• No results found

Offshore experience

In document Van jongerenpanel tot escape room (pagina 76-85)

Beschrijving van interessante praktijken (Nederland en Engeland)

6.19 Offshore experience

Het museum/de erfgoedsite

De Offshore experience is een installatie in het Maritiem Museum in Rotterdam.

Kenmerken van de praktijk

De Offshore experience is een levensechte installatie die jongeren uitdaagt na te denken over ener-gie op zee. De experience simuleert aan de hand van decorstukken en 360 graden filmprojecties het leven op een platform in volle zee. Wie deelneemt aan de experience wordt – met veiligheids-hesje aan en helm op – meegenomen in een zoektocht naar energiebronnen op zee. Ondertussen ervaren ze zelf wat het werk van boormeesters, kraanmachinisten, windmolenspecialisten en heli-kopterpiloten inhoudt.

Doelgroep

De Offshore experience is toegankelijk vanaf 8 jaar. Ze is erg populair bij tieners.

Een ticket voor het Maritiem Museum kost tieners tussen de 10 of 14 euro.

Evaluatie van de praktijk /

HOOFDSTUK 6 | BESCHRIJVING VAN INTERESSANTE PRAKTIJKEN (NEDERLAND EN ENGELAND)

Aanbevelingen

We sluiten dit onderzoeksrapport af met enkele aanbevelingen voor erfgoedsites en musea en voor de Vlaamse overheid.

7.1 Musea en erfgoedsites

 Kiezen voor een tienerwerking mag geen must zijn. Het vergt inspanning en overtuiging.

Tieneractiviteiten sluiten daarom best aan bij de gewoontes en visie van de organisatie.

 Lage bezoekerscijfers mogen niet als “het probleem van de jeugd” gezien worden. Een goede tienerwerking vertrekt van een lerende en waarderende (high trust) houding ten opzichte van jongeren.

 Aparte tienerzones in musea/erfgoedsites lijken niet altijd een goed idee, want ze stralen weinig vertrouwen uit naar tieners. Aparte tijdszones met aparte activiteiten die vooral jon-geren aanspreken zijn dat wel (bv. Late at Tate of Museumnacht Maastricht).

 Expertisedeling op het vlak van monitoring en evaluatie van specifieke jongeren-projecten lijkt nodig. Veel musea en erfgoedsites doen geen gerichte evaluatie-oefeningen afgestemd op hun doelstellingen omtrent het bereiken van tieners. Om ook de jongeren zelf bij de monitoring en evaluatie te betrekken kan gedacht worden aan mystery visits door tieners of tiener-inspecteurs naar analogie met de Nederlandse kinderinspecteurs. Jongeren kunnen ook mee nadenken over (het beleid voor) nieuwe jeugdinitiatieven (bv. ‘Kick the Dust’-ambassadors).

7.2 Vlaamse overheid

 Ondersteun visievorming en bovenlokale campagnes die specifiek gericht zijn op jonge adolescenten.

 Bovenlokale of zelfs landelijke campagnes hebben een sterke uitstraling en werken erg motiverend voor musea en erfgoedsites (bv. Take Over Day).

 Ondersteun musea/erfgoedsites in de expertiseontwikkeling en expertisedeling specifiek voor deze doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door subsidies voor samenwerking tussen cultureel erfgoedorganisaties en jeugdbewegingen. Ook informatie over de veelheid aan mogelijke bemiddelingspraktijken (cf. typologie in hoofdstuk 5) kan inspirerend werken.

 Ondersteun organisaties in de evaluatie en monitoring van de opbrengsten en effecten van hun inspanningen voor deze leeftijdsgroep. Dit behelst meer dan de bezoeken van tieners registreren en naar hun ervaringen peilen met een enquête. Ook observatieonderzoek over de feitelijke ervaringen van post-millenials in musea/erfgoedsites lijkt ons nuttig. Verder is het zeker zinvol die ervaringen steeds te koppelen aan de betrachtingen van de organisaties zelf. Daartoe kunnen organisaties begeleid worden om een eigen theory of change en daarop gebaseerde aanpak uit te tekenen.

 ‘Tieners’ is een categorie gemaakt door volwassenen, jongeren beschouwen zich niet altijd zo. Bovendien hanteren musea/erfgoedsites vaak heel verschillende leeftijdsafbake-ningen wanneer ze het over ‘jongeren’ hebben. Een gecoördineerd initiatief kan hierover meer duidelijkheid scheppen, zodat de doelgroep zelf beter weet welk initiatief naar wie gericht is (bv. naar analogie met de Boekenzoeker.be van Iedereen Leest). Hierbij kan ook geput worden uit de discussie over de profilering en leeftijdsafbakening in het jeugdtheater.

