• No results found

 

  En  nu  vooruit,  tot  waar  we,  ons  hoofd  rechts  wendende,  Belgische,  en  als  wij  het     omkeeren,  Duitsche  lucht  inademen.  Naar  Limburg!173    

 

Zo  klonken  de  woorden  van  Hendrik  Witte  in  zijn  beschrijving  van  zijn  verblijf  in  Valkenburg  In   en  Om  Valkenburg  uit  1886.  Zo’n  vijftig  jaar  eerder  was  het  nog  niet  zo  vanzelfsprekend  om  naar   Limburg  af  te  reizen  voor  een  uitstapje  in  eigen  land.  In  1830  had  de  provincie  zich  in  zijn   geheel  aangesloten  bij  de  Belgische  Revolutie.  In  1839  werden  de  grenzen  van  Limburg  bepaald   en  hoorde  het  Oosterse  deel  bij  Nederland.  De  provincie  werd  ondanks  dat  het  behoorlijk  ver   weg  was  toch  een  geliefde  plek  om  te  bezoeken  voor  kortere  of  langere  tijd.174  Witte  pleitte  dan   ook  dat  de  provincie  een  ideaal  alternatief  was  voor  de  reiziger  die  een  buitenlandse  ervaring   wenste  maar  op  zag  tegen  het  lange  reizen  en  de  kosten  die  er  mee  gemoeid  waren.  De   provincie  droeg  eind  negentiende  eeuw  dan  ook  de  bijnaam  ‘Neerland’s  Zwitserland’  volgens   Witte.  Het  bood  een  uitgelegen  kans  om  binnen  het  eigen  land  een  bezoek  te  brengen  aan  een   ‘geheel  vreemd  land,  met  een  andere  natuur,  andere  zeden  en  gewoonten,  ja  zelfs,  voor  zoover   de  massa  van  het  volk  betreft,  een  vreemde,  bijna  overstaanbare  taal.’175    

  Een  van  de  plekken  die  graag  door  toeristen  werd  bezocht  wanneer  zij  naar  Limburg   afreisden,  was  Valkenburg.  Gelegen  in  het  heuvelachtige  landschap  aan  de  bergbeek  de  Geule,   had  de  stad  als  voornaamste  blikvanger  een  ruïne  van  wat  ooit  het  groot  kasteel  was  geweest   van  de  heeren  van  Valkenburg.  ‘De  eens  met  hare  hooge  leie  toorens,  forsch  opwaarts  rijzende   burcht’  dat  nu  een  bouwval  was,  werd  ‘jaarlijks  door  duizenden  en  duizenden  bezocht’  vertelde   heer  Dorren  in  zijn  boek  uit  1910.176  Naast  het  ‘sierlijke  stadje’  en  de  ruïne  was  de  omgeving   uitermate  geschikt  voor  romantische  wandelingen  met  vele  schilderachtige  uitzichten.       In  dit  hoofdstuk  zal  net  als  bij  de  vorige  case-­‐study  worden  onderzocht  hoe  de  ruïne   Valkenburg  als  toeristische  site  functioneerde  in  de  periode  van  circa  1840  tot  1900.  Een   inzichtelijke  bron  is  het  ongepubliceerde  reisverslag  van  de  familie  Loos  uit  1887.  Vermoedelijk   is  het  verslag  van  de  hand  van  Pieter  Loos,  het  derde  kind  van  de  familie.177    Het  gezin  bestond  

                                                                                                                         

173  Witte  1886,  p.  9  

174  Volgens  Witte  nam  het  aantal  bezoekers  toe  per  jaar,  toch  was  het  totale  aantal  nog  altijd  gering.  Witte  

1886,  p.  7    

175  Witte  1886,  p.  6   176  Dorren  1910,  p.  4  

177  Dit  blijkt  overigens  alleen  uit  de  tekst.  De  familieleden  worden  een  aantal  keer  bij  naam  genoemd  of  

opgesomd.  Hier  ontbreekt  steeds  de  naam  Pieter.  Bovendien  zijn  er  twee  extra  reisgenoten,  een  is  de  man   van  Eva,  Ko  of  Jacobus,  en  de  ander  is  ‘Joh  P.’.  In  1890  zou  Pieter  trouwen  met  Johanna  Pander  en  het  is   opvallend  hoeveel  tijd  de  schrijver  doorbrengt  met  haar.  Vooral  tijdens  de  wandelingen,  waar  Johanna  

uit  zes  kinderen  die  samen  met  hun  ouders  met  Pinksteren  naar  Limburg  afreisden  om  in   Valkenburg  te  verblijven.178  Dit  hadden  zij  besloten  op  Tweede  Paasdag  nadat  ‘de  heer  des   huizen  een  plannetje  openbaarde.’    

