• No results found

Filosofen over globalisering

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Filosofen over globalisering"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

heid bemoeilijken. Hoogste tijd dus dat filoso-fen, vrienden van de wijsheid tenslotte, zich er-mee gaan bemoeien. Misschien brengen zij wat orde in de chaos.

De schrijvers van de boeken die hier worden besproken zijn alledrie filosofen die hun sporen ruimschoots hebben verdiend. Safranski als bio-graaf van Duitse grootheden als Nietzsche, Schopenhauer en Heidegger; Hans Achterhuis als auteur van belangwekkende studies over ondermeer arbeidsethos en utopieën; en Roger Scruton als ideoloog van het conservatisme die niet terugdeinst voor de meest uiteenlopende onderwerpen, van Engeland tot moderne kunst. Niet de minsten dus. Maar eens kijken wat ze over globalisering te melden hebben.

Te beginnen met Safranski. Het lijkt erop dat hij eigenlijk een ideeënbiografie van de globali-sering heeft willen schrijven. Misschien niet de definitieve biografie, maar wel een schets van het ontstaan van grote ideologische theorieën over het globale. Een kritische schets: het is dui-Filosofie is in. Filosofen zwieren door de straten,

vol lente-kriebels over lezingen die zomaar plaatsvinden en curieuze boeken die opeens overal in de schappen opduiken. Het mag dan ook geen toeval heten dat de afgelopen maanden drie filosofische boekjes zijn verschenen over een thema dat eveneens hoogst in is, globalise-ring. 2003 moet wel het jaar van de globalisering zijn, zoveel wordt erover geschreven. Niet dat de discussie er daarmee veel duidelijker op wordt. Afgaande op het rumoer van het debat is globali-sering iets waar je voor of tegen kunt zijn, waar-over je elkaar met veel heftigheid of feitenken-nis probeert te overtuigen, maar waar je het uit-eindelijk niet over eens wordt. Niet in de laatste plaats door de verschillende talen die worden ge-sproken (die van de econoom en de activist bij-voorbeeld) en die de onderlinge

verstaanbaar-s&d 10 / 1 1 | 20 0 3 94



b o e k e n

Over de auteur Olaf Merk is werkzaam bij het Ministerie van Financiën

Noten Zie pagina 96

Filosofen over

globalisering

Werelden van tijd

Hans Achterhuis, Stichting Maand van de Filosofie, 2003 Hoeveel globalisering verdraagt de mens?

Rüdiger Safranski, Atlas, 2003

The West and the Rest; Globalization and the terrorist threat Roger Scruton, Continuum, 2002

o l a f m e r k

(2)

tiek op Naomi Klein en Benjamin Barber be-trekt, lijkt hij ook van toepassing op Safranski, die eveneens sterk de neiging heeft de utopie van de moderniteit als gerealiseerde nachtmer-rie te omschrijven. Alleen is er bij Safranski nog een uitweg.

Achterhuis gelooft dat er geen uniforme-rende werking uitgaat van globalisering. Zijn re-denering is niet dat globalisering de keuzevrij-heid vergroot en daarmee de mogelijkheden om naar eigen smaak en goeddunken te verschillen of te conformeren doet toenemen ¬ een rede-nering die vaak te beluisteren valt en op allerlei manieren wordt verwoord1. Hij stelt echter dat globalisering duidelijk maakt dat er onoverbrug-bare inherente verschillen zijn. Verschillen in de manier waarop we naar tijd kijken. Hij il-lustreert dit aan de hand van de Miss World-ver-kiezing die vorig jaar in Nigeria plaatsvond, al-thans voordat de plaatselijke onrust daarover uit de hand liep en de verkiezing naar Londen werd verplaatst.

Kern van de controverse was volgens Achter-huis een botsing van opvattingen over tijd, aan de ene kant de zogenaamde lineaire tijd, aan de andere kant de cyclische tijd. De moderniteit kent tijd als leeg begrip waarin naar believen evenementen kunnen worden geprogram-meerd. Daartegenover staat de idee van gevulde tijd, waarin tijd deel uitmaakt van een bepaalde levenscyclus. Vanuit een dergelijke opvatting is het onaanvaardbaar een Miss World-verkiezing te organiseren tijdens de ramadan, de tijd van vasten. Volgens Achterhuis kan het geweld rond de Miss World-verkiezing dan ook als een tij-doorlog worden omschreven.

