U..l
f-z
f-U..l <t L.u
UJz
0 <t :Jv
L.z
L. I..L:c
u
z
:..:Ju
z
z
U..l Q f-X U..l <t ;.,: <t 0:: ~ <t L.z
<t I..L:>
::L I..L: f-_ jc
c..Een wat cryptische titel? lnderdaad, bedoeld als vlag op een
la-ding. In dit artikel willen wij aangeven in hoeverre het mogelijk is
om de uitgangspunten van een politieke partij als het CDA te
her-kennen in het individuele waardenstelsel van de Nederlander.
Door zo'n een- op eenbenadering te maken, kan inzicht verkregen
worden in de mate van aansluiting van het CDA-gedachtegoed bij
dat van de Nederlanders, potentiele stemmers of juist niet.
W
e zijn uewend hetelectoJ-·aa_ ;., i-n t_e de len 111 hokjes. De segmen· tatics die daarbij al -.inds mcnscnhcugenis worden gehruikt, zip1 cen icdcr he ken d. 1\ lan/vrouw is er
zo ccn, jong/oud ccn
an-dere. Wonend in de grote stcden of jui'>t op het plat· tcland. ln ook arm en rijk. Zonder enige twijfcl zijn dit ook vandaag de dag nog relcvante ·ondcrverde· lingcn' die bij positichcpa·
ling inzicht gcvcn in de
'>lructuur van hijvoorhecld
de grocp cigcn kiczcr~ ol
de grocp cigen potcnticlc kiezer<,_ Zo wcct Je immers
voor wie JC he zig bent. 1\ 1aar toch is er tegenwoordig '>teed., mecr de
erken-ning dat dcrgelijkc scgn1cntatic"' '-.Oill'i
onvoldoende onckr.,cheidend zijn. Omdat ze wcli-.waar registratid inzicht bieden. maar niet Ianger a!., verklarend voor gedrag tc typcrcn ziJn. Laat staan
verklarcnd voor mogelijk tockom<,tig gedrag. Om dat tc kunnen henaderen. moct gedacht worden aan 'nicuwe'
vor-nlcn ~cgn1entatic~. Wij n1cncn, dat voor
hct correct kunnen alstcmmen van Je positionering, crook gekeken client tc worden naar hct waarden-patroon van men'>en. Leg maar het doc! van het
Ie-ven. dat wat Je in hct Ieven na'>tredt
[r zip1 vcr'>chillcndc thco-rctische bcnadcringcn
I modellen I hicrvan: da t van Victor tvlaslov i'> waar-schijnliJk hct bekend'>t HiJ Olllwikkelde een be-hodtcn-hJcrarchic d1c vijl <,tadia ondcrkcnde. Ll kent zc waarschiJnliJk wei gchccl ha'>aal staat de ly'>iologi'>che behocltc van eten en drinkcn om te ovcrlcvcn. daarna komt veiligheid en hc.,cherming. dan
krijgcn we de <..,ociak wen~ on1 crgcn-,
toe tc hchorcn, om liclde te ontvangen en dan de wens naar
LLJ
:
; c::
< :. LLJ Cf-I( CL (._<(u
f-_ LZ
-:J ~ ~ ;0u
u
z
f-LLJ ::"::c::
<( ~ LLJ ::":: LLJ f-_] 0 CLf-z
LLJ ~ LLJu
<(u
z
LLJz
LLJz
LLJ 0c::
<( <( ~z
<(>
Een
wat cryptische titel?
Inderdaad, bedoeld
als vlag op een
la-ding. In dit
artikel
willen wij aangeven in hoeverre het mogelijk
is
om de
uitgangspunten
van een
polit
ieke
partij als het CDA
te
her-kennen
in het individuele waardenstelsel van de
Nederlander
.
Door
zo
'n
één- op éénbenadering te maken, kan inzicht verkregen
worden in de mate van aansluiting van het CDA-gedachtegoed bij
dat
van de
Nederlanders,
potentiële stemmers of juist niet.
