• No results found

Onder mystici

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Onder mystici"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

- ng-nter 1and Jjk .er m -: ees-INHOUD Onder mystici Over politieke partijen Partijvernieuwing

s &...o 7/8 '995

H O O F D E N

&

Z I N N E N

Onder

Mystici

Er was eens een gezelschap wijze lieden. Allen waren op zijn minst hoogleraar geworden, staatsse-cretaris geweest, of hadden hun sporen verdiend in het openbaar bestuur. Zelf meenden zij 'poli-tieke mystici' te zijn, die elkaar onder de scheidsmuren der stro-mingen door hadden gevonden (p. 7). Zij kwamen in stilte bij-een, maar wisselden op beschaaf-de wijze argumenten uit. Later vormden zij een groep, die zich kapittelend tot de samenleving richtte: Het Kapittel. En men schreef een Pamflet waarin het politiek mystieke denken in taal werd vervat. 'Dit geschrift roept op tot steun aan een idee. Het is bestemd voor allen die er vreug-de in scheppen om over belangrij-ke zabelangrij-ken te sprebelangrij-ken. De auteurs missen in onze eigen samenleving iets. Oat iets is hiema verwoord.' Zo begint Het Pamflet. Omdat ze er, als echte mystici, niet zeker van konden zijn dat taal het on-zegbare overdraagt, voegden ze er een aantal verstandige opstel-len van leden van de groep aan toe. De goede verstaander heeft veel woorden nodig. Er staan veel ingewikkelde gedachten in Het Pamflet. De lezer moet ze zelf maar in een bepaalde volgorde zetten. Telkens overheerst ech-ter de pessimistische toon. 'Staat en politiek zijn in de val van hun succes gel open' (p. 1 o). Er is

geen publiek debat meer, maar slechts een wezenloze beelden-strijd, die de democratie verlamt. Politieke partijen zouden dus 'formeel moeten worden ont-daan van hun

alleenverantwoor-delijkheid voor de politieke idee -envorming'. (p. 1 4) Nationale

staten dienen ook te verdwijnen en binnen Europees kader plaats te maken voor nieuwe verbanden van economische, staatkundige en culturele aard, zoals Vlaan-deren, Brabant, Henegouwen en West-Saksen. Dit missen de auteurs van Het Pamflet allemaal. Maar ze hebben ook een aanbod. 'Een weg is de oprichting van een niet aan politieke partijen gebon

-den instituut waarin allen die onze zorgen delen de discussie aangaan. Opdat men kan naden-ken over oplossingen voor bran-dende problemen. Die kunnen daarna aan politiek en bestuur worden aangereikt.' (p. 18)

Tot zover Het Pamflet. Onder de titel Democratie als.beeldenstrijd

doet professorln 'tV eld dat pam-flet nog eens dunnetjes over in een grandioze vergezichten ope-nende nabeschouwing. Maarnu is er een wending ten goede. Er is redding mogelijk. De hoofdper-soon is nu een Wij dat op bezwe-rende toon wordt ingevoerd, een Wij dat genoeg heeft van de zinle-dige beeldenstrijd en opgeroepen wordt zich te voegen in een Beeldenstorm die het hele poli-tieke landschap leeg moet slaan, zodat een argumentatief debat weer mogelijk zal blijken. (Het Pamflet zelf is dus, als geschrift v66r de Beeldenstorm, kennelijk geen bijdrage aan een argumenta-tief debat.) Het Wij van In 't Veld begint met een soort zelfportret van de hooggeleerde. 'Van 's morgens vroeg tot's avonds laat zijn we technologisch en econo-misch in verbinding met en afhan-kelijk van anderen, via telefoon, fax, tv, auto, trein en bus, en

(2)

I

I ! l ' ' ·

s &..o7/8 '995

H O O F D E N

&

Z I N N E N

vooral in talloze transacties. ' 0, schok der herkenning. 'Onze afhankelijkheid is bijna totaal, beselfen we, maar tevens is ons vertrouwen in het prestatiever-mogen van onze omgeving zo groot, dat het ons nauwelijks deert.' Het bescheiden wij van In 't Veld verandert echter, al in de net geciteerde zin, in een gro-ter, maatschappelijker Wij. 'Het

gaat nu over 'ons referentieka-der' dathet publieke laatlijken op de modus operandi van de onder-nemer (p. 99). 'Wij hebben de staat, de democratie, de maat-schappij ineen gevlochten tot een organisatorisch geheel, zowel in ons hoofd als in onze arrange-menten.' 0, hoofdpijn! En dan krijgen we weer de stelling dat het politieke handelen de vorm heeft aangenomen van een beel-denstrijd; maar het beeld is Vijand geworden, want het beeld verschraalt en maakt het debat onmogelijk. 'Een beeld immers is in zichzelf besloten, is voltooid, komt niet meer in aanmerking voor groei.' (p. 1 o 1) De Vijand van het Beeld maak je niet zomaar met een oproep tot debat weer ongedaan. Nu moet, veeleer, het

De

staat

der

partijen

De aanleiding voor een her-nieuwd debat over plaats en toe-komst van de politieke partijen in Nederland is nogal proza'isch gelegen in pogingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken om een regeling voor de subsidiering van politieke

partij-Wij zijn hoogste proporties aan-nemen.

