• No results found

Trends: Televisieformats, Technologie & Applicaties Televisieformats blijven zich ontwikkelen Elk jaar komen producenten weer met nieuwe en

gewaagde formats die vele kijkers zullen trekken. In dit hoofdstuk zullen de veelbelovende formats die tijdens MIPTV zijn genoemd worden besproken. Ook zal er verder in dit hoofdstuk worden ingegaan op de trends binnen de technologie en (quiz)applicaties.

7.1 Televisieformats

Elke jaar in april vindt het event MIPTV plaats in Cannes. Tijdens dit event komen creatieveling en professionals uit de entertainment industrie bijeen om de trends op het gebied van televisie en digitale content te bespreken. Televisieproducenten uit meer dan 100 landen komen elk jaar naar Cannes. Nieuwe formats voor het komende televisieseizoen, trends en populaire genres worden hier gepresenteerd en besproken. Hier worden vaak de trends voor het komende televisiejaar al duidelijk zichtbaar. (MIPTV/MIPCOM, 2015)

7.1.1 Veelbelovende formats

Nederland werd in 2014 uitgeroepen tot formatland van het jaar. Dit kwam vooral door nieuwe formats zoals Utopia, Adam zoekt EVA, The Big Picture en het nog steeds succesvolle The Voice of Holland. (Smartshow, 2014) The Big Picture werd zelfs verkozen tot één van drie meest belovende televisieformats voor het nieuwe seizoen. The Big Picture wordt gezien als een grote stap vooruit binnen de spelshow industrie en wordt geroemd vanwege hun nieuwe aanpak tot kijkersinteractie. (Smartshow, 2014)

Tijdens MIPTV 2015 viel op dat vooral programma’s met kinderen, muziek, visuele quizzen en datingsshows populair zijn het komende televisieseizoen. De volgende formats vielen op: Pray for Love (priesters op zoek naar hun grote liefde), Superkids (competitie met super

getalenteerde kinderen), The Raft (twee duo’s moeten 6 dagen zien te overleven in de Bermuda driehoek), Lip Sync Battle (beroemdheden in een playbackcompetitie), 1.000 Heartbeats (hoe harder je hartslag, des te minder tijd je hebt om de vraag goed te

beantwoorden), Surviving Marriage (koppels die in scheiding liggen worden gedropt op een verlaten eiland als vorm van therapie), 500 questions (500 vragen beantwoorden zonder er 3 achter elkaar fout te hebben), 100 Years of Wisdom (quiz met kandidaten boven de 100 jaar oud) en Odd One Out (visuele quiz waarbij de kijker mee kan spelen). (MIPTV/MIPCOM, 2015) 7.1.2 Televisiegenres

Binnen Europa is het genre drama met meer dan 50% het populairste genre binnen het televisielandschap. Hierna is komedie het populairst met 30%, gevolgd door reality met 12%. Hierna volgen de maatschappelijke programma’s met 10%. Opvallend is dat spelshows zoals een quiz niet worden genoemd in dit rijtje genres. (MIPTV/MIPCOM, 2015)

7.2 Technologie

Televisies, computers, tablets en smartphones worden slimmer, interactiever en zijn meer verbonden met elkaar dan ooit tevoren. Er vindt een verschuiving plaats naar constante persoonlijke connectiviteit. Deze trends op technologiegebied zorgen voor veel creativiteit en verandering binnen verschillende disciplines. Zo stimuleert het ook de innovatie van

‘Connected TV-formats’. Hylke Spranger, CTO van Talpa Media, bespreekt vijf grote trends op dit gebied. (Spranger, 2015)

7.2.1 Van ‘single screen’ naar ‘multi screen’

Kijkers willen hun favoriete programma altijd, overal en op elk scherm kunnen kijken. Zij verwachten dat ze kunnen zien wat willen, op het moment dat ze dit willen. Televisieformats die soepel switchen tussen het televisietoestel en mobiele apparaten verbeteren duidelijk de beleving en de loyaliteit van de kijker. Denk hierbij aan 24/7 live streams en exclusief materiaal dat enkel online te zien is. Zo creëer je een loyale fanbase die met elkaar verbonden zijn en het programma echt als een beleving gaan zien. (Spranger, 2015)

7.2.2 Kijkersparticipatie

Televisie wordt steeds meer een online beleving, vooral bij live-televisie. Tegenwoordig zitten veel kijkers met hun smartphone in de hand voor de televisie. Wanneer de kijkers via hun smartphone 100% controle krijgen over de uitkomsten in een programma zorgt dit voor een enorm hoog percentage kijkersparticipatie. In plaats van dat de kijker alleen leuk meedoet, willen zij graag actief mee beslissen over het verloop van het programma. (Spranger, 2015) 7.2.3 Augmented reality