W
e zijn gewend hetelectoraat in te delen
in hokjes. De segmen
-taties die daarbij al
sinds mensenheugenis worden gebruikt, zijn een ieder bekend. Man/vrouw is er
zo een, jong/oud een a
n-verklarend voor mogelijk toekomstig gedrag. Om dat te kunnen benaderen,
moet gedacht worden aan 'nieuwe' vo r-men segmentaties. Wij menen, dat voor het correct kunnen afstemmen van je
positionering, er ook gekeken dient te worden naar het waarden -patroon van mensen. Zeg
maar het doel van het le -ven, dat wat je in het leven nastreeft.
dere. Wonend in de grote steden of juist op het
plat-teland. En ook arm en rijk.
Zonder enige twijfel zijn
dit ook vandaag de dag
nog relevante 'onderverd
e-lingen' die bij positiebep
a-ling inzicht geven in de
structuur van bijvoorbeeld
de groep eigen kiezers of
de groep eigen potentiële
kiezers. Zo weet je immers
G
Eilander
Er zijn verschillende th
eo-retische benaderingen
(modellen) hiervan: dat
van Victor Maslov is waar-schijnlijk het bekendst.
Hij ontwikkelde een
be-hoeften-hiërarchie die vijf stadia onderkende. U kent
voor wie je bezig bent. Maar toch is er tegenwoordig steeds meer de erke n-ning dat dergelijke segmentaties soms
onvoldoende onderscheidend zijn.
Omdat ze weliswaar registratief inzicht bieden, maar niet langer als verklarend
voor gedrag te typeren zijn. Laat staan
ze waarschijnlijk wel: geheel basaal
staat de fysiologische behoefte van eten
en drinken om te overleven, daarna komt veiligheid en bescherming, dan krijgen we de sociale wens om ergens
toe te behoren, om liefde te ontvangen en dan de wens naar zelfrespect/
erken-CDV 7/8 98
ning door anderen. Tenslotte is er het
stadium van zelfactualisatie als hoogst haalbare waarde. Inderdaad zijn vrij
veel fenomenen in deze behoefte-cat e-gorieën in te delen, maar voor veel
con-sumentengedrag (en zeker voor st em-gedrag) moeten we nog een stapje
verder.
Bij Trendbox proberen we dat inzicht in de mens achter de stemmer te bieden
door het gedachtengoed van Milton
Rakeach (gebaseerd op de theorie van
Victor Maslov) te implementeren in het continue onderzoek Life & Livi11g; Life en
Livi11g wordt sinds september 1990 met
een kwartaalfrequentie uitgevoerd bij steeds nieuwe steekproeven van 1500
Nederlanders van 16 jaar en ouder.
Milton Rakeach (TI1e Nat11re of Hu111a11
Values, 1973) onderscheidt twee soorten
van waarden, namelijk allereerst
18 eindwaarden en daarnaast 18 in -strumentele waarden. Deze laatste serie 'eigenschappen' heb je nodig om de eindwaarden te kunnen realiseren. Het
Eind
Waarden
I. Gelukkig leven (een tevreden
leven leiden)
2. Geborgenheid van het gezin (zorg en veiligheid voor gezin)
3. Vrede (een wereld vrij van oorlogen en gewapende conflicten)
4. Vrijheid (onafhankelijkheid en vrije keuze)
5. Hechte vriendschap (vrienden hebben
waar je op kunt rekenen)
6. Zelfrespect (waardering voor jezelf)
7. Innerlijke harmonie (vrij van innerlijke conflicten)
8. Plezierig leven (een leven dat genoeglijk en prettig is)
9. Celijkwaardigheid (een wereld met dezelfde mogelijkheden voor iedereen)
I 0. Veiligheid buiten de deur
CDV 7/8 98
is wel aardig om deze waarden de revue te laten passeren. We laten hieronder
de I 0 belangrijkste waarden zien in
volgorde van relevantie voor
Neder-land, hoe hoger op deze ladder hoe be-langrijker de waarde bevonden wordt.