 

 

Afbeelding  21  -­‐  Uitzicht  op  Valkenburg  met  rechts  de  ruïne.  Maker  onbekend,  uit  1883  

 

Geschiedenis  

Toen  in  de  Franse  tijd  Limburg,  en  daarmee  ook  Valkenburg,  onder  de  regering  van  de  Franse   Republiek  viel,  werd  ruïne  Valkenburg  in  beslag  genomen  als  staatsdomein.  De  bouwval  werd   via  een  veiling  gekocht  door  graaf  Maximiliaan  van  Hoen  te  Neufchateau  voor  5000  francs.179  De   ruïne  bleef  in  de  familie  en  werd  middels  vererving  eigendom  van  de  familie  De  Villers  

Masbourg.180  Veel  deden  de  eigenaren  niet  aan  de  ruïne,  totdat  Frederik  De  Villers  Masbourg  in   1863  de  ruïne  afsloot  en  een  bewaker  aanstelde.  Hij  deed  dit  om  de  ruïne  te  beschermen  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

steeds  achterblijft  vanwege  haar  verstuikte  enkel  en  de  schrijver  haar  steeds  gezelschap  houdt  en   assisteert.  

178  Johanna  Cornelia  van  Gelder  (1826-­‐1906)  was  in  1853  getrouwd  met  Jan  Loos  (1824-­‐1898).  Hun  

kinderen  waren  Barend  (geboren  in  1854),  Eva  (geboren  in  1856),  Pieter  (geboren  in  1858),  Johanna   (1860-­‐1861),  Maria  (geboren  in  1861),  Johanna  (geboren  in  1863)  en  Henriette  (geboren  in  1865).  De   doopsgezinde  familie  uit  Blokzijl  was  weliswaar  geparenteerd  aan  het  patriciaat,  maar  behoorde  hier  niet   toe.  Jan  was  samen  met  zijn  twee  broers  vennoot  in  zijn  vaders  firma,  een  houthandels-­‐  en  houtzagerij   bedrijf.  

179  Dorren  1910,  p.  31   180  Bauer  2010,  p.  67  

vanwege  vandalisme  waar  toeristen  en  de  lokale  jeugd  vooral  voor  verantwoordelijk  waren.181   Het  welzijn  van  de  ruïne  werd  ook  op  landelijk  niveau  in  de  gaten  gehouden.  In  1865  sprak  de   Koninklijke  Academie  van  Wetenschappen  de  hoop  uit  dat  de  ruïne,  die  werd  beschouwd  als  de   meest  aanzienlijke  van  Limburg,  werd  geconsolideerd.182  Ondanks  de  afsluiting  van  de  

toeristische  site  kon  niet  worden  voorkomen  dat  de  sluitsteen  van  het  nog  intacte  gewelf  werd   gestolen,  met  als  gevolg  dat  dit  instortte.  In  1869  reageerde  Victor  de  Stuers  hierop  en  sprak  hij   op  zijn  beurt  de  hoop  uit  dat  de  kapel  geconsolideerd  zou  worden.  Er  werden  later  door  de   eigenaar  wel  enkele  maatregelen  getroffen  om  de  meest  onstabiele  elementen  te  verstevigen,   hier  spreekt  Craandijk  over  na  een  bezoek  aan  de  ruïne.183    

  In  1906  begon  Vereniging  ‘Het  Geuldal’  de  ruïne  te  huren  van  de  eigenaar  en  zette  zich  in   om  nog  verder  verval  te  voorkomen.  Er  werden  zeer  bescheiden  maatregelen  getroffen  

vanwege  een  gebrek  aan  financiële  middelen.184  Er  werd  een  nieuwe  toegangstrap  en  poort   gebouwd  en  enig  muurwerk  met  kantelen  werd  gereconstrueerd.    