Augmented reality kan vooral in live-shows voor een hele nieuwe beleving zorgen. Met deze technologie kan er een digitale 3D-wereld worden geplaats binnen het decor van het televisieprogramma. Dit gebeurt doormiddel van ‘live graphics rendering software’ die gekoppeld wordt aan de positiebepaling van de camera’s. Ook kan augmented reality zorgen voor meer interactiviteit wanneer je dit koppelt aan de kijkers thuis. (Spranger, 2015) 7.2.4 Gamification

Gamification houdt het televisieprogramma en de kijkers samen. Vooral als dit gebruikt wordt tussen de seizoenen in. Wanneer de kijkers ook buiten de uitzending om via de digitale platformen met het programma bezig creëer je meer participatie en loyaliteit. Dit kan doormiddel van een spel, maar ook door het opstellen van een community waar de kijkers punten kunnen verdienen door het kijken van live-streams, delen van content of het reageren op content en het commentaar van andere kijkers. (Spranger, 2015)

7.2.5 Thuisspeler

Tegenwoordig is de technologie zo ver ontwikkeld dat applicaties miljoenen gebruikers op hetzelfde moment kunnen handelen. Dit zorgt ervoor dat de thuisspelers via hun mobiele apparaat de studiokandidaten zouden kunnen vervangen. De kijkers kunnen dan live en on- screen meedoen met programma via hun applicatie. Zo krijgen de kijkers een veel grotere rol binnen het programma. (Spranger, 2015)

7.3 Applicaties

In Apple iTunes en de Google Play Store zijn miljoenen applicaties te downloaden. Veel van deze applicaties zijn spelletjes en hieronder vallen ook de quizapplicaties. Hieronder twee voorbeelden van quizapplicaties die op dit moment erg populair zijn en zorgen voor een trend. 7.3.1 Trivia Crack

Trivia Crack is een quizapplicatie die intelligentie test en waar vrienden elkaar uitdagen om te zien wie het slimst is. Trivia Crack is een triviantspel met zes categorieën, Geografie, Historie, Kunst, Wetenschap, Amusement en Sport. Het spel is afgelopen wanneer één van de twee van elke categorie een karakter heeft verzameld. (Etermax, 2015)

Wereldwijd is Trivia Crack al meer dan 50 miljoen keer gedownload en kent het 37 miljoen actieve gebruikers. Ondertussen hebben 2,3 miljoen Nederlanders de applicaties al

gedownload en zijn er 1,85 miljoen actieve Nederlandse gebruikers. Ook is het mogelijk om zelf vragen te bedenken. Volgens de ontwikkelaar doen Nederlanders dit opvallend veel. Per dag krijgen zij zo’n 15.000 nieuwe Nederlandse vragen binnen. (NU.nl, 2015)

7.3.2 QuizUp

QuizUp is een applicatie die al in meerdere landen op de #1 positie als populairste triviantspel. Vrienden kunnen elkaar uitdagen, maar ook vreemden kunnen tegen elkaar spelen . Er zijn 440.000 vragen verdeeld over 550 verschillende onderwerpen. Binnen deze applicatie kunnen specialiteiten getraind worden en laten statistieken zien hoeveel de gebruiker is gegroeid binnen een categorie. Net als Trivia Crack is ook QuizUp al 50 miljoen keer gedownload. (Plain Vanilla, 2015)

7.4 Conclusie

Nederland werd in 2014 uitgeroepen tot formatland van het jaar en The Big Picture werd zelfs verkozen tot één van drie meest belovende televisieformats voor het nieuwe seizoen vanwege hun nieuwe aanpak tot kijkersinteractie. Ondanks dat het genre spelshow niet wordt genoemd bij de meeste populaire genres laat MIPTV 2015 zien dat er toch nog aardig wat nieuwe spelshows tussen de veelbelovende formats zitten en dus nog steeds toekomst is voor de spelshow. ‘Connected TV-formats’ is de nieuwe trend op het gebied van televisieformats. De nadruk ligt bij deze formats op multi-screen, kijkersparticipatie, augmented reality,

gamification en de thuisspeler. In de trend gamification ligt een grote kans voor WEET IK VEEL. Wanneer er wordt gekeken naar trends op het gebied van applicaties wordt het duidelijk dat triviantspellen erg populair zijn. Belangrijk is dat het mogelijk is om vrienden uit te kunnen dagen. Ook het zelf bedenken en insturen van vragen is populair onder Nederlanders.