Eerlijkheid is dus de belangrijkste eigenschap, zo vinden wij Nederlan
-ders. Als je nu zo'n 'ra11klng' als hierb o-ven bekijkt, en je volgt deze ranking
door de tijd heen, dan valt op dat de volgorde in Nederland al sinds vele
jaren volkomen hetzelfde is. De afstand (tussen bijvoorbeeld nummer I en 2 op deze lijst) verandert wel iets, maar de volgorde is steeds hetzelfde. De con -clusie die je daar uit kunt trekken, is dat deze 36 variabelen met elkaar een vast, stabiel interpretatiepatroon vormen.
Hoe stabieler, hoe beter, wanneer het
gaat om het bepalen van de position
e-ring naar de toekomst toe. We zullen hier niet alle 36 eigenscq_appen indi -vidueel gaan behandelen: als we ze alle
In
str
11m
en
t
e
l
e
Waarden
I. Eerlijk (oprecht)
2. Verantwoordelijk {kun je van
op aan)
3. Behulpzaam (bereid anderen te helpen)
4. Opgewekt {vrolijk)
5. Ruimdenkend (open staan voor
mening van anderen) 6. Liefhebbend (teder)
7. Onafhankelijk (zelfbewust)
8. Vergevingsgezind (bereid zijn
anderen te vergeven) 9. Beleefd {goede manieren)
10. Moedig {voor jezelf opkomen)
0 m
z
mz
mz
Cl :t> Cl m mz
-l 7': ;. mll:,i: J '':i. ,jl ::.. "• -~~JI ... :,5:.:
.
. . );,
;o'' 7': mi -lz
()I" >n
'"
,. 0 '"5:.:
5:.:
c
z
n
'
:t> -l ' m<
:t>z
LLJ 0...
z
<t:>
LLJ f-<t:u
z
2:
2:
0u
l )z
LLJ LLJ0
0...f-z
LLJ LLJ l ) <t: l )z
LLJz
LLJz
LLJ 0 36 waarden in de "mallemolen" vande multivariate statistiek gooien, dan
ontstaat de volgende '111apping' van
waar-den:
Voor een snelle interpretatie hebben
voor altruïstische eigenschappen. Bij
een partij als Groen Links, zijn termen
als ruimdenkend en innerlijke harmonie
de meest bepalende. De PvdA-stemmer
wil vooral graag het gevoel hebben iets
Zou op partij stemmen als er nu
verkie
zingen
worden gehouden
COLLECTIEF
t
gelijkwaardigheid 0Groen
L.
vergevingsgezindheid 0 bijdragen a.d. ruimdenkende behulpzaam 0 hiernamaal<; maatschappij aORDE
geborgenheid 0 liefhebbend o verantwoord~! ijk o schoonheid 0 vrijheid innerlijke harmonie 0 vcrbeeld i ngskrach t 0VRIJHEID
b~kwaarn sch~-pzinnig 0 veiligheid buiten de deur hechte vriendschap 0 zelfrespect 0 plichtsgetrouw 0 ordelijk 0 discipline 0 gelukkig leven 0 0 moedig sociale erkenningI
VVD
I
camfanabel leven 0 ambitieus 0opwindend leven
INDIVIDUEEL
we hier, naast de waarden, ook alvast
de positie aangegeven van de grotere
politieke partijen, zoals die momenteel
geldt. De 'kaart' onderkent dus geen
klassieke links/rechts verdeling, maar
wordt in feite bepaald door de twee
centrale assenstelsels.
De vier hoofdkenmerken die aldus ont
-staan, zijn Orde-gerichtheid of juist
Vrijheicis-zoekend (de horizontale as),
en Ego-gericht zijn tegenover waard
e-ring voor het Collectieve. De positie
van het CDA komt tot stand omdat de
huidige stemmers zeer sterk de gebor
-genheid van het gezin als levensdoel
zien, naast een duidelijke waarde hech
-ten aan het hiernarnaals en oog hebben
bij te dragen aan de maatschappij, wil
gezien worden als verantwoordelijk
voor omgeving en medemens. De
VVD-er stelt prijs op een comfortabel
leven, iets wat veeleer uit hedonistische
motieven voortkomt dan uit maat
-schappelijke.