 

Historiografie    

Om  meer  betekenis  te  geven  aan  de  mysterieuze  ruïne  werd  de  historie  in  beschrijvingen  en   toeristische  gidsjes  uitgebreid  behandeld.185  Er  zijn  twee  belangrijke  verhalen  die  met  name   worden  behandeld  bij  de  geschiedenis  van  de  ruïne.186  De  een  is  de  middeleeuwse  geschiedenis   en  de  ander  de  burcht  waar  fel  om  gevochten  werd  in  oorlogen  tussen  de  zestiende  en  

achttiende  eeuw.      

  In  verschillende  reisverslagen,  echter,  is  er  veel  minder  aandacht  voor  geschiedenis.  In   het  gepubliceerde  reisverslag  van  Christiaan  Hendrik  Clemens,  Herinneringen  en  Ontmoetingen,   nieuwe  schetsen  uit  Noord-­‐Braband,  Limburg  en  België  uit  1840,  brengt  de  onderwijzer  in  de   Nederlandse  taal  een  bezoek  aan  de  ruïne  van  Valkenburg.  Hij  geeft  weinig  aandacht  aan  de  

                                                                                                                         

181  Dorren  1910,  p.  31   182  Bauer  2010,  p.  67  

183  Craandijk  1876,  p.  328.  Craandijk  zegt  hierover:  ‘Enkele  waggelende  en  gescheurde  muurbrokken  zijn  

met  sterke  ijzeren  ankers  en  stangen  zamengehouden,  en  gij  dankt  er  hem  voor.’  

184  Bauer  2010,  p.  67  

185  De  bronnen  die  hiervoor  gebruikt  zijn,  zijn  de  volgende:  Herinneringen  en  ontmoetingen.  Nieuwe  

schetsen  uit  Noord-­‐Braband,  Limburg  en  België  Nijmegen  door  C.H.  Clemens  uit  1840,  Guide  de  voyageurs,   histoire  de  Maestricht  et  de  ses  environs,  suivie  d’un  dictionnaire  des  principeaux  habitants  et  négocians  de   cette  ville  door  M.J.  de  Poully  uit  1853,  Wandelingen  door  Nederland  met  pen  en  potlood,  deel  2  door  J.  

Craandijk  uit  1876,  In  en  om  Valkenburg  door  H.  Witte  uit  1886,  Officieele  gids  met  wandelkaart  van  het  

Geuldal  (Valkenburg)  door  vereniging  ‘Het  Geuldal’  uit  1890,  Ons  Geuldal.  Nieuwe  officieele  wandelgids   voor  Valkenburg  en  omstreken  :  met  fraaie  platen  en  wandelkaart  uit  1895  en  Het  kasteel  van  Valkenburg,   zijne  beknopte  geschiedenis,  legenden  en  sagen  door  Th.  Dorren  uit  1910.  

186  Hoewel  verschillende  eerdere  bronnen  het  bouwval  een  ruïne  noemen  laat  Dorren  weten  dat  dit  

historisch  niet  correct  is:  ‘De  naam  door  het  landvolk  aan  den  heuvel  met  zijn  puinhoopen  gegeven  is  nu   nog  ‘den  dwingel’  of  ‘oudkasteel’;  de  niets  zeggende  Hollandsch-­‐Fransche  benaming  ruine  is  een  vinding   van  den  laatsten  tijd.’  Dorren  1910,  p.  5    

geschiedenis  van  de  plek.    

 

Afbeelding  22  -­‐  Ansichtkaart  met  kasteel  Valkenburg  omstreeks  zestiende  eeuw.  Maker  en  datum  onbekend  

 

Het  wordt  weliswaar  kort  aangehaald,  maar  meer  voor  het  vormen  van  een  bepaalde  sfeer.187   Clemens  doet  vermoeden  dat  er  simpelweg  nog  niet  zo  veel  uitgezocht  en  beschreven  was  over   de  middeleeuwse  historie  van  het  kasteel.188  Het  was  mogelijk  dat  dit  het  geval  was.  Ongeveer   rond  de  uitgave  van  zijn  reisverslag  begon  men  systematisch  onderzoek  te  doen  naar  deze   periode.  Ook  in  een  later  reisverslag,  van  Witte  uit  1886,  wordt  de  geschiedenis  als  bijzaak   behandeld:    

 

  De  geschiedenis  van  dezen  in  meerdere  opzichten  merkwaardigen  bouwval  zou  gewis     een  belangwekkende  bijdrage  leveren  voor  de  kennis  dier  zogenaamde  riddertijden,     maar  die  in  moord,  roof,  en  brand  hun  grootste  merkwaardigheid  bezitten;  wij  houden     ons  daarmede  echter  niet  bezig,  maar  alleen  met  de  beschouwing  van  wat  we  thans  voor     oogen  hebben.    

