Afbeelding 5. Een pan met Saoto soep Eigen afbeelding
4. Conclusie en reflectie
4.3 Toegepast onderzoek
Zoals in de inleiding staat beschreven is dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Imagine IC. In overleg met deze organisatie zijn mijn hoofd en deelvragen opgesteld en zijn er een aantal afspraken gemaakt, waarbij ik op praktisch gebied zou bijdragen aan Imagine IC en het onderzoeksproject van mijn begeleider. Zo heb ik deelgenomen als redactielid binnen het
Halal in Holland symposium en heb ik een participatiebijeenkomst georganiseerd wat ging
over Eten voor Elkaar. Als laatste is er afgesproken dat ik mijn onderzoeksresultaten zou gaan publiceren in een academisch tijdschrift. Tijdens mijn onderzoeksperiode van januari tot en met maart kon ik bij Imagine IC drie dagen in de week gebruik maken van de computer en andere faciliteiten. In de periode daarna ben ik twee dagen in de week bij Imagine IC langsgegaan om mijn resultaten te kunnen verwerken, de laatste praktische werkzaamheden te verrichten en de resultaten te bespreken met de directeur Marlous Willemsen. Daarnaast heb ik de opening van het Bijlmer Meer project kunnen bijwonen en heb ik de bijeenkomst Zwart Beraad bijgewoond, waarover ik een verslag ga schrijven.
De maanden dat ik bij Imagine IC op kantoor heb gezeten ervaar ik als een hele leerzame periode. Zo heb ik door mijn deelname aan het Halal in Holland symposium veel geleerd over het organiseren van zo’n symposium. Ook heb ik in deze periode een inkijkje gekregen in de manier waarop Imagine IC georganiseerd is en heb ik veel geleerd over erfgoed en de erfgoedsector. Helaas verliep de communicatie tussen Imagine IC en de begeleiders van de toegepaste etnografie-track moeizaam. Omdat de begeleiders van de UVA laat waren met het verschaffen van informatie over het eindwerk voor de organisatie was het voor mij en Imagine IC lastig om te weten wat er verwacht werd. Voordat de onderzoeksperiode startte kregen de pilot-studenten te horen dat het belangrijk was dat het doen van het onderzoek het centrale onderdeel van de onderzoeksperiode was. In die periode na de onderzoeksperiode moesten wij als studenten het onderzoek verwerken in een vorm die het bedrijf of de organisatie het beste vond. Het onderzoek doen, het verwerken van de resultaten in een masterscriptie en desgewenst rapport of artikel zou centraal staan. Het doen van praktische werkzaamheden was van de UVA toegestaan, mits het in het teken stond van het onderzoek. Ondanks dat dit met Imagine IC besproken was, bleek tijdens de onderzoeksperiode dat de verwachtingen die Imagine IC van mij had voorafgaande aan het onderzoek toch anders was. Tijdens voortgangsgesprekken lag de focus op het uitvoeren van de praktische werkzaamheden, waardoor het onderzoek onderbelicht raakte. De medewerkers van Imagine IC waren zich ervan bewust dat ik geen gewone stagiair was, maar daar was om het
72 onderzoek uit te voeren. Daarom werd ik niet behandeld als de andere stagiairs die daar waren. Ik vind het erg jammer dat mede door het ontbreken van communicatie tussen Imagine IC en de UVA voor en tijdens het onderzoek deze verschillende verwachtingen niet voorafgaande aan het onderzoek uit de lucht zijn gehaald. Ondanks dat ik het begrijp dat imagine IC als organisatie alleen geïnteresseerd is in de onderdelen van mijn onderzoeksperiode waar zij iets aan hebben, vind ik het erg jammer dat hierdoor het beantwoorden van de onderzoeksvraag onderbelicht was. Het doen van onderzoek voor een organisatie was voor mij de belangrijkste reden om te kiezen voor toegepast onderzoek en het was teleurstellend om te merken dat Imagine IC in mindere mate hierin geïnteresseerd was.
73
Bibliografie
Amescua, C.
2013 Anthropology of intangible cultural heritage and migration: an
uncharted field. Anthropological perspectives on intangible cultural
heritage. Editors: Arizpe, L. & Amescua, C. Springer Briefs in
Environment, Security, Development and Peace 6. Heidelberg, New York, Dordrecht, London.
Arizpe, L. & Amescua, C.
2013 Anthropological perspectives on intangible cultural heritage. Springer
Briefs in Environment, Security, Development and Peace 6. Heidelberg, New York, Dordrecht, London.
Bal, E. & Sinha-Kerkhoff, K.
2006 Muslims in Surinam and the Netherlands, and the divided homeland.
Journal of Muslim Minority Affairs 25(2): 193-217
2008 Religious identity, territory, and partition: India and its Muslim
Diaspora in Surinam and the Netherlands. Nationalism and Ethnic
Politics. 14(2): 155-188
Baumann, G.
1992 Rituals implicates ‘others’: rereading Durkheim in a plural society.
Understanding Rituals. Routledge Londen
Bectovic, S.
2011 Studying Muslims and constructing Islamic identity. Ethnic and Racial
Studies. 34 (7): 1120-1133.
Bendix, R.
1997 In search of authenticity. The formation of folklore studies. Madison,
Winsconsin: University of Wisconsin Press Brubaker, R.