Herkent U al iets? Waarschijnlijk wel,
die eerste interpretaties zijn de aanzet
tot verdere mogelijkheden: zo hebben
we het materiaal voor het CDA h
erge-groepeerd om na te gaan in hoeverre er
buiten de huidige groep van 'vaste'
stemmers (hoewel, zijn er nog wel vaste
stemmers, het stemgedrag lijkt soms
net zo wispelturig als het weer) kansen
CDV 7/8 98
voor het CDA liggen
Een eerste extra analyse is te maken
door individuen, bijvoorbeeld li
jsttrek-kers, in deze kaart te plaatsen en te
be-kijken in hoeverre een lijsttrekker door
dezelfde groep kiezers wordt
geprefe-reerd als de partij. Daarmee meet je als
het ware een impliciete 'passendheid'.
In beginsel zou je kiezen voor de meest
passende persoon, er zijn ook str
ate-gieen denkbaar waarbij je juist een pe
r-soon kiest met een wat afwijkend
waar-deringspa troon. Daarmee mikkend op
'nieuwe kiezers'. Deze methode is ons
inziens enigszins plat, heeft te weinig
diepte om besluitvormend te mogen
werken. Maar toch, Jaap de Hoop Scheffer komt rechtsboven het
CDA-punt uit: de eenvoudige interpretatie
daarvan is dat hij als persoon iets toe-voegt in de richting van de kenm
er-kende waarden van PvdA en Groen
Links. Beter is het echter om het mate
-riaal te verdiepen en er extra dimensies aan toe te voegen. Daartoe is een aantal segmenten samengesteld, waarvan de
benaming al een korte aanleiding tot
interpretatie geeft:
I.
Ingetogen
sociale betrok
-kenheid
Binnen dit segment wordt relatief veel waarde gehecht aan
gemeenschappe-lijke zaken als vrede, gelijkwaardigheid,
maar ook aan ordezaken als
plichtsge-trouwheid en discipline Minder waarde
aan plezierig leven, opgewektheid,
moed en volwassen liefde Een wat
so-ber, collectief ingesteld segment der-halve.
2
.
Maatschappelijk
verant-woord
plezier
Comfortabel leven, opwindend leven,
ambitie en bekwaamheid zijn
belang-rijk binnen dit segment. Maar ook col
-CDV 7/8 98
lectieve zaken als een bijdrage leveren
aan de maatschappij en vriendschap.
relatief lager scorende waarden zijn een
gelukkig leven, verantwoording, zel
f-respect en liefhebbend. Binnen dit
seg-ment zien wij als het ware een strijd
tussen de hang naar hedonistische
za-ken en de behoefte iets te betekenen
voor de maatschappij.
3.
Zorgzaam
postmaterialisme
Het collectieve en het zelfbewuste
staan bij dit segment voorop, minder
waarde wordt gehecht aan materiële
zaken. Opvallend hoog scoren inner
-lijke waarden, maar aan het hiernamaals
wordt relatief weinig waarde gehecht.
4.
Afhankelijke zekerheid
Dit segment wil binnen een
be-schermde omgeving plezierig leven en
heeft veel aandacht voor vormelijke
ei-genschappen (beleefd, plichtsgetrouw
en behulpzaam). Geen"affectie met "
ho-gere" zaken.
5.
Beschaafd hedonisme
Comfortabel en plezierig leven wordt
belangrijk bevonden maar ook
verant-woordelijkheid en volwassen liefde.
Minder aandacht voor collectieve
za-ken als vrede en gelijkwaardigheid.
6.