                                                                                                                         

187 ‘Het zijn de overblijfselen van een trotsch en magtig kasteel, welks geschiedenis even duister is,

als de veelvuldige kelders en holen, die het hart des bergs in alle rigtingen doorkruisen.’Clemens 1840, p. 94

188 Het enige dat hij over deze periode verteld is: ‘Dit alleen weet men, dat de Heeren van

Valkenburg hier hun verblijf hielden, en meer dan eens de magt der bisschoppen van Luik durfden braveren.’ Clemens  1840,  p.  95

   

In  een  ongepubliceerd  reisverslag  uit  1887,  van  de  familie  Loos,  wordt  eveneens  nauwelijks   aandacht  besteed  aan  de  historie  van  de  plek  die  zij  bezochten.189  De  enige  woorden  die  hier  aan   gewijd  worden,  verklaren  dat  de  ruïne  oorspronkelijk  een  oud  slot  was  uit  de  tijd  van  Walram   van  Valkenburg.  Walram  wordt  geenszins  in  een  tijd  of  periode  geplaatst.  In  alle  drie  deze   bronnen  zijn  de  schrijvers  overigens  maar  zeer  kort  aanwezig  op  de  ruïne  en  bestaat  de   mogelijkheid  dat  zij  het  niet  nodig  vonden  om  zich  te  laten  informeren  of  om  uitgebreid  in  te   gaan  op  vergane  tijden.  

 

Craandijk  die  echter  veel  waarde  hechtte  aan  het  beschrijven  van  een  complete  historie  van  de   plekken  die  hij  bezocht,  zet  de  geschiedenis  minutieus  uiteen.  Hij  omschrijft  alle  kasteelheren  en   belegeringen  tussen  1040  en  1490.  Een  opvallend  onderdeel  van  de  geschiedenis  van  de  ruïne  is   het  verhaal  van  ‘de  non  zonder  hoofd’  of,  hoe  men  er  in  andere  bronnen  ook  wel  naar  verwees:   ‘de  joffer  zonder  kop.’  Het  was  de  naam  van  de  legende  van  de  non  Elisabeth  van  Valkenburg.   Toen  haar  oudere  zuster  de  heerlijkheid  in  1353  verkocht,  wilde  zij  het  kasteel  dat  ooit  van  haar   vader  was  nog  eenmaal  bezoeken.  Op  het  verloren  erfgoed  van  haar  familie  zou  de  non  zijn   gestorven  en  nog  altijd  ronddolen  in  een  van  de  vleugels.  De  legende  wordt  in  de  toeristische   gids  Officieele  gids  met  wandelkaar  van  het  Geuldal  (Valkenburg)  uit  1890  verteld  en  is  daarmee   overigens  de  enige  verwijzing  naar  de  middeleeuwse  geschiedenis  van  de  ruïne.190  Meer  context   zouden  de  lezers  van  de  gids  kunnen  halen  uit  de  inleidende  geschiedenis  van  de  stad.  In  de   introductie  krijgt  men  wel  de  waarschuwing  dat  dit  geenszins  een  volledige  beschrijving  is.   Toch  is  het  interessant  dat  in  het  hoofdstukje  over  de  ruïne  alleen  deze  legende  genoemd  wordt,   waardoor  de  plek  vooral  een  mysterieuze  connotatie  wordt  gegeven.  De  zelfde  manier  van  sfeer   creëren  is  ook  waarneembaar  in  Ons  Geuldal.  Nieuwe  officeele  wandelgids  voor  Valkenburg  en   omstreken  met  fraaie  platen  en  wandelkaart  uit  1895.  De  algemene  bekendheid  van  de  legende   werd  inmiddels  verondersteld,  aangezien  enige  context  rondom  de  legende  achterwege  wordt   gelaten.  Het  wordt  alleen  genoemd  als  de  naam  van  een  van  de  onderaardse  uitgangen  van  het   voormalige  kasteel.191    

  In  het  boek  van  de  heer  Dorren  uit  1910,  Het  Kasteel  van  Valkenburg,  zijne  beknopte                                                                                                                            