2012 Categories of analysis and categories of practice: a note on the study of
Muslims in European countries of immigration. Ethnic and Racial
Studies. 36(1): 1-8
Crenn, C. & Téchoueyres, I.
2007 Local heritage to singularize a wine terroir: the example of pays Foyen
(Gironde, France). Anthropology of Food. [Online sinds 6 april 2007] http://aof.revues.org/469 (bezocht op 13-12-2014)
74
2011 Immaterieel erfgoed en volkscultuur. Almanak bij een actueel debat.
Amsterdam. Amsterdam University Press Dibbits, H. & Willemsen, M.
2014 Stills of our liquid times. An essay towards collecting today’s intangible
cultural heritage. In: Die Musealisierung der Gegenwart. Von Grenzen
und Chances des Sammelns in kulturhistorischen Museen. Elpers, S. &
Palm, A. Transcript: 177-196 Duderija, A.
2007 Literature Review: Identity Construction in the Context of Being a
Minority Immigrant Religion: The Case of Western-born Muslims.
Immigrants & Minorities. 25(2): 141-162
Fillitz, T. & Saris, A. & Streissler, A.
2013 Debating Authenticity. Concepts of modernity in anthropological
perspective. New York, Berghahn Books [online sinds: ]
http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=63 0168&site=ehost-live (bezocht op: 24-8-2015)
Fischler, C.
1988 Food, self and identity. Social Science Information 27: 275-293
Handler, R.
1986 Authenticity, Anthropology Today 2(1): 2-4
Helleman, G. & Wassenberg, F.
2004 The renewal of what was tomorrow’s idealistic city. Amsterdam’s
Bijlmermeer High-rise. Cities. 21(1): 3-17 Houtekamer, M.
2015 Het performatieve archief. Participatief verzamelen in de Bijlmer.
Archievenblad. (2): 28-31
Jenkins, R.
2000 Categorization: Identity, Social Process and Epistemology. Current
Sociology 48(7): 7-25
Khusen, M.
2005 Contending Identity in the Islamic Ritual: The Slametan among
Surinamese Javanese Muslims in The Netherlands Al – Jāmi’ah, 43(2): 283-308
75
2008 Zoeken naar een ‘zuivere’ islam, geloofsbeleving en identiteitsvorming
van jonge Marokkaanse-Nederlandse moslims. Uitgeverij Bert Bakker.
Amsterdam
2008 Ambivalent Purity. Religious Practice & Piety. ISIM Review 22: 40-41 Kuutma, K.
2013 Concepts and contingencies in heritage politics. Anthropological
perspectives on intangible cultural heritage. Editors: Arizpe, L. &
Amescua, C. Springer Briefs in Environment, Security, Development and Peace 6. Heidelberg, Nerw York, Dordrecht, London.
Landman, N.
1992 Van mat tot minaret: de institutionalisering van de islam in Nederland.
Amsterdam. VU Uitgeverij Mintz, S.W. & Du Bois, C. M.
2002 The Anthropology of Food an Eating. Annual Review of Anthropology.
31: 99-119. Mukherjee, S. R.
2014 Global Halal: Meat, Money, and Religion. Religions. 5: 22-75.
Nas, P.J.M
2002 Masterpieces of Oral and Intangible Culture: Reflections on the
UNESCO World Heritage List with CA comments, Current
Anthropology, Vol. 43, No. 1 (139-148)
Nestbitt, E. The religious lives of Sikh children: a coventry based study.Community
Religions Project. Leeds Oomen, M. & Palm, J.
1994 Geloven in de Bijlmer, over de rol van religieuze groeperingen. Het
Spinhuis. Amsterdam. Van de Port, M.
2004 Registers of incontestability. the quest for authenticity in academia and
beyond. Etnofoor 17(1,2): 7-22 Rosaldo, R.
2013 Evaluation of items on intangible cultural heritage. Anthropological
perspectives on intangible cultural heritage. Editors: Arizpe, L. &
Amescua, C. Springer Briefs in Environment, Security, Development and Peace 6. Heidelberg, Nerw York, Dordrecht, London.
76 Roy, O.
2004 Globalized Islam: the search for a new ummah. Columbia University
Press. New York Schippers, D. & Wenneker, C.
2014 Religie in Amsterdam, Gelovigen en plaatsen van samenkomst.
Gemeente Amsterdam, Bureau Onderzoek en Statistiek Tambiah, S.J.
1985 A performative approach to ritual. In: Culture, thought and social
action. An anthropological perspective. Harvard University Press, Cambridge: 123-166
Terpstra, J. & De Kleuver, J. & Van Soomeren, P.
2010 Bijlmermonitor 2010, voortgang vernieuwing Bijlmermeer 1994-2009.
DSP Groep Amsterdam.
Tierney, R. K. & Ohnuki-Tierney, E.
2012 Anthropology of Food. Oxford Handbooks Online.
www.oxfordhandbooks.com 1-13.
Towikromo, Y.
1997 De islam van de Javaanse Surinamers. Een exploratief onderzoek naar
de religieuze organisatievorming van de Javanen in Suriname en Nederland. Amrit. Den Haag
Wallet, B.
2012 Ritueel slachten en godsdienstvrijheid in een seculiere samenleving.
77