Zelfbewust individualisme
Ambitie, bekwaamheid,
onafhankelijk-heid en vrijheid zijn bepalend voor dit
segment. Een meer rationele dan een
emotionele opstelling in het leven. Een
weinig collectief ingesteld segment.
7.
Maatschappij-bewuste
den-kers
Heeft oog voor de ander en is minder
gericht op het eigen plezier. Meer
waarde wordt gehecht aan verbeelding
dan aan geordendheid. Zaken die
ver-)> )> 0 rn
z
rnz
rnz
(') )> rn rnz
-l"
I
'
' 1;:, '.
....
'.
•, Î : :{!, ·~ ::~. ;···: j'!l Cl 11 t -~ - ... I :·. ? (')",
.
0 " ~ ~c
z
)> -JIvoor het CDA liggen
!::en eersle extra analyse is te maken door individuen. hijvoorheeld lijsttrek-kers. in deze bent te rbatsen en te he-kijken in hoeverre een lijsttrekker door dezclfde groep kiezers wordt geprek-recrd als de partiJ. Daarmee meet je al<, het ware een impliciete 'pas<,endheid'. In heginsel zou Je kiezen voor de mtT<,t passende persoon, er zqn ook '>trate-giei'tl denkhaar waarhij je juist een per-soon kie<,l met een wat afwijkend waar-deringspatroon Daarmee mikkend op 'nreuwe kiezers' Deze methode is ons inziens enigszins plat, hedt te weinig diepte om hesluitvormend te mogcn werken. tvbar loch, _laap de Hoor Schetter komt rechtshoven hct C:DA-punt urt. de eenvoudige interpretatie daarvan is dat hij als persoon iets toe-voegt in de rrchting van de kenmer-kende waarden van l'vdA en Crocn Links. lletcr is het echter om het mate-riaal te vcrdiepen en er extra drmen<,ie<,
a an toe tc vocgcn. I )aartoc l'i ccn aantal
-.,cgn1cntcn '-.ZllllCilgc'->tcld, wJarvan
de
henaming a/ een korte aanleiding tot interpr-ctatic geelt:
1.
lngetogen sociale
betrok-kenheid
llinnen dit segment worclt relatiel vee!
waardc gchccht oan
gcnlccn'ichoppc-lijke zaken als vreclc gcliikwaardighcid, maar ook aan ordczakcn als plichtsgc-trouwhcid cn disciplinu\1inder waarde
Jan plczicrig Ieven opgcwckthcid,
mocd cn volwasscn licfde. Fen wat so-hcr. collcctrel rngestcld <,cgment der-halvc
2.
Maatschappelijk
verant-woord plezier
Comlortahcl Ieven, opwindend Ieven, amhrtre cn hekwaamheid ziJn helang-riik hinnen dit segment. ,\laar ook
col-t I lV-.s <JS
lectieve zaken a!-, een bijdragc lcveren aan de maat<,chappij en vriendschap. relatid lager scorende waarden zijn een gelukkig Ieven, verantwoording, zelf-respect en licfhehhend Binnen dit seg-ment zien wij a!-, het ware een strijd tussen de hang naar hedonistische za-ken en de hehocfte iet<, te beteza-kenen voor de maatschappij.
3.
Zorgzaam postmaterialisme
Het collectievc en het zelfhewuste staan bij dit segment voorop, minder waarde wordt gehecht aan matericlc zakcn. Opvallcnd hoog scoren inner-li,ke waarden, maar aan het hiernamaals wordt relatid weinig waarde gehecht.
4.
Afhankelijke zekerheid
!)it segment wil binnen een be-schcrmdc omgeving plezierig Ieven en heel t vee/ aandacht voor vormelijke ei-genschappcn (helccfd, plichtsgetrouw en hehulpzaam l. Ceen atfectie met
"ho-gcrc" zakcn.
5.
Beschaafd hedonisme
Comlonahel en plczierig Ieven wordt helangrijk hevonden maar ook vcrant-woordelijkheid en volwas<,en lidde. Minder aandacht voor collcctieve za-ken als vrede en gelijkwaardigheid.
