  voor  een  zeer  zorgvuldige  werkwijze  en  een   zo  goed  mogelijk  resultaat,  zodat  volgende  generaties  ook  van  het  werk  van  de  gebroeders  van   Eyck  kunnen  genieten.  

H

ERDEFINIËRING  VAN  HET  KUNSTBEGRIP

 

De  conflicten  die  spelen  in  de  conservation  science  zijn  vooral  die  tussen  de  bètawetenschappers   en  de  ethici/kunsthistorici  en  tussen  de  scholen  van  de  conservation  science.  Ook  bij  de  

vernislagen  van  het  Lam  Gods  spelen  deze  conflicten.  Er  wordt  gepoogd  deze  conflicten  op  te   lossen  door  een  grote  commissie  aan  te  stellen  met  zoveel  mogelijk  experts,  van  verschillende   scholen.  Dit  is  aardig  gelukt,  verschillende  stromingen  in  de  restauratie  zijn  vertegenwoordigd.   Het  ontbreekt  echter  aan  fundamentele  bètawetenschappers  met  kunstbesef,  er  zijn  vooral   conservation  scientists  met  technische  kennis.  Andersom  bestaat  er  een  moeizame  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Veel van dit materiaal is heden ten dage voor de bouw in- teressant; tras, gemalen tuf is zeer geschikt als specie voor waterdicht metselwerk.. Bims, puimsteenkorrels tot

De gesprekstechniek is natuurlijk enkel een leidraad. De vrijwilliger mag hieraan zijn eigen draai geven. Wanneer de vrijwilliger bijvoorbeeld verschillende huisbezoeken wil

Onderwerpen hierbij zijn: wanneer moet men gebruik maken van selectiemodellen (7.1), hoe moet men het selectiemodel invullen (7.1), evaluatie of prestatiemeting, de methoden en

Er zijn tijdens de survey 2 mosselstrata (M1 & M2) en 3 kokkelstrata (K1 t/m K3) onderscheiden met ieder een andere verwachting voor het aantreffen van de mosselen en

Dit onderzoek heeft opgeleverd dat Oriëntals heel goed een warmwaterbehandeling bij 41°C kunnen verdragen mits de bollen gedurende 4 dagen bij 20°C worden bewaard voor en na de

Maatregel Om de aanvoercapaciteit van zoetwater voor West-Nederland te vergroten wordt gefaseerd de capaciteit van de KWA via zowel Gouda als Bodegraven uitgebreid.. Dit

Dit heeft twee consequenties voor ons onderzoek naar de vraag of het regulatieve ideaal van het juiste verstaan een rol speelt in de moderne rechtswetenschap, en zo ja,

- Het is onduidelijk welke inventarisatiemethode gevolgd wordt: op welke manier de trajecten afgebakend worden en welke kensoorten (gebruikte typologie) specifiek worden