Ook is het mogelijk oogbeweging (en elektrische activiteit van het lichaams hersen- of zenuw-activiteit) te gebruiken.
Dat dit nu ook weer niet zo futuristisch is bewijst het research team van professor Jun"ichi Ushiba van het Keio University Biomedical Engineering Laboratory in Japan. Daar geeft met een interface gemaakt die rechtstreeks met hersen impulsen werkt. Het project is opgezet om iemand die volledig invalide is weer met kunst ledematen te laten lopen.
In de afbeelding op de volgende pagina laat de proefpersoon iemand op het beeldscherm lopen door er alleen aan te denken.
“The system consists of a headpiece equipped with electrodes that monitor activity in three areas of the motor cortex (the region of the brain involved in controlling the movement of the arms and legs). An EEG machine reads and graphs the data and relays it to the BCI, where a brain wave analysis algorithm
26
interprets the user!s imagined movements. A keyboard emulator then converts this data into a signal and relays it to Second Life, causing the on-screen avatar to move. In this way, the user can exercise real-time control over the avatar in the 3D virtual world without moving a muscle. Future plans are to improve the BCI so that users can make Second Life avatars perform more complex movements and gestures. The researchers hope the mind-controlled avatar, which was created through a joint medical engineering project involving Keio!s Department of Rehabilitation Medicine and the Tsukigase Rehabilitation Center, will one day help people with serious physical impairments communicate and do business in Second Life.” 27
Pink Tentacle: Brain-computer interface for Second Life
http://www.pinktentacle.com/2007/10/brain-computer-interface-for-second-life/ (Geraadpleegd in april 2008)
interprets the user!s imagined movements. A keyboard emulator then converts this data into a signal and relays it to Second Life, causing the on-screen avatar to move. In this way, the user can exercise real-time control over the avatar in the 3D virtual world without moving a muscle. Future plans are to improve the BCI so that users can make Second Life avatars perform more complex movements and gestures. The researchers hope the mind-controlled avatar, which was created through a joint medical engineering project involving Keio!s Department of Rehabilitation Medicine and the Tsukigase Rehabilitation Center, will one day help people with serious physical impairments communicate and do business in Second Life.” 27
Pink Tentacle: Brain-computer interface for Second Life
http://www.pinktentacle.com/2007/10/brain-computer-interface-for-second-life/ (Geraadpleegd in april 2008)
Conclusies
Tijdens dit onderzoek is mij eens te meer gebleken dat het bij computers zo langzamerhand niet meer draait om de computer zelf, maar veel meer om de uiterlijke verschijningsvorm.
Het is goed voor te stellen dat er in de toekomst computers verwerkt zijn in onze omgeving en dat een computer niet een apparaat is waar je achter gaat zitten om dingen op te zoeken of te werken.
De user interface van een surface computer voelt veel natuurlijker aan dan die van de laptop waar ik deze scriptie nu schrijf. Om een dergelijk gevoel meer algemeen bruikbaar te maken, moeten echter nog veel hobbels genomen worden. Zo is het invoeren van tekst nog steeds het snelst op een toetsenbord, iets wat de komende (vijf) jaren nog niet zal veranderen.
Een van de conclusies die ik voor mezelf heb getrokken is dat de muis het eerst zal verdwijnen. De surface computers die er nu al (in concept fase) bestaan, vervangen de muis al volledig.
Ook de trend van het socialer worden van de interfaces is onontkoombaar. Er komen steeds meer multi user games uit. Maar ook andere toepassingen liggen voor de hand. De nieuwe multi touch screens creëren een heel nieuw scala aan (socialere) toepassingen.
En zelfs van gewone applicaties als Word, Exel en Powerpoint zouden dan !socio-versies" gemaakt kunnen worden, die daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de niet socio variant.
Literatuurlijst
Literatuur
Fried J.: Getting real, 2006
Laurel B.: The art of human interface design, 1990
Krug S.: Don!t make me think, 2006
Garret J. J.: The elements of user experience, 2003
Laural B.: Computers as Theather, 1991
Negroponte N.: Digitaal Leven, 1996
Shears A., et al. Behaviour & Information Technology, 1993 Haan, J. De, et al.: Jaarboek ICT en samenleving; digitale
generatie, 2006
Shears A., et al.: High Precision Touchscreens: Design
Strategies and Comparisons with a Mouse, 1989
Plaisant et al.: Touchscreen Interfaces for flexible alphanumeric
data entry, 1998
MacLean K., Hayward V.: Do It Yourself Haptics, Part-II. IEEE
Robotics and Automation Magazine, 2008
MacLean K., Hayward V.: Do It Yourself Haptics, Part-I. IEEE
Literatuurlijst
Literatuur
Fried J.: Getting real, 2006
Laurel B.: The art of human interface design, 1990
Krug S.: Don!t make me think, 2006
Garret J. J.: The elements of user experience, 2003
Laural B.: Computers as Theather, 1991
Negroponte N.: Digitaal Leven, 1996
Shears A., et al. Behaviour & Information Technology, 1993 Haan, J. De, et al.: Jaarboek ICT en samenleving; digitale
generatie, 2006
Shears A., et al.: High Precision Touchscreens: Design
Strategies and Comparisons with a Mouse, 1989
Plaisant et al.: Touchscreen Interfaces for flexible alphanumeric
data entry, 1998
MacLean K., Hayward V.: Do It Yourself Haptics, Part-II. IEEE
Robotics and Automation Magazine, 2008
MacLean K., Hayward V.: Do It Yourself Haptics, Part-I. IEEE
Robotics and Automation Magazine, 2008
Webartikelen
Simonite T.: How sci-fi influences today!s gadgets, 2007
http://www.newscientist.com/blog/technology/2007/11/how- sci-fi-influences-todays-gadgets.html
Geraadpleegd in februari 2008
Pink Tentacle: Brain-computer interface for Second Life, 2007 http://www.pinktentacle.com/2007/10/brain-computer- interface-for-second-life/
Geraadpleegd in maart 2008
Davison G.: Why Prototype Your Invention?, 2007
http://ezinearticles.com/?Why-Prototype-Your-Invention?- Five-Reasons-To-Build-Your-Idea&id=464509
Geraadpleegd in maart 2008
Wagstaff J.:
A Passion for the Keys, 2007http://online.wsj.com/article/SB119578337324301744.html? mod=moj_columnists
Geraadpleegd in februari 2008
Engelbart C.: Position indicator for a display system (1970) http://www.google.com/patents?id=_bR0AAAAEBAJ Geraadpleegd in februari 2008
Hann J.: Unveiling the genius of multi-touch interface design, 2007 http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/65
Geraadpleegd in februari 2008
http://solydzajs.wordpress.com/2007/09/03/steve-jobs-and- bill-gates-about-multitouch-natural-user-interface-and-future- of-computing-at-d5-conference/
Geraadpleegd in april 2008
Natual User Interface Group
http://www.nuigroup.com/ Geraadpleegd in maart 2008
Perceptive pixel
http://perceptivepixel.com/ Geraadpleegd in maart 2008
Hersh, J.: The Tyranny of the Keyboard, 1998
http://www.tifaq.org/articles/keyboard_tyranny-feb98- jay_hersh.html
Geraadpleegd in maart 2008
Chung Lee J., Projects > Wii, 2008
http://www.cs.cmu.edu/~johnny/projects/wii/ Geraadpleegd in maart 2008
http://solydzajs.wordpress.com/2007/09/03/steve-jobs-and- bill-gates-about-multitouch-natural-user-interface-and-future- of-computing-at-d5-conference/
Geraadpleegd in april 2008
Natual User Interface Group
http://www.nuigroup.com/ Geraadpleegd in maart 2008
Perceptive pixel
http://perceptivepixel.com/ Geraadpleegd in maart 2008
Hersh, J.: The Tyranny of the Keyboard, 1998
http://www.tifaq.org/articles/keyboard_tyranny-feb98- jay_hersh.html
Geraadpleegd in maart 2008
Chung Lee J., Projects > Wii, 2008
http://www.cs.cmu.edu/~johnny/projects/wii/ Geraadpleegd in maart 2008