• No results found

pelanggaran dari fasal 17, 18 dan 19 dilioekoem dengan denda wang dari sapoeloeh sampai doea poeloeh lima roepiah katjoeali koeasa jang diserahkan kapada pemerentah di ajal, pertama dari fasal 20.

P E B A T O E R A N P E N G H A B I S A N .

PASAL 22. Dari pada perampoean2 soendal atau pemegang roemah pandjang tiadalah boleh ditoentoet barang padjak atau diterima barang pembajaran atau pemberian karena sebab apa djoeapon oleh pendjawat2 atau tabib2 bagi pe-kerdjaännja atau lakoenja d.i.s. jang ada dititahkan dalam soerat peratoeran ini atau jang tiinboel dari padanja.

Maka samoea soerat-an jang diboeat menoeroet peratoe-ran ini ditoeliskanlah atas kertas jang tiada pakai zegel.

FASAL 2 3 . Maka soerat perentah ini moelai terpakai pa-da 1 hb. Juli tahoen 1874.

' Terboeat di Menado pada 26 hb. Maart 1874.

Seri Padoelta Resident Menado, VAN DER CRAB.

Secretaris Residentie Menado, K I S T .

No. 5. PERATOERAN akan uiengamoekakan kabagoesan, kaberesihan, hal teratoer dan kasantousaän dalam district2 di tanah Minahflssa dari residentie Me-Tiado (1).

(Keur tanggal 19 hb. Januari 1882, seperti itoe soedah diobahkan dengan keur tanggal 16 hb.

J u n i 1898).

(1) Diberitahoekan dalam soerat chabar Gouvernement tt. 21 Maart 1882 No. 23 tambahan 2 dan soedah dikenakan djoega kapada iboe negeri Gorontalo menoerost peratoeran tanggal 18 hb. December 1883 (soerat chabar Gouvernement tt. 1 lib. Februari 1884 No. 9).

FASAL 1. Dihoekoem dsngan denda wang dari satue sam-pai sapoeloeh lima roepiali atau djikalau pelanggaran itoe soedah diboeat:

a. oleh orang bangsa Europa atau jang disamakan de-ngan dia, dede-ngan hoekoeman toetoep dalam pendjara satoe atau doea hari lamanja;

b. oleh orang bangsa anak negeri atau jang disamakan dengan dia, dengan hoekoeman bekerdja pekerdjaän negeri dapat makan tiada dengan oepah dari satoe sampai enam hari lamanja.

Hal mentjeraikan lantai atau kebon?.

No. 1. Orang jang tinggal di soeatoe kinlal atau kebon atau djika tiada orang tinggal di kintal dan kebon itoe, maka orang jang ampoenja itoe atau jang a.la koeasa atas kintal atau kebon itoe, jang tiada rjeraikau kintal atau kebonnja itoe dengan sapatoetnja dari padu lain kintal atau kebon jang bersipat disitoe, atau dari pada d jalan dengan soeatoe pagar batoe, pagar kajoe atau pagar biasa atau parit, ataupon djika tiada dipeliharakannja dengan baik dan tetapnja pagar pertjeraian itoe.

Maka pagar pertjeraian di sapandjang djalan tiada boleh lebih tinggi dari satoe meter, kalau itoe tembok adanja, dan kalau itoe ada pagar kajoe atau pagar biasa sahadja, maka tingginja tiada lebih dari satoe meter satengah.

Orang3 jang ampoenja kintal atau kebon jang ada ber-sipat satoe dengan jang lain haroes memboeat dan metna-liharakan pagar pertjeraian itoe, masing3 inenanggoeng ba-hagiannja sendiri.

Kintal3 dan kebon3 jang beloem ditjeraikan seperti jang dimaksoedkan diatas ini, haroeslah sedia ditjeraikan satoe dari pada jang lain dalam satoe waktoe tiga boelan lama-nja kamoedian dari pada dikasih tahoe oleh pemerentah afdeeling.

Hal melaboer tembok dengan kapoer d.i.s.

