• No results found

3. Case Study: Theater Walhalla

3.3 Positionering Walhalla in het Rotterdamse culturele veld

In Rotterdam wemelt het van culturele instellingen, initiatieven en artistiek talent. De stad heeft vele musea, filmhuizen en ook de podiumkunsten zijn goed vertegenwoordigd. Er is een aantal theaters dat met name de grote namen programmeert, zoals het Luxor Theater en de Rotterdamse Schouwburg.

                                                                                                               

110 Stichting Theater op Katendrecht – Jaarplan 2008: p. 3; zie verder: http://www.rotterdam.nl/pact_opzuid;

bezocht op 29-5-2015

111 Ibidem: p. 5

112 Zie Club Walhalla brochure en Club Walhalla lidmaatschap; via

http://www.theaterwalhalla.nl/pagina.php?id=5; bezocht op 2-6-2015

Hier worden grote theaterproducties opgevoerd, evenals opera, musical en dans. Met regelmaat treden er nationale en internationale sterren op. Het zijn theaters waar een brede doelgroep naartoe komt. Deze doelgroep wordt door middel van breed uitgezette reclamecampagnes op de hoogte gebracht van de aankomende voorstellingen. Deze instellingen worden door de RRKC gerekend tot de top: ‘De top in de betekenis van internationale kwaliteit en iconen die het imago van de stad versterken.’114

Naast de theaters waar voornamelijk grote nationale en internationale producties te zien zijn, zijn er ook verschillende theaters die eigen producties en kleinere namen programmeren. Dit zijn bijvoorbeeld het Ro Theater, Theater Zuidplein en het Rotterdams Wijktheater. Deze theaters trekken voornamelijk publiek dat bekend is met het theater en er graag nog een keer terugkomt vanwege het specifieke theater en de eigen producties; het gaat het publiek niet zozeer om ‘die ene bekende acteur’ die komt optreden. De reclamecampagnes zijn in vergelijking met de grote-namen-theaters een stuk kleinschaliger en beperkt tot de website, Facebook en posters in de stad. Uit de toekomstschets van de RRKC blijkt dat dit soort theaters tot de basis worden gerekend van het culturele bestel in de stad: De basis als de alchemie van talent, educatie, cross-overs, ondernemerschap en spraakmakend initiatief die de sociale relaties, het interne weefsel versterken.’ De combinatie van de basis en de eerder genoemde top zorgt voor een gezond en afwisselend cultureel klimaat in de stad.115

Enkele theaters in Rotterdam richten zich in het bijzonder op de jeugd. Dit zijn bijvoorbeeld het Maaspodium en Hofplein Rotterdam. Beide theaters programmeren zowel eigen producties als gastproducties en bieden kinderen en jongeren de kans om kennis te maken met theater. De theaters worden door het jonge publiek in hun vrije tijd bezocht, maar ook met excursies vanuit school. Er worden regelmatig workshops gegeven en educatie staat hoog in het vaandel. Hofplein Rotterdam heeft tevens een eigen theaterschool waar jong talent wordt opgeleid om later zelf succesvol op de bühne te staan.116

De stad Rotterdam was, zoals uit bovenstaande schets van het culturele veld blijkt, al van vele theaters voorzien. De Stichting Theater op Katendrecht moest bij het schrijven van het bedrijfsplan in 2007 met een goed idee komen om een aanvulling te zijn op het bestaande podiumkunstenbestand van de stad. Dit is volgens de RRKC gelukt, zoals uit onderstaand citaat blijkt:

Theater Walhalla omschrijft zijn aanbod als de meer lichtvoetige kant van het inhoudelijke (toneel)aanbod. Dit aanbod is weinig te zien op de andere podia in Rotterdam. Theater

Walhalla ziet zijn programmering met ruim 225 voorstellingen per jaar dan ook als aanvulling op het podiumaanbod in de stad. Als kleinschalig podium en als kleine organisatie, kan

                                                                                                               

114 Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur - Rotterdam 2025 visie op kunst en cultuur ‘het DNA van de stad’.

Mei 2010: p. 1. Zie www.luxortheater.nl en www.rotterdamseschouwburg.nl; bezocht op 2-6-2015

115 Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur - Rotterdam 2025 visie op kunst en cultuur ‘het DNA van de stad’.

Mei 2010: p. 1-2. Zie www.rotheater.nl, www.theaterzuidplein.nl en www.rotterdamswijktheater.nl; bezocht op 2-6-2015

Theater Walhalla zonder al te grote risico’s programmeren. Het is een schakel in de keten van kleine tot grote zalen. Het theater biedt een podium aan gevestigde namen die er try-outs kunnen geven en aan opkomend talent dat zich er voor publiek kan ontwikkelen.117

Walhalla lijkt op het eerste gezicht geplaatst te kunnen worden in het rijtje bij het Rotterdams Wijktheater, doordat het kleine namen programmeert en talent de kans biedt om vlieguren te maken. Toch zijn er wel degelijk verschillen, want bijvoorbeeld op het gebied van programmering is Theater Walhalla professioneler – Walhalla werkt niet met amateurs zoals het Rotterdams Wijktheater dat wel doet omdat laatstgenoemde voornamelijk een productiehuis is, maar met professionele artiesten, al dan niet vaak uit het kleine circuit. Beide theaters werken regelmatig met elkaar samen om voorstellingen te maken, zoals de jaarlijks terugkerende kerstvoorstelling. Ook hebben ze samen diverse

locatievoorstellingen gemaakt, waarvan de voorstelling Feyenoord de Opera de meest recente is. Het is lastig om het theater überhaupt in een van de rijtjes van podiumkunsten in Rotterdam te kunnen plaatsen. Uit de beschrijving van Walhalla blijkt wat voor een bijzondere culturele instelling het is en ik wil het daarom beschouwen als een buitenbeentje van het Rotterdamse culturele veld.

De organisatie van Walhalla heeft van het begin af aan afspraken gemaakt met de

verschillende theaters in de stad om geen concurrentie te vormen. Dit zijn voornamelijk afspraken op het gebied van programmering, onder andere over de momenten waarop jeugdvoorstellingen

plaatsvinden met Theater Zuidplein en over boekingen van een cabaretier die ook in een theater in de omgeving stond geprogrammeerd.118

Walhalla kan gerekend worden tot wat de RRKC de ‘humuslaag’ van de Rotterdamse cultuur noemt: ‘[…]daar waar het nieuwe, jonge, kleinschalige of niet- geïnstitutionaliseerde culturele leven zich afspeelt[…].’119 Zo onderscheidt het relatief jonge theater zich van de andere instellingen op het

gebied van organisatie in de vorm van cultureel ondernemerschap nieuwe stijl, de programmering van het theater en de festivals die Walhalla organiseert of mede organiseert en bovenal de locatie van de twee zalen.