6.
Zelfbewust individualisme
Ambitic, hekwaamheid, onafhankelijk-heid cn vriJhcid zijn hepalend voor dit segment. !:en mccr rationelc dan ecn emotionclc opstelling in hct Ieven. Een weinig colleuid ingcsteld segment.
7.
Maatschappij-bewuste
den-kers
1-lcelt oog voor de andcr en is minder gericht op het eigcn plczier. ,\leer waar·dc wordt gehccht aan vcrbeclding dan aan geordcndheid. Zaken die
ver-:;:§ )> )> ;N 0 m
z
7' m mz
·":;;:
-, : .... )> m ·,I" ;N '-
'I'·z
... ,:!
7' >;:c:
r rn I -. )> T ' --lc:
mz
7 Cl 'z
mz
~. --l () C), T 7 7c
z
("I I )> --l m<
)>z
z
;, <(>
<
:..:J,;[
I i'
I f-.I <(v
z
::J :;::;:2:
0
v
v
z
f-WJ ~ <X <( 2, :..:..J ~ c.:..J f-...J0
:::...f-z
:..:J L. u..:v
<( uz
c.:..Jz
:..:..Jz
u..: G <X <( <( ~dcr Ieven hinnen dit segment z1jn gc-lijkwaardigheid, innerlijke harmonic, zellrespect en lcvenswijsheid Fen hij-drage leveren aan de maatschappij -,taat binnen dit segment hoog in hct
vaan-dcl.
8.
Religieus altru·isme
Bepalcndc waarden hmnen dit <,cgrnent
zi_j n
h
icrnanlJJ!.,, vcrgcvi ng:-,gczind
enplicht<>getrouw. Fen comfortahel, op-windend of plczierig Ieven zi)IJ zaken van een duidelijk lagere orde. AI metal een groep die cen geordend he'>taan met aandacht voor de mcdemens op priJs stJ:lt.
Voor 1edcr van deze acht segmenten wctcn we niet aileen nauwgezet, de huidige pmitie van hct CDA maar ook de mogelijkhedcn d1e het segment hct C:DA hiedt voor de toekomst. Door nu. met het (:!)A-programma in de hand, aile rekvante iss111s toe te voegen. laat het materiaal zien, op welkc wiJze een hepaald <,egment reagecrt op een be-paald maat.,chappelqk 1\'111. Neem nu biJvoorbecld het <,treven naar een ge-lijke rolverdcling in het gezin tu"en
lllZlll en vrouw. Binncn hct ~cg1nent
Beschaafd Hedonismc is d1t een hoog-scorende waarde. Neem nu het aspect Vedigheid, ecn waarde hepalend voo1· het segment Athankelijke zekerheid. Op deze wijzc kun je. zonder )e
uit-gangr.,punten JJ!l tc {1J','-.Cl1, zorgen dat
je in het communiceren met je huidige en je potentick doelgroep van kiezer<,, precies die toon aanslaat, d1e hen zou kunncn overtuigcn dat 1e de Jllisle part1j voor hen bent.
Met dezc wat themctJsche benade-nngswijze kunnen aile <,tralegJsche (ba-sis lckmcnlen gehasecrd op het
ideolo-gi-;che uitgang-;punt nauwkcurig op
elkaar afgestcmd worden; hierbij moet gedacht worden aan doelstelling, in-houd van de boodschap, wijze en loon van de hoodschap en vertegcnwoordi-ger van de parti) die de hoodschap uit-draagt. i\lct een dcrgelijk goed door-timmcrde <,tralegie i<; het niet aileen mogeli1k de huidige pmitie van hct C:DA maar ook de pmit1c op korte en middcllangc lcrmrJn in kwantitatiel en kwalitaticl opzrcht heldcr en rnzichte-1 i jk in kaart tc brengen
C. Eilo11der IS o/,/cl111111 dirnlmr P<lll
Tr111d-/Jox