En dat brengt ons bij Scruton. Van de drie hier besproken boeken lijkt zijn boek op het eerste gezicht het minst over globalisering te gaan. Des te meer over onoverbrugbare tegenstellingen, niet zozeer tussen het Westen en de rest, zoals de titel van zijn boek zou doen vermoeden, als wel tussen het Westen en de islam. Bij hem geen tegenstellingen over tijd, zoals bij Achterhuis, maar over de inrichting van een maatschappij. delijk dat hij persoonlijk niet veel globalisering

meer kan verdragen. Door globalisering wordt alles nabijheid, hoe ver het ook is. Het probleem daarvan is ¬ in zijn woorden ¬ dat het kunst-matig opgerekte zintuiglijke bereik zich volledig van het handelingsbereik heeft losgemaakt. Dit werkt hysterie en paniektoestanden in de hand. Bovendien zou die nabijheid van het verre lei-den tot uniformering van het diverse. Vroeger toen reizen een ervaring was, kwam je als ander mens aan. Tegenwoordig geldt: wie altijd als de-zelfde aankomt, zal ook de plaatsen waar hij aan-komt aan elkaar gelijk willen maken, aldus Sa-franski.

Er is echter een uitweg: datgene wat hij wei-nig verhelderend omschrijft als ‘een lichting kappen’. Hiermee bedoelt hij: ‘in het gewemel van verhalen je eigen verhaal ontdekken, daar energiek aan vasthouden en erop voortbordu-ren, in het besef dat je eigen verhaal zich toch in de warboel van de vele verhalen zal verstrikken en zich daar tenslotte in zal verliezen.’ Boven-dien betekent het gedragswijzen en denkwijzen koesteren die ingaan tegen de globale hysterie: onthaasting, eigenzinnigheid, plaatsgebonden-heid en onbereikbaar zijn. Kortom, de kracht om je eigen leven vorm te geven, in andere woorden ook wel het Duitse Bildungsideaal of Schiller´s esthetische educatie.



Tijdoorlog

Achterhuis verschilt van mening met Safranski (en veel andere schrijvers over globalisering) over de uniformerende werking van globalise-ring. Volgens Achterhuis wordt de huidige wereld te vaak voorgesteld als een soort gereali-seerde utopie van de moderniteit, die is verwor-den tot schrikbeeld, een dystopie. Hij stelt dat bij veel maatschappijkritische denkers de neiging bestaat om een utopisch project (in dit geval dat van de globalisering) als volledig gerealiseerd af te schilderen, waardoor het lijkt alsof we in een nachtmerrie zonder uitweg zijn beland. Alleen machteloos verzet of een totale weigering lijkt dan nog mogelijk. Alhoewel Achterhuis deze kri-s&d 10 / 1 1 | 20 0 3

95

b o e k e n

Olaf Merkt bespreekt drie boeken over de globalisering

(3)

gratie en het aan banden leggen van multinatio-nals, vrijhandel en internationale organisaties.

Tijd ook om u van een illusie te verlossen; de illusie namelijk dat de filosofie veel orde zou kunnen scheppen in het globaliseringdebat. Meer nog dan voor andere beroepsgroepen lijkt globalisering voor de filosofen een wetsteen waarop de eigen preoccupaties geslepen kunnen worden. De Duitse ideeënbiograaf ziet het som-ber in, maar ontdekt een uitweg in een groot Duits idee, dat van de Bildung. De grondige onderzoeker van utopieën ziet mensen in een beeld van een gerealiseerde negatieve utopie ge-loven, zet zich daar tegen af en pleit ervoor om meer tijd vrij te maken voor sommige activitei-ten ¬ wat hij trouwens toch al een goed idee vond. De ideoloog van het conservatisme ziet in de nieuwigheid van globalisering weinig goeds en hunkert naar de oude wereld. Alledrie bieden ze aangename verpozing, maar het laatste woord bieden ze niet. Als men al mocht menen dat filo-sofie de spiegel kan zijn waarin globalisering zich laat bekijken, dan vormt globalisering even-zeer een spiegel; een spiegel namelijk waarop het licht van de filosofie valt dat dan naar alle kanten weerkaatst wordt. Een conclusie die wel-licht een les voor ons allen kan vormen: wie naar globalisering kijkt, ziet daarin uiteindelijk al-leen nog zichzelf.

