Een
(korte)
Introductie op Educatieve Spellen
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen
Dr. Nick Degens
Associate Lector User-Centered Design Hanzehogeschool Groningen
Goals Goals Rules Rules Actions Actions
Gebruiker vs. Leerproces
• Wat is nu echt het probleem (leerdoel)?
• Waarom zouden ze dit willen
leren (relevantie)?
• Wat weten ze al van het
Gebruiker vs. Leerproces
• Wat voor response krijgt de gebruiker (feedback)?
• In hoeverre sluit het spel aan op de voorkennis van de speler?
• In hoeverre verhoudt het spelconcept zich tot de realiteit (transfer)?
Gebruiker vs. Leerproces
Grand Prix Multiplication
Spel vs. Gebruiker
• Vinden ze dit soort spellen überhaupt leuk (relevantie)?
• Weten ze al hoe ze het spel moeten
Spel vs. Gebruiker
• In hoeverre wordt de speler gemotiveerd om door te spelen (engagement)?
• In hoeverre staat interactie centraal in het spel?
Spel vs. Leerproces
• Hoe sluiten de spelmechanieken aan
op de leerdoelen (integratie)? • Wat is de balans tussen
entertainment en educatie (evenwicht)?
“An award-winning game designer is highly unlikely to
have a doctorate in education and be a
leading paleobiologist at the same time”
Winn and Heeter 2007
Hoe pakken we dit op qua inhoud?
• Hoe zorgen we dat onze educatieve spellen beter aansluiten op verschillen in voorkennis?
• Hoe zorgen we dat onze spellen beter leiden tot zelfreflectie?
• Hoe zorgen we dat de spelmechanieken die we gebruiken goed
aansluiten bij het leerdoel?
Hoe pakken we dit op qua inhoud?
• Hoe zorgen we dat onze educatieve spellen beter aansluiten op verschillen in voorkennis?
• Hoe zorgen we dat onze spellen beter leiden tot zelfreflectie?
• Hoe zorgen we dat de spelmechanieken die we gebruiken goed
aansluiten bij het leerdoel?
• Wat voor rol kunnen nieuwe technologieën hierin spelen (zoals VR)?
Lec
tor
a
at U
CD
Lec
tor
a
at U
CD
Nick Degens
Associate Lector User-Centered Design