• No results found

Kansen in de markt

In document Posthuis Theater (pagina 53-55)

Heeft deze beleving in het Posthuis Theater enige invloed in uw keuze om een voorstelling in het Posthuis Theater te bezoeken?

3.3 SWOT analyse Posthuis Theater

3.3.3. Kansen in de markt

Welke kansen spelen momenteel in de markt, die het Posthuis Theater kunnen beïnvloeden? G. Wolters stelt dat er een behoefte is aan het overdragen van informatie en de slechte kwaliteit van televisieprogramma’s die worden aangeboden (persoonlijke communicatie, 12 mei 2015). A. Dijkhuizen geef aan dat samenwerkingsverbanden een kans kunnen bieden (persoonlijke

communicatie, 13 mei 2015). Ook biedt de lokale trend een kans voor het theater, aldus H. de Vries (persoonlijke communicatie, 13 mei 2015).

Behoefte aan informatieoverdracht

In de markt groeit de behoefte aan het opdoen en het delen van kennis op een fysieke manier. Een accommodatie als een theater is hier een uitstekende locatie voor, vanwege het feit dat theater al deels in het teken staat van het informeren en het vermaken van de samenleving, maar ook vanwege de mooie locatie die ingericht is voor zulke mogelijkheden. Het Posthuis Theater heeft de kans om van deze kans in de markt gebruik van te maken en om de samenleving de kans te bieden om kennis te delen en op te doen. Specifieke onderwerpen kunnen aan het licht komen, zoals WOII of een bepaalde ziekte. Ook de spanningen in de wereld zorgen ervoor dat mensen de behoefte hebben om met elkaar hierover te praten. Mensen hebben meer behoefte aan veiligheid en de geborgenheid die hierbij komt kijken (G. Wolters, persoonlijke communicatie, 12 mei 2015). De mensen zelf hebben hier meer behoefte aan, daarom is dit een sociaal-culturele factor.

Slechte kwaliteit televisieprogramma’s

Volgens G. Wolters is er een kans in de markt, doordat de kwaliteit van televisieprogramma’s en digitale opties dermate laag is dat dit ervoor zorgt dat mensen de deur uit gaan, om vermaak te zoeken van hogere kwaliteit. De kwaliteit van substituten wordt dus laag, waardoor theater een grotere kans krijgt (persoonlijke communicatie, 12 mei 2015). Dit is daarom een economische factor,

die samenhangt met een sociaal-culturele factor, omdat mensen weer meer kwaliteit willen zien. Samenwerkingsverbanden

Er zijn diverse culturele instellingen, ook in de regio van het Posthuis Theater. Een grote kans die hier ligt, is de samenwerking hiermee. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, kan je gezamenlijk meer bereiken, door het feit dat je gezamenlijk sterker staat. Muziekcentrum De Rinkelbom zou bijvoorbeeld de technische faciliteiten van het Posthuis Theater kunnen benutten en daardoor heeft het Posthuis Theater weer meer activiteiten. Daarnaast bestaat de kans om met evenementen in Heerenveen samen te werken. Het Posthuis Theater meer in de aandacht te brengen, zoals bij een straatfestival. Nu gebeurt dat nog niet. A. Dijkhuizen weet niet waarom: “ik ben niet van de PR”. Samen met bijvoorbeeld Ateliers Majeur kan een dansoptreden gecreëerd worden, dat laat zien dat het Posthuis Theater dansaanbod heeft in het theater en Atelier Majeur danslessen aanbiedt. Hier liggen voor beide organisaties weer kansen. Ook samenwerkingen met sponsoren kunnen kansen bieden. Maar ook samenwerkingen in de organisatie kunnen kansen bieden, dit kwam al naar voren in de zwakte van het Posthuis Theater op het gebied van interne communicatie. Gezamenlijk nadenken over bijvoorbeeld het theater meer laten zien op evenementen in Heerenveen, gezamenlijk een plan creëren waarbij iedereen met ideeën mag komen, niet alleen de afdeling marketing en PR (A. Dijkhuizen, persoonlijke communicatie, 13 mei 2015). Deze samenwerkingen vallen daarom binnen de economische factor, vanwege de behoefte in de economie hierin. Lokaal

Vroeger moest alles groter en meer. Culturele voorzieningen werden onder één gebouw gebracht, maar dit zorgde ervoor dat de identiteit van de culturele voorzieningen verdween. Nu is de markt juist gericht op het lokale. Onder andere door de economische crisis is deze ontwikkeling ontstaan. Mensen gaan dichterbij op vakantie en streekproducten zijn helemaal in. De ontwikkeling zorgt ervoor dat mensen in hun eigen regio en omgeving op zoek gaan naar allerlei dingen. De eigen identiteit wordt steeds meer van belang gevonden. Mensen willen niet meer ver reizen voor

bijvoorbeeld een theatervoorstelling. Het Posthuis Theater kan deze kans gebruiken juist die mensen die in de buurt wonen aan te trekken (H. de Vries, persoonlijke communicatie, 13 mei 2015).

Vanwege deze redenen valt deze ontwikkeling binnen de sociaal-culturele factor. Behoefte aan beleving

In hoofdstuk 1.1.5 kwam naar voren dat de behoefte naar beleving van de bezoekers van het Posthuis Theater groot is. A. Knol geeft aan dat alleen een voorstelling aanbieden niet meer genoeg is. Dit is een kans die kan worden ingezet om de aantrekkelijkheid van een theater en voorstellingen te vergroten, door de inzet van activiteiten rondom voorstellingen (persoonlijke communicatie, 8 mei 2015). Ook deze ontwikkeling valt binnen de sociaal-culturele factor, vanwege de stijgende behoefte van de mensen hierin.

Vergrijzing

De vergrijzing heeft in het jaar 2013 een versnelde vaart genomen. Het aantal mensen boven de 65 jaar neemt in verhouding namelijk steeds meer toe. Waar het aantal mensen boven de 65 jaar in 2012 op 2,7 miljoen mensen zat, stijgt dit tot 4,7 miljoen 65-plussers in 2041. Deze enorme vergrijzing is het gevolg van de babyboom na de Tweede Wereldoorlog (Nationaal Kompas Volksgezondheid, 2014). Vergrijzing is een demografische factor, doordat de kenmerken van de bevolking veranderen.

A. Dijkhuizen geeft aan dat vergrijzing, mits deze niet te ver doorzet, in de beginjaren een grote kans Pagina 53 van 121

is voor het Posthuis Theater. Er zijn mensen vanaf 65 jaar die namelijk veel geld en tijd hebben. Ook zijn deze mensen nog goed ter been. De kans voor het Posthuis Theater is om juist deze doelgroep nog meer aan te trekken (persoonlijke communicatie, 13 mei 2015).

In document Posthuis Theater (pagina 53-55)