189  Vermoedelijk  is  het  verslag  van  de  hand  van  Pieter  Loos,  het  derde  kind  van  de  familie.  Het  gezin,  dat  

bestond  uit  zes  kinderen  met  hun  ouders,  worden  een  aantal  keer  bij  naam  genoemd  of  opgesomd.  Hier   ontbreekt  steeds  de  naam  Pieter.  Bovendien  zijn  er  twee  extra  reisgenoten,  een  is  de  man  van  Eva,  Ko  of   Jacobus,  en  de  ander  is  Johanna  Pander.  In  1890  zou  Pieter  trouwen  met  ‘Joh  P.’  en  is  het  opvallend   hoeveel  tijd  de  schrijver  doorbrengt  met  haar.  Vooral  tijdens  de  wandelingen,  waar  Johanna  steeds   achterblijft  vanwege  haar  verstuikte  enkel  en  de  schrijver  haar  steeds  gezelschap  houdt  en  assisteert.  

190 Legende hoorden kennelijk ook bij ruïnes: ‘Als alle middeleeuwsche burchten, heeft ook deze

hare legende.’ Officeele  gids  1890,  p.  19

Geschiedenis,  Legenden  en  Sagen,  geeft  zoals  de  titel  al  doet  vermoeden,  een  uitgebreide   geschiedenis  vanaf  de  zesde  eeuw  tot  aan  het  begin  van  de  negentiende  eeuw.  Van  de  zeven   legenden  en  sagen  die  beschreven  worden  in  de  laatste  paar  hoofdstukken  van  dit  werkje,   stammen  er  vijf  uit  de  middeleeuwen,  één  waarvan  volgens  de  auteur  ‘de  beschreven  feiten  en   toestanden  in  tweestrijd  met  de  geschiedenis’  zijn  en  een  uit  het  begin  van  de  negentiende   eeuw.    

 

 

Afbeelding  23  -­‐  Ruïne  Valkenburg  met  rechtsboven  een  bordje  'vrouwen  erker'.  Omstreek  1922  

   

Hoewel  de  middeleeuwen  middels  mythen  en  sagen  diep  ingebed  zijn  in  de  

geschiedomschrijving  van  het  kasteel,  krijgt  deze  periode  in  de  onderzochte  bronnen  als   historische  context  wisselende  aandacht.  Een  andere  periode,  een  van  veel  oorlog  en  onrust,   wordt  ook  behandeld,  met  name  door  Craandijk,  Witte  en  Dorren.  Zo  vertellen  Craandijk  en   Dorren  over  de  Tachtigjarige  Oorlog  waarbij  herhaaldelijke  pogingen  werden  gedaan  om  het  

kasteel  te  veroveren,  zowel  door  de  ‘Staatschen’  en  de  ‘Spaanschen’.192  In  1644,  zo  gaan  beide   auteurs  verder,  viel  het  kasteel  uiteindelijk  in  ‘Staatsche’  handen.  Om  de  vesting  minder   onneembaar  te  maken  werden  delen  gesloopt,  echter,  toen  er  vervolgens  een  rustige  periode   aanbrak  besloot  men  in  1648  het  kasteel  weer  te  versterken.  Witte  meldt  dat  het  kasteel  in  1672   in  de  handen  van  het  ‘Fransche  krijgsvolk’  valt.  Toen  de  Fransen  uit  het  kasteel  verdreven   waren  ‘lieten  de  Hollanders  wat  nog  van  het  kasteel  over  was  bij  middel  van  buskruit  de  lucht  in   vliegen,  om  zoo  doende  van  de  zorg  voor  dit  soldatennest  in  het  vervolg  ontlast  te  blijven.’193   Hierbij  vermeldt  hij  dat  het  mijngat  dat  hier  voor  gebruikt  werd  nog  te  zien  was  onder  een  van   de  torens.194  

 

In  de  bronnen,  op  de  zeer  complete  beschrijvingen  van  Craandijk  en  Dorren  na,  lijkt  er  slechts   ruime  voor  het  middeleeuwse  narratief  óf  voor  het  narratief  waar  het  kasteel  een  belangrijk   strategisch  punt  is  in  roerige  tijden.  De  reisgidsen  kiezen  om  alleen  naar  de  middeleeuwen  te   verwijzen  middels  de  legende  van  de  ‘joffer  zonder  kop’.  Toch  is  het  opmerkelijk  dat  de   verschillende  gevechten  om  het  kasteel,  in  oorlogen  die  buitengewoon  bepalend  waren  voor   Nederland,  zo  summier  worden  belicht.  Sprak  het  romantische  middeleeuwse  narratief  sterker   tot  de  verbeelding  dan  die  van  politieke  oorlogen,  bij  het  bezoek  van  de  ruïne?  De  draai  die   Craandijk  zijn  verhaal  geeft  na  het  beschrijven  van  het  jaar  1672,  doet  dat  enigszins  vermoeden:      

  Zoo  bruischt  ons  hier,  op  deze  eenzame  hoogte,  de  stroom  der  eeuwen  met    geweldige     golven  voorbij.  Terwijl  wij  droomen  onder  de  hooge  muren  wordt  het  ons,  alsof  wij  het     gekletter  der  wapenen  hooren  in  het  suizen  van  den  avondwind,  alsof  de  roode  wolkjes,     die  aan  den  hemel  drijven,  de  weerschijn  zijn  der  vlammen,    opgaande  uit  geplunderde     dorpen,  uit  platgebrande  kasteelen,  uit  geblakerde  pachthoeven.  Kloeke,  krachtige     gestalten  gaan  voor  ons  heen,  en  al  zijn  de  herinneringen  die  zij  nalieten,  weinig  in     overeenstemming  met  het  liefelijk  landschap  vol  vrede  en  zegen,  dat  zich  thans  voor  ons     uitbreidt,  wij  zouden  hier  uren  lang  kunnen  vertoeven,  als  wij  't  verhalen  en  herdenken     wilden,  wat  op  dezen  bergtop  is  geschied.195  

 

Een  andere  reden  dat  de  rol  van  Valkenburg  als  onderdeel  van  de  nationale  geschiedenis   nauwelijks  werd  uitgelicht,  kan  liggen  aan  het  feit  dat  de  provincie  Limburg  pas  sinds  1839   officieel  bij  Nederland  hoorde.  Vermoedelijk  werden  de  zeventiende-­‐  en  achttiende-­‐eeuwse   strijden  om  Valkenburg  niet  gezien  of  zelfs  aanvaard  als  een  onderdeel  van  Nederlandse                                                                                                                            

192  Craandijk  1876,  p.  335;  Dorren  1910,  pp.  27-­‐28   193  Dorren  1910,  p.  30  

194  Dorren  1910,  p.  30  

geschiedenis  en  dus  niet  interessant  genoeg  om  te  vertellen.  Wederom  is  het  Craandijk  die  tot   deze  gedachte  aanleiding  geeft:    

  Wat  een  aantal  individuën  tot  een  volk  maakt,  dat  is  hunne  geschiedenis,  hun     gemeenschappelijk  verleden,  dat  is  een  zekere  geestverwantschap,  die  de  vrucht       van  gemeenschappelijke  sympathiën  en  belangen  is.  En  de  geschiedenis  van  Limburg  is     een  andere,  dan  die  der  Noordelijke  gewesten.196    

 

Het  toevoegen  van  de  geschiedenis  van  de  provincie  aan  de  nationale  geschiedenis  lijkt  zelfs   enigszins  ongepast  als  we  Craandijk  moeten  geloven:  ‘Van  de  betrekking  tot  de  Republiek  heeft   het  deel  van  Limburg,  dat  er  toe  behoorde,  niets  anders  dan  de  lasten  gedragen.’  

  Toch  zou  dit  op  een  later  moment  wel  gebeuren.  Zo  blijkt  dat  er  ruim  dertig  jaar  later   een  Nederlands  narratief  is  toegevoegd  aan  de  ruïne.    Aan  de  hand  van  een  bezoek  van  de   koningin  Wilhelmina  op  23  mei  1895,  heeft  een  van  de  torens  de  naam  ‘Koninginneblik’   gekregen  omdat  zij  zich  ‘geruimen  tijd  vermeide  in  het  zich  voor  hare  oogen  ontrollende   vergezicht.’197  Dorren,  die  dit  omschrijft,  gaat  echter  verder  in  zijn  poging  het  verleden  van  het   kasteel  dat  de  Nederlanders  de  vorige  eeuw  nog  zo  vreemd  was,  te  verweven  met  het  

Nederlandse  koningshuis  en  daarmee  met  de  Nederlandse  natie.  Hij  beweert  namelijk  dat  de   heren  van  Valkenburg  voorouders  zijn  van  koningin  Wilhelmina  en  dat  de  ruïne  een  van  de   stamzetels  van  ons  Vorstenhuis  is.  ‘Dit  zal  menig  Nederlander  met  voorliefde  een  pelgrimstocht   van  verre  of  een  uitstapje  van  dichtbij  doen  ondernemen  naar  de  grijze  muren,  die  zoo  veel   herinnering  bij  ons  kunnen  opwekken.’198  

                                                                                                                         

196  Craandijk  1876,  p.  315   197  Dorren  1910,  p.  7   198  Dorren  1910,  p.  32  

 

Afbeelding  24  -­‐  Station  Valkenburg  omstreek  1900.  Maker  onbekend  

 

De  reis  naar  Valkenburg  

Door  het  eerder  genoemde  feit  dat  Limburg  pas  sinds  1839  onderdeel  werd  van  Nederland  in   combinatie  met  de  moeilijke  bereikbaarheid  vóór  de  komst  van  een  goede  treinverbinding,   kwam  het  toerisme  in  Valkenburg  vanaf  het  midden  van  de  negentiende  eeuw  op  gang.  Volgens   Craandijk  waren  toen  Duitsland  en  België  per  trein  zelfs  nog  sneller  te  bereiken  dan  wanneer   men  per  rijtuig  of  trekschuit  naar  Limburg  ging.  Dit  betekende  overigens  niet,  dat  er  nooit   bezoekers  kwamen  naar  de  stad.  Dit  blijkt  onder  andere  uit  het  reisverslag  uit  1840  van   Clemens.  Tijdens  zijn  reis  door  Noord-­‐Brabant,  Limburg  en  België,  maakte  hij  ook  een  uitstapje   naar  Valkenburg.  Het  reisverslag  geeft  weer  hoe  men  naar  Valkenburg  reisde  zonder  te  trein  te   nemen.  Het  gezelschap,  bestaande  uit  Clemens  en  twee  medereizigers  wilde  per  diligence  naar   Maastricht  reizen,  daar  aangekomen  bleek  dat  zij  hun  plannen  moesten  wijzigen.  Op  zondag   bleek  namelijk  dat  de  diligence  pas  de  volgende  dinsdag  zou  vertrekken.  Er  bleek  wel  een   calèche  in  de  stad  gearriveerd  te  zijn  die  bereid  was  hen  mee  te  nemen.  Zo  vertrokken  de  drie   reizigers  zondag  ochtend  om  negen  uur,  zodat  zij  niet  langer  in  Eindhoven  hoefde  te  blijven  dan   nodig  was.199  Via  Valkenswaard,  waar  Clemens  een  oude  bekende  bezocht,  reden  zij  naar  het   zuiden:  ‘Het  is  eene  eentoonige,  vervelende,  naargeestige  reis  van  Valkenswaerd  naar                                                                                                                            

199  Het  geduld  om  twee  dagen  te  wachten  konden  zij  niet  opbrengen.  Clemens  verteld  ook  waarom:  ‘Het  

genoegen  dat  Eindhoven  oplevert,  is  luttel  weinig,  en  eenige  merkwaardigheden  levert  het  stadje  in  het   geheel  niet  op.’  Clemens  1840,  p.  20.  Het  

Maastricht.  Men  ziet  bijna  geene  menschen,  of  rijtuigen;  zelden  bebouwde  landen,  slechts  een’   breeden  straatweg,  tusschen  onafzienbare  heidevelde  ingesloten.’200    

  Voor  zij  bij  de  ‘Lommelsche  barrière’  de  Belgische  grens  over  zouden  steken,  lunchten  zij   met  brood,  ham  en  bier.201  Het  avondeten  werd  genuttigd  te  Hechtel,  waar  zij  tevens  ook  

overnachtten.  Al  om  drie  uur  ’s  nachts  moeten  de  heren  op  staan,  waarna  zij  ontbijten  en  om   klokslag  vier  uur  rijden  zij  vervolgens  verder.  De  heren  voeren  levendige  discussies  om  de  tijd   te  doden,  bovendien  blijkt  de  rit  zeer  oncomfortabel.202  Toen  het  rijtuig  bij  de  Nederlandse   grens  arriveerde,  kwam  de  kwestie  van  het  recent  toegevoegde  Limburg  aan  bod:  ‘Raadt  eens,   mijne  lezers!  wat  er  op  het  bordje  stond.  Op  het  bordje  stond:  voorlopige  grensscheiding.  Wat