• No results found

Godsdienst op school

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Godsdienst op school"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

s& d 9 | 2008

9

Godsdienst op school

Marijke Linthorst is tegen ‘het onderbrengen van islamitisch godsdienstonderwijs bij de openbare scholen’ en acht dit in strijd met ‘godsdienstvrij-heid binnen de grondslagen van de Nederlandse rechtsstaat’ (s&d 2008/7-8). In feite bestaat dit keuzevak, naast het verplichte kennisgebied gees-telijke stromingen, al tientallen jaren op openbare scholen, net als de keuzevakken protestants, ka-tholiek en joods godsdienstonderwijs en humanis-tisch vormingsonderwijs. Een stukje geschiedenis is kennelijk nodig.

Sinds de Franse Revolutie hebben zich verschil-lende modellen ontwikkeld van de scheiding van kerk en staat. Gemeenschappelijk is het uitgangs-punt dat de overheid niet op de stoel van de kerken (en andere genootschappen op geestelijke grondslag) moet gaan zitten — en omgekeerd. In Frankrijk kent men de neutralistische interpretatie van dit beginsel: geen overheidsgeld voor gods-dienstige en levensbeschouwelijke activiteiten. In Nederland kennen we een pluralistische interpre-tatie: als de overheid godsdienstige en levensbe-schouwelijke activiteiten bekostigt, dan dient dat te gebeuren op voet van gelijkwaardigheid van alle geestelijke stromingen.

Eind jaren tachtig heeft een adviescommissie onder voorzitterschap van Ernst Hirsch Ballin dit uitgangspunt op verzoek van de regering uitge-werkt in een rapport getiteld Overheid, godsdienst

en levensovertuiging (1988). Godsdienstige en

le-vensbeschouwelijke activiteiten in, onder andere, het onderwijs mogen worden ‘mee bekostigd’, zo wordt hierin gesteld, met inachtneming van een aantal randvoorwaarden: 1) voor de inhoud is niet de overheid verantwoordelijk maar de betrokken genootschappen op geestelijke grondslag; 2) niet deze genootschappen zelf worden bekostigd, maar activiteiten die daartoe opgeleide professionals verrichten binnen de marges van de Grondwet en overige wetgeving; 3) keuzevrijheid staat centraal, niemand mag gedwongen worden tot gebruik van deze voorzieningen; 4) alle godsdienstige en levensbeschouwelijke activiteiten komen in

aanmerking voor bekostiging, mits zij voldoen aan door de overheid op te stellen kwaliteitseisen; 5) de verdeelsleutel van de overheidsbekostiging is niet gebaseerd op ledentallen cq. grootte van de genootschappen, noch op hun herkomst, maar op de omvang van de gebleken behoefte aan de betreffende voorzieningen. Vooral over dit laatste punt is veel gesteggeld, omdat sommige geeste-lijke stromingen de herkomst belangrijker vonden dan de vrije keuze voor voorzieningen.

De Partij van de Arbeid heeft zich altijd ingezet voor dit pluralistische model en met name voor een gelijke behandeling op basis van keuzevrij-heid. Tot op heden wordt godsdienstonderwijs op confessionele scholen landelijk bekostigd, terwijl openbare scholen afhankelijk zijn van gemeen-telijke bekostiging. Dat leidt tot grote rechts-ongelijkheid, aangezien de meeste gemeenten — zoals Amsterdam — het benodigde geld niet of slechts voor een deel vrijmaken. Zeker nu, sinds de invoering van de Wet op de beroepen in het onderwijs (bio), aan godsdienstdocenten dezelfde pedagogische, didactische en andere eisen worden gesteld als aan andere docenten — terecht natuur-lijk — is een genatuur-lijke behandeling in de bekostiging niet meer dan logisch: alleen zo kan de vereiste kwaliteit worden gewaarborgd.

Een meerderheid in de Tweede Kamer, waartoe ook de PvdA behoort, is dan ook voorstander van landelijke bekostiging van de keuzevakken gods-dienst en humanistisch vormingsonderwijs binnen de openbare basisscholen. In de media wordt nog-al eens verondersteld dat de PvdA antigodsdienstig zou zijn en dus vóór het neutralistische model. In werkelijkheid heeft de partij sinds haar oprichting altijd op positieve wijze aandacht besteed aan de levensbeschouwelijke pluriformiteit in Nederland — zie bijvoorbeeld de activiteiten van het Trefpunt van Socialisme en Levensovertuiging waarin alle belangrijke geestelijke stromingen vertegenwoor-digd zijn en dat de partij gevraagd en ongevraagd adviseert. Misschien kan Marijke Linthorst daar eens te rade gaan?

rob tielman

Voorzitter landelijk platform openbaar onderwijs cboo

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

uitkomst onderzoek De Nieuwe School te Amsterdam 25 januari 2016 - 12 - Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen de daarbij passende zorg en begeleiding. Daarmee

Daarnaast geeft het oordee l op de onderzoekscr iter ia du ide l ijkhe id of de schoo l met de w ijze waarop z ij haar onderw ijs inr icht vo ldoende tegemoet komt aan de cr iter ia

Voor alle leerlingen geldt dat de periode waarin zij op Sudbury School Harderwijk onderwijs volgen korter is dan een jaar. Een deel van deze leerlingen is gedurende het

Sudbury School Harderwijk heeft de visie op en de werkwijze bij specifieke zorg en begeleiding voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften uitgebreid beschreven in het

De Inspectie van het Onderwijs is van oordeel dat de kwaliteit van het onderwijs op de Guus Kieft School voldoet aan de voor het primair onderwijs vastgestelde minimumnormen.

De school zorgt voor een toereikende organisatie en deskundige ondersteuning van het onderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben..

Ouders hebben de keuze om hun kind in de lagere school lessen in één van de erkende godsdiensten of niet‐confessionele zedenleer te laten

Dit rapport van de Inspectie van het Onderwijs bevat de uitkomsten van het onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs op De Amsterdamsche School, een school voor