No. 2. Orang jang tinggal di soeatoe kintal atau djika tiada orang tinggal disitoe, maka orang jang ampoenja

-1-1

itoe atau jang ada koeasa atas kintal itoe, jang pada sa-tahoen sakali ijaitoe didalatn boelan Mei tiada melaboer dengan kapoer samoea pagar batoe dan pagar kajoe seperti terseboet pada No. 1 diatas ini, dan lagi dinding roemah-Tija dan peroesahan2 jang terhisab disitoe sertapon titian di pintoe kintal, sasoedahnja orang itoe mendapat perentah dari pemerentab afdeeling. Djikalau perloe maka samceanja itoe haroes digosok teer djoega.

Peliharaan kintaP, 'djalan* d.l.s.

No. 3. Orang jang tinggal di soeatoc kintal atau kebon atau djika tiada orang tinggal di kintal dan kebon itoe, maka orang jang ampoenja itoe atau jang ada koeasa atas kintal dan kebon itoe, jang:

a. tiada peliharakan kintal atau kebon itoe, sahingga itoe tiada tinggal beresih dan bagoes dan tiada djaga sam-pai orang™ jang tinggal di tanah2 bersipat disitoe menda-pat soesah, sertapon hal njaman bagi sakalian orang itoe djadi berbehaja oleh sebab tanahnja itoe tiada dipelihara-kannja dengan betoelnja atau dialpadipelihara-kannja itoe ataupon sebab tiada dipakaitija dengan beresihnja tanah itoe;

b. tiada djaga, sahingga djalan ajer, parit dan lepoet jang ada dimoeka atau didalam atau di sapandjang kintal-' n j a a t a u kebonnja tiada tinggal beresih dengan sapatoetnja

dan oleh sebab itoe sampai djalan2 ajer itoe tertoetoep;

maka pemeliharaan itoe diboeatlah, djikalau oleh peme-rentab tiada disoeroehnja lakoekan pekerdjaiin itoe dengan heerendienst atau atas lain djalan;

c. tiada peliharakan djalan dan loeroeng sapandjang kin-talnja atau kebonnja sahingga itoe tiada tinggal beresih dengan sepertinja. Kalau kintal- dan kebon2 di kadoea tepi djalan ada dikadiami orang, maka kadoea orang jang ting-gal di kintal atau kebon bertentangan itoe masing2 haroes boeat beresih djalan itoe sampai pada satengah lebarnja, tetapi djika tiada demikian, maka orang jang tinggal di kintal atau kebon itoe haroeslah bekin beresih djalan itoe sampai pada sagenap lebarnja; maka pemeliharaan itoe di-boeatlah djikalau oleh pemerentab tiada disoeroehnja lakoekan

pekerdjaän itoe dengan heerendienst atau atas lain djalan.

Hal meranting dan menebang pohon di sapandjang djalan.

No. 4. Orang jarig tinggal rli soeatoe kintal atau kebon atau djika tiada orang tinggal disitoe, maka orang jang ampoenja kintal atau kebon itoe atau jang ada koeasa atas-nja, jang tiada potong dengan sapatoetnja samoea tjabang dari pada pohon2 didalam kintal dan kebon itoe jang ter-gantoeng diatas djalan, sahingga olehnja bal laloe-lalang di djalan itoe disoesahkan, ataupon sahingga djalan itoe soesab mendjadi kering.

Pohon2 jang oleh sebab kadoedoekannja bertjelaka bagi hal laloe-lalang, haroeslah digeserkan atas titah pemeren-tah afdeeling.

Hal menoetoep koelam atau tanah pa.ja dan memioeang bang-kai, barang kotor dan barang jang baoenja boesoek.

No. 5. Orang jang tinggal di soeatoe kintal atau kebon atau djika tiada orang tinggal disitoe, maka orang jang ampoenja kintal atau kebon itoe atau jang ada koeasa atas-nja, jang tiada menoetoep koelam atau tanah paja (koem-poelan ajer jang tiada boleh mengalir) di kintal atau ke-bon itoe ataukah jang tiada tanamkan dengan segeranja binatang mati atau bangkai dalam loebang sakoerang-koe-rangnja satoe meter dalamnja; lagipon jang tiada tetap ge-serkan samoea barang kotor dan hampas3 bawa ka tempat jang telah ditentoekan oleh pemerentah afdeeling, atau tiada membakar itoe pada siang hari dan waktoe tedoeh dalam loebang jang loeasnja dan dalamnja tiada koerang dari sameter.

Hal kasih mengalir ajer dari tanah kalitas djalan'1' jang ada dekat disitoe.

No. 6. Barang siapa jang kaloearkan atau kasih menga-lir ajer dari pada tanah2, roemah3, parit2, lepoet2, kandang binatang, atau dari timboenan badja kaätas djalan2 jang ada dekat disitoe.

46

Hal perdirikan kandang dan tempat simpanan, d.t.s.

No. 7. Barang siapa, jang dengan tiada idzin d a r i p e -mereatah afdeeling, perdirikan warong, kedai, dapoer, kan-dang binatang, koeroengau boeroeng, timboenan kajoe, atau goedang tempat simpan kajoe atau batoe atau lain3 perka-kas di mata djalan, lagipon siapa jang taroehkan atau tem-patkan disiloe pipa2 kosong, peti3 kosong, blik d.i.s.

Hal menaroeh pagar hoeliling parigi

No. 8. Orang jang sewa-atau jang ampoenja soeatoe pa-rigi jang tiada taroeh pagar batoe atau kajoe satoe meter tingginja pada koeliling parigi itoe.

Hal meroesakkan peroesahan? dan tempat* jang bergoena bagi segala orang (1).

No. 9. Barang siapa jang meroesakkan barang3 jang ber-goena bagi segala orang, seperti: roemali dan lain3 peroe-sahan, djalan, pagar kajoe, tiang, pagar, bandoengan ajer, pangkalan (2), djalan dari metsel di tepi pelaboeban (3) d.l.s., kebon tanam3an, pohon3 di tepi djalan atau pagar koeliling kebon tanam3an itoe atau lagi djikalau karoesa-kau itoe soedah djadi oleh karena orang itoe tiada djaga dengan betoelnja akan hanvan, binatang penarik atau binatang kandaraän. Maka dikatjoealikan disini hal meroe-sakkan barang3 sabagitoe jang mana soedah teratoer dalam oendang3 hoekoeman jang am bagi orang bangsa Europa dan bagi orang bangsa anak negeri.

Hal perdirikan d jamban (4) di tepi djalan.

No. 10 Barang siapa jang perdirikan djamban di tepi laoet, di tepi djalan, atau lagi di tepi soengai, di atas se-lokan, parit atau saloeran ajer jang ikoet sapandjang djalan.

(1) Openbare gebouwen enz. = roemah dan lain- barang miliknja Gouvernement atau kapoenjaän orang isi negeri d.l.s.

(2) Zeelioofden = tempat sandar perahoe atau kapal.

(3) Kaden of kaaien = litir besar di pinggir pelaboehan salakoe djalan.

(4) Latrines = roemah belakang, kakoes.

Hal djemoerkan Barang* jang memberi Baoe Boesoek.

No. 1 1 . Barang siapa jang djemoerkan koelit, ikan dan lain3 barang jang mengadakan baoe boesoek di moeka roe-mah tinggalnja, diatas djalan atau di tempat- terdekat disitoe dengan tiada beroleh idzin lebih dahoeloe dari pada pemerentah afdeeling.

Hal menjirami djalan.

No. 12. Orang jang tinggal di soeatoe kintal terdoedoek dalam iboe negeri dari soeatoe afdeeling, atau djika tiada orang tinggal disitoe, maka orang jang sewa atau jang ampoenja kintal itoe atau jang ada koeasa atasnja, jang tiada menjirami djalan sapandjang kintaluja dengan ajer beresih, sasoedahnja itoe diberitahoekan padanja oleh poli-t i c Adapon kalau kinpoli-tal3 dikadoea tepi djalan itoe ada dikadiami orang, maka kadoea orang jang tinggal dalam kintal3 bertentangan itoe masing3 menjirami djalan itoe sampai pada satengah lebarnja, tetapi djika tiada demikian, maka orang jang tinggal dalam kintal itoe haroeslah me-njirami djalan itoe sampai pada sagenap lebarnja.

Hal kasih haiwan sakit berdjalan koehling.

No. 13. Barang siapa jang kasih koeda sakit atau lain haiwan jang sakit berdjalan koeliling, atau jang membawa binatang3 itoe di djalan3, padang3 roempoet atau di tempat3

mandi.

Hal hoeat api dalam roemah d.l.s. jang Berdinding kajoe, boe-loeh atau lain barang sabagitoe jang moedah menjala.

No. 14. Barang siapa jang boeat api dalam roemah d.l.s.

jang berdinding kajoe, boeloeh atau lain barang jang moe-dah menjala, maka tiada diboeatnja api itoe diatas atau didalam tanah, didalam atau diatas tanoer batoe (1), di ba-rang tempat dari kajoe jang didalamnja diisikan tanah atau di dapoer jang diboeat dari pada tanah (2) sertapon

tem-(1) Gemetselde fornuizen =. tempat memasak makanan dari metsel.

(2) Dodika.

48

pat itoe tiada diboeat sakoerang3nja satoe meter djaoehnja dari dinding roemah d.l.s. dan doea meter djaoehnja dari atap roemah d.l.s. itoe.

Maka diatas tempat api seperti terseboet diatas ini tiada-lah boleh ditaroehkan para3 akan keringkan kajoe api atau lain barang.

Hal menghamboerkan clialar jang mengadakan soesa A atau katakoetan.

No. 15. Barang siapa jang dengan sengadja mengham-boerkan chabar palsoe jang mengadakan soesah atau kata-koetan atau jang moelai berteriak karena kasoekaran atau jang kasili tahoe ada hangoesan serta kasih semboejan (1) jang tertautoe itoe, sedang itoepon tiada soenggoeh atau tiada ada sobab pada boeat itoe.

Hal memakai sendjata

No. 16. Masing3 orang jang mengoendjoekkan dirinja di tempat njata3 dengan memakai sendjata atau barang ber-tadjam atau perkakas jang ber-tadjam atau perkakas boeat men-djepit, ijaitoelah barang3 jang tiada bergoena bagi pekerdjaän-n'ja liari3 dan ijapon tiada dapat idzin dari politie dan tiada dapat koeasa dari fihak hoekoem (2) akan boeat sabagitoe.

PASAL 2. Dihoekoem dengan denda wang dari sapoeloeh enam sampai doea poeloeh lima roepiah atau djikalau pe-langgaran itoe soedah diboeat:

a. oleh orang bangsa Europa atau jang disamakan de-ngan dia, dede-ngan hoekoeman toetoep dalam pendjara tiga atau empat hari lamanja, dan

b. oleh orang bangsa anak negeri atau jang disamakan dengan dia, dengan hoekoeman bekerdja pekerdjaän negeri dapat makan tiada dengan oepah dari toedjoeh sampai sa-poeloeh doea hari lamanja.

Perkaiahian dan perbantahan.

No. 1. Barang siapa jang mengganggoe kasantousaän, ka-(1) Seinen = tanda alarm.

(2) Rechtswege = menoeroet titah.

senangari atau katedoehan orang (1) oleh perkalahian atau perbantahan, ataupon barang siapa jang masoek tjampoer dalam hal itos, ertiuja kalau oleh perboeatan sabagitoe tia-da soetia-dah diatia-dakannja pelanggaran oentia-dang3 hoekoem.

Hal memberi toempangan 'pada orang kapal, solda-doe dan orang hoekoeman jang lari.

No. 2. Barang siapa jang memberi toempangan pada orang kapal, sodadoe dan orang jang dihoekoem atau orang jang disangka memboeat kadjahatan, tetapi boekan jang dimak-soedkan dalam ajat pertama dari fasal 179 dari boekoe ka-adilan hoekoeman bagi bangsa Europa dan dalam ajat per-tama dari fasal 180 dari boekoe kaädilan hoekoeman bagi bangsa anak negeri, serta tiada kasih tahoe hal itoe pada politie, atau djoega siapa jang tjoba semboenikan orang3

demikian soepaja tiada didapat oleh politie, sedang memang ija tahoe bahoea orang2 itoe pelari adanja.

Maka hal mengatjoealikan atoeran dalam ajat 2 dari fa-sal2 terseboet diatas ini, terpakailah djoega disini.

Hal mendjoeal makanan dan larang'1 kapada orang jang dihoekoem bekerdja pekerdjaän paksa

atau membeli barang- dari padanja.

No. 3. Barang siapa jang djoeal atau karoeniakan ma-kanan atau barang3 kapada orang3 jang dihoekoem beker-dja pekerbeker-djaän paksa, atau membeli barang dari padanja, atau menerima dari padanja barang gadean atau lain barang akan disimpan, ataupon kasih masoek lnarika itoe dalam roemahnja dengan tiada dapat kaloeasan dari pemerentah afdeeling.

Hal membetoelkan atau merombak roemah dJ.s. jang roe-panja hendak roebosh atau jang soedah roeboeh.

No. 4. Orang jang ampoenja atau jang berkoeasa atas peroesahan2, metsel atau pekerdjaän toekang kajoe jang tiada membetoelkan atau merombak itoe, djikalau itoe

roe-(1) Orde en rust verstoren = bekiii hongi.

4

50

panja hendak roeboeh ataupon jang tiada rombak apatah soedah roeboeh adanja.

Hal mendjoeal makanan jang terlarang.

No. 5. Barang siapa jang djoeal atau inendjadjakan (1) atau berkedaikan (2) makanan atau boeah-an sasoedalmja hal itoe dilarang oleh politie. . .

Maka politie sahadja boleh boeat larangan mi pada wak-toe peniakit. , ., , , -, v Adapon barang* ja H g soedah diambil beslag itoe diram-paslah.

Hal membantai Jiaiwan sakit.

No. 6. Barang siapa jang membantai hai wan sakit Daging jang asalnja dari haiwan sakit itoe diambil be-slag dan d'irampaslah.

Hal mengkoeboerkan niait.

No 7 Barang siapa jang koeboerkan atau soeroeh koe-boerkan sasoeatoe niait didalam loebang jang dalamnja koerang dari satoe meter satengah, dioekoer dan atas tanah.

F ASAL 3. Katjoeali hoekoeman jang tertentoe itoe maka orang jang boeat pelanggaran dan peratoeran mi haroes-S mimbetoelkan apa" jang koerang atau jang soedah

dilakikaimja, serta tiadakan barang jang memang soeda ada atau jang telah diboeatnja melawan peratoeran mi, maka samoeanja itoe haroes dilakoekan oleh orang jang bersalah itoe didalam soeatoe waktoe jang tertentoe satelah dititahkan oleh pemerentah afdeelmg.

Diikalau tiada ditoeroet perentah itoe maka oleh peme-rentah afdeelmg akan disoeroeh boeat pekerdiaan itoe atas beïandja dari orang jang bersalah atau jang lalai, dengan tiada oesah memberi tanggoeh lagi kapadanja.

PASAL 4. Djikalau dioelangkan pelanggaran itoe djoega

m l t e n d ^ n t e n = kasih djalan koeliling.

(2) Uitstallen = atocr diatas tenda soepaja dilihat dan dibeli oleh orang.

oleh orang itoe djoega didalam satahoen waktoenja, maka hoekoeman itoe boleh diberatkan demikian:

a. bagi pelanggaran jang terseboet dalam fasal 1 diberi-kanlah hoekoeman denda wang satinggi-tingginja doea poe-loeh lima roepiah;

b. bagi pelanggaran jang terseboet dalam fasal 2 diberi-kanlah hoekoeman denda wang satinggi-tingginja enam poe-loe/t roepiah, atau:

kapada bangsa Europa atau jang disamakan dengan dia diberikan hoekoeman toetoep dalam pendjara satinggi-ting-ginja empat hari bagi pelanggaran di ajat a dan enam hari bagi pelanggaran di ajat b dimoeka ini, dan

kapada bangsa anak negeri atau jang disamakan dengan dia diberikan hoekoeman bekerdja pekerdjaän negeri dapat makan tiada dengan oepah satinggi-tingginja sapoeloeh doea hari bagi pelanggaran di ajat a dan sapoeloeh delapan hari bagi pelanggaran di ajat b di moeka ini.

FASAL 5. Maka peratoeran ini moelai terpakai sapoeloeh lima hari kamoedian dari soerat chabar Gouvernement, jang didalamnja peratoeran ini ada diberitahoekan, dite-rima di Menado.

No. 6. PERATOERAN akan menoendjoekkan kampoeng3

atau tempat- di iboe negeri Menado dan Tondano dimana dikenakanlah larangan tentang hal me-noetoep roemah2 jang diperdirikan baharoe dengan barang benda jang moedah menjala (1).

A. IBOE NEGERI MENADO.

(Keur tanggal 19 hb. Januari 1882.)

PASAL 1. Larangan jang terseboet dalam fasal 1 dari pera-toeran tanggal 17 hb. December 1875 (Staatsdblad No.

288) (2) ijaitoe tentang menoetoep roemah tinggal atau lain2

(1) Peratoeran ini soedah diberitahoekan dalam soerat chabar Gou-vernement tanggal 21 lib. Maart 1882 No. 23 tambahan 2.

(2) Ini Staatsblad 1S75 No. 288 soedah diganti dengan Staatsblad

52

peroesahan jang diperdirikan baharoe dengan atap atau lain3 barang jang moedah menjala dikenakanlah pada iboe negeri Menado, jani di fihak selatannja jang melipoeti (-3) kampoeng3, jang teroetama dikadiami oleh orang bangsa Europa dan orang Tjina; maka sipat2nja ijaitoe:

pada fihak Oetara: Soengai Menado moelai d a n moearanja;

pada fihak Timoer: Soengai Menado sampai di pertigaan djalan Komo ijaitoe di djalan dari Menado ka Kema.

pada fihak Selatan: Djalan d a n Komo di sabelab. Selatan boekit Lawangiroeng, pergi ka pakoeboeran I j m a dan dja-lan ka negeri Koka; berikoet djadja-lan itoe sampai di djadja-lan pada fihak Timoer dari pakoeboeran Wolanda, d a n sim L e t djalan pada fihak Timoer dari pakoeboeran Wolanda itoe menoedjoe ka Selatan sampai di boekit Tokambene dan dari sitoe menoedjoe ka Barat sampai di djalan besar ka Tondano; lebih djaoeh ikoet djalan besar im menoedjoe ka Selatan sampai di Kalakerang Tomohon dan achirnja

dialan melintas Kalakerang itoe sampai di pantai;

pada fihak Barat: Laoet jani telok Menado.

PASAI 2 Maka peratoeran ini moelai terpakai sapoeloeh lima hari kamoedian dari soerat chabar Gouvernement, jang didalamnja peratoeran ini ada diberitahoekan, diterima di Menado.

Terboeat di Menado pada 19 hb. Januari 1882.

Seri Pcdoeka Resident Menado, M A T T H E S .

Secretaris residentie Menado, BRUGMAN.

B IBOE NEGEIU TONDANO.

(Besluit Seri Padoeka Resident Menado tanggal 11 hb. November 1898 No. 683.)

^ ( ^ 1 ^ 7 1 7 6 , jang djoega soedah diubahkan dengan Staatsblad 1897

°(3) Omvatten = didalamnja termasoek atau terhitoeng.

• w » "

53

Ditentoekanlah, bahoea kamoediaii dari 31 hb. Decem-ber 1898, maka akan tiada diloeaskan orang toetoep roe-mah dan lain2 peroesahan jang diperdirikan baharoe dengan atap atau lain3 barang jang moedali menjala di iboe negeri Tondano ijaitoe pada sabahagiannja jang sipat2nja inilah:

pada fihak Barat: djalan jang soedah dikeraskan dari kampoeng Wewelen ka kampoeng Roüng;

pada fihak Selatan: persipatan antara kampoeng Toun-kuramber dan kampoeng Einegetan teroes di tempat perte-moeannja dengan anak soengai Soemesempot, djikalau per-sipatan itoe dipandjangkan sampai di anak soengai itoe;

pada fihak Timoer: anak soengai Soemesempot jang ter-seboet tadi itoe dan

pada fihak Oetara: soengai Tondano dan djalan negeri di fihak jang terlebih ka Selatan dalam kampoeng Rere-wokan ijaitoe moelai dari soengai Tondano sampai di perte-moeannja djalan negeri itoe dengan djalan jang soedah di-keraskan, jani dari kampoeng Wéwelen ka kampoeng Roöng apatah soedah diseboetkan pertama-tama diatas ini.

C. STAATSBLAD 1895 No. 176 (1) SEPERTI ITOE SOEDAH DIUBAHKAN DENGAN STAATSBLAD 1 8 9 7 N o . 2 1 7 . PASAL 1. Maka tiadalah diloeaskan orang toetoep peroe-sahan2 jang diperdirikan baharoe dengan atap atau lain barang jang moedah menjala dalam kampoeng2 dan tempat2

atau di sabahagiannja jang soedah ditoendjoekkan atau ditentoekan oleh toean pemerentah residentie (2) ijaitoelah kampoeng2 dan tempat2 jang djoega soedah ditoendjoekkan olehnja didalam djadjahanuja.

Maka toean Pemerentah Residentie atoerlah tjara bagi-mana poetoesanänja tentang hal ini haroes diberitahoekan.

PASAL 2. Orang2 bangsa anak negeri, jang memperdiri-(1) Jang menggantikan Staatsblad 1875 No. 288.

(2) Hoofd van Gewestelijk bertuur = Pemerentah dari satoe resi-dentie atan Gouvernement.

54.

kan peroesahan3 baroe di tempat3 jang soedah ditoendjoek-kan atau ditentoeditoendjoek-kan menoeroet fasal 1 adalah bebas d a n pembajaran verponding dalam savaktoe delapan tahoen la-manja, djikalau peroesahan3 itoe diboeat d a n batoe, dan dalam saVaktoe empat tahoen lamanja, djikalau peroesahan-itoe diboeat dari lain djenis bakal, ertinja djikalau peroe-sahan3 itoe ditoetoep dengan genteng atau logam adanja.

Maka peratoeran ini tiada dikenakan pada orang2 jang disamakan dengan orang bangsa anak negeri.

PASAT, 3. Pelanggaran dari larangan jang terseboet da-lam fasal 1 dihoekoemlah dengan denda wang doeapoeloeh lima roepiah banjaknja.

Lagipon barans jang soedah diperdinkan melanggar atoe-ran ini boleh diboeang oleh politie atas belandjanja oatoe-rang jang bersalah atau jang ampoenja itoe.

NO 7 PERATOERAN tentang hal memakai dan hal la-' loe-lalang di djalan3 dalam district'3 di tanali

Mi-nahassa dari residentie Menado (1).

(Keur tanggal 20 hb. Mei 1883 seperti itoe soe-dah diobahkan dengan keur tanggal 7 hb. De-cember 1900).

PASAL 1. Djikalau tiada ditentoekan lain, maka

PASAL 1. Djikalau tiada ditentoekan lain, maka