Noten

1. Een wat ongebruikelijker voorbeeld dat betrekking heeft op orkesten: ‘Very often you hear, “Well, it’s a pity that French orchestras have lost the nasal sound of the French bassooons. This is because they now play German bassoons. And the American orchestras sometimes play with German trumpets or trombo-nes. And the Czech Philharmonic sounds very simi-lar to the Syney Symphony in sound, etc. What a ter-rible thing globalization is,” As if you have to be French to produce a nasal sound or German to pro-duce the German sound’. Daniel Barenboim & Ed-ward W. Said, 2003, Parallels and Paradoxes; Explora-tions in Music and Society; p.12, Bloomsbury. Uitvoerig wordt ingegaan op de scheiding van

kerk en staat, het sociale contract, de verlichting die religie nog verder terugdringt naar het pri-vate domein en de loyaliteit aan de natie intro-duceert. Scruton plaatst daar tegenover het isla-mitische gedachtegoed, waarin de gelovige rechtstreeks in verband staat met God, waar het religieuze synoniem is aan het politieke en waarin het publieke domein, burgerschap en lo-yaliteit aan een natie ontbreken. Een religie waarin het leven een zuiver privaat karakter heeft en een stad geen publieke ruimte kent, maar uitsluitend bestaat uit een verzameling private ruimten, geclusterd rond een moskee die centrum en hoogste punt vormt.



Explosieve mix

Globalisering speelt een cruciale rol in de rede-nering van Scruton. Het heeft er toe geleid dat de beschreven tegenstellingen tussen het westen en de islam zijn verhevigd tot een reële botsing van beschavingen. Globalisering heeft volgens Scruton geleid tot grote economische, sociale en esthetische disruptie, grotere beschikbaarheid van terroristische kennis en overdracht van soe-vereiniteit aan internationale organisaties. Ge-voegd bij de immigratie van moslims naar het westen leidt dit tot een explosieve mix. Scruton probeert ons te doen inleven in de moslim die naar het westen is geïmmigreerd en zich be-dreigd voelt door decadentie, trivialiteit en mo-derne gebouwen ¬ eigenlijk alle dingen waar Scruton zelf ook een hekel aan heeft. En omge-keerd wijst hij op de kaalslag in de islamitische landen door de export van westerse, moderne ar-chitectuur.

Vooral Le Corbusier moet het, als een soort McDonalds van de architectuur, ontgelden. In een dergelijke, door globalisering aangewak-kerde sfeer van ressentiment kan terrorisme we-lig tieren. Het inperken van globalisering ziet Scruton als de sleutel tot de bestrijding van het terrorisme. Hij pleit daarom voor een heroriën-tatie op het multiculturalisme, een veel sterkere nadruk op de noodzaak tot integratie bij immi-s&d 10 / 1 1 | 20 0 3

96

b o e k e n

Olaf Merkt bespreekt drie boeken over de globalisering

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hoewel niet ieder land een spaaroverschot kan hebben, kan het wel zo zijn dat in veel landen veel wordt gespaard, zo- als we nu in de wereld zien gebeuren.. Het gevolg is een

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

De vijfde bijdragereeks gaat over de consequenties die de internationale beweging naar en noodzaak aan duurzame ontwikkeling heeft voor een regio als Vlaanderen, in het bijzonder

De jaarlijkse groei van de Nederlandse directe investeringen in de buitenlandse V&G voor de periode 1984-2000 lag met 12% bedui- dend boven de 8% voor de totale industrie..

Sind folgende Antworten auf diese Frage falsch oder richtig. 1 Manche Eltern wollen ihre Handy-Nummer

“Welke gevolgen heeft offshoring voor de omzet en de typen diensten van de eenheid Productieontwikkeling in de periode tot 2010 en welke strategische keuzes heeft de directie om

Als een lichtstraal wordt weerkaatst door een holle spiegel, maken de invallende en de weerkaatste lichtstraal gelijke hoeken met de raaklijn in het betreffende punt aan de

Die Rolling Stones hingegen, die mit den und gegen die Beatles und schließlich über sie hinaus Epoche machten und heute abend in Stuttgart spielen, haben es immer noch mit Rock ’n’