'Niet aileen politieke partijen zijn verschraald in functie, maar de democratie zelf is in groot gevaar, en daarmee wij. Wij nemen een aantal uiterlijke verschijnselen daarvan waar, maar zijn er tevens zelf onderdeel van. Ook wij zijn calculerend, ook ons regulerend gedragsmotief heeft van doen met genot en gewin, eerder dan met zuivere moraliteit. Wij wa-ren vooral antiracistisch en gast-vrij, toen we nog geen minderhe-den hadminderhe-den. Ook hebben wij het

managementdenken aanvaard.

De functionaliteit van onze be-trekkingen met de maatschappe-lijke omgeving, ook die met de publieke zaak, staat voorop. Het politieke is ook in onszelf geero-deerd.'

Wij zondaars, zegt de dominee,

en het aardige is altijd dat domi-nee zich zelf daar ook een beetje toe moet rekenen om daama met de verlossing te komen, de op-roep de boeien 'waarmee de

een-dimensionale mens van Marcuse was gekluisterd' (p. 1o5) van ons

en te ontwerpen. Het gaat om de centen en daarmee om de be-staansvoorwaarde van partijen en

de daarmee verbonden instellin-gen zoals de wetenschappelijke bureaus. Terzijde: de Werdeaana van de nog steeds niet voltooide

wettelijke regeling van het partij-politieke subsidiestelsel - een

worsteling van anderhalf decen-nium - werpt een schrillicht op

af te werpen en tot Beeldenstorm over te gaan. De rest is

'bewust-wording'.

Het hoek is uit. En alweer was het een bekend verhaal, een heel oud verhaal zelfs, het oudste

ver-haal van het einde van de wereld. Bijbels mag het genoemd wor-den: de schets van de apocalyps, de ontroerende onthulling van de zondige natuur van de mens, de bekering tot de club van politieke mystici, het aanbod de ware

theo-cratie van het argumentatief de-bat te vestigen en alles anders te maken. Ziet niet om en doe wel. Het is aileen zonderling dat een

pamflet dat het Beeld moet dod en

gesteld is in zulk schraal, beeld -loos, zielloos Nederlands. Het is jammer dat weals lezers die fasci-nerende discussies niet hebben meegemaakt, onder het genot van een glaasje rode wijn (regule-rend gedragsmotief). We had den ons dan even in de romanwereld

van Nescio kunnen wanen. Jon -gens, ja. Maar machtige jongens.

WILLEM WITTEVEEN Redacteur s

&P

de presterende overheid. Zelfs het beproefde recept van een breed

samengestelde commissie, die overigens in 199 1 het voor-trelfelijke rapport Waarbora van

kwaliteit produceerde, hood geen

soelaas: 'de politiek' kwam er

nietuit.

In afwachting van serieuze voorstellen van minister Dijkstal organiseerden de

wetenschappe

-lijke partij rentir de tc schapJ sente visies spieg linge1 ren: • goed beho• (CDA in h (o66 maat: nieuv En dede1 bijeeJ zijn • elkaa wijl "'Sin I wegk deze zettir instit dan< soort dank! de p< crud demc kertij gen zij d moet omst derla heids tijd a; Rt geleg maat houd vulle1 de fu

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Fn daarom gaat het in deze gelijkenis! Zij te' wie ze is gesproken, moeten zèlf de toe- psc-ing maar maken. Wie met de vader geen feest wil vieren én niet blij is over de terug-

Ouders van gezinnen met een beperkt inkomen nemen deel aan de vergaderingen van de stuurgroep, aan de bijeenkomsten van de werkgroepen, ontwerpen en voeren de acties en

Ik constateer dat de leden van de fracties van GroenLinks, BIJ1, Volt, DENK, de PvdA, de PvdD, Fractie Den Haan, de ChristenUnie, de VVD, de SGP, het CDA, JA21, BBB, de PVV,

Na de dood van Gian Galeazzo, hertog van Milaan, en nadat diens plaats in 1494 was ingenomen door Lodovico Sforza, gebeurde het dat Leonardo omwille van zijn grote faam door de

stelling al defensief is. Zelf dient Europa niet naar het bezit van een kernmacht te streven. De huidige stand van zaken 1 waarbij de beide nu- cleaire

Dat vragen we door Jezus Christus, uw zoon,

‘contractuele arbeidsduur’ van vrouwen in het algemeen gevoelig gedaald is door onder meer de substantiële toename van deeltijdwerk bij vrouwen (zie verder).. Net als bij de man-

IHOP- stichter Mike Bickle zegt: “Ik wil dat dit boek de handleiding wordt voor IHOP-KC 1 ”.[1].. Dit werk wordt dus wel erg sterk aangeprezen door