 Om nog beter inzicht te krijgen in welke bemiddelingsstrategieën wel en niet werken voor tieners en wat precies maakt dat ze werken, is meer afgelijnd onderzoek nodig. Bijvoorbeeld een specifiek vergelijkend onderzoek naar alle systemen van teen-communities, jonge-renpanels en tienerambassadeurs die vandaag in binnen- en buitenland bestaan. Ook stu-diewerk naar de gebruikerskwaliteiten van technische mediatie-tools (zoals apps en audiogidsen) bij de tienerdoelgroep lijkt aangewezen. Hetzelfde geldt voor onderzoek over de deelnamebeslissing (zie bv. Wu, et al., 2010) en timing- en trackingonderzoek bij tieners. Zo kan nagegaan worden hoe zij beslissen om een museum/erfgoedsite te bezoeken en hoe zij zich gedragen en bewegen in musea/erfgoedsites… en waarin dat verschilt van andere leeftijdsgroepen.

bijlage 1 Informanten

Onderstaande lijst geeft de namen en hun organisaties van de personen die we in het kader van deze studie interviewden (face-to-face of telefonisch) of die op een andere manier informatie aanleverden.

Land Organisaties Persoon

Ndl Studio Louter Bertels Dirk

Eng Culture Kids Ireland Birkett Dea

Ndl Rijksmuseum De Vries Irma

Ndl Bonnefantenmuseum De Wal Bas

VS Toledo Museum of Arts (TMA) Deetsch Mike

B KU Leuven Dekeyzer Brigitte

Ndl De proefkolonie (Kolonie van weldadigheid) Geerts Alfred

Eng Buckingham Palace/RCT Graham Will

Ndl Mauritshuis Hameetman Femke

Ndl NEMO Science Museum Hamstra Esther

Engl Illuminate (Nottingham Museum) Hayward Rosny

Eng Tate Britain Irwin Michael

Ndl LKCA Kox Ronald

VS Toledo Museum of Arts (TMA) Lafelice Maria

Ndl Guide-ID/Podcatcher Lowyck Isabel

Eng Middlesex University Machon Josephine

Eng UCL Marcus Gordon Caroline

Eng ICOM-NEMO (Network of European Museum Organisations (working group: LEM – The Learning museum)

Margherita Sani

Ndl Kunstmuseum Den Haag Miriam

Ndl NEMO Science Museum Mol Marloes

Ndl Kunst uit het Vuistje Plantinga Bart

Eng National Portrait Gallery Rae Juno

Eng Tate Britain Shaw Adrian

Ndl Rijksmuseum Spronk Annemiek

Ndl Fontys Hogeschool voor de Kunsten Staes Jan

Ndl Noorderlicht (Huis van de fotografie) van der Meiden Kees

Be FARO Van Genechten Hildegarde

Ndl Fontys Hogeschool voor de Kunsten (Tilburg) Van Leeuwen Elsje

B Alfavision Vandamme Hans

Ndl Studio Louter Verheijen Barend

VS Florida State University Villeneuve Pat

Referenties

Banks Beane, D. (2000). Museums and Healthy Adolescent Development: What We Are Learning from Research and Practice. Journal of Museum Education, 25(3), 3-8.

Bartlett, A. & Kelly, L. (2000). Youth audiences: Research summary, Australian Museum. Sydney: Australian Museum.

Beale, K. (2011). Museums At Play: Games, Interaction and Learning. Boston, MA: MuseumsEtc.

Berk, L.E. (2010). Development through the lifespan. Boston: Pearson.

Beunen, S., Siongers, J., & Lievens, J. (2016a). Cultuur leren smaken. Een onderzoek bij Vlaamse jongeren naar cultuurparticipatie en cultuureducatie. Gent: Onderzoeksgroep CuDOS - Vakgroep Sociologie - UGent.

Beunen, S., Siongers, J., & Lievens, J. (2016b). De plaats van cultuur in de opvoeding: een studie naar het belang dat ouders hechten aan culturele competenties en participatie bij hun adolescente kinderen. Sociologos, 37(4), 356-380.

Da Milano, C. (2013). Museums as agent of social inclusion. Retrieved from http://museummediators.eu/wp-content/uploads/2013/09/Museums-as-agents-of-social-inclusion_DaMilano.pdf

De Baere, M. (2020). Resultaten publieksbevraging Pukkelpop 2019. Onuitgegeven PowerPoint-presentatie.

Gent: Ugent.

Gofman, A., Moskowitz, H. & Mets, T. (2011). Marketing Museums and Exhibitions: What Drives the Interest of Young People. Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(6), 601-618.

Illeris, H. (2005). Young people and contemporary art. International Journal of Art and Design Education, 24(3), 321–242.

Kaiser, W. (2012). The Transnational Turn Meets the Educational Turn. Engaging and Educating Adolescents in History Museums in Europe. Journal of Educational Media, Memory, and Society, 4(2), 8-22.

Laaksonen, A., Feixa, C., Huq, R., Suurpää, L., & Varbanova, L. (2010). Access of Young People to Culture.

Brussels: European Commission’s Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA).

Lievens, J., Siongers, J., & Waege, H. (2015). Participatie in Vlaanderen. Basisgegevens van de Participatiesurvey 2014. Leuven: Acco.

Mason, D., & McCarthy, C. (2006). ‘The feeling of exclusion’: young peoples’ perceptions of art galleries.

Museum Management and Curatorship, 21, 20–31.

Nelis, H. & Van Sark, Y. (2010). Puberbrein binnenste buiten: wat beweegt jongeren van 10 tot 25 jaar? Utrecht:

Kosmos Uitgevers B.V.

Novak-Leonard, J., & Brown, A. (2011). Beyond attendance: A multi-modal understanding of arts participation.

Washington, DC: National Endowment for the Arts.

Pasculli, A. (2015). Tegemoetkomen aan de noden en eisen van hedendaagse museumbezoekers.

Ongepubliceerde masterproef Kunstwetenschappen. Leuven: KU Leuven.

Striepe, S.E. (2013) How Some Art Museums Can Appeal to Teenagers. Journal of Museum Education, 38(2), 207-217.

Striepe, S.E. (2013) How Some Art Museums Can Appeal to Teenagers. Journal of Museum Education, 38(2), 207-217.

Struyven, K., Baeten, M., Kyndt, E. & Sierens, E. (2009). Groot worden: de ontwikkeling van baby tot adolescent:

handboek voor (toekomstige) leerkrachten, opvoeders en verzorgers. Leuven: Lannoo campus.

Swaab, D. (2016). Ons creatieve brein. Hoe mens en wereld elkaar maken. Amsterdam: Uitgeverij Atlas Contact.

Van Even, P., Vermeersch, L. (2019). Visual Literacy, Young People and Art and Design Museums in an Era of Images: The RETINA Project. In: L. Vermeersch, E. Wagner, R. Wenrich (Eds.). Guiding the Eye: Visual Literacy in Art Museums, (51-61). Münster: Waxmann.

Van der Meiden, K. (2018). De maatschappelijke onderneming. Het museum van de toekomst. Tekst en Verbeelding, www.tekstenverbeelding.nl

Van Steen, A., & Lievens, J. (2009). Geen goesting: over drempels van kunstenparticipatie. In: Lievens, J. &

Waege, H. (red.). Participatie in Vlaanderen. Eerste analyses van de Participatiesurvey 2009. Leuven: Acco.

Van Steen, A., & Lievens, J. (2009). Geen goesting: over drempels en percepties van kunstenparticipatie. In:

Lievens, J., Waege, H. (eds.). Participatie in Vlaanderen 2: eerste analyses van de participatiesurvey 2009.

Leuven: Acco.

Vermeersch, L., & Groenez, S. (2015). Young People in Out-of-School Arts Education: The Influence of the Proximity of the Provision on Their Participation Decision. Arts Education Policy Review, 116(2), 63-77.

Vermeersch, L., Vandenbroucke, L., De Backer, F., Lombaerts, K., Elias, W., (2016). Culturele basisvaardigheden:

een ontwikkelingslijn op basis van de cultuurtheorie ‘Cultuur in de Spiegel’. Leuven: HIVA-KU Leuven.

Wu, K., Holmes, K., Tribe, J. (2010). ‘Where do you want to go today?’ An analysis of family group decisions to visit museums. Journal of Marketing Management, 26(7-8), 706-726.

In document Van jongerenpanel tot escape room